Muutenkin tulee mieleen että saa nähdä miten PL aikoo kilpailla Onnibussia vastaan. Veikkaan että mainostavat väljempiä tiloja ja mukavampia penkkejä. Mutta tässä on oma haasteensa: standardibussilla Astromegaa vastaan kilpaillessa ei voi ikinä saada yhtä paljon matkustajia per kuljettaja, mikä tarkoittaa että kustannustehokkuudessa ei ikinä päästä samaan tasoon. Toki VR:llä on iso sotakassa mutta kuinka pitkään sitä voi polttaa tappiolliseen kilpailuun? Varsinkaan niin kauan kuin raidemonopoli jatkuu, mikä tarkoittaa ristisubventiota monopolimarkkinoilta kilpailluille markkinoille. Ja mukavuuskin on loppujen lopuksi niin ja näin: vaikkapa 45 matkustajan kuormassa standardibussissa istutaan jo aika sillit suolassa, kun melkein jokaisen vieressä istuu toinen ihminen. Jalkatilaa voi olla aavistus enemmän kuin Astromegassa, mutta sivusuunnassa on ahdasta. Samalla kuormalla Astromega on vasta puolillaan, mikä tarkoittaa että keskimäärin jokaisen vieressä on tyhjä istumapaikka. Kumpi on mukavampaa? Ehkä osittain subjektiivinen kysymys, mutta minusta viereinen paikka tyhjänä tuntuu väljemmältä.
Miten tahansa päin tätä ynnäilee, näyttää siltä että Onnibussin liiketoimintamallin kanssa on aika vaikea kilpailla menestyksekkäästi perinteisellä kalustolla. Kilpailla voi, mutta kustannustehokkuudessa ei ikinä päästä samoihin numeroihin. Tampereella PL:llä on lisäksi edessään tunnettuuden lisääminen. Se on täysin tuntematon peluri täällä, vaikka onkin VR:n omistukssa. Kilpailusta tulee mielenkiintoinen mutta veikkaukseni on että "imperiumin vastaisku" lässähtää hieman verrattuna odotuksiin.