- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Vs: Uusi linjaus vs. lisäraide
Nyt rata on kuitenkin jo rakennettu ja on mietittävä sen pohjalta ratkaisuja. Parkano on muuttotappiokunta ja sen päättäjiä voitaisiin suostutella kaavoittamaan asutusta aseman lähelle, joka on nykyisellään lähes asumaton, joka on järjetöntä hyvien liikenneyhteyksien vuoksi. Edulliset omakotitontit ja 37 minuutin junamatka Tampereelle ja samat 37 minuuttia Seinäjoelle voisivat olla houkutteleva yhdistelmä monelle Tampereella tai Seinäjoella työssäkäyvälle. Olisi kahden kaupungin työmarkkinat helposti tavoitettavissa.
Autolla matka Parkanon asemalta Tampereelle on 1 h 27 min ja Seinäjoelle 1 h 21 min. Kaavoitus siis kannustaisi erittäin voimakkaasti junan käyttöön, sillä kukaan tuskin huvikseen ajaisi noin pitkää matkaa autolla, jos puolessa tunnissakin pääsisi menemään. Eikö ole aika raju ero!
Samaten voitaisiin avata uusia paikallisjunaseisakkeita Parkanon radalle, mutta näkisin Tampereen kannalta eniten etälähiöpotentiaalia Porin radalla, jossa kaukoliikenne on harvempaa ja paikallisjunia voitaisiin näin ollen liikennöidä useammin.
Hmmm, 70km. En tarkoittanut Kankaanpäästä asti kiertää. Vaan linjaa Tampere-Ylöjärvi-Hämeenkyrö-Ikaalinen-Karvia-Kauhajoki-Seinäjoki, joka on vain 38km pidempi kuin nykyinen Parkanon oikorata. Eli kyllä se tarkoittaa vain noin 20min matka-ajan lisäystä. Riippuen tietenkin pysähdysten määrästä.
Nyt rata on kuitenkin jo rakennettu ja on mietittävä sen pohjalta ratkaisuja. Parkano on muuttotappiokunta ja sen päättäjiä voitaisiin suostutella kaavoittamaan asutusta aseman lähelle, joka on nykyisellään lähes asumaton, joka on järjetöntä hyvien liikenneyhteyksien vuoksi. Edulliset omakotitontit ja 37 minuutin junamatka Tampereelle ja samat 37 minuuttia Seinäjoelle voisivat olla houkutteleva yhdistelmä monelle Tampereella tai Seinäjoella työssäkäyvälle. Olisi kahden kaupungin työmarkkinat helposti tavoitettavissa.
Autolla matka Parkanon asemalta Tampereelle on 1 h 27 min ja Seinäjoelle 1 h 21 min. Kaavoitus siis kannustaisi erittäin voimakkaasti junan käyttöön, sillä kukaan tuskin huvikseen ajaisi noin pitkää matkaa autolla, jos puolessa tunnissakin pääsisi menemään. Eikö ole aika raju ero!
Samaten voitaisiin avata uusia paikallisjunaseisakkeita Parkanon radalle, mutta näkisin Tampereen kannalta eniten etälähiöpotentiaalia Porin radalla, jossa kaukoliikenne on harvempaa ja paikallisjunia voitaisiin näin ollen liikennöidä useammin.