Vs: Pisara ja muut kiinnostavat suunnitelmat:
Pisaran suurin "vika" on, että se on Töölön metron kanssa kilpaileva hanke. Poliittishistoriallisista syistä metro on yli kaiken muun täällä Helsingissä, joten Pisara ei voi tulla kysymykseen. Ei edes sitten, jos Töölön metro olisi rakennettu. Koska kuka silloin enää välittäisi vaihtaa Pasilassa Töölön metroon, kun junalla pääsee samaan paikkaan vaihtamattakin.
Metromafian kannalta on tietenkin kiusallista, että käytössä olevilla laskutavoilla Pisara on kovin kannattava, koska se säästää 5-8 minuutin kävelymatkat "Töölönlahden ja Kaisaniemen asemilta", jonne lähiliikenteen junat päättävät matkansa. Töölön metro ei koskaan tarjoa tätä etua, koska vaihto Pasilassa junasta metroon kestäisi tämän saman ajan.
Pisara pyörii kyllä PLJ:ssä muiden miljardihankkeiden kanssa, mutta se ei tarkoita, että sitä oltaisiin joskus toteuttamassa. Todellisten päättäjien lista toteutettavista hankkeista ei ole julkinen, ja se elää omaa elämäänsä erossa julkisista virallisista hankelistoista. PLJ:hän ei velvoita mihinkään, eikä siihen liity minkäänlaisia rahoitussitoomuksia.
PLJ:n ja todellisuuden eroa havainnollistaa hyvin vaikkapa kysymys Helsingin vaatimuksesta liittää Etelä-Sipoo omaan alueeseensa. Sehän muuttaa liikennekuviotkin aivan toisiksi. Mutta eihän salassa valmisteltu hanke voi olla julkisessa PLJ:ssä mukana. Ja on sinisilmäistä kuvitella, että Sipoojupakka olisi ainoa julkisuudelta piilossa valmisteilla oleva hanke.
Antero