Miksi?
Tietenkin siksi, että tällöin reitti kulkisi Someron kautta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Miksi?
...ellei sitten yhdistämällä tähän hankkeeseen Klaukkalan ratasuunnitelmat. Tuli mieleen.
Nummelan eteläpuolelta.
Miksi?
Karkkila on kuitenkin kasvava ja tiivistyvä teollisuuspaikkakunta, ja varsinkin radan linjaus Karkkilan kautta mahdollistaisi jopa Karkkilan asukasmäärän tuplaamisen nykyisen yhdyskuntarakenteen sisään (esim. Asemanranta, jossa ei tällä hetkellä ole asemaa). Voisi olla jopa fiksua rakentaa Sn 160-rata Nummelasta Karkkilaan ja vasta myöhemmin jatkaa rataa Forssaan ja Kokemäelle. Nummela–Vihti–Karkkila kun on alle 30 km, ja Karkkilan jälkeen on noin 50 km pelkkää tyhjää.
Nummen ja Pusulan kautta kulkeva linjaus taas kulkee pystymetsässä koko matkan Lohjalta Forssaan.
Vantaankosken rata ei ole mikään kaukoliikenteen rata. Eli ei.
Tai siis: Mitä järkeä olisi rakentaa rata, jota pääsee puolessatoista tunnissa Porista Petakseen ja sitten kolkutella siitä vielä puoli tuntia Helsingin keskustaan?
Ja mikäs rata sitten Nykyinen Rantarata on välillä Leppävaara - Espoo.
Tasan tuolla mallillahan nytkin mennään Rantaradalla ja Pääradalla.
Kysehän olisi pätkästä Huopalahti - Vantaankoski, jolla matkanopeus jäisi tuollaiseen 80 km/h.
M-junan linjanopeus on alle 50 km/h, Huopalahti-Vantaankoski-välillä varmaankin vielä vähemmän.
Aikataulunmukainen M-junan kulkuaika tuolla välillä on 13 minuuttia. Välissä kulkeva pysähtelemätön juna voisi ajaa välin teoriassa noin 10 minuutissa, tosin tällöin hajuraot (ja sitä myöten luotettavuus) pienenevät.
Helsinki-Pori radasta on esitetty sivulla 30 kaksi eri skenaariota. Suora baana Helsinki-Pori välillä ja lijaus Lohjasta pohjoiseen. Toisena vaihtoehtona on esitetty harmaalla katkoviivalla.
Pohjoisen, katkoviivalla merkityn linjauksen etuja:
* 30 km lyhyempi,
* Kulkee Pusula, Somerniemi, Somero asutusten läheltä
Mahdollistaa Loimaa-Pitkäjärvi-Helsinki radan (eli ei haittaa, vaikka suora rata kulkisikin Humppilan kautta)
Millä tavoin se kulkee sen lähempää Someroa tai Somerniemeä kuin se perusvaihtoehtokaan? Molemmista etäisyys Somerolle on noin 20 kilometriä ja Somerniemelle yli 10 kilometriä.
Eikä se linjaus ole 30 km lyhyempi. Se Sammatin kautta linjattu vaihtoehto (jota ei ole kartassa) vaatisi 30 km vähemmän rataa, mutta 30 km lyhyempi se suinkaan ei ole, vaan paljon pidempi kuin perusvaihtoehto.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:31 ----------
Ja tarve tälle oli mikä?
Pitkäjärvi, tuo varsinaissuomalainen megalopolimme: http://goo.gl/maps/Cf9JD
Niin sitä siis aiemmin ihmettelin, että miksi Forssalaisten tutkimuksessa on mainittu Sammatti?
Tarkoitin siis, että mistä tuo Sammatti on ylipäätään keksitty, kun ELSA vaihtoehdoissa se jää M (punainen) ja E (tumman sininen) vaihtoehtojen keskelle.
Taisi koko Pori-Helsinki radan mediaan nostossa kyse vain lobbaamisesta ELSA-rataa Pori-Helsinki radalle suotuisammaksi.
En oikein ymmärrä miten, kun ei siinä puututtu mitenkään Elsan linjaukseen tai linjausvaihtoehtoihin.
Pori-Helsinki radan vaihtoehto 4 on kaiketi houkuttelevin juuri M-linjauksella? Ainakin "lähimpänä" Forssaa se kulkee.