- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,501
Minusta vaihdottoman junamatkan on oltava nimenomaan edullisempi, kuin lippu vaihto-oikeuksineen. Tätä palvelua on toki saatava kaikkiin sähköisiin raideliikennevälineisiin: HSL-raitiovaunulipun lisäksi voitaisiin kehitellä HSL-VR-junalipun (eli vain molempien logot lipussa: HSL:n lippu ja tilaama liikenne + käy myös kaikessa muussa VR:n paikallisjunaliikenteessä ABC-alueella) lisäksi HKL-tunnuksinen* metrolippu. Vaihtoaikaa saman liikennevälineen verkostossa saman verran, kuin arvolipuissa yleisesti. Yhden metron istumapaikan kustannus on 16% raitiovaunun kustannuksesta /km, joten metrolippu pitkistä matkoistaan huolimatta voisi maksaa saman verran kuin ratikkalippukin.
Selvyyden vuoksi Suomenlinna- raitiovaunu- tai metrolippuihin ei lanseerattaisi vyöhykkeitä. Metromatka on edullinen (kustannus 1 euro/1 matkustaja/15 km) ja keskivertomatkat raitiovaunuilla ja lautoilla ovat lyhyitä. Jos HSL-lippuvyöhykkeet muutetaan kirjainpohjaiseksi, muuttuisivat junavyöhykkeet numeropohjaisiksi, koska vyöhykkeet eivät ole samalla palvelualueella eivätkä saman suuruisia - ne eivät saisi sekoittua. Lipuista saisi samat alennukset, kuin muistakin lipuista.
Erillisiä Suomenlinna-, raitiovanu-, juna- ja metrolippuja ei kuitenkaan kannata yhdistää yhdeksi säästölipuksi, koska se saattaisi lisätä turhia matkoja ydinkeskustan kautta (jossa näistä voi toisiinsa vaihtaa) syöden samalla poikittaisliikennematkustajia.
*)Vaunuissa lukee HKL, asemat ovat HKL:n, HKL lukee aseman päreissä, automaatit ovat HKL:n, kaikki liikenne on nyt ja ikuisesti HKL:n, HKL:n automaatista ostetussa lipussa lukee nytkin HKL, HKL on uutisissa joka viikko...ihan sama, jos kulisseissa lippua myisikin HSL, se kävisi vain HKL:n metrossa (joka tapauksessa, tämä nyt on sivuseikka). Liityntäbusseja varten on jo 80 minuutin lippu 60 minuutin hinnalla, se riittää jos tarvitsee kuitenkin vaikka molemmissa päissä bussia avuksi. HKL-metrolippu voisi myös olla retrohenkinen:tongue:
Selvyyden vuoksi Suomenlinna- raitiovaunu- tai metrolippuihin ei lanseerattaisi vyöhykkeitä. Metromatka on edullinen (kustannus 1 euro/1 matkustaja/15 km) ja keskivertomatkat raitiovaunuilla ja lautoilla ovat lyhyitä. Jos HSL-lippuvyöhykkeet muutetaan kirjainpohjaiseksi, muuttuisivat junavyöhykkeet numeropohjaisiksi, koska vyöhykkeet eivät ole samalla palvelualueella eivätkä saman suuruisia - ne eivät saisi sekoittua. Lipuista saisi samat alennukset, kuin muistakin lipuista.
Erillisiä Suomenlinna-, raitiovanu-, juna- ja metrolippuja ei kuitenkaan kannata yhdistää yhdeksi säästölipuksi, koska se saattaisi lisätä turhia matkoja ydinkeskustan kautta (jossa näistä voi toisiinsa vaihtaa) syöden samalla poikittaisliikennematkustajia.
*)Vaunuissa lukee HKL, asemat ovat HKL:n, HKL lukee aseman päreissä, automaatit ovat HKL:n, kaikki liikenne on nyt ja ikuisesti HKL:n, HKL:n automaatista ostetussa lipussa lukee nytkin HKL, HKL on uutisissa joka viikko...ihan sama, jos kulisseissa lippua myisikin HSL, se kävisi vain HKL:n metrossa (joka tapauksessa, tämä nyt on sivuseikka). Liityntäbusseja varten on jo 80 minuutin lippu 60 minuutin hinnalla, se riittää jos tarvitsee kuitenkin vaikka molemmissa päissä bussia avuksi. HKL-metrolippu voisi myös olla retrohenkinen:tongue: