Mielestäni kaikkien suurten kaupunkiseutujen raideliikennettä tulisi kehittää. Oikeus mukavaan, nopeaan ja ekologiseen kaupunkiraideliikenteeseen pitää olla muuallakin kuin Kehä III sisäpuolella. Kehärata-siltarummutus ei saa jatkua.
Myös Helsingin seudun jo nyt laajaa raideliikennettä tulee kehittää. Siksi olen hyvin kriittinen Pisaran suhteen, jonka vääristellyt hyödyt ovat jopa Helsingin seudulle vähäiset, verrattuna siihen, että miljardista sijoitettaisiin Pisaraa enemmän hyötyjä tuovien Raide-Jokerin ja Laajasalon ratikan rakentamiseen ja nykyisen kantakaupungin raitioverkon nopeuttamiseen/nykyaikaistamiseen.
Tällä hallituskaudella pitää saada raitiotiehankkeet myös käyntiin Turussa ja Tampereella, sekä pieni askel kerrallaan lähijunaliikenteen käynnistäminen Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Porissa, Lahdessa ja kenties Kuopiossakin.
Karkeasti kaikki Helsingin, Espoon, Tampereen, Turun, Porin, Lahden, Oulun ja Jyväskylän hankkeet saataisiin tehtyä kokonaisuudessaan Pisaran hinnalla. Jos kaikki nämä saavat valtion tukea 1/3-osan, niin siitä miljardista jää vielä raskaan rataverkonkin parantamiseen. Ja vanha tehoton asetinlaite Helsingin ratapihallahan on jo päätetty uusia. Pisaran perusteita on todella syytä tutkailla nyt tarkemmin.
Myös Helsingin seudun jo nyt laajaa raideliikennettä tulee kehittää. Siksi olen hyvin kriittinen Pisaran suhteen, jonka vääristellyt hyödyt ovat jopa Helsingin seudulle vähäiset, verrattuna siihen, että miljardista sijoitettaisiin Pisaraa enemmän hyötyjä tuovien Raide-Jokerin ja Laajasalon ratikan rakentamiseen ja nykyisen kantakaupungin raitioverkon nopeuttamiseen/nykyaikaistamiseen.
Tällä hallituskaudella pitää saada raitiotiehankkeet myös käyntiin Turussa ja Tampereella, sekä pieni askel kerrallaan lähijunaliikenteen käynnistäminen Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Porissa, Lahdessa ja kenties Kuopiossakin.
Karkeasti kaikki Helsingin, Espoon, Tampereen, Turun, Porin, Lahden, Oulun ja Jyväskylän hankkeet saataisiin tehtyä kokonaisuudessaan Pisaran hinnalla. Jos kaikki nämä saavat valtion tukea 1/3-osan, niin siitä miljardista jää vielä raskaan rataverkonkin parantamiseen. Ja vanha tehoton asetinlaite Helsingin ratapihallahan on jo päätetty uusia. Pisaran perusteita on todella syytä tutkailla nyt tarkemmin.