Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Minusta vaihdottoman junamatkan on oltava nimenomaan edullisempi, kuin lippu vaihto-oikeuksineen. Tätä palvelua on toki saatava kaikkiin sähköisiin raideliikennevälineisiin: HSL-raitiovaunulipun lisäksi voitaisiin kehitellä HSL-VR-junalipun (eli vain molempien logot lipussa: HSL:n lippu ja tilaama liikenne + käy myös kaikessa muussa VR:n paikallisjunaliikenteessä ABC-alueella) lisäksi HKL-tunnuksinen* metrolippu. Vaihtoaikaa saman liikennevälineen verkostossa saman verran, kuin arvolipuissa yleisesti. Yhden metron istumapaikan kustannus on 16% raitiovaunun kustannuksesta /km, joten metrolippu pitkistä matkoistaan huolimatta voisi maksaa saman verran kuin ratikkalippukin.

Selvyyden vuoksi Suomenlinna- raitiovaunu- tai metrolippuihin ei lanseerattaisi vyöhykkeitä. Metromatka on edullinen (kustannus 1 euro/1 matkustaja/15 km) ja keskivertomatkat raitiovaunuilla ja lautoilla ovat lyhyitä. Jos HSL-lippuvyöhykkeet muutetaan kirjainpohjaiseksi, muuttuisivat junavyöhykkeet numeropohjaisiksi, koska vyöhykkeet eivät ole samalla palvelualueella eivätkä saman suuruisia - ne eivät saisi sekoittua. Lipuista saisi samat alennukset, kuin muistakin lipuista.

Erillisiä Suomenlinna-, raitiovanu-, juna- ja metrolippuja ei kuitenkaan kannata yhdistää yhdeksi säästölipuksi, koska se saattaisi lisätä turhia matkoja ydinkeskustan kautta (jossa näistä voi toisiinsa vaihtaa) syöden samalla poikittaisliikennematkustajia.

*)Vaunuissa lukee HKL, asemat ovat HKL:n, HKL lukee aseman päreissä, automaatit ovat HKL:n, kaikki liikenne on nyt ja ikuisesti HKL:n, HKL:n automaatista ostetussa lipussa lukee nytkin HKL, HKL on uutisissa joka viikko...ihan sama, jos kulisseissa lippua myisikin HSL, se kävisi vain HKL:n metrossa (joka tapauksessa, tämä nyt on sivuseikka). Liityntäbusseja varten on jo 80 minuutin lippu 60 minuutin hinnalla, se riittää jos tarvitsee kuitenkin vaikka molemmissa päissä bussia avuksi. HKL-metrolippu voisi myös olla retrohenkinen:tongue:
 
No sitten olen ymmärtänyt asian väärin. Viimeksi Saksassa käydessäni käsitin, että esimerkiksi DB:n regional express -junilla matkustettaessa vaikka Berliinin nurkilla, siinä käyvät Berliinin sisäiset liput, muiden kaupunkien paikallisliikenteen liput, koko Brandenburgin ja Berliinin seudulliset liput ja lopuksi vieläpä rautateiden tavalliset matkaliput. Mutta matkailija ei huomaa kaikkea.

Tuo kuvailemasihan on muuten ihan sama kuin Helsingin nurkilla sillä erotuksella, että pellolle päästyään nuo RE:t päätyvät toisten kaupunkien lippujen voimassaoloalueelle. Totta, että tuolla on sisäkkäisiä alueiden omia lippuja, mutta ne perustuvat kaikki pohjimmiltaan VBB:n ostoliikenteeseen. VBB on vähän kuin HSL, mutta toimii koko Berliinin-Brandenburgin alueella. Myös Berliinin sisäinen joukkoliikennelippu on yksi VBB:n lipputyyppi, samaten kuin Potsdamin sisäinen lippu. Katsoo vaikka tämän lipun vasenta yläkulmaa:
kuva
Tai tätä:
kuva

Kuten huomaat, alareunan logo, joka on tässä tapauksessa vain S-Bahn Berlinin tai BVG:n logo kertoo lähinnä, kuka sen VBB-lipun on sulle myynyt.

Kieltämättä Berliinin-Brandenburgin alueella käy S-Bahnin ja Regionalbahnin osalta myöskin DB:n matkailijaliput, kuten vaikka SW-lippu. Mutta se on taas vastaava konsepti kuin Suomessa: Silloin kun VR:llä oli lomapassi olemassa, sillä sai matkustaa myös Helsingin "S-Bahnissa". Ja niin saa nykyisillä yhden maan interraillipuillakin.
Berlin-Ostbahnhofilta et voi matkustaa Berlin-Hauptbahnhofille muuten kuin VBB:n tariffin mukaan, ellet mene kaukoliikenteellä. Edes vaikkapa Cottbusiin, jonne nyt kuitenkin on luokkaa 100 km, et saa lähiliikennejuniin muita kuin VBB:n lippuja. Jos sua kiinnostaa katsoa lipun hinta vaikkapa välille Berlin HBf - Cottbus HBf, voit katsoa sen täältä: http://fahrinfo.vbb.de/bin/query.exe/dn . Tai jos haluat nähdä, paljonko maksaa bussimatka Berliinin sisällä Moabitin kaupunginosasta Wannseelle. DB:n sivuilta et tuota tietoa paikallisjunien osalta löydä, koska väleille ei myydä DB:n lippuja. Berlin Ostbahnhofin ja Berlin Hauptbahnhofin välille saa DB:n sivuilta hinnan vain siinä tapauksessa, että kytkee hakuasetuksista pois kaiken paitsi kaukoliikenteen (eli IC:t, ICE:t ja D:t). Silloin hinta näyttäisi olevan 6 euroa. Cottbusiin pääsee vain paikallislinjoilla, eli sinne jos haet DB:n sivuilla pelkkiä kaukojunia käyttäen, et saa kuin virheilmoituksen. B-HBf - FF/O-HBf näyttäisi maksavan kaukoliikenteessä 20€. VBB:n junilla näyttäisi pääsevän 7€ hintaan.

Eroa VBB:n ja HSL:n käytännöissä on siis matkustajan kannalta hyvin vähän: lähinnä se, että VBB:n alueella on olemassa kaupunkien omien tarpeiden mukaan laadittuja paikallisia lippujärjestelmiä.
Ilmeisesti myös BVG on varsin autonominen sen suhteen, miten se esim. bussilinjastoaan suunnittelee, kunhan se toimii yhteen seudullisen liikenteen kanssa. (BVG:n suunnitteluvastuun tarkemmasta asteesta en ole täysin selvillä.)
Helsingissä toimittiin toisin, täällä alueellinen viranomainen otti suunnittelun harteilleen pienintä vipstaakia myöten.

Niin, ja tietysti niitä VBB:nkin junia saa käyttää DB:n lipuilla silloin, kun matka ei tapahdu kokonaisuudessaan VBB:n alueella. Esim. haulle Magdeburg HBf - Berlin HBf saa hinnan, vaikka saman reitin varrella olevasta Brandenburgin kaupungista hintaa ei DB:n sivulla näytetä. Ja sitten taas, Sachsen-Anhaltin alueella lienee oma VBB-vastineensa, eli myöskään Sachsen-Anhaltin alueen sisäiselle paikallisjunamatkalle et voine saada DB:n lippua.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:24 ----------

Minusta vaihdottoman junamatkan on oltava nimenomaan edullisempi, kuin lippu vaihto-oikeuksineen. Tätä palvelua on toki saatava kaikkiin sähköisiin raideliikennevälineisiin: HSL-raitiovaunulipun lisäksi voitaisiin kehitellä HSL-VR-junalipun (eli vain molempien logot lipussa: HSL:n lippu ja tilaama liikenne + käy myös kaikessa muussa VR:n paikallisjunaliikenteessä ABC-alueella) lisäksi HKL-tunnuksinen* metrolippu. Vaihtoaikaa saman liikennevälineen verkostossa saman verran, kuin arvolipuissa yleisesti. Yhden metron istumapaikan kustannus on 16% raitiovaunun kustannuksesta /km, joten metrolippu pitkistä matkoistaan huolimatta voisi maksaa saman verran kuin ratikkalippukin.

Selvyyden vuoksi Suomenlinna- raitiovaunu- tai metrolippuihin ei lanseerattaisi vyöhykkeitä. Metromatka on edullinen (kustannus 1 euro/1 matkustaja/15 km) ja keskivertomatkat raitiovaunuilla ja lautoilla ovat lyhyitä. Jos HSL-lippuvyöhykkeet muutetaan kirjainpohjaiseksi, muuttuisivat junavyöhykkeet numeropohjaisiksi, koska vyöhykkeet eivät ole samalla palvelualueella eivätkä saman suuruisia - ne eivät saisi sekoittua. Lipuista saisi samat alennukset, kuin muistakin lipuista.

Erillisiä Suomenlinna-, raitiovanu-, juna- ja metrolippuja ei kuitenkaan kannata yhdistää yhdeksi säästölipuksi, koska se saattaisi lisätä turhia matkoja ydinkeskustan kautta (jossa näistä voi toisiinsa vaihtaa) syöden samalla poikittaisliikennematkustajia.

*)Vaunuissa lukee HKL, asemat ovat HKL:n, HKL lukee aseman päreissä, automaatit ovat HKL:n, kaikki liikenne on nyt ja ikuisesti HKL:n, HKL:n automaatista ostetussa lipussa lukee nytkin HKL, HKL on uutisissa joka viikko...ihan sama, jos kulisseissa lippua myisikin HSL, se kävisi vain HKL:n metrossa (joka tapauksessa, tämä nyt on sivuseikka). Liityntäbusseja varten on jo 80 minuutin lippu 60 minuutin hinnalla, se riittää jos tarvitsee kuitenkin vaikka molemmissa päissä bussia avuksi. HKL-metrolippu voisi myös olla retrohenkinen:tongue:

Tätä ideaahan voisi jalostaa vielä vähän pidemmällekin:
Lippuja voisi eritellä muidenkin kulkuvälineiden kuin juna ja epäjuna välillä. Voisi siis valita paletista ratikka+bussi+juna+lautta+metro kulloinkin itselleen tarpeellisen. Mitä enemmän liikennevälineitä, sitä kalliimpi hinta. Ehkä mallista voisi tehdä vieläkin paremman tekemällä valinnanvapaudesta linjakohtaisen - vähän älytöntähän se on maksaa jostain nälkävuosien pituisesta 78:sta, jos matka on bussilla 18 Kampista Taka-Töölöön. Se 78 nyt kuitenkin on aika totaalisen erilaista liikennettä kuin 18.
Asiakaspalvelulliset perusteet tällaiseen ovat tietenkin tasan samat kuin siihenkin, että lipun voisi ostaa kelpaavaksi valinnan mukaan junaan tai sekä junaan että epäjunaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minusta vaihdottoman junamatkan on oltava nimenomaan edullisempi, kuin lippu vaihto-oikeuksineen. Tätä palvelua on toki saatava kaikkiin sähköisiin raideliikennevälineisiin: HSL-raitiovaunulipun lisäksi voitaisiin kehitellä HSL-VR-junalipun (eli vain molempien logot lipussa: HSL:n lippu ja tilaama liikenne + käy myös kaikessa muussa VR:n paikallisjunaliikenteessä ABC-alueella) lisäksi HKL-tunnuksinen* metrolippu. Vaihtoaikaa saman liikennevälineen verkostossa saman verran, kuin arvolipuissa yleisesti. Yhden metron istumapaikan kustannus on 16% raitiovaunun kustannuksesta /km, joten metrolippu pitkistä matkoistaan huolimatta voisi maksaa saman verran kuin ratikkalippukin.

Mielestäni ei ole reilua asiakkaita eli matkustajia kohtaan, että lippuja hinnoitellaan sen mukaan mikä väline nyt sattuu minnekin menemään. Asiakkaat itse eivät juurikaan voi siihen vaikuttaa. HSL myy matkustajille matkoja ja matkoista sille myös maksetaan. Mielestäni ainoat lipun hinnan perusteet tulee olla matkan pituus sekä alennusryhmät. HSL-brändille ei tee ainakaan hyvää se, että myydään HKL-lippuja (ei myydä busseihinkaan Veolia- tai Pohjolan Liikenne -lippuja) ja hidastetaan näin yhden asiakasrajapinnan (HSL) mielikuvan syntymistä.

Joukkoliikennematkustajia tulisi siis kohdella tasapuolisesti liikennevälineestä huolimatta. Brändille tekee hyvää, kun asiakas tietää, että hypätessään mihin tahansa HSL-välineeseen perille pääsee aina samoilla hinnoilla ja ehdoilla. Kuntalaisia ei saa rangaista siitä, että he asuvat alueella, jolla edullisin joukkoliikennemuoto on kalliimpi kuin jossain muualla tai edullisempi tapa on heistä riippumattomista syistä jätetty toteuttamatta. Jos aiheesta haluaa ajankohtaisen vitsin vääntää, niin sitä voisi kutsua kulkuneuvoneutraaliksi joukkoliikennepolitiikaksi.
 
Täältäkin ehdoton ei liikennevälinekohtaisille lipuille. Minusta jo ratikkalipunkin oikeudenmukaisuuden kanssa on vähän niin ja näin. Toisaalta onhan se jonkinnäköinen kompensaatio ratikalla nitkuttamisen tuskasta ;)
 
Tähän vanhaan aiheeseen liittyen: HSL:n ja VR:n päivittäessä sopimuksensa, myydään jatkossa kaikille HSL-alueen sisäisille lähijunamatkoille vain HSL-lippuja. Vuoden 2014 alusta ABC- ja BC-lippuja ei siis voi enää ostaa matkoille Keravalle/-lta ja Kirkkonummelle/-lta.

HSL:n uutinen
 
Tähän vanhaan aiheeseen liittyen: HSL:n ja VR:n päivittäessä sopimuksensa, myydään jatkossa kaikille HSL-alueen sisäisille lähijunamatkoille vain HSL-lippuja. Vuoden 2014 alusta ABC- ja BC-lippuja ei siis voi enää ostaa matkoille Keravalle/-lta ja Kirkkonummelle/-lta.

Millä perusteella ABC-lippua ei voi ostaa esimerkiksi Järvenpäästä Kirkkonummelle? Onkin täysin erikseen toki se, että Kerava-Kirkkonummi-välillä ei voi enään vuoden alun jälkeen ostaa ABC-lippua. Tokihan se kelpaa edelleen tällä alueella ja periaatteessa konduktööri voi halutessaan tälläisen lipun myydä. Olenpa itse ollut tilanteessa, jossa kaverille myytiin "halvempi" vyöhykelippu Tikkurila-Helsinki-välille. Mitään laitontahan ei tuossakaan ole.
 
Millä perusteella ABC-lippua ei voi ostaa esimerkiksi Järvenpäästä Kirkkonummelle? Onkin täysin erikseen toki se, että Kerava-Kirkkonummi-välillä ei voi enään vuoden alun jälkeen ostaa ABC-lippua. Tokihan se kelpaa edelleen tällä alueella ja periaatteessa konduktööri voi halutessaan tälläisen lipun myydä. Olenpa itse ollut tilanteessa, jossa kaverille myytiin "halvempi" vyöhykelippu Tikkurila-Helsinki-välille. Mitään laitontahan ei tuossakaan ole.

Konduktööri ei saa myydä Keravalta tulijalle jatkossa ABC-lippua, kuten ei tänäkään päivänä Tikkurilasta Helsinkiin.
 
Millä perusteella ABC-lippua ei voi ostaa esimerkiksi Järvenpäästä Kirkkonummelle? Onkin täysin erikseen toki se, että Kerava-Kirkkonummi-välillä ei voi enään vuoden alun jälkeen ostaa ABC-lippua. Tokihan se kelpaa edelleen tällä alueella ja periaatteessa konduktööri voi halutessaan tälläisen lipun myydä. Olenpa itse ollut tilanteessa, jossa kaverille myytiin "halvempi" vyöhykelippu Tikkurila-Helsinki-välille. Mitään laitontahan ei tuossakaan ole.

Tarkoitinkin HSL-alueen sisäisiä matkoja, eli matkustettaessa Kervalle/-lta tai Kirkkonummelle/-lta Helsingin suunnasta/suuntaan ei voi enää ostaa ABC- tai BC-lippuja. En ole missään vaiheessa tarkoittanut, ettei esim. HSL-alueen ulkopuolelta alkaville ja sen sisäpuolelle päättyville matkoille voisi ostaa vyöhykelippua.
 
Tarkoitinkin HSL-alueen sisäisiä matkoja, eli matkustettaessa Kervalle/-lta tai Kirkkonummelle/-lta Helsingin suunnasta/suuntaan ei voi enää ostaa ABC- tai BC-lippuja. En ole missään vaiheessa tarkoittanut, ettei esim. HSL-alueen ulkopuolelta alkaville ja sen sisäpuolelle päättyville matkoille voisi ostaa vyöhykelippua.

Konduktöörien myynnin osalta tämä toimiikin näin, mutta esim automaateissa ei voida lopettaa ABC vyöhykelipun myyntiä, koska Järvenpääläiset tarvitsevat sitä edelleen. Käytännössä on hyvin työlästä valvoa tai estää keravalaisia ostamasta edelleenkin ABC lippuja. Pohjoiseen mennessä ABC lipun saa jopa konduktööriltä, jos kertookin olevansa menossa Järvenpäähän. VR:n ja HSL:n uusi sopimus on mielestäni enemmänkin nimellinen ja jättää paljon porsaanreikiä. Lisäksi merkittävin ryhmä eli aikuisten kausiliput jäi sopimuksen ulkopuolelle. Varsinainen ongelma on olemassa niin pitkään, kun kauempaa on edullisempi matkustaa kuin lähempää. HSL:n puolelta avaimet sen ratkaisuun ovat niukat. VR:hän voisi helpostikin hävittää ongelman muuttamalla vyöhykejakoaan, mutta siihen taas ei taida olla VR:llä mitään intressiä.
 
Tarkoitinkin HSL-alueen sisäisiä matkoja, eli matkustettaessa Kervalle/-lta tai Kirkkonummelle/-lta Helsingin suunnasta/suuntaan ei voi enää ostaa ABC- tai BC-lippuja.

Jos Jäke kuuluu C-vyöhykkeeseen, niin voihan Kirkkonummelta lähdettäessä pyytää ABC-lipun määränpäänä Järvenpää. "Vaihtaa" sitten Helsingissä junaa. Enpä tiedä, miten nuo vyöhykkeet toiseen suuntaan menevät, että onnistuuko Keravalta lähdettäessä.
 
Jos Jäke kuuluu C-vyöhykkeeseen, niin voihan Kirkkonummelta lähdettäessä pyytää ABC-lipun määränpäänä Järvenpää. "Vaihtaa" sitten Helsingissä junaa. Enpä tiedä, miten nuo vyöhykkeet toiseen suuntaan menevät, että onnistuuko Keravalta lähdettäessä.

Ei voi, C-vyöhyke loppuu Kirkkonummelle.
 
Tosin aina voinee sanoa konduktöörille, että tuli Järvenpäästä kyytiin... Paitsi tietenkin K- ja N-junissa.

Entäs jos konnari myy Järvenpäästä tulleille liput ennen Keravaa? Ei siinä vaiheessa Keravalta tullut voi enään vedota siihen.
 
Sanoo K- ja N -junassa, ettei H-junassa Järvenpään ja Keravan välillä tullut lipunmyyjää. Ainakin itse olen välttänyt junassa myydyn lipun lisämaksun joskus, kun ennen vaihtoa ei tullutkaan myyjää eikä vaihtoaikana ehtinyt asemalle tai automaatille ostamaan lippua.
 
Sanoo K- ja N -junassa, ettei H-junassa Järvenpään ja Keravan välillä tullut lipunmyyjää. Ainakin itse olen välttänyt junassa myydyn lipun lisämaksun joskus, kun ennen vaihtoa ei tullutkaan myyjää eikä vaihtoaikana ehtinyt asemalle tai automaatille ostamaan lippua.

Mutta saako vyöhykelipuilla poiketa nykyään?
 
Takaisin
Ylös