- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Ymmärtääkseni Helsingin pääaseman raidekapasiteettipula johtuu siitä että liian paljon tyhjävaunujunia sahaa edestakaisin Ilmalan varikon ja Helsingin aseman välillä. Sitä voi verrata tilanteeseen, että metrojunan saavuttua Ruoholahteen, sen on seistävä laituriraiteella 15 minuutttia ja sen jälkeen se on peruutettava tyhjänä kävelyvauhtia Puotinharjun varikolle.Antero Alku sanoi:Taustatietona olkoon, että Helsingin asemalla on nyt 19 päättyvää raidetta. Vihjeenä kerron, että Ruoholahden metroasemalla on 2 raidetta, yksi tuleva ja yksi lähtevä. Aseman länsipuolella on yksi vaihde ja yksi puskimeen päättyvä raide.
Kolmas aputieto vielä: paikallisjunat ja Pendolinot ajavat kahteen suuntaan. Veturijunia varten ei Suomessa ole ohjausvaunuja, jotta nekin voisivat ajaa kahteen suuntaan. Vastauksen saa antaa oletuksella, että ohjausvaunuja hankitaan tai että niitä ei hankita.
Oikein vastanneille tarjoan mainetta ja kunniaa.
Aluepoliittisesti voisi olla järkevää hajautta kaukojunien huoltovarikkotoimintaa maakuntiin, mutta VR ei ole tainnut lämmetä sille ajatukselle. Myös ohjausvaunuttomuus on kansallinen ominaispiirre. Liekö sillä jotain tekemistä Pariisin rauhansopimuksen kanssa?
Se tiedetään myös, että Helsingin aseman raiteita ei voi jatkaa maan päällä aseman ohi eli mitään kääntöraiteita ei voi rakentaa.
Mutta jos ohjausvaunuja olisi, ja kaikkia junia ei tarvitsisi huoltaa Ilmalassa, niin arvaan vähän reilusti, mutta kumminkin: 12 raidetta. (2 pääradan kaukojunille, 2 pääradan lähijunille, 2 rantaradan kaukojunille, 2 rantaradan lähijunille, 2 Martinlaakson junille ja 2 varalla (esim pitkän matkan yöjunille ja ylimääräisille viikonloppujunille).
t. Rainer