- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Tuolla yläpuolella joku taisi ehdottaa pisaran rakentamista kevyenä ratana ja siirtymistä sinne liikennöivässä kalustossa duokalustoon. En ole tutkinut linjausta niin tarkkaan, että osaisin sanoa mahtuisiko tuo peräti maan päälle (osittain hyödyntäen entisiä ratakuiluja, osittain katulinjausta?), mutta tiukemmat kaarresäteet tekisivät sen linjaamisesta huomattavasti helpomman ja rakentamisesta edullisemman. Minusta tuo oli aivan fantastinen ajatus!
Tosin sehän implikoi sitä, että oikeastaan kehäratakin olisi kannattanut rakentaa raitiotienä, vaikka sitten duokäyttöön. Aivan hyvin voitaisiin liikennöidä haluttaessa samaa reittiä kuin nykysuunnitelmien mukaan, mutta rakentaminen olisi tullut edullisemmaksi kun ei olisi tarvinnut mutkitella niin loivasti kiertäen. Paitsi että paremmin sopiva pintalinjauskin olisi varmaan löytynyt.
Miksi tällaisia ei tuolloin pohdittu? Liian järkevää jotta kannattaisi edes harkita Helsinkiin? :frown:
Tosin sehän implikoi sitä, että oikeastaan kehäratakin olisi kannattanut rakentaa raitiotienä, vaikka sitten duokäyttöön. Aivan hyvin voitaisiin liikennöidä haluttaessa samaa reittiä kuin nykysuunnitelmien mukaan, mutta rakentaminen olisi tullut edullisemmaksi kun ei olisi tarvinnut mutkitella niin loivasti kiertäen. Paitsi että paremmin sopiva pintalinjauskin olisi varmaan löytynyt.
Miksi tällaisia ei tuolloin pohdittu? Liian järkevää jotta kannattaisi edes harkita Helsinkiin? :frown: