Terve,
Kyselin, projektiin liittyvältä liikenne insinööriltä, että miten tämä projekti etenee ja mitkä on asioiden marssijärjestys.
http://www.uudenmaanliitto.fi/index.phtml?4904_m=6846&4904_o=10&5049_m=6218&s=38
Alla saamani vastaus:
Hannu Siitonen sanoi:
Hei
Kiitos viestistä.
Helsinki - Forssa - Pori-rata on vasta esiselvitysvaiheessa, jossa radan tarvetta ja toteuttamismahdollisuuksia on tarkasteltu alustavasti. Ratalinjauksia ei ole selvitetty.
Esiselvityksen tuloksena on, että selvityksiä ja suunnittelua kannattaisi jatkaa.
Useita linjausvaihtoehtoja on: esim. mahdollisimman suora rata Lohjanharjulta tai Vantaankoskelta Poriin tai Riihimäeltä Forssan kautta Poriin.
Jos hanke etenee Liikenneviraston vetämään yleissuunnitelmavaiheeseen ja ympäristövaikutusten arviointiin, erilaisia linjausvaihtoehtoja tullaan kyllä tarkastelemaan. Karkkila - Somero - Forssa-linjaus on tässä yhteydessä mahdollinen.
Uudenmaan liiton kanta on, että Helsinki - Pori-liikennekäytävää tulee kehittää. Tähän sisältyy valtatie 2:n parantaminen ja ratayhteyksien selvittäminen.
Ps. voi tätä postittaa eteenpäinkin.
---------- Viesti lisätty kello 12:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:50 ----------
Vaihtoehdot:
- Suur-Somero, jolloin Somero naitettaisiin Tammelaan ja Forssaan maakuntarajoista huolimatta, jolloin jokunen kiskometri voisi kulkea Suur-Someron sisällä.
Kuten postauksessa nro #66 totesin:
Noh jos ei muu auta niin Someron pitää sitten rakentaa Juna-asema
Honkolan kylään
Eli kyllä sitä rataa Someron läpi kulkisi 2 tien suuntaisella linjauksellakin, tosin keskusta alueen ulkopuolella (ks. kartta linkki).
Varmaan tiesitkin, että Somero on kuulunut 90-luvun loppuun Kanta-Hämeeseen. Eli on ollut -tai siis on edelleen- voimakkaasti myös Tammelan ja Forssan piiriin kuuluva.
Käytännössä mikään asia ei ole oikeastaan muuttunut, kuuluu sitten Varsinasi-Suomen tai Kanta-Hämeen alueeseen. Yksittäisten ihmisten toiminnot ei oikein kuntarajoja tunne.
Somero on pinta-alaltaan erittäin iso paikka pinta-alallisesti. Väki on kuitenkin keskittynyt todella pitkälti keskusta alueelle yhteen ryppääseen.
Se, että miten Somerosta voisi saada suuremman ei ainakaan ole Kaupungin alueen pinta-alasta kiinni, eli Somero ei tarvitse tippaakaan enempää harvaan asuttua aluetta.
Muistaakseni tästä syystä joskus -80 luvulla Somero luopui mm. Torronsuon alueesta Forssalle.
Se mikä olisi tervetullutta olisi monipuolisemmat kulkuyhteydet merkittäviin aluekeskuksiin.
Vaihtoehdot:
- Suur-Somero, jolloin Somero naitettaisiin Tammelaan ja Forssaan maakuntarajoista huolimatta
Tätä ajatusta on käytännössä toteutettu jo pitkän aikaa. Kuten huomautin postauksessa #57 niin esim. Seutuliikennettä on Hämeenliiton toimesta ehdotettu harmonisoitavaksi (
ks viesti)
Eli se mitä Forssa-Somero-Karkkila junalinjauksella tapahtuisi olisi se mitä poliittisesti on ajettu takaa: Kunnat alkavat yhdistämään enemmän palveluja ja kustannustehokkuus kasvaa.
Jos juna "teleportti" olisi olemassa niin silloin voitaisiin alkaa puhumaan ehkä jopa Somero-Forssa-Karkkila kolmoiskaupungista.
En ainakaan epäile etteikö huomattavia positiivisia keskittämis ja synergia etuja löytyisi monellakin eri alalla.
Nykyisin kuitenkin onneksi on käytettävissä ratojen suunnitteliussa (ja rakentamisessa) sellainen tietotaito
Tähän minäkin luotan, joten jään erittäin mielenkiinnolla seuraamaan tämän aiheen etenemistä.
rata tekisi jonkin älyttömän mutkan
Jos katsoit minun piirtämää linjausta niin Helsinki hyötyisi saamalla lisää tonttimaata linkitettyä alueeseensa hyvällä yhteydellä.
Jos Helsinki osti esim. osan Sipoota niin kaipa sama asia voisi onnistua Somerniemenkin kohdalla. Onhan noita
enklaavi esimerkkejä maailma täynnä. Somerniemeltä on kuitenkin ~80 km päässä Helsingistä. Mukavalla, neitseellisellä alueella.
->Voidaan puhua erittäin voimakkaasti Helsingin vaikutusvallan alla olevasta osa-alueesta.
Jos kukaan ei ole huomannut niin ihan oikeasti pitäisi jotakin näille laajentumis asioidenki eteen tehdä.
Somerniemeltä onkin sitten jo erittäin lyhytmatka Somerolle josta voi imaista radan vasteen ~9 700 asukasta lisää radalle.
Ajatukset voi tuntua vieraalta ja kaukaahaetuilta, mutta juuri nyt, tällä hetkellä puhutaan erittäin kauaskantoisista asioista.
Toivottavasti raideratkaisussa pystytään tekemään kaikkia hyödyttäviä, fiksuja ja kauaksi kantavia ratkaisuita.
rata tekisi jonkin älyttömän mutkan keskelle ei mitään.
Suomi on iso maa ja eteläsuomi on voimakkaimmin asutettu. Tästä huolimatta pohjois-suomeakin kehitetään jatkuvasti. Voiko oikeasti puhua, että ollaan "keskellä ei mitään"?