ultrix sanoi:
No Mannerheimintiellä ainakin ratikkaverkko alkaa olla kapasiteettinsa ylärajoilla, eikä Ratikkapisara korjaisi itse ongelmaa, eli Helsingin ratapihan ahtautta.
Mannerheimintiellä on nyt liikaa raitiovaunujen vuoroja, mutta rata ei ole lähelläkään henkilökapasiteettinsa ylärajaa. Meillä on vain liian pieniä vaunuja. 140 hlö:n yksittäisten vaunujen sijaan Mannerheimintiellä voisi ajaa sujuvasti 60-90-metrisillä junilla, joissa olisi tilaa hyvin 400-600 matkustajalle per juna.
Helsingin aseman kapasiteetti on toinen asia, jossa myös on kyse ensisijaisesti aseman raiteiston käytön rationalisoinnista. Esitänpä tässä pienen pähkinän:
Helsinkiin tulee henkilöliikennettä Pasilan aseman kautta 8 raidetta. 4 rantaradalta, toiset 4 pääradalta. Puolet raiteista eli 4 raidetta tuovat junia Helsinkiin, toiset puolet eli 4 vievät junia pois. Kysymys kuuluu, kuinka monta puskimeen päättyvää raidetta Helsingissä tarvitaan, jotta tulevia raiteita käyttävät junat voivat kääntyä takaisin meneville raiteille?
Taustatietona olkoon, että Helsingin asemalla on nyt 19 päättyvää raidetta. Vihjeenä kerron, että Ruoholahden metroasemalla on 2 raidetta, yksi tuleva ja yksi lähtevä. Aseman länsipuolella on yksi vaihde ja yksi puskimeen päättyvä raide.
Kolmas aputieto vielä: paikallisjunat ja Pendolinot ajavat kahteen suuntaan. Veturijunia varten ei Suomessa ole ohjausvaunuja, jotta nekin voisivat ajaa kahteen suuntaan. Vastauksen saa antaa oletuksella, että ohjausvaunuja hankitaan tai että niitä ei hankita.
Oikein vastanneille tarjoan mainetta ja kunniaa.
Palataan aiheeseen!
Antero