- Liittynyt
- 11 Toukokuu 2006
- Viestit
- 365
Tällöin kai suurin piirtein riittäisi, jos Pasilasta Rautatieasemalle kulkisi tunnelissa kaksi kiskoparia, joista kaksi jatkaisi Tallinnaan ja kaksi jäisi Eurooppa-asemalle. Jos ruuhka-aikana junia olisi enemmän kuin kapasiteettia riittää, sitten ne jäisivät Pasilaan, ellei kallioon louhittaisi vielä kahta kiskoparia lisää. Verrattuna nykyisiin projekteihin, esimerkiksi länsimetroon, Tallinnantunnelista tai lentoradasta puhumattakaan, tämä kuulostaa melko maltilliselta hankkeelta, eihän tunnelille tulisi pituutta kuin kahdesta kolmeen kilometriä.
Ehkäpä joidenkin ruuhka-aikana ajettavien junien jäämisen Pasilaan voisinkin jotenkin hyväksyä, kunhan kaikista suunnista pääsee edes jollain junalla keskustaan myös ruuhka-aikaan, niin että esimerkiksi liityntäliikenneyhteydet voitaisiin järjestää keskustan saakka meneviin juniin. Keskustaan mentäessä mielestäni vaihtoja saa olla enintään yksi (lähiliikenteen osalta). Jos Pääradalta tuleva juna jatkaisikin Pasilasta suoraan Rantaradalle vain nopeasti Pasilassa pysähtyen, niin lohdutuksena suoran keskustayhteyden menettämisestä tulisi nopea vaihdoton ja mitään ylimääräisiä kiertelemätön yhteys vaikkapa Järvenpään ja Leppävaaran välille. Edelleenkin mielestäni olisi suuri häpeä Helsingille, jos vaikkapa kaikki Karjalan radan junat jäisivät Pasilaan toimistojen keskelle, eikä pitemmälle pääsisi ilman junanvaihtoa.
Kluuvin ruhje saattaa hankaloittaa tuota rautatieaseman ympäristön hyödyntämistä ja jopa kaataa kaikki suunnitelmat, mutta jos tuota aluetta aletaan rakentamaan, niin sitten kannattaa radan kohdalle rakentaa pohjoiseen päin umpikortteleita ainakin yhtä pitkälle, kun nyt niitä toimistoja on tulossa. Ydinkeskusta, avarat näkymät ja suuret aukeat ei kuitenkaan välttämättä ole se järkevin yhdistelmä. Rautatieaseman luokse voisi tulla pelkkää julkista tilaa ja pohjoisemmaksi asuinkortteleita, joiden pohjakerroksissa olisi tottakai liiketiloja. Asuntoja tarvittaisiin ydinkeskustan tuntumaan vielä runsaasti lisää.
Kunnon kaupunkimainen rantahan näyttää tältä (Siltasaarta): http://picasaweb.google.fi/lh/photo/Av6wka-LE-iKhAP5Nm-fFg?feat=directlink. Siltasaaren kärjen asukkaat varmasti vastustaa tätä (oikeasti varmaan aika monet muutkin), mutta mitä jos asuinkortteleita rakennettaisiin myös kannakselle Töölönlahden ja Eläintarhanlahden väliin niin, että kummallekin puolelle jäisi avarat kevyen liikenteen väylät ja istutuksia. Tämä kyllä katkaisisi ja muuttaisi rajusti näkymiä, mutta toisaalta kummallakin puolella olevien lahtien takia maisemat säilyisivät yhä avarina. Eikä niillä kiskoilla kyllä mitään virkistysarvoa muutenkaan ole. Tokoinranta, Kaisaniemenranta ja Töölönlahden länsi- ja pohjoisreuna säilyisi nykyisellään. Tietenkin kannakselle pitäisi saada tyylikästä uusvanhaa rakentamista, joka sointuisi yhteen Siltasaaren vanhan rakennuskannan kanssa. Ehkä rakentamisen pohjoisreuna voisi olla siinä kohtaa, missä tämän Googlen kartan mukaisesti radan länsipuolella kulkeva kevyen liikenteen väylä muuttuu sillaksi. Tuohon kohtaan riittäisi kevyempi silta ja siten myös saataisiin leveämpi kanavayhteys lahtien välille.
Mitä Kaisaniemen puistolle pitäisi tehdä? Voisiko ne urheilukentät jättää sinne Eläintarhaan ja tehdä puistosta nykyistä elävämpi. Liisankadun jatkeena olevan puistossa kulkevan kevyen liikenteen väylän varteen voisi ehkä rakentaa muutaman paviljonkimaisen rakennuksen väljästi muuten puistomaiseen ympäristöön.