Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vs: Paikallisjunaliikenteen lopettaminen ja mahdollisuudet sen palauttamiseen
Joukkoliikenteessä on Suomessa ollut EU:hun liittymiseen saakka privilegiojärjestelmä, jossa etusijalla ovat olleet ennestään ko. alueen liikennettä hoitaneet yhtiöt. Joukkoliikenne- ja linjalupien saaminen oli merkittävästi rajoitettua. En tiedä, pyydettiinkö jopa liikennöitsijöiltä tai linja-autoliitolta lausuntoa siitä, oliko lupia ylipäätään syytä myöntää. Taksipuolella ainakin on toimittu näin.
EU:hun liittyminen korjasi menettelyä sikäli, että kokonaan ostettu liikenne tuli kilpailutettavaksi. Samalla myös joukkoliikenne- ja linjalupien tarveharkintaa väljennettiin niin, että alalle tuloa ei enää rajoitettu. Sen sijaan linjalle tulo on edelleen rajoitettua.
Suomen YTV-alueen, Tampereen ja Turun ulkopuolinen joukkoliikennejärjestelmä on merkittävien uudistusten edessä. Keskeisiä ongelmia ovat linjalupajärjestelmä sekä VR Oy:n henkilörautatieliikenteen monopoli.
Tapaukset Hanko - Karjaa ja Kouvola - Kotka kuvaavat hyvin järjestelmän estettä.
Tässä tapauksessa sillä, mikä liikennöitsijä ajaa bussivuoroja, on kuitenkin oleelinen merkitys. VR Oy voisi, jos se olisi johdettu yhtiö, päättää sisäisenä rationalisointina lopettaa bussiliikennöinnin ko. väleillä ja lisätä vastaavasti junavuoroja.
On epätodennäköistä, että mikään bussiliikennöitsijä lähtisi kilpailemaan tunnin välein kulkevien paikallisjunien kanssa samalla reitillä. Ainakin Turun seudulla yhtiöt ovat todenneet, etteivät siihen pysty.
Ai tarkoitat, että 1980-luvun ja 1990-alussa viranomaiset saivat kohdella oikeushenkilöitä ihan miten sattuu ilman mitään tasapuolisuusvaatimuksia?
Joukkoliikenteessä on Suomessa ollut EU:hun liittymiseen saakka privilegiojärjestelmä, jossa etusijalla ovat olleet ennestään ko. alueen liikennettä hoitaneet yhtiöt. Joukkoliikenne- ja linjalupien saaminen oli merkittävästi rajoitettua. En tiedä, pyydettiinkö jopa liikennöitsijöiltä tai linja-autoliitolta lausuntoa siitä, oliko lupia ylipäätään syytä myöntää. Taksipuolella ainakin on toimittu näin.
EU:hun liittyminen korjasi menettelyä sikäli, että kokonaan ostettu liikenne tuli kilpailutettavaksi. Samalla myös joukkoliikenne- ja linjalupien tarveharkintaa väljennettiin niin, että alalle tuloa ei enää rajoitettu. Sen sijaan linjalle tulo on edelleen rajoitettua.
Sellainen ratkaisu tarkoittaisi aivan erilaista joukkoliikennejärjestelmää, mikä meillä on nyt, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, ketkä liikennöitsijät ajavat bussivuoroja.
Suomen YTV-alueen, Tampereen ja Turun ulkopuolinen joukkoliikennejärjestelmä on merkittävien uudistusten edessä. Keskeisiä ongelmia ovat linjalupajärjestelmä sekä VR Oy:n henkilörautatieliikenteen monopoli.
Tapaukset Hanko - Karjaa ja Kouvola - Kotka kuvaavat hyvin järjestelmän estettä.
Tässä tapauksessa sillä, mikä liikennöitsijä ajaa bussivuoroja, on kuitenkin oleelinen merkitys. VR Oy voisi, jos se olisi johdettu yhtiö, päättää sisäisenä rationalisointina lopettaa bussiliikennöinnin ko. väleillä ja lisätä vastaavasti junavuoroja.
On epätodennäköistä, että mikään bussiliikennöitsijä lähtisi kilpailemaan tunnin välein kulkevien paikallisjunien kanssa samalla reitillä. Ainakin Turun seudulla yhtiöt ovat todenneet, etteivät siihen pysty.