Vaikka kyllä vuoroväli on silti optimointikysymys nopeuden, kapasiteetin ja häiriöherkkyyden välillä. Säätämällä kaikkia junia systeeminä automaattiajossa saadaan kuitenkin enemmän pelivaraa kuin nykyisillä järjestelmillä ja vuoroväliä voidaan tarvittaessa lyhentää jonkin verran.
Huomaa, että vuoroväli, linjanopeus ja junamäärä ovat sidoksissa keskenään. Eikä mikään automaatti voi kiertää tätä asiaa. Käytännössä linjalla on vakiomäärä junia. Junat ovat vähän kuin hammaspyörä: Jos pyörität hitaasti, hampaita menee ohi pitkällä vuorovälillä, jos nopeasti, vuoroväli lyhenee.
Olen nähnyt, kun hammaspyörästä loppuvat hampaat. Kun Köpiksessä ei pääteasemalle tullut junia 1,5 min vuorovälillä, ei niitä sieltä saanut lähtemään takaisinpäinkään. Hammaspyörään yritettiin sitten saada vauhtia sulkemalla junia, jotta niiden linjanopeus kasvaisi kun ne eivät pysähdy enää asemilla. Sähköisesti nämä junat olivat kuin kytketyt edellä olevaan pysähtyvään junaan, jolloin toiseen päähän tuli kaksi hammasta kerrallaan jotta saatiin junia enemmän lähtemään paluusuuntaan.
Tämä nyt oli sitä jatkuvan kulunvalvonnan etua. Muttei ole kovin viisasta perustaa liikennettä siihen, että välissä ajetaan tyhjiä junia. Ja ilman jatkuvaa kulunvalvontaa homma olisi hoitunut kytkemällä junat toisiinsa, joten se siitä edusta.
Eniten hyötyä nykyistä kehittyneemmästä järjestelmästä on kuitenkin siinä, että voidaan helpommin yhdistää esimerkiksi kaksi 3 minuutin tai kolme 5 minuutin vuorovälillä kulkevaa linjaa, joilla vain osa linjasta on yhteistä samaan tunneliin, kun pelivaraa on.
En näe tähän muuta keinoa kuin ajaa tällainen yhdistelmäosuus hitaammin jotta kiihdytysajat lyhenevät. Liikennepäällikkönä en lähtisi edes ehdottamaan tällaista, koska häiriö sotkisi enemmän kuin yhden linjan, eikä mitään pelivaraa olisi. Häiriötilanne johtaisi aina vuorovälin pitenemiseen ja jos kapasiteetti on kriittinen, kapasiteetin loppumiseen.
Pelivarahan on ainoastaan siinä, että häiriöitä voidaan paikata normaalia tiheämmällä vuorovälillä. Siksi ei koskaan pidä edes suunnitella, että ajetaan normaalisti minimivuoroväliä.
Antero