No entäs puolikuu sitten?
Pisarasta /U-metrosta on 1970-luvulta asti esitetty erilaisia ratkaisuja. Kaikkein riisutuin olisi kulkenut nykyistä yksiraiteista satamarataa pitkin , sukeltanut Eirassa tunneliin ja noussut maan pintaan Linnunlaulussa. Eksoottisinta oli se, että yksiraiteisella radalla olisi ollut vakio kiertosuunta!
Yhdessä ehdotuksesssa Pisara on ollut osa Tallinnaan johtavaa rautatietunnelia.
Yksi uusimpia ehdotuksia oli vain Pasilaa ja päärautatieasemaa yhdistävä lenkki, eli pääaseman laiturit olisi ollut maan alla itä-länsisuunnassa. Tämän tarkoitus ei ollut luoda uusia junareittejä, vaan saada henkilöratapiha pois Töölönlahden puistoaluetta pilaamasta, ja esitettiin pari vuotta sitten vaihtoehtona kaikkea Töölönlahden rakentamista ja musiikkitalosuunnitelmia vastaan.
Mutta jos maan alle mennään voidaan käytännössä toteuttaa millaisia vaihtoehtoja tahansa. Tämän viimeiksimainitun vaihtoehdon jatkokehitelmä olisi, jos päärautatieaseman laiturit rakennettaisiin maan alle Töölönlahden ja Kampin välille, ja rata sukeltaisi tunneliin Linnunlaulussa ja jatkuisi maanalaisena Ruoholahteen/Lauttasaareen, ja maanpäällisenä Länsiväylän maastokäytävässä Kirkkonummelle, jossa se yhtyisi Rantarataan. Yhdistävä lyhyempi lenkki rakennettaisiiin Kehäykköstä pitkin Keilaniemen ja Leppävaaran välille. Tällöin suuri osa kaukojunista voisi ajaa Helsingin läpi, esim Tampereen tai Kouvolan suunnasta Turkuun, tai jos päätyvät Helsinkiin, palata joko lähtöpisteeseen tai mennä Ilmalan varikolle tuota kehäykkösen suuntaista yhdysrataa pitkin. Tällä "puolikuu"-radalla olisi paikallisjunaliikennettä aivan kuten muilla kaupunkiradoilla. Rata rakennettaisiin länsimetron sijaan ja rahoitettaisiin 50% valtion budjetista, aivan kuten Martinlaakson rata aikoinaan rakennettiin pohjoisen metron sijaan.
Tietysti tämä on silkkaa utopiaa, mutta jos eri vaihtoehtoja haluaa tutkia Pisaralle, niin tässä on yksi.