Rupesi sen verran kiinnostamaan, että piti vilkaista. VR omissa kuljetusehdoissaan kertoo vyöhykelipusta seuraavaa: "Kerta- ja sarjalipulla voi matkustaa sen voimassaoloaikana lippuun merkityillä maksuvyöhykkeillä, ja lippu tulee leimata junan eteisessä olevassa leimauslaitteessa" Vyöhykelippua ei ole sidottu mihinkän tiettyyn asemaväliin. Jos sinulla on voimassaoleva ABC-vyöhykelippu, niin voit vapaasti matkustaa näillä kolmella vyöhykkeillä. Tämä on tietenkin ristiriidassa sen nettisivuilla olevan ohjeen kanssa, joka sanoo: "Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Korso, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Mankki) kelpaavat vain seutu- ja kaupunkien sisäiset liput." VR:n ilmoittamat kuljetusehdot taitavat olla virallisempia, mutta vaikka näin ei olisikaan, niin kuluttajan asia ei ole arpoa, kumpaa ristiriitaisista ohjeista tulee soveltaa. Eli rajoitus jää siihen, että AB-lippuja ei myydä. Tämä on myös ainoa järkevä tapa rajoittaa kelpoisuutta kaksoisjärjestelmässä: lipulla kuin lipulla voi matkustaa niillä vyöhykkeillä, joilla se on voimassa, rajoittaa voi vain joidenkin lipputuotteiden myyntiä.
Taustalla on tietenkin VR:n ja HSL:n välinen vääntö korvauksista. Ilmeisesti on sovittu, että osana liikennöintikorvauksia VR ei myy kilpailevia lipputuotteita näihin juniin. Ja siten olisi päädytty teknisesti vähän vaikeaan tilanteeseen ja taitaa olla niin, että sitä ei edes haluta selvittää siinä pelossa, että syntyy vain hankala riita käytännön kannalta toisarvoisesta asiasta. Normaali käytäntö niin Suomessa kuin maailmallakin taitaa olla, että seudulliset liput ja vastaavat ovat aina rinnalla ja liikennöijän omat lipputuotteet kelpaavat aina ilman muuta. Ja liikennöitsijä tarkoittaa tässä tilanteessa liikenteen järjestäjää. Osassa lähiliikenteestähän järjestäjä on VR, osassa HSL, ellen ihan väärin muista. (Ja jotta ei olisi liian helppoa, osa on vieläpä liikenneviraston ostamaa liikennettä.)
Tilanne selkiintyisi, jos niissä junavuoroissa, jotka HSL ostaa kokonaan (eli kaupunkiradan junat), VR:n omat liput eivät enää kelpaisi lainkaan. Sitten taas VR:n oikeasti omassa liikenteessä kävisi niin VR:n liput kuin kaikki seutuliput ja vastaavat, joiden käytöstä tullaan tekemään sopimukset VR:n kanssa. Tämän edellytys luonnollisesti on se paljon puhuttu kaupunkirataliikenteen brändäys.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:05 ----------
Jos viittaat viimeiseen kappaleeseeni, minähän en ehdottanut, että vyöhykeliput siinä mallissa poistuisivat. Ne vain HSL-alueella korvattaisiin HSL:n lipuilla. Junat, joissa HSL:n liput ylipäätään kelpaavat, ovat kuitenkin joko HSL:n tai LVM:n tilaamia. VR:n omia junia ei tietääkseni ole yhtään. LVM tosin korvaa nettomallilla, ei brutto-. Voisin kuitenkin kuvitella, että LVM:n kanssa asian voisi sopia.
Se on tietysti eri asia, että VR varmaan haraisi vastaan tällaista järkevöittämistä, mutta matkustajan kannalta se olisi selkein. Vaihtoehtona on tietysti eriyttää HSL-junat omakseen ja VR-junat omakseen. Tällä HSL ainakin voisi kiristää VR:ää hieman asiassa. Nykyinen VR-lippujen kelpaavuus HSL-junissahan on VR:lle erityiskohtelua, jota kukaan muu liikennöitsijä ei HSL-alueella saa.
En mene ihan varmaksi vannomaan, koska aikaa on kulunut, mutta kun olin viime kesänä Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa töissä, tämä asia tuli puheeksi ja homma menee niin, että HSL-alueen sisällä kulkevat junat pyörivät bruttomallilla, eli HSL on maksaa junien liikennöinnistä. Sen sijaan alueen ulkopuolelle menevissä junissa sovelletaan nettomallia. Käytännössä homma menee niin, että liikennelaskentojen perusteella arvoiodaan, kuinka monta matkustajaa näissä on kulkenut HSL:n lippuja käyttäen ja tällä perusteella VR laskuttaa HSL:ää. Tältä osin systeemi on sama, kuin U-linjoilla, joilla liikennöitsijä veloittaa HSL:ää aina kun matkustaja maksaa HSL:n lipulla.
Kaikilla lähiliikennelinjoilla taitaa olla ostoliikennettä, mutta muistaakseni ainakin R-junat eivät hiljaisia aikoja lukuunottamatta ole ostoliikennettä.
Sellainen periaatteellinen vääryyshän siihen sisältyy, jos matkustaa vyöhykelipulla HSL-alueen sisällä, että HSL maksaa korvauksen matkasta VR:lle (tosin vain arvion perusteella) tai juna on jo kokonaan ostettu HSL:n käyttöön, mutta HSL ei saakaan rahaa matkustajalta. Sen sijaan matkustaja maksaa matkan VR:lle vielä toistamiseen.