En ymmärrä. Mielestäsi palvelutasosta ei tarvitse välittää, kunhan isketään junaan tarpeeksi penkkejä ja kolkutellaan kuin 1860-luvulla pysähtyen joka maitolaiturilla?
En kritisoi sitä, mitä sinä kirjoitat, vaan julkisuuden selityksiä sille, miksi Pisara on ”välttämätön”.
Kun nyt on yhteensä 8 raidetta Pasilan pohjoispuolella ja kaupunkiradoilla 12 vuoroa tunnissa mutta kaukojunaraiteilla on tilaa, Pisaraa ei tarvita junamäärän lisäämiseen. Jos taas väitetään, että junamäärää ei voi lisätä tarpeeksi, pitäisi olla perustelut sille, mikä sitten on tarpeeksi.
Tämän aamun aikataulujen mukaan Rantaradalta tuli klo 7-8 yhteensä 21 junavuoroa, joista 12 kaupunkirataa. Pääradalta tuli klo 8-9 17 junavuoroa, joista kaupunkiradalla 12. Tehdään Pisara tai ei, Rantaradalle voi lisätä 3 junavuoroa ja pääradalle 7.
Siksi on valehtelua sanoa:
Helsinkiin ei mahdu yhtään uutta junaa ilman Pisaraa. Tänäkin aamuna vilkkaimpina tunteina olisi mahtunut 10 junavuoroa lisää. Se on 25 % lisää niihin 40:een, jotka tänä aamuna tulivat.
Siis: pula ei ole penkeistä, vaan mahdollisuuksista laajentaa ja parantaa palvelua. Lisäpenkki olemassaolevassa junassa ei paranna palvelua. Palvelutason ja tarjotun penkkimäärän välillä on löydettävä tasapaino.
Mutta kaupunkiradoilla ei voi palvelua parantaa, tehdään Pisara tai ei. Kun kerran kaupunkiradat Pasilan pohjoispuolella on jo kuormitettu täyteen ratakapasiteettiin (25 % pelivaralla). Kaupunkiratojen palvelutasoa voidaan parantaa vain uusimalla kulunvalvonta sallimaan tiheämpi vuoroväli. Siis ei tekemällä Pisara.
Kaukojunia maakuntiin voi lisätä vilkkaimpina arkiaamun tunteina Rantaradalle 3 ja pääradalle 7. Eivätkö nämä riitä VR-Yhtymän haluihin? Muista en tiedä, sillä LVM ei ole ilmaissut aikovansa järjestää lisäjunia minnekään. Siksi toiseksi nyt kulkee paljon junia Tampereelle ja Kouvolaan, mutta ei pidemmälle. Näistä kaupungeista eteenpäin olevan Suomen palvelutasoa voi parantaa ajamalla jo olemassa olevat junat pidemmälle, eikä siihenkään tarvita yhtään mitään ratainvestointia. Kaikki vähiten Pisaraa.
Ylipäätään kaukojunaliikenteen palvelutason pullonkaula ei ole Helsingin asema tai Pisara vaan VR-Yhtymän haluttomuus ajaa junia siellä muualla Suomessa. Ja viime uutiset halpalennoista tuskin lisäävät tätä halua. Tai sitten VR-Yhtymä on valehdellut toimintansa kannattavuuden ja huijannut meidän veronmaksajien rahoja kymmeniä miljoonia joka vuosi. Sillä useammat ja halvemmilla lipunhinnoilla toimivat junat eivät voi olla VR-Yhtymälle kannattavia, kun jo nyt osa kaukojunista on ajossa vain valtion tuella.
Se on osin totta, että jos tehdään uusia ratoja, niiden liikenteen kanssa voi Pisarasta olla hyötyä. Mutta silloin pitää laskea niin, että sen uuden radan kustannus on rata itse + tarvittavat järjestelyt uuden radan ja nykyisten ratojen yhtymäkohtien eteläpuolella. Jolloin Pisaran harkinta tulee näiden vuoksi ajankohtaiseksi vasta sitten, kun myös ne uudet radat ovat harkinnassa. ”Varastoon” ei Pisaraa kannata tehdä, sillä siinä menee muutamassa vuodessa korkojen muodossa se raha, jolla sen uuden radan tekisi.
Eli jälleen kerran:
Pisara on vain ja ainoastaan Helsingin keskustan saavutettavuutta lisäävä hanke. Jos saavutettavuuden lisääminen on 750 miljoonan arvoista, niin hyvä. Tosin, jos plakkarissa on juuri 750 miljoonaa, on monta halvempaa ja hyödyllisempää hanketta, jotka on syytä tehdä ensin. Esimerkiksi siksi, että jossain on ihan oikeasti pulaa niin rata- kuin matkustajapaikkakapasiteetistakin.
Antero