Tämä toisaalla esitetty ja erittäin kannatettavalta kuulostava ajatus taitaa kuitenkin kaatua siihen tosiseikkaan, ettei kukaan pysty ostamaan "pölhölöitä" kokonaisina, ne kun ovat omilla sektoreillaan sen verran laajoja toimijoita. Ja olisiko esim.bussiliikennetoiminnoille lopulta edes olemassa muita potentiaalisia ostajia, kuin Savonlinja, Koiviston Auto-yhtymä tai...(kauhea ajatus, Ruotsin malli tuntuu puistattavalta) Connex..?Mikko Laaksonen sanoi:Valtion tulisikin velvoittaa VR yhtymä myymään Pohjolan Liikenne –yhtiöt eniten tarjoavalle: Pohjolan Henkilöliikenne, Transpoint, Combitrans ja Transuotila. VR yhtymän maantieliikenne vääristää liikennesektorin kilpailua ja ohjaa tehokkaasti liikennettä maanteille. Yhtiöt on myytävä mahdollisimman pian.
VR:n bussi- ja rekkaliikennetoiminnalle varsinkin syrjäseuduilla löytyy oikeutus, sillä valitettavan usein tiet ovat niitä, joiden varrella jäljellejääneet asiakkaatkin vaikuttavat. Ratoja suljetaan, kuten tänäänkin olemme saaneet kuulla...