Visioin nyt tähän "Tukholmalaistetun" Helsinki-keskeisen raskaan raideliikenteen reitistön. Reitistön edellytys on Pisara metron yhdysradalla.
-----
Valkoiset linjat kalustona Sm4 tai vastaavat
Valkoinen linja 1 voisi jatkua Kaakon suuntaan (Kotka, Lpr), Valkoinen linja 2 Lahden/Heinolan tai Hämeenlinnan suuntaan - toisessa päässä Hangon suuntaan, Valkoinen linja 3 Porin suuntaan - Toisessa päässä kannataa muistaa mahd. Tallinan tunneli. HUOM! Linjoja on selkeytetty Turun ja Tampereen päissä, tarkoitus olisi linjojen pysähtyvän joka asemalla!
-----
Sininen linja kalustona pk-seudun junakalustoyhtiön kalusto (Talgo proto, Talent), sekä Oranssi linja kalustona nykyinen Metrokalusto
Sininen linja jatkuisi Talman - Nikkilän - Porvoon suuntaan, toisessa päässä mahdollisesti Lohjan suuntaan. Oranssi linja jatkaisi mahdollista marjametron linjausta tulevaisuudessa.
-----
Edellisten mahdollistama metroyhteensopiva pikaraitiotie madelletuin laituriosin sekä jokeri, kalustona Cityflo tai vastaavat
Vihreät linjat jatkuisivat joskus Vuosaaren päässä Ulkojokerin mukaan, Etelä-Espoossa taas avautuisivat tulevaisuudessa kattavan järjestelmänä. Linjaa on selvennetty JOKERIN osalta tähän esitykseen.
-----
Edut: Selkeät järjestelmät, kaikki tulevaisuudessa vaiheittain integroitavissa toisiinsa, työssäkäyntialueen kasvaminen ja Helsingin keskustan parempi agglomeriaedun hyödyntäminen ja työpaikkatiheyden kasvattaminen sekä tämän tuoma toimialasijoittumisen ja kaupunkitalouden hyöty. Tukholman työpaikkatiheys keskustan osalta on 2,5 kertainen Helsinkiin nähden, työssäkäynti alue laajempi.
Lisätietoa seuraavista selvityksistä: Linkki, linkki
Samoin liikenneverkkoetu, jota voi hyödyntää muussakin kuin Pendelöinnissä esimerkkinä pk-seudun läpi kulkeva liikenne, Tampere-Espoo (teknologia yhteys) ja Kouvolan ja lahden suunnan yhteys Turkuun/Hankoon (Teollisuus ja Euro-Logistiikka vyöhyke)
Lisätietoa liikenneverkosta: Linkki
Tässä alustukseksi Pisaran tärkeydestä niin nykyisten Etelä-Suomen aluerakennevisioiden kuin Helsingin seudun kilpailukyvyn (agglomeriaetuuden) kannalta.
- Elmeri
MODEDIT/vko: Siivottu viestiä luettavammaksi.
-----
Valkoiset linjat kalustona Sm4 tai vastaavat
Koodi:
Valkoinen linja 1 Valkoinen linja 2 Valkoinen linja 3
Turku Karjaa Espoo
Kupittaa Inkoo Tuomarila
Salo Siuntio Koivuhovi
Karjaa Kirkkonummi Kauniainen
Inkoo Tolsa Kera
Siuntio Jorvas Kilo
Kirkkonummi Masala Leppävaara
Masala Luoma Mäkkylä
Kauklahti Mankki Pitäjänmäki
Espoo Kauklahti Valimo
Leppävaara Espoo Huopalahti
Huopalahti Huopalahti ilmala
Pasila Pasila Pasila
Töölö Töölö Töölö
Forum Forum Forum
Hakaniemi Hakaniemi Hakaniemi
Vallila Vallila Vallila
Pasila Pasila Pasila
Oulunkylä Oulunkylä Oulunkylä
Malmi Malmi Malmi
Tikkurila Tikkurila Tikkurila
Kerava Korso Kerava
Haarajoki Koivukylä Kyrölä
Mäntsälä Kerava Järvenpää
Kärpänen Kyrölä Saunakallio
Lahti Järvenpää Purola
Karisto Saunakallio Nuppulinna
Nastola Purola Jokela
Uusikylä Nuppulinna Hyvinkää
Kausala Jokela Riihimäki
Koria Hyvinkää Hämeenlinna
Kouvola Riihimäki Tampere
-----
Sininen linja kalustona pk-seudun junakalustoyhtiön kalusto (Talgo proto, Talent), sekä Oranssi linja kalustona nykyinen Metrokalusto
Koodi:
Sininen linja Oranssi linja
Espoo Kivikko
Tuomarila Petas
Koivuhovi Vehkala
Kauniainen Vantaankoski
Kera Martinlaakso
Kilo Louhela
Leppävaara Myyrmäki
Mäkkylä Malminkartano
Pitäjänmäki Kannelmäki
Valimo Pohjois-Haaga
Huopalahti Huopalahti
ilmala Ilmala
Pasila Pasila
Töölö Töölö
Forum Mechellinkatu
Hakaniemi Kamppi
Vallila Rautatientori
Pasila Kaisaniemi
Käpylä Hakaniemi
Oulunkylä Karhupuisto
Pukinmäki Sörnäinen
Malmi Kalasatama
Tapanila Kulosaari
Puistola Herttoniemi
Tikkurila Siilitie
Hiekkaharju Roihupelto
Koivukylä Itäkeskus
Rekola Myllypuro
Korso Kurkimäki
Savio Kontula
Kerava Vesala
Ahjo Mellunmäki
-----
Edellisten mahdollistama metroyhteensopiva pikaraitiotie madelletuin laituriosin sekä jokeri, kalustona Cityflo tai vastaavat
Koodi:
Vihreälinja 1 Vihreälinja 2
Kivenlahti Kivenlahti
Espoonlahti Espoonlahti
Soukka Soukka
Iivisniemi Iivisniemi
Suomenoja Suomenoja
Tiistilä Tiistilä
Matinkylä Matinkylä
Niittymaa Niittymaa
Tapiola Tapiola
Otaniemi WeeGee
Keilaniemi Pohjantori
Koivusaari Louhentie
Lauttasaari Turvesuo
Ruoholahti Laajalahti
Hielahdenkatu Turunväylä
Kamppi Ruusutorppa
Rautatientori Leppäviita
Kaisaniemi Leppävaara
Hakaniemi Pitäjänmäki
Karhupuisto Huopalahti
Sörnäinen Haaga
Kalasatama Maunula
Kulosaari Oulunkylä
Herttoniemi Viikki
Siilitie Viilarintie
Roihupelto Roihupelto
Itäkeskus Itäkeskus
Puotila Puotila
Rastila Rastila
Vuosaari Vuosaari
Yrityspuisto Yrityspuisto
Satama Satama
-----
Edut: Selkeät järjestelmät, kaikki tulevaisuudessa vaiheittain integroitavissa toisiinsa, työssäkäyntialueen kasvaminen ja Helsingin keskustan parempi agglomeriaedun hyödyntäminen ja työpaikkatiheyden kasvattaminen sekä tämän tuoma toimialasijoittumisen ja kaupunkitalouden hyöty. Tukholman työpaikkatiheys keskustan osalta on 2,5 kertainen Helsinkiin nähden, työssäkäynti alue laajempi.
Lisätietoa seuraavista selvityksistä: Linkki, linkki
Samoin liikenneverkkoetu, jota voi hyödyntää muussakin kuin Pendelöinnissä esimerkkinä pk-seudun läpi kulkeva liikenne, Tampere-Espoo (teknologia yhteys) ja Kouvolan ja lahden suunnan yhteys Turkuun/Hankoon (Teollisuus ja Euro-Logistiikka vyöhyke)
Lisätietoa liikenneverkosta: Linkki
Tässä alustukseksi Pisaran tärkeydestä niin nykyisten Etelä-Suomen aluerakennevisioiden kuin Helsingin seudun kilpailukyvyn (agglomeriaetuuden) kannalta.
- Elmeri
MODEDIT/vko: Siivottu viestiä luettavammaksi.
Viimeksi muokannut moderaattori: