Vs: Pohjoinen metrolinja vs Pisara
Pisara on keskustassa ei pohjoisissa kaupunginosissa. Olemassa olevat lähijunaradat eivät kulje siellä mihin pohjoinen metrolinja vedetään.
Juurikin näin, olen samaa mieltä. Moni pitää pisaraa ratkaisuna Töölön metron korvaajana. Moni myös unohtaa pohjoiset yms kaupunginosat, jotka eivät ole metroverkon varrella. Moni suunnittelee metroa Sipooseen jossa ei ole vielä edes asutusta. Hs kirjoitti myös Histan asuinalueesta ämmässuon kaatopaikan vieressä, jonne aikanaan rakennetaan junarata. Tuntuu että on kova halu laajentaa juna- / metroverkostoa kehäteiden ulkopuolille, mutta samalla unohdetaan että kehien sisäpuolellakin on paljon tiheään asutettuja paikkoja, jotka ovat joukkoliikenteellisesti heikossa asemassa. Töölön metro lentoasemalle toisi paljon uusia asukkaita metroverkon piiriin, Metsälä, Maunula, Pakila, Tammisto, Pakkala(Kartanonkoski). Sen sijaan Pisaran funktio on mielestäni tuoda JUNAmatkustajat vaihdottomasti lähemmäs keskustaa kolmeen keskeiseen paikkaan. Sekä lisäksi säästää Helsingin rautatieaseman laiturikapasiteettia, kierrättämällä junia rantaradalta suoraan pääradalle Pisaraa pitkin, ilman suunnanvaihtoa ja tämän takia laiturin varaamista 10 minuutiksi.
Tämän lisäksi Hakunila ja Itä-Hakkila on pelkän bussiliikenteen varassa. Olisi mahdollista jatkaa metroa Mellunmäestä tähän suuntaan, joka on jo tiheään asutettu, eikä minnekään "Sipoon pelloille".
Viikkiin on myös ehdotettu metrohaaraa Pasilasta.
Lisäksi Sörnäinen-Pasila-Meilahti-Munkkiniemi välille olisi tarvetta metrolle, näin kaupungin toiselta laidalta toiselle päästäisiin nopeasti. Lisäksi Itä-Helsingistä pääsisi suoraan Pasilaan, josta taas pääsee muualle Helsingin kaupunginosiin nopeammin kuin rautatientorin kautta. Ja monen työpaikka on muutoinkin Pasilassa.
Ja se länsimetro. Se on varmastikin ykkösasia, jo kartastakin katsottuna eteläisessä Espoossa on pakko kulkea metro aina Kivenlahteen saakka. Ihme että vasta nyt sitä aletaan työstämään, se olisi pitänyt tehdä jo 70-luvulla. Paras joskaan ei halvin vaihtoehto olisi rakentaa ns kaksihaarainen länsimetro. Eli rata haarautuisi Tapiolassa siten, että toinen linja kulkisi Länsiväylän eteläpuolella, ja toinen pohjoispuolella. Mutta toisaalta, kunhan se yksikin metrolinja saataisiin.
Sitten Laajasalo, jonkinlainen yhteys sinnekin jotain kautta tulisi olla.
Jokerin muuttaminen pikaratikaksi, täysin erillään autoliikenteestä.
Vasta näiden jälkeen voidaan edes ajatella Sipoon metroa ja Histan suunnan junaratoja uusine asuinalueineen. Ensin vanhat kuntoon, sitten vasta uusia...