Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No, kuten on jo todettu ja todistettu, kaksi raidetta siellä on. Suosittelen osoitetta http://www.seisake.net/metro.php Tuolta löytyvällä videolla näkyy RL:n kääntöraide. Ja kuviakin löytyy: käännöltä asemalle päin, kääntöä nelosmerkiltä länteen ja käännön pohjalta.Antero Alku sanoi:Tämäpä erikoista. Miksi en näe eteläisen laiturin päästä noita vaihteita? Sen sijaan näen pohjoisen raiteen suuntaan kääntyvän raiteen ja tyhjän penkan länttä kohden. Ja kun juna tulee lähtölaiturille, se tulee aina mutkasta pohjoisen suunnasta.
Saammeko oikean vastauksen? Kuka sai mainetta, kunniaa ja työpaikan Anteron firmassa?Antero Alku sanoi:Kysymys kuuluu, kuinka monta puskimeen päättyvää raidetta Helsingissä tarvitaan, jotta tulevia raiteita käyttävät junat voivat kääntyä takaisin meneville raiteille?
Oikein vastanneille tarjoan mainetta ja kunniaa.
Saatte:vompatti sanoi:Saammeko oikean vastauksen? Kuka sai mainetta, kunniaa ja työpaikan Anteron firmassa?Antero Alku sanoi:Kysymys kuuluu, kuinka monta puskimeen päättyvää raidetta Helsingissä tarvitaan, jotta tulevia raiteita käyttävät junat voivat kääntyä takaisin meneville raiteille?
Oikein vastanneille tarjoan mainetta ja kunniaa.
Niin... sehän ei riitä (aja-opasteen antamiseksi vastaan tulevalle junalle), että vaihde on käännettävissä. Nimittäin tuon lähtevän junan on oltava seuraavan opastimen takana, jotta saadaan sivusuoja saapuvan junan kulkutielle, ja vasta näin aja-opaste asetettua. Ja tuon opastimen taakse pääsy voi kestää pitkäänkin, paikasta riippuen. En tosin tiedä miten tulo-opastimet ovat Helsingin ratapihalle savuttaessa, mutta veikkaisin että lähtöhetkestä reilusti yli 60 sekunnin päässä. :roll:Antero Alku sanoi:Jos minuutti riittää lähtevän junan kiihdytykseen ohi vaihteen ja vaihteen kääntämiseen
Tämä lienee syy siihen, että paikkurunkoja seisotetaan parkissa Helsingin päättyvillä raiteilla.jsiren sanoi:Varsinainen pullonkaula taitaakin tulla siitä, kun kaukojunan runkoja siirretään Ilmalaan ja sieltä pois. Poikittainen siirtymä (esim. Helsingin raiteelta 6 Ilmalan siirtoraiteille) tukkii monta pitkittäistä kulkutietä yhtäaikaa.
Okei. Järjestellään kalustokiertoa (helpommin sanottu kuin tehty...) ja perustetaan pari uutta huoltopistettä siten, että kalustoa ei tarvitse seisottaa Helsingissä eikä joka välissä juoksuttaa Ilmalaan. Tarvitaanko sen jälkeen koko Pisaraa? (Tarvitaanko sitä muutenkaan?)Antero Alku sanoi:Kaukojuniin pätee sama. Ei niitä tarvitse ajeluttaa Ilmalaan, jos se ei ole mahdollista. Niille voidaan tehdä sama kuin Pisaran tapauksessa tehdään lähijunille: seisottaminen siirretään kierron toiseen päähän. Johan näin tehdään Turun junille.
No kun bisnestieteilijät sanovat että keskittäkää niin bisnes pelastuu, ja yhteiskuntatieteilijät että hajasijoittakaa niin maaseutu pelastuu... :shock:Antero Alku sanoi:Eikös hajasijoitus ole muutenkin hyödyllistä? Miksi sitä ei sovellettaisi junien huoltoon, jossa se lienee paljon helpompaakin kuin pakottaa esim. jo toimivan viraston henkilökunta muuttamaa Helsingistä muualle.