Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Periaatteessahan siis ABC-kuukausilipulla Pohjois-Haagasta pohjoiseen nouseva matkustaja matkustaa pummilla
Vai käyttääkö hän sittenkin ABC-lippua asiallisesti, kun lippu kelpaa kaikkiin VR:n ja JKOY:n lähiliikennelaitteisiin vyöhykkeillä A, B ja C? Vrt. Lintsin ranneke.
 
Vai käyttääkö hän sittenkin ABC-lippua asiallisesti, kun lippu kelpaa kaikkiin VR:n ja JKOY:n lähiliikennelaitteisiin vyöhykkeillä A, B ja C? Vrt. Lintsin ranneke.

Asiallista eli ei, mutta edellä oleva kertoo hienosti sen sirkuksen joka matkustukseen julkisilla välineillä on onnistuttu HSL-alueella luomaan.

Kaksi kertaa olen onnistunut saamaan lipuntarkastajilta tarkistusmaksun maksaakseni ostettuani VR:n lippuluukulta lipun VR:n junaan ja mentyäni tuon lipun kanssa välittömästi matkustamaan tuon matkan. Väli oli niinkin monimutkainen ja kirjavan lippuvalikoiman tarjoava kuin Tikkurila - Hyvinkää ja lipunmyyntipaikka molemmilla kertaa Tikkurilan VR:n lipunmyyntiluukku. Virhe toiminnassa on toki varmastikin ollut kaikkine puolineen minun, siitä ei varmasti ole VR:n kanssa mitään epäselvää, joten siitä keskustelemiseenkaan en osallistu enkä ole osallistunutkaan.

Olen korjannut osaltani käytöstäni käymällä autokaupassa ja annan VR:n ajella rauhassa juniaan ilman minua. Edellä esitetyt kommentit matkalipuista ja niiden variaatioista osoittavat mielestäni ratkaisuni oikeaksi joten aion siinä pysyäkin.
 
Vai käyttääkö hän sittenkin ABC-lippua asiallisesti, kun lippu kelpaa kaikkiin VR:n ja JKOY:n lähiliikennelaitteisiin vyöhykkeillä A, B ja C? Vrt. Lintsin ranneke.

Matkustajalla pitää olla matkaan oikeuttava lippu, ei läsnäoloon. Lintsin ranneke oikeuttaa sen laitteen käyttöön, mutta ABC-lippu ei oikeuta kulkemaan Pohjois-Haagasta Vantaankoskelle.

Toki tämä minusta on lähtökohtaisesti myyjän virhe, koska hyvään markkinointiin ei kuulu, että asiakkaan on pakko valita huonompi tuote kalliimmalla hinnalla. Tai HSL-lippuhan ei yksiselitteisesti ole huonompi yleisesti, mutta se on huonompi, jollei ole aikeissa bussiin vaihtaa.

Tämä ei olisi minusta mikään ongelma, jos HSL myisi junien vyöhykeliput. Silloin ne olisivat vain yksi vähän erilainen tuote, vähän niin kuin ratikkalippukin. En tosin ole varma, olisikotällaisen erilaisen tuotteen olemassaoloa järkevää jatkaa silloinkaan. Kuten jo aiemmin sanoin, minusta ABC-vyöhykkeet tulisi korvata HSL:n vyöhykkeillä. Ei ole matkustajan kannalta järkevää, että ylläpidetään kahta päällekkäistä vyöhykejärjestelmää.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:28 ----------

Jotta soppaa voisi sekoittaa vielä lisää, esitänpä uuden skenaarion: onko lippu asianmukainen, jos matkustat Espoon keskuksesta Helsinkiin menemällä ensin Masalaan ja sieltä Helsinkiin? Tähän vastaus on aika selkeästi kyllä, koska viranomainen ei voisi tulkita matkaketjuasi sinun vahingoksesi. Jos olet poistunut junasta Masalassa ja hypännyt uudestaan kyytiin, olet tehnyt kaksi matkaa. Siitäkin huolimatta, että tarkoituksenasi olisi tehdä vain yksi matka, Espoon keskus - Helsinki.

Voi olla, että tämän epäselvyyden takia VR ja HSL ovatkin ottaneet linjakseen, että ABC-lippujen julkisesti sanotaan olevan kelvottomia HSL-alueen sisäisiin matkoihin, mutta ne hiljaisesti vain kelpuutetaan.
 
Matkustajalla pitää olla matkaan oikeuttava lippu, ei läsnäoloon. Lintsin ranneke oikeuttaa sen laitteen käyttöön, mutta ABC-lippu ei oikeuta kulkemaan Pohjois-Haagasta Vantaankoskelle.

Ei ole matkustajan kannalta järkevää, että ylläpidetään kahta päällekkäistä vyöhykejärjestelmää.

Minä taas olen samaa mieltä kuin Ultrix, että ABC-lippu todella oikeuttaa matkaan P-Haagasta Vantaankoskelle, sillä ne sijaitsevan vyöhykkeiden A,B ja C sisällä. Missä yksiselitteisesti kielletään laajemmalle alueelle ulottuvan lipun käyttö?


Monille nykysysteemi juuri suo mahdollisuuden halvempaan matkustamiseen. Esimerkiksi minä en saa HSL:n opiskelija-alennusta, mutta saan sen VR:n vyöhykelipuista jolloin se on merkittävän paljon edullisempaa kuin HSL:n lipuilla matkustaminen. Sama juttu koskee myös näitä (matkakortittomia) "Leppävaaran eläkeläisiä".
 
Viimeksi muokattu:
Siihen on jo kahteen kertaan täällä viitattu: http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/lahiliikenteen_liput/matkakortti_hslalue.html

"Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Korso, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Mankki) kelpaavat vain seutu- ja kaupunkien sisäiset liput."

"Lähiliikenteen juniin myynnissä:
• vyöhykehinnoiteltuja kerta-, sarja- tai kausilippuja.

Kerta- ja sarjalipulla voi matkustaa sen voimassaoloaikana lippuun merkityillä maksuvyöhykkeillä, ja lippu tulee leimata junan eteisessä olevassa leimauslaitteessa. Kausilipuilla voi matkustaa lippuun merkityillä vyöhykkeillä lipun voimassaoloaikana. Lähiliikenteessä myydään kertajunalippuja sekä sarja- ja kausilippuja alennettuun hintaan VR:n alennusehtojen mukaisesti."


Tässä on pieni ristiriita tuon edellisen lainauksen kanssa, sillä tämä teksti vuorostaan oikeuttaa mm. tuohon Pohjois-Haaga - Vantaankoski matkaan.
 
Normaali käytäntö niin Suomessa kuin maailmallakin taitaa olla, että seudulliset liput ja vastaavat ovat aina rinnalla ja liikennöijän omat lipputuotteet kelpaavat aina ilman muuta.

Ainakaan Saksassa ei ole. Siellä tosin on mahdollista ostaa lippu niin, että siitä, missä seutulippumatka loppuu, alkaa liikennöitsijän omalla lipputuotteella tehtävä matka. Helsinki taitaa olla ainoa sellainen alue, jossa seutualueen sisäisille matkoille kelpaa vain seutulippu, mutta jossa ei voi ostaa jatkolippua alkavaksi seutualueen rajalta. Samaten en tiedä HSL-alueen lisäksi muita paikkoja, joissa vierekkäisten vyöhykkeiden A ja B erilliset liput eivät yhdessä kelpaisi AB-vyöhykelipuksi. VR:n tariffissakin muuten kelpaavat. VR:llä sen enempää kuin eri bussifirmoilla ei liene missään muualla ostoliikenteeseen perustuvaa seutulippusopimusta, jossa samalle välille voisi ostaa sekä liikennöitsijän oman, että myöskin seututariffin mukaisen lipun. HSL-alueella on toki joillain U-linjoilla vähän tämän kaltainen järjestely, mutta nekään eivät toimi ostoliikenteenä.
Jonkun verran kai tossa on takana se, että YTV on aikanaan pelännyt VR:n ottavan käyttöön lipputuotteen, jonka avulla seutumatkoja voisi tehdä hitusen halvemmalla kuin YTV:n lipuilla. Nykyäänkin tuo kielto yhdistellä HSL:n ja VR:n lippuja tulee käsittääkseni nimenomaan HSL:n suunnalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:48 ----------

Siinä tapauksessa veikkaisin, että matkustajalla olisi oikeus vedota siihen, että konnari on myynyt hänelle väärän lipun. Vai saisiko kauttakulkuasemaksi valita Vantaankosken (VR:n verkkokaupassahan tälläinen vaihtoehto on)?

Häh? Siinä lipussa on vaihto-oikeus. Matkustajalla on täysi oikeus matkustaa ABC-lipullansa vaikkapa Pohjois-Haaga - Myyrmäki - Huopalahti - Kirkkonummi, jos siltä tuntuu. Kyllä sen lipun vaihtoaika siihen riittää, että käy vaikka jossain Myyrmannin kaupassa, jota ei muualta löydy ja jatkaa sitten vielä Kirkolle. Mitään kauttakulkuasemia ei siihen tarvita, kun konduktööri lyö lähtöasemaksi Pohjois-Haagan ja määränpääksi Kirkkonummen. Laite laskeskelee reitin itsekseen. Jos oltaisiin juuri siirtymässä B-alueelta A-alueelle ja matkustaja haluaisi ostaa lipun vaikkapa Mäkkylä-Kirkkonummi (AB), hänelle luultavasti myytäisiin Pitäjänmäki-Kirkkonummi (eli ABC) kun on ensin varmistuttu siitä, että matkustaja todella on aikeissa sinne Kirkolle mennä, eikä jäädä vaikkapa Huopalahteen norkoilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten jo aiemmin sanoin, minusta ABC-vyöhykkeet tulisi korvata HSL:n vyöhykkeillä.

Järvenpään kunnanvaltuusto epäilemättä rakastuu sinuun tämän ideasi ansiosta. Joko lipun hinta Helsingistä Jäkeen nousisi 6,50:stä 7,80:een tai Jäke olisi pakotettu liittymään HSL:ään, mitä se itse ei halua.

Oikeasti tässä ei kyllä ole mitään ongelmaa. Se opiskelijoiden määrä, jotka huijaavat systeemiä tuolla tavoin - ohjaten systeemiä toimimaan vähemmän asiakkaisiin luottavalla tavalla - on hyvin matala. Sitä voi katsella ihan sen perusteella, miten iso osa noin parikymppisistä ostaa junassa seutulipun seutualueella ja miten moni opiskelijalipun ABC-alueella esim. Z- tai R-junassa. Z:ssa ja R:ssä näkee, että pääosalle nuorista menee opiskelijalippu, HSL-alueella paljon pysähtelevissä junissa taas menee samalle porukalle seutulippuja. Myöskään konduktöörit eivät tuollaista lippua myy - ilmeisesti yhtä lukuun ottamatta. Se joka myy, tekee aikamoisen karhunpalveluksen sekä asiakkaalle, että työnantajalleen. Kaikista VR:n asiakkaista HSL on se, joka matkustaa eniten, eikä VR:n kannata huijata HSL:ää. Ja silloin niin ei kannata tehdä VR:n työntekijöidenkään, mikäli haluavat työnsä säilyttää.
Asiassa ei myöskään ole matkustajalle mitään erityisen monimutkaista, enkä ole junissa nähnyt ihmisten kokevan lippujärjestelmää muilla tavoin sekavaksi kuin siten, että HSL-vyöhykkeiden perustuminen kuntarajoihin on epäintuitiivista samoin kuin se, ettei kahta sisäistä lippua voi yhdistää yhdeksi seutulipuksi.
Sen verran monta kertaa olen kuullut konduktöörien kertovan asiakkaalle, että hänen yhteysvälilleen voi saada vain täyshintaisen seutulipun, että en kyllä pysty uskomaan vääränlaisten lippujen myymisen olevan missään määrin yleistä. Myydäkseen Espoosta Helsinkiin haluavalle ABC-lipun konduktöörin on valehdeltava myyntilaitteelle määränpääksi Kerava, Kyrölä tai Järvenpää. Siitä myöskin jää kiinni, koska jos joku myyntilaitteen logien mukaan myy Helsinkiin päin matkaavassa S-junassa toistuvasti paljon enemmän ABC-lippuja kuin muut, on aika helppo arvata mitä kyseinen työntekijä puuhailee. En usko kovin monen olevan niin tyhmä, että ottaisi tuollaisen riskin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Järvenpään kunnanvaltuusto epäilemättä rakastuu sinuun tämän ideasi ansiosta. Joko lipun hinta Helsingistä Jäkeen nousisi 6,50:stä 7,80:een tai Jäke olisi pakotettu liittymään HSL:ään, mitä se itse ei halua.

Järvenpäähän on C-vyöhykkeellä, joten sinne pitäisi kelvata Lähiseutu 3 sellaisenaan. Tämä ei vaadi HSL:ään liittymistä vaan vain HSL:n, VR:n ja LVM:n sopimusta siitä, miten tällaisen matkan lipputulot tilitetään.

Olisi oikeastaan parasta, jos LVM heittäisi VR:n vyöhykealueen liikenteen tilaamisen kokonaan HSL:lle ja korvaisi sen HSL:lle.
 
Järvenpäähän on C-vyöhykkeellä, joten sinne pitäisi kelvata Lähiseutu 3 sellaisenaan. Tämä ei vaadi HSL:ään liittymistä vaan vain HSL:n, VR:n ja LVM:n sopimusta siitä, miten tällaisen matkan lipputulot tilitetään.

Olisi oikeastaan parasta, jos LVM heittäisi VR:n vyöhykealueen liikenteen tilaamisen kokonaan HSL:lle ja korvaisi sen HSL:lle.

Kenen etua ajat, matkustajan vai HSL:n?
 
Asiassa ei myöskään ole matkustajalle mitään erityisen monimutkaista, enkä ole junissa nähnyt ihmisten kokevan lippujärjestelmää muilla tavoin sekavaksi kuin siten, että HSL-vyöhykkeiden perustuminen kuntarajoihin on epäintuitiivista samoin kuin se, ettei kahta sisäistä lippua voi yhdistää yhdeksi seutulipuksi.

Tämä on tietysti totta, mutta onneksi HSL on molemmat asiat korjaamassa muutaman vuoden sisällä. Sen jälkeen minusta ei olisi mitään syytä jatka VR:n vyöhykejärjestelmää, varsinkin kun HSL:n vyöhykkeet saisivat samat kirjaimet. Olisi erittäin sekavaa matkustajalle, jos olisi sekä HSL:n ABC-alue että VR:n ABC-alue.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:23 ----------

Kenen etua ajat, matkustajan vai HSL:n?

Tässä tapauksessa molempien. En kenenkään yksittäisen matkustajan, vaan kaikkien Uudellamaalla asuvien ihmisten etua, pitkällä tähtäimellä.
 
Järvenpäähän on C-vyöhykkeellä, joten sinne pitäisi kelvata Lähiseutu 3 sellaisenaan. Tämä ei vaadi HSL:ään liittymistä vaan vain HSL:n, VR:n ja LVM:n sopimusta siitä, miten tällaisen matkan lipputulot tilitetään.

Olisi oikeastaan parasta, jos LVM heittäisi VR:n vyöhykealueen liikenteen tilaamisen kokonaan HSL:lle ja korvaisi sen HSL:lle.

Tässä on kai taustalla ajatus, että LS3 on joka tapauksessa kalliimpi kuin ABC. Hintaeroa 7,00 euron ja 6,50 euron välillä on 50 senttiä.
Mikäli ymmärsin ajatuksesi oikein, tuosta 7,00 eurosta tilitettäisiin se 6,50 € VR:lle, jolloin ABC-lipusta voitaisiin luopua.

Ideassa on se ongelma, että silloin bussilipun hinnaksi Helsingissä tulee 50 senttiä, mikä on aika vähän. Käytännössä siis HSL-kunnat päätyisivät päästämään järvenpääläiset busseihinsa alennushintaan saamatta siitä Järvenpäältä mitään korvausta. En pidä todennäköisenä, että HSL-kunnat haluaisivat tällä tavoin vastikkeetta parantaa Järvenpään asemaa kilpailtaessa asukkaista.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:42 ----------

Mikäli järvenpääläiset kuitenkin käyttävät bussia aika harvoin ja tekevät sillä Helsingissä kohtuullisen lyhyitä matkoja, voisiko tuo 50 c jokaiselta jäkeläiseltä junamatkaajalta riittää siihen, että tuotot silti ylittäisivät lisäkulut? Tällöinhän tuo toki olisi HSL:lle ihan vaan hyvä bisnes. Tässä pitää vielä muistaa, että jos sillä junalipulla pääsisi yllättäen busseihin, ratikoihin ja metroon, jäkeläisten asiointi hajaantuisi muutamassa vuodessa nykyistä kauemmas juna-asemista ja jäkeläisten aiheuttama HSL-joukkoliikenteen kuormitus kasvaisi nykyisestä tasosta.
 
Tässä on kai taustalla ajatus, että LS3 on joka tapauksessa kalliimpi kuin ABC. Hintaeroa 7,00 euron ja 6,50 euron välillä on 50 senttiä. Mikäli ymmärsin ajatuksesi oikein, tuosta 7,00 eurosta tilitettäisiin se 6,50 € VR:lle, jolloin ABC-lipusta voitaisiin luopua.

Ei oikeastaan. Kustannusjako pitäisi toki sopia niin, että siinä olisi HSL:n kannalta jotain järkeäkin, ts. ei efektiivisesti järvenpääläisten subventointia. Täytyisi nyt ensin selvittää, miten HSL:n korvaus nykyisin menee seutulipulla VR/LVM-junissa. Ja kuten sanoin, tämä vaatisi kokonaissopimusta HSL:n, VR:n ja LVM:n välillä. Järvenpääläiset matkustavat jo nyt ostojunilla, joten asia ei ole mikään niin yksinkertainen, kuin että tilitettäisiin nykyisten vyöhykehintojen mukaan. Minusta koko vyöhykealue kannattaisi siirtää muutenkin bruttomalliin. Sen jälkeen HSL ei tilitä yhtään mitään tuloja, vaan vain maksaa VR:lle junien ajamisesta. LVM vain sitten korvaisi HSL:lle kustannuksista sen osuuden, jonka junat ajavat HSL-alueen ulkopuolella ja jonka junat mahdollisesti tuottavat tappiota niillä matkoilla.
 
Ainakaan Saksassa ei ole. Siellä tosin on mahdollista ostaa lippu niin, että siitä, missä seutulippumatka loppuu, alkaa liikennöitsijän omalla lipputuotteella tehtävä matka.

No sitten olen ymmärtänyt asian väärin. Viimeksi Saksassa käydessäni käsitin, että esimerkiksi DB:n regional express -junilla matkustettaessa vaikka Berliinin nurkilla, siinä käyvät Berliinin sisäiset liput, muiden kaupunkien paikallisliikenteen liput, koko Brandenburgin ja Berliinin seudulliset liput ja lopuksi vieläpä rautateiden tavalliset matkaliput. Mutta matkailija ei huomaa kaikkea.

Häh? Siinä lipussa on vaihto-oikeus. Matkustajalla on täysi oikeus matkustaa ABC-lipullansa vaikkapa Pohjois-Haaga - Myyrmäki - Huopalahti - Kirkkonummi, jos siltä tuntuu. Kyllä sen lipun vaihtoaika siihen riittää, että käy vaikka jossain Myyrmannin kaupassa, jota ei muualta löydy ja jatkaa sitten vielä Kirkolle. Mitään kauttakulkuasemia ei siihen tarvita, kun konduktööri lyö lähtöasemaksi Pohjois-Haagan ja määränpääksi Kirkkonummen. Laite laskeskelee reitin itsekseen. Jos oltaisiin juuri siirtymässä B-alueelta A-alueelle ja matkustaja haluaisi ostaa lipun vaikkapa Mäkkylä-Kirkkonummi (AB), hänelle luultavasti myytäisiin Pitäjänmäki-Kirkkonummi (eli ABC) kun on ensin varmistuttu siitä, että matkustaja todella on aikeissa sinne Kirkolle mennä, eikä jäädä vaikkapa Huopalahteen norkoilemaan.

Vyöhykeliput ovat kyllä vyöhykelippuja: niitä ei ole sidottu millekään matkavälille. ABC-lipulla voi vapaasti matkustaa näillä kolmella vyöhykkeellä, eikä mikään pakota etukäteen päättämään, minne on matkalla. Tältä osin ne toimivat samoin, kuin HSL:n liput.
 
Dakkus sanoi että konduktöörin pitää siis näppäillä laitteeseen kuitenkin joku määränpää vyöhykelippuja myydessä? Itse Tikkurilaan mennessä pyysin konduktööriltä BC-lipun eikä hän kysellyt mitään mikä on määränpää. Ilmeisesti sitten näppäili jonkun C-vyöhykkeen aseman siihen?

Seuraavalla kerralla vois koittaa pyytää lipun "Tikkurilaan", ja katsoa mitä myy. Todennäköisesti seutulippua jonka jälkeen pyydänkin BC-lippua samalla mainiten että on halvempi. Uskon ettei kyllä mitään vastaan sano.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös