- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Vs: Re: Pisararata
Syynä on muutakin kuin tekniset eroavaisuudet. Metron kuljettajilla ei ole JT pätevyyttä, joka vaaditaan RHK:n raiteilla. Myös opastinjärjestelmä on erilainen, ja kulunvalvontalaitteistokin vaaditaan, radioviestintälaitteet pitäisi olla samanlaiset. Sanotaanko että HK ja Atriakaan tuskin pystyisivät valmistamaan makkaraa samassa tehtaassa samalla tuotantolinjalla, ilman ongelmia. Jos metronkuljettajia metroineen alkaisi kulkea RHK:n radoilla junien seassa, niin metronkuljettajat pitäisi kouluttaa veturinkuljettajiksi, kallis koulutus ja kuka sen maksaisi?? Entä sitten kun puolet metronkuljettajista ei läpäisisi veturinkuljettajien tiukempia läpäisyvaatimuksia.
Väläytit myös katu- ja junarataliikenteen yhdistämisen tietä. Eli ratikat junakiskoille vai? Teknisesti varmasti onnistuisi laittaa kapeat kiskot junaradan väliin, ei siinä mitään. Mutta kun ratikoita ajaa kaikenmaailman opiskelijat kesätyökseen, puolisokeat ja kuurot täti-ihmiset, sekä "tenkaset" niin ehdoton EI pääsemiseksi junaradalle. Ratikkakuskilta vaaditaan liikennesääntöjen tunteminen ja nuolivalojen osaaminen (joka vaaditaan myös autoilijoilta). Entä kun pitäisi osata JT:n mukaiset opasteet ja merkit, myös käsi- ja vihellin opasteet. JT pitää hallita täydellisesti voidakseen liikuttaa kalustoa rataverkolla, ainoastaan veturinkuljettajakoulutuksen saanut on riittävän testattu ja pätevä hallitakseen nämä säännöt. Kenestä olisi kivaa jos "tenkanen" olisi ajanut vahingossa raitsikkansa opastimen ohi ja pian siihen törmäisi juna 120 km/h nopeudella...
Tällä periaatteella toimii esimerkiksi Berliinin S-Bahn. Se ajaa kilometrikaupalla samaa ratapenkkaa DB:n kauko- ja seutuliikenteen sekä kanssa, käyttää yhteisiä asemia. Kuitenkin S-Bahn on teknisesti erilainen samalla tavoin kuin HKL:n metro eroaa VR Oy:n junista.
Syynä on muutakin kuin tekniset eroavaisuudet. Metron kuljettajilla ei ole JT pätevyyttä, joka vaaditaan RHK:n raiteilla. Myös opastinjärjestelmä on erilainen, ja kulunvalvontalaitteistokin vaaditaan, radioviestintälaitteet pitäisi olla samanlaiset. Sanotaanko että HK ja Atriakaan tuskin pystyisivät valmistamaan makkaraa samassa tehtaassa samalla tuotantolinjalla, ilman ongelmia. Jos metronkuljettajia metroineen alkaisi kulkea RHK:n radoilla junien seassa, niin metronkuljettajat pitäisi kouluttaa veturinkuljettajiksi, kallis koulutus ja kuka sen maksaisi?? Entä sitten kun puolet metronkuljettajista ei läpäisisi veturinkuljettajien tiukempia läpäisyvaatimuksia.
Väläytit myös katu- ja junarataliikenteen yhdistämisen tietä. Eli ratikat junakiskoille vai? Teknisesti varmasti onnistuisi laittaa kapeat kiskot junaradan väliin, ei siinä mitään. Mutta kun ratikoita ajaa kaikenmaailman opiskelijat kesätyökseen, puolisokeat ja kuurot täti-ihmiset, sekä "tenkaset" niin ehdoton EI pääsemiseksi junaradalle. Ratikkakuskilta vaaditaan liikennesääntöjen tunteminen ja nuolivalojen osaaminen (joka vaaditaan myös autoilijoilta). Entä kun pitäisi osata JT:n mukaiset opasteet ja merkit, myös käsi- ja vihellin opasteet. JT pitää hallita täydellisesti voidakseen liikuttaa kalustoa rataverkolla, ainoastaan veturinkuljettajakoulutuksen saanut on riittävän testattu ja pätevä hallitakseen nämä säännöt. Kenestä olisi kivaa jos "tenkanen" olisi ajanut vahingossa raitsikkansa opastimen ohi ja pian siihen törmäisi juna 120 km/h nopeudella...
Viimeksi muokannut moderaattori: