Pohjolan Liikenteen pikavuoroliikenne

Tämä strategia tietysti edellyttää, että hinnat saadaan kilpailukykyisiksi OB:tä vastaan. VR:n lupailema 10% hinnanalennus ei sitä vielä tee enkä itse usko, että VR pystyy riittävän suuriin hinnanalennuksiin käymättä sotakassalla. Se tie taas loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Onko sitten edes mahdollista, että joku muu operaattori pystyisi edullisimpiin IC-tasoisiin junavuoroihin?


Joka tapauksessa veikkaan, että tulossa on eeppinen taistelu, jonka seuraaminen on viihdyttävää ja jossa joukkoliikenteen käyttäjät saavat poskettoman halpoja matkoja.

Valtionyhtiö vastaan muut ei ole viihdyttävää.
 
VR:n monopoliaikoina keräämän sotakassan käyttäminen kilpailijoiden ajamiseen pois bisneksestä vääristää markkinoiden toimintaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston pitäisi puuttua asiaan. VR:n vahvan taseen peruste oli rahoittaa kalustohankintoja, mutta jos kalusto siirretään perustettavaan kalustoyhtiöön, pitää siirtää myös uusimista varten rahastoidut varat. Kilpailun toimivuuden kannalta on olennaisen tärkeää ettei VR:n tase ole liian vahva.
 
Muutenkin tulee mieleen että saa nähdä miten PL aikoo kilpailla Onnibussia vastaan. Veikkaan että mainostavat väljempiä tiloja ja mukavampia penkkejä. Mutta tässä on oma haasteensa: standardibussilla Astromegaa vastaan kilpaillessa ei voi ikinä saada yhtä paljon matkustajia per kuljettaja, mikä tarkoittaa että kustannustehokkuudessa ei ikinä päästä samaan tasoon. Toki VR:llä on iso sotakassa mutta kuinka pitkään sitä voi polttaa tappiolliseen kilpailuun? Varsinkaan niin kauan kuin raidemonopoli jatkuu, mikä tarkoittaa ristisubventiota monopolimarkkinoilta kilpailluille markkinoille. Ja mukavuuskin on loppujen lopuksi niin ja näin: vaikkapa 45 matkustajan kuormassa standardibussissa istutaan jo aika sillit suolassa, kun melkein jokaisen vieressä istuu toinen ihminen. Jalkatilaa voi olla aavistus enemmän kuin Astromegassa, mutta sivusuunnassa on ahdasta. Samalla kuormalla Astromega on vasta puolillaan, mikä tarkoittaa että keskimäärin jokaisen vieressä on tyhjä istumapaikka. Kumpi on mukavampaa? Ehkä osittain subjektiivinen kysymys, mutta minusta viereinen paikka tyhjänä tuntuu väljemmältä.

Miten tahansa päin tätä ynnäilee, näyttää siltä että Onnibussin liiketoimintamallin kanssa on aika vaikea kilpailla menestyksekkäästi perinteisellä kalustolla. Kilpailla voi, mutta kustannustehokkuudessa ei ikinä päästä samoihin numeroihin. Tampereella PL:llä on lisäksi edessään tunnettuuden lisääminen. Se on täysin tuntematon peluri täällä, vaikka onkin VR:n omistukssa. Kilpailusta tulee mielenkiintoinen mutta veikkaukseni on että "imperiumin vastaisku" lässähtää hieman verrattuna odotuksiin.

PL voi kuitenkin yllättää ja olla uusiutumiskykyisin ns vanhoista isoista bussiliikennöitsijäistä. Voihan myös PL ostaa Astromegoja, ei kai Van Hool rakenna niitä vain Souterin yhtiöille. VR-yhtymän kalustobudjetissa on varaa, saahan yhdellä Ed-vaunun hinnalla niitä monta. Sitä paitsi PL on jo ottanut käyttöön pikavuoroihinsa VDL:n valmistamia busseja. VDL on julkistanut vastineensa Astromegalle ja vielä hieman suuremmalla paikkaluvulla.

Vaikka tällä kertaa keskustelua vauhditti PL:n pikavuoroliikenteen laajennus H:ki-T:re-välille, en näkisi ongelmana PL:n vähäistä näkyvyyttä T:reen katukuvassa. VR/PL on kuitenkin tunnettu koko Suomessa ja nyt lippuvaihtoehtoja etsivät osaavat etsiä niitä aktiivisesti netistä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:59 ----------

VR:n monopoliaikoina keräämän sotakassan käyttäminen kilpailijoiden ajamiseen pois bisneksestä vääristää markkinoiden toimintaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston pitäisi puuttua asiaan. VR:n vahvan taseen peruste oli rahoittaa kalustohankintoja, mutta jos kalusto siirretään perustettavaan kalustoyhtiöön, pitää siirtää myös uusimista varten rahastoidut varat. Kilpailun toimivuuden kannalta on olennaisen tärkeää ettei VR:n tase ole liian vahva.

Riippuu siitäkin ketkä ovat kilpailijoita, VR:n tase on pieni verrattuna ulkomaalaisiin jättiyhtiöihin.

Valtionyhtiö, ainakin suomalainen, käyttää joko väärin asemaansa valtionyhtiönä/suurena yhtiönä tai sitten häviää kilpailun kankeuttaan. Todennäköisesti molemmat. Jos nykyinen kumipyöräliikenteen aiheuttama kilpailupaine ei riitä aiheuttamaan VR:n uudistumista ja ole riittävä kirittäjä kilpailussa, niin tuskinpa silloin myöskään kilpailijat raiteilla olisivat sitä. Toisaalta nyt haluataan yhtäkkiä avata kilpailu junien kaukomatkustajaliikenteeseen tässä ja nyt, eikä VR saa mahdollisuutta näyttää pystyvänsä uudistumaan.
 
PL voi kuitenkin yllättää ja olla uusiutumiskykyisin ns vanhoista isoista bussiliikennöitsijäistä. Voihan myös PL ostaa Astromegoja, ei kai Van Hool rakenna niitä vain Souterin yhtiöille. VR-yhtymän kalustobudjetissa on varaa, saahan yhdellä Ed-vaunun hinnalla niitä monta. Sitä paitsi PL on jo ottanut käyttöön pikavuoroihinsa VDL:n valmistamia busseja. VDL on julkistanut vastineensa Astromegalle ja vielä hieman suuremmalla paikkaluvulla.

Vaikka tällä kertaa keskustelua vauhditti PL:n pikavuoroliikenteen laajennus H:ki-T:re-välille, en näkisi ongelmana PL:n vähäistä näkyvyyttä T:reen katukuvassa. VR/PL on kuitenkin tunnettu koko Suomessa ja nyt lippuvaihtoehtoja etsivät osaavat etsiä niitä aktiivisesti netistä.

Toki PL *voi* ostaa Astromegoja vastaavaa kalustoa. Kyllähän niitä halukkaille myydään. Mutta onko PL täysin ymmärtänyt mikä juju niihin liittyy tehokkuuden suhteen? Jos ei niin eivät varmaan osta vaikka hyvin voisivatkin.

Luulen että yliarvioit Pohjolan Liikenteen tunnettuutta Tampereella. Minä olen törmännyt siihen ainoastaan joukkoliikenneaiheisissa keskusteluissa harrastajien kanssa. En koskaan "tosielämässä". En siis kertaakaan! Keskiverto tamperelainen kadunmies ei ole koskaan kuullut PL:stä. Kaikki tietävät Paunun ja Länsilinjat sekä tietty VR:n, ja nykyään varmaan melkein kaikki myös Onnibussin. Pohjolan Liikenne, Savonlinjat, Vainio, Koiviston Auto jne. eivät liikauttane tunnettuusneulaa sen kummemmin kuin joku Ventoniemi.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:13 ----------

Valtionyhtiö, ainakin suomalainen, käyttää joko väärin asemaansa valtionyhtiönä/suurena yhtiönä tai sitten häviää kilpailun kankeuttaan. Todennäköisesti molemmat. Jos nykyinen kumipyöräliikenteen aiheuttama kilpailupaine ei riitä aiheuttamaan VR:n uudistumista ja ole riittävä kirittäjä kilpailussa, niin tuskinpa silloin myöskään kilpailijat raiteilla olisivat sitä. Toisaalta nyt haluataan yhtäkkiä avata kilpailu junien kaukomatkustajaliikenteeseen tässä ja nyt, eikä VR saa mahdollisuutta näyttää pystyvänsä uudistumaan.

"Yhtäkkiä" on aika hupaisa ilmaus kun kilpailun avaamiseen on valmistauduttu jo parikymmentä vuotta. Eikö sekään riitä? Siksihän ratahallintokeskus eriytettiin VR:stä jo 90-luvulla. Sen jälkeen VR on kynsin hampain kerännyt sotakassaa teurastaakseen kaikki haastajat, ja matkan varrella lobannut ja voidellut olan takaa jottei kilpailua ikinä edes avattaisi. Kilpailun välttäminen on ollut VR:n ylin ohjenuora jo tuon parikymmentä vuotta ainakin, ja nyt muka VR yllätettäisiin housut kintuissa jos kilpailu lopulta avataan kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Nyt on aika. Kaikki on valmista. Kilpailu saa tulla raiteille.
 
Kaksikerrosbusseja saa kaupasta, mutta voihan kannattavaa toimintaa harjoittaa ilmankin. Lipun hinta esimerkiksi voi olla muutaman euron korkeampi, ja asiakkaita voi houkutella kyytiin muullakin kuin halvimmalla hinnalla. Ainakin toivottavaa, että markkinat toimisivat niin, jotta asiakkaille on erilaisia vaihtoehtoja.

Ja eivät ne kaksikerrosbussitkaan koko ajan ole täynnä.

Perinteisten pikavuoroliikennöitsijöiden kannalta tämä pysähtymättä ajavien vuorojen ympärillä kiehuva kultakuume ei ole välttämättä niin huono asia. Keimolan ja Hervannan välillä on edelleen isoja paikkakuntia ja niissä asiakkaita odottamassa pysäkeillä, ja rahtikaan ei katoa mihinkään.
 
Toki PL *voi* ostaa Astromegoja vastaavaa kalustoa. Kyllähän niitä halukkaille myydään. Mutta onko PL täysin ymmärtänyt mikä juju niihin liittyy tehokkuuden suhteen? Jos ei niin eivät varmaan osta vaikka hyvin voisivatkin.

OB ei ole todellakaan pitänyt vakkaa kynttilänsä päällä liikeideansa suhteen. PL:n johdossa on varmasti vähintään normaalijärjellä varustettuja ihmisiä, jotka osaavat aivotella toimintavaihtoehtoja. Ja voihan joku muukin toimija kopioida edelleen Souterin liikeideaa, mutta montako tällaista toimijaa voi pidemmän päälle olla vähäväkisessä, mutta laajassa maassamme?

Luulen että yliarvioit Pohjolan Liikenteen tunnettuutta Tampereella. Minä olen törmännyt siihen ainoastaan joukkoliikenneaiheisissa keskusteluissa harrastajien kanssa. En koskaan "tosielämässä". En siis kertaakaan! Keskiverto tamperelainen kadunmies ei ole koskaan kuullut PL:stä. Kaikki tietävät Paunun ja Länsilinjat sekä tietty VR:n, ja nykyään varmaan melkein kaikki myös Onnibussin. Pohjolan Liikenne, Savonlinjat, Vainio, Koiviston Auto jne. eivät liikauttane tunnettuusneulaa sen kummemmin kuin joku Ventoniemi.

Tamperelaisena tietysti tunnet paikallisen tilanteen paremmin, mutta jollei tunnettuvuusneula ole siellä ruostunut kiinni, niin luulisi tilanteen muuttuvan, koska bussiliikenne on nyt ennen näkemättömän laajasti esillä myös mediassa.
 
Ihan kiva, että PL yrittää. Mutta vähän luulen, että tuo jää tasolle "ihan kiva" ja "yrittää". Ei sellaisesta mitään tule, että kymmenen firmaa ajaa samaa väliä, mutta kaikki eri reiteillä ja eri pysäkein – siinä on matkustajan pää niin pyörällä, että joko se kulkee sillä bussilla millä ennenkin tai hyppää junaan, joka sentään ajaa tuttua rataa.

Onni on markkinoinut omat linjansa onnistuneesti ja osin uutismedian avustuksella, mutta samanlaista hypeä ei synny sen ympärille, että joku vanhoista bussifirmoista aloittaa uuden reitin jossain valtatiellä X. Tiedon levittäminen tällaisesta uudesta reitista ja vieläpä niin, että kansalle jää tosiaan mieleen, millaisia matkoja sillä uudella reitillä voi ja kannattaa tehdä, tulee olemaan erittäin haasteellista. Valtionyhtiön tiedotustaidot huomioiden en ennusta ruusuista tulevaisuutta.

Siti olen iloinen, että yritetään.
 
Onhan Pohjolan Liikenteellä historiaa Tampereella päinkin. Vuonna 1967 ostettiin N.T.Lahtisen firma Tampereelta ja 1960-luvulla Pohjolan Liikenteen hoitoon tuli VR:n linja-autoliikenne Toijalan ja Valkeakosken alueella. Lisäksi Finnair-ajotkin olivat jonkun aikaa Pohjolan Liikenteellä. 1970-luvulla nämä toiminnot myytiin eteenpäin Valkeakosken Liikenteelle, Alhonen & Lastuselle ja muistelin jotain rönsyjä menneen Kovasellekin.
Jos ja kun nyt aloitetaan uudestaan bisnekset Tampereella, niin sopivan agressiivisella mainonnalla on uusikin yrittäjä nopeasti tunnettu.
 
Tamperelaisena tietysti tunnet paikallisen tilanteen paremmin, mutta jollei tunnettuvuusneula ole siellä ruostunut kiinni, niin luulisi tilanteen muuttuvan, koska bussiliikenne on nyt ennen näkemättömän laajasti esillä myös mediassa.

Tietenkin nimi tulee ajan oloon tutuksi, mutta vaatii kyllä pientä kampanjointia jotta jää ihmisille mieleen että tuollainenkin firma siellä liikennöi. Pelkästään palvelun aloittaminen ei riitä, se pitää lanseerata myös ihmisten tietoisuuteen.

Edit: Ja nyt huomasin että 339-DF sanoo ihan samaa. Vanhan, kaupungissa ennestään tuntemattoman bussiyhtiön uusi reittilanseeraus ei ole tosiaan mikään läpihuutojuttu. Sitä varten pitää olla oikea markkinointistrategia. Sama juttu pätee tästä eteenpäin kaikkiin uusiin reitteihin: vanhoja operaattoreita jotka voivat kilpailla avoimilla markkinoilla on lähes pilvin pimein. Ne voivat lanseerata reittejä joko osana jotain yhteenliittymää (EB, MH tms.) tai sitten omassa nettikaupassaan (kuten PL tai Onnibus). Mutta kuluttajan huomiosta pitää taistella ihan eri tavalla kuin ennen. Ne jotka osaavat tämän tulevat menestymään. Ne jotka eivät osaa tulevat häviämään kisan. Onnibus osaa, joten se kuuluu melko todennäköisesti voittajien joukkoon. Ketkä muut voivat kangeta itsensä sinne jää nähtäväksi. Toivottavasti jokunen kumminkin.
 
Viimeksi muokattu:
"Yhtäkkiä" on aika hupaisa ilmaus kun kilpailun avaamiseen on valmistauduttu jo parikymmentä vuotta. Eikö sekään riitä? Siksihän ratahallintokeskus eriytettiin VR:stä jo 90-luvulla. Sen jälkeen VR on kynsin hampain kerännyt sotakassaa teurastaakseen kaikki haastajat, ja matkan varrella lobannut ja voidellut olan takaa jottei kilpailua ikinä edes avattaisi. Kilpailun välttäminen on ollut VR:n ylin ohjenuora jo tuon parikymmentä vuotta ainakin, ja nyt muka VR yllätettäisiin housut kintuissa jos kilpailu lopulta avataan kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Nyt on aika. Kaikki on valmista. Kilpailu saa tulla raiteille.

Käytin ilmaisua yhtäkkiä, koska vatulointihallitus teki tässäkin äkkiväärän peliliikkeen ja siksi en hämmästyisi vaikka vatulointihallitus kohta haluaakin myydä koko VR:n esim DB:lle. Yhtäkkiä myös siksi, että VR:n monopolille annettiin jatkoaika, johon liittyi reunaehtoja. VR on sitten siltä pohjalta suunnitellut kalustoinvestoinnit ja muut toimenpiteensä. Luulisi vatuloinnin vähentävän työmotivaatiota VR:n johdossa.
 
Käytin ilmaisua yhtäkkiä, koska vatulointihallitus teki tässäkin äkkiväärän peliliikkeen ja siksi en hämmästyisi vaikka vatulointihallitus kohta haluaakin myydä koko VR:n esim DB:lle. Yhtäkkiä myös siksi, että VR:n monopolille annettiin jatkoaika, johon liittyi reunaehtoja. VR on sitten siltä pohjalta suunnitellut kalustoinvestoinnit ja muut toimenpiteensä. Luulisi vatuloinnin vähentävän työmotivaatiota VR:n johdossa.

Nämä nk. "reunaehdot" eivät olleet mitään muuta kuin juoni sementoida VR:n monopoli. VR "suostui" massiivisiin kalustohankintoihin kunhan monopolille taattiin jatkoaika. Mutta tosiasiallisesti kyseiset kalustohankinnat vain kasvattavat kilpailijoiden alalletulokynnystä, jos lähdetään VR:n propagoimasta lähtöoletuksesta että jokainen uusi operaattori joutuu ostamaan oman kalustonsa.

Edellinen hallitus oli täysin VR:n vietävissä, kuten tavallista on ollut viime vuosikymmenet. Mutta tämä nykyinen hallitus ei vaikuta olevan vaan on kerrankin päättänyt tehdä jotain asioille -- harvinaista kyllä. Silloin ei voi jäädä edellisten hallitusten kierojen lupausten varaan vaan on uskallettava tehdä ripeitä liikkeitä. Eikä siinä mitään. Kenen oikeutta tämä loukkaisi? Valtio omistaa VR:n joten valtio voi päättää tehdä VR:lle ihan mitä hyvänsä. VR:n johdolla ei ole mitään erityisasemaa vaan jos eivät päätökset kelpaa niin lähteäkin voi vapaasti.

En usko että hallitus on myymässä VR:ää DB:lle. Miksi möisi? Edes yksityistäminen ei liene suunnitelmissa ainakaan näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa. Tämä DB-skenaario on ihan itse keksimäsi olkiukko. Sen sijaan ne toimet mihin hallitus näyttää olevan ryhtymässä ovat täysin loogisia ja järkeviä eivätkä mitään satunnaista hötkyilyä.
 
Luulen että yliarvioit Pohjolan Liikenteen tunnettuutta Tampereella. Minä olen törmännyt siihen ainoastaan joukkoliikenneaiheisissa keskusteluissa harrastajien kanssa. En koskaan "tosielämässä". En siis kertaakaan! Keskiverto tamperelainen kadunmies ei ole koskaan kuullut PL:stä. Kaikki tietävät Paunun ja Länsilinjat sekä tietty VR:n, ja nykyään varmaan melkein kaikki myös Onnibussin. Pohjolan Liikenne, Savonlinjat, Vainio, Koiviston Auto jne. eivät liikauttane tunnettuusneulaa sen kummemmin kuin joku Ventoniemi
On kyllä ihme jos näin on kun PL kuiteski ajaa tampereelta tuota yhtä päivittäistä kotkan vuoroa ja koiwarikin ajelee lahden suunnan pikavuoroja.
Nuo pohjolan hgin vuorot ovat kyllä mielestäni reitiltään järkeviä kun lähtevät pyynikintorilta ja mikä minut houkuttelee kyytiin on tuo kalevan kirkon pysäkki. Pääseepä sitten kätevästi helsinkiin kun pikapysäkille on kotoa matkaa vajaat puoli kilometriä. Varmaan muitakin tämä seikka houkuttelee asiakkaiksi kunhan vaan tieto näistä vuoroista leviää.
 
Saahan tietoa uusista vuoroista nopeastikin maailmalle kun kampanja on tarpeeksi huomiota herättävä. Ehkä topless-autoemännät olisivat varmaan valtion yhtiölle liikaa, mutta voihan sitä aina erottua massasta. Vaikkapa sata ensimmäistä lippua sata centtiä kappale jne.
 
Takaisin
Ylös