Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,861
Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen
Ongelman ydin on varmaankin valtiovallan liikennepolitiikassa, joka on suosinut nykyistä linjaa. Valtiovallalla olisi ollut kaikki mahdollisuudet ohjata kehitystä sellaiseen suuntaan, että tie- ja rautatieliikenteen tehtäväjako olisivat muodostuneet nykyistä tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.
Ruotsissa Statens Järnvägarilla oli kauan oma bussiyhtiö SJ Buss. Siitä huolimatta Ruotsiin kehittyi voimakkaasti junaliikennettä suosiva liikennepolitiikka. Bussien rooli oli pikemminkin toimia junaliikenteen syöttöliikenteenä kuin kilpailla sen kanssa. Vasta Swebus- ja muiden muutoksien (muutokset BY:n omistussuhteissa) jälkeen kaukoliikenteessä on alkanut esiintyä ihan todellista juna - bussi -kilpailua ja päällekkäistä tarjontaa. Ja siis siinä vaiheessa, kun valtio irrottautui bussiliikenteen tuottamisesta... Tässä keskustelussa junakonserniin kuuluvan bussiyhtiön irrottamisen emostaan arvellaan johtavan päinvastaiseen...
Arvostelu ja kaikki muunkinlainen arviointi on vain terveellistä. Yksipuolinen tiettyjen toimijoiden nokkiminen on mielestäni sen sijaan tarpeetonta. Nykyisenmuotoisen VR:n ja koko konsernin toiminta perustuu hyvän tuloksen tekemiseen. Se toimintatapa ei välttämättä aina johda kansantaloudellisesti tai ekologisesti järkevään lopputulokseen.Pidän ihmeellisenä, että liikennöitsijän toimintaa ei saisi arvostella.
Ongelman ydin on varmaankin valtiovallan liikennepolitiikassa, joka on suosinut nykyistä linjaa. Valtiovallalla olisi ollut kaikki mahdollisuudet ohjata kehitystä sellaiseen suuntaan, että tie- ja rautatieliikenteen tehtäväjako olisivat muodostuneet nykyistä tarkoituksenmukaisemmalla tavalla.
Ruotsissa Statens Järnvägarilla oli kauan oma bussiyhtiö SJ Buss. Siitä huolimatta Ruotsiin kehittyi voimakkaasti junaliikennettä suosiva liikennepolitiikka. Bussien rooli oli pikemminkin toimia junaliikenteen syöttöliikenteenä kuin kilpailla sen kanssa. Vasta Swebus- ja muiden muutoksien (muutokset BY:n omistussuhteissa) jälkeen kaukoliikenteessä on alkanut esiintyä ihan todellista juna - bussi -kilpailua ja päällekkäistä tarjontaa. Ja siis siinä vaiheessa, kun valtio irrottautui bussiliikenteen tuottamisesta... Tässä keskustelussa junakonserniin kuuluvan bussiyhtiön irrottamisen emostaan arvellaan johtavan päinvastaiseen...