Millä tuotantomuodolla tuo halpa sähkö tuotettaisiin?
VR ostaa sähkönsä vesisähkönä.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Millä tuotantomuodolla tuo halpa sähkö tuotettaisiin?
Sitten jos rata joskus toteutuu 2040-luvulla, lentomatka Pietarista Tukholmaan maksanee hunajaa.
VR ostaa sähkönsä vesisähkönä.
Tai sitten tuo Porista tuleva rata vedettäisiin Lohjan kautta samoista syistä, joiden takia ELSA on nähty järkevämmäksi suunnitella ELSAna kuin ENSAna.
Onhan esitetty suunnitelmia rautatieyhteydestä Ahvenanmeren poikki Suomesta Ruotsiin. Jos arvioidaan Tallinnan tunnelin mittakaavalla jossa 80 km maksaa 3.000.000.000 €, Norrtäljeen päästäneen noin 3-kertaisella hinnalla. Oma haasteensa lienee ympäristötekijöilläkin, sillä ehkei saaristossa rataa ihan kaikkialla tunnelissa tehtäisi.Niin myös laivamatka.
Onhan esitetty suunnitelmia rautatieyhteydestä Ahvenanmeren poikki Suomesta Ruotsiin. Jos arvioidaan Tallinnan tunnelin mittakaavalla jossa 80 km maksaa 3.000.000.000 €, Norrtäljeen päästäneen noin 3-kertaisella hinnalla. Oma haasteensa lienee ympäristötekijöilläkin, sillä ehkei saaristossa rataa ihan kaikkialla tunnelissa tehtäisi.
Mutta näin lauantain kunniaksi voi arvata, että jos junien luvataan olevan väriltään oransseja ja rata nimitetään Ahvenanmaan metroksi, niin eiköhän rahat löydy herkästi. Sillä silloin ei tarvita kannattavuuslaskelmia sen enempää kuin Kivenlahden metrollekaan.
Antero
Millä tuotantomuodolla tuo halpa sähkö tuotettaisiin?
Nelivaunuisella automaattijunalla Turusta Tukholmaan?
Millä tuotantomuodolla tuo halpa sähkö tuotettaisiin?
28 vuoden päästä voi muuten laivakalustokin olla erilaista energiankulutukselta.
Jos nyt unohdetaan Turku-Tukholma-radan lennokkuus, niin tilanteessa, jossa Turusta halutaan Pietariin nopeampi yhteys ja Turku-Helsinki-Lahti-Pietari ei ole riittävän suora, kumpikohan on todennäköisempää toteutua: a) 100 km uutta rataa Salon ja Riihimäen välille sekä Riihimäki-Lahti-radan tason nosto vai b) n. 150 km uutta rataa Helsingistä tai Helsinki-Vantaan lentoasemalta Kouvolaan? Varsinkin ottaen huomioon, että siinä vaiheessa kun tuollaista rataa aletaan oikeasti suunnitella, paljon vähemmän utopistinen Elsa-rata on varmasti jo rakennettu.
Puhuttaessa rautatieliikenteen houkuttelevuudesta kannattaa ottaa matkustusnopeus huomioon. Rautatieliikenne nykytekniikalla aika vaivattomasti saatavissa kulkemaan 350 km/h. Kustannukset ovat suuret, mutta mahdollista se on joka tapauksessa. Boeing 737:n cruising speed näyttäisi olevan 780 km/h, eli vähän reilut tuplat tuosta......
Puhuttaessa rautatieliikenteen houkuttelevuudesta kannattaa ottaa matkustusnopeus huomioon. Rautatieliikenne nykytekniikalla aika vaivattomasti saatavissa kulkemaan 350 km/h.
Ainoa syy mennä Somerolle voisi olla ratakilometrien vähentäminen, eli että tiputettaisiin Karkkila kokonaan pois ja tultaisiin Elsalle jo jossain Suomusjärven kohdalla. Se voisi olla jopa järkeväkin ratkaisu, mutta riippuu paljon maastosta ja myös Elsan nopeustasosta. Somero ja Karkkila eivät molemmat radan linjaukselle mahdu, se on selvä.
Jos Pori-Helsinki rata rakennetaan niin eikös se ala haarautumaan vasta Nummelan kohdilta?
Mutta selviäähän se toki karttaa vilkaisemalla, ettei sitä ennen Nummelaakaan kannattaisi haarauttaa.
Nummelan eteläpuolelta.ELSA- radan linjaus kulkee kaiketi Nummelan kautta. Jos Pori-Helsinki rata rakennetaan niin eikös se ala haarautumaan vasta Nummelan kohdilta?
Miksi?Po-He radan linjauksesta on esitetty, että se kulkisi http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_2 myötäillen.
Jos Karkkila linjauksesta luovutaan voisi rata myötäillä http://fi.wikipedia.org/wiki/Seututie_280 tietä. Joka on muuten ollut valtatie 2:ta.