Pori-Helsinki radasta esiselvitys

Tämän on varmaan joku muukin hoksannut, en ole lukenut kaikkia viestejä ketjussa, mutta rupesin miettimään että ainakin osan tuosta radasta voisi tehdä nimikkeelle Tampere - Helsinki rata:
- Tuplaraide välille Toijala - Humppila
- Humppila - Forssa - Karkkila - Vihti (vaikka sitten Someron kautta, en ota tuohon kantaa :) )
- ELSAa Helsinkiin

Tuo ei ole sanottavasti pidempi kuin Päärata, ja jos osan Tampereelta Helsinkiin tulevista junista voisi ajaa tuota kautta niin myös Pääradalta vapautuisi kapasiteettia.

Humppilan kunnanisä kiittä, pari tuhatta asukasta ja suorat junayhteydet Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun. :)
 
Noh on Kiikalan lento-asema ihan 1 tien varressa ja siitä sitten suht nuolisuoraan ylöspäin.

Jos 10 km päässä lähimmästä valtatiestä keskellä-ei-mitään on "ihan tien varressa", niin varmaan sitten Somerokin on "melkein Rantaradan varressa", kun se on vain noin 30 kilometrin päässä, jolloin millekään uudelle radalle ei ole edes tarvetta.

Vai ajattelitko, että Kiikalan lentokentälle pitäisi vielä rakentaa moottoritiekin, jotta Helsinki-Turku-pikavuorot pääsisivät siellä käymään? Ehkä 30 km uutta moottoritietä riittäisi, joten siitä selvittäisiin ehkä 200 miljoonalla. Vai pitäisikö tosiaan Forssa-Helsinki-radan Somerniemeltä vielä käydä Kiikalan lentokentälläkin ennen kuin voidaan mennä Karkkilaan? Siitähän tuleekin sitten vasta 40 km pidempi reitti kuin suorasta Forssa-Karkkila-radasta. No, sehän on vasta noin 300 miljoonan euron ratainvestointi. Samaa luokkaa kuin Kiikalan lentokentän uudelleenrakentaminen Malmin korvaajaksi.
 
Niin. Mutta ei Somerokaan niin iso kylä minun mielestäni ole, että kannattaisi erikseen lähteä mutkittelemaan. Joka kylän ja kannon kautta kiertelevän radan ja pienten kyläasemien/seisakkeiden aika oli joskus 100 vuotta sitten kun muuta kohtuunopeaa liikennevälinettä ei vielä ollut yleisesti käytettävissä.
Nykyään vaaditaan nopeita yhteyksiä paikasta toiseen, eikä sellaiseen vaatimukseen sovi ylimääräiset kiertelyt ja pysähdykset pikkupaikkakunnilla.

Tien 280 uudesta linjauksesta en ole kuullutkaan, olisiko siitä jotain lisätietoa?

Terve Count,

Ohessa uutinen liittyen tuohon 280 tiehen. Eli nyt kun E18 valmis niin tähtäimeen otetaan 280 kehitys

Somero-lehti sanoi:
Uusi tieyhteys nostaa päätään

SOMERO-LEHTI 15.1 2010 00:00:22

Kiikalan suuntaan johtavan Terttiläntien kunnostus on noussut yllättäen pinnalle moottoritien valmistumisen myötä.

Yht’äkkiä erityisesti työmatkaa kulkevat somerolaiset ovat havahtuneet huomaamaan, että Suomusjärven kautta kulkien matka pääkaupunkiseudulle ei ole juurikaan pidempi, vaan ajallisesti jopa nopeampi.

Someron keskustasta on Kitulan moottoritieliittymään matkaa hieman yli 30 kilometriä. Etelä-Someron kylistä, Lautelasta ja Terttilästä etäisyys on alle 20. Ero perinteisesti käytettyyn reittiin Koisjärven kautta on huomattava, jonne ennen moottoritietä on ajettava 60 kilometriä maantietä.

Somerniemen kautta Koisjärvelle johtava tie on nykyisellään hyväkuntoinen. Somero ja Nummi-Pusula ajoivat voimakkaasti isompiakin parannuksia sekä mutkien oikaisuja tienumero 280:lle joitakin vuosia sitten. Tuloksena oli hyvä, uusi asvaltti ja joidenkin pahimpien routakohtien perusparannuksia.

Suurempiin remontteihin ei kuitenkaan lähdetty, sillä vastapuoli vetosi rahojen vähyyteen. Moottoritiekin nieli tuolloin isoja summia.

Ajat ovat jälleen toiset. Moottoritie on saatu tunneleiden toimivuutta myöten valmiiksi, ja seutukuntien kehittäminen vaatii panostuksia tieyhteyksiin.

Somerolla on aihetta kääntyä maakuntahallinnon puoleen Suomusjärvelle johtavan tieyhteyden kehittämiseksi. Kannattaa pohtia yhteisesti, mitkä ilmansuuunnat ovat kipeimmin kehitettävien joukossa. Jo maakuntahallituksen listoille pääsy antaisi Somerolle aihetta odottaa, että jotain joskus asian tiimoilta tapahtuu.

http://www.somerolehti.fi/paakirjoitus/102815.html

Minun mielestä kipeiten kannattaa panostaa Kollisen Someron kehittämiseen AKA. 80 km Helsinkiin alue. Kuten Viuvalan kylä

Tässä muuten havainnollistava kartta noista artikkelissa mainituista paikkakunnista (jos ei pikkukylien nimet ole ihan hallussa)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Humppilan kunnanisä kiittä, pari tuhatta asukasta ja suorat junayhteydet Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun. :)

Humppilan kunnanisä on enemmän innoissaan lentokentästä http://www.humppilaecoairport.fi/ kuin junista. Itse asiasta Humppilasta on jo nyt hyvä junayhteys Helsinkiin, viiden minuutin vaihto Toijalassa toimii mukavasti. Ehkä hieman useammin saisi Tampere-Turku -juna ajaa.

Jos tuollainen lentokenttä todella tulisi, eivät enää Somerot ja Kiikalat ratoja rakennettaessa paljon paina. Nopeaa nykyrataverkkoa käyttäen matkat kiertäenkin ovat niin nopeita, että epäilen kuitenkin suuresti Helsinki-Pori -rautatien mielekkyyttä ylipäätään.
 
Ja asian puolesta kantaaottaminen vain hajauttaisi poliittisia voimavaroja, ja tulkittaisiin valtiovallan puolellakin kyvyttömyydeksi sanoa, mitä Salossa oikein halutaan. Käytännössä jos mielipidettä kysyttäisiin, vastaus olisi joka tapauksessa jyrkkä ei ja kannanotto Elsan puolesta parempana vaihtoehtona.

Niin kauan kuin Elsa on rakentamatta, ]ehdottamasi linjaus olisi sen kilpailija investointien järjestyksestä päätettäessä.

Terve Elmo,

Juttelin tänään erään logistiikkaa enemmänkin harrastavan ihmisen kanssa näistä tämän koko Pori-Helsinki taustalla olevista taustatekijöistä.

Ja alla pari pointteria ja spekulaatioita nyt julkisuudessa olevien projektien tausta pelistä

ELI olit ihan oikeassa, JOS Varsinais-Suomen liitto ottaisi nyt millään tavalla positiivista kantaa Pori-Helsinki rataan niin silloin ELSA rata vaarantuisi.

JOS Elsaradan eteneminen vaarantuisi niin tällöin jokin muu projekti, todennäköisesti joku PK-seudun hanke veisi rahat.

Pori-Helsinki radan taustalla on oikeasti "Hajoita ja hallitse" politiikka Helsingin osalta. Jotta ELSA projektia voitaisiin horjuttaa niin on nostettu taas pitkästä aikaa tämä Pori-Helsinki rata keskusteluihin.
Toiveena on, että Satakunnan, Hämeen ja Varsinais-suomen tapellessa Helsingin seutu pelaa aikaa ja ehkä keksii jotakin omia rakennusprojekteja vapaalla rahoituksella.

Ajallisesti nyt onkin hyvä aika harjoittaa "Hajoita ja hallitse" politiikka kun laman takia, kaikilla alueilla menee enemmän ja vähemmän huonosti.

Noh jos Satakunta ja Kanta-Häme liitto olisivat pelimiehiä niin sopisivat, että tukevat ELSAA jos Varsinais suomi puolestaan tukee Pori-Helsinki rataa.

Tällöin PK seudun strategia ampuisi vähän niinkuin omille näpeille.

No oli niin tai näin niin toivottavasti ELSA priorisoidaan ykkösprojektiksi valtakunnallisella tasolla.

Samaan aikaan taustatyöt aloitetaan Pori-Helsinki radan puolesta.

Kun ELSA on valmis niin vasta sen jälkeen tulisi päättää Pori-Helsinki radan linjaus.

..Joka luonnollisesti kulkisi myös Someron kautta :)

Kun ELSA on valmis niin eipä ole silloin Varsinais suomen liiton kädetkään sidottu "en kommentoi" tai "vastustan" tasolle ko. projektin osalta.

Eli yliampuen voisi jopa arvuutella, että vaikka Someron kunnan hallinnolle esitettäisiin täysin ilmainen rata kaikilla herkuilla keskustan alueen lähelle.

->Ei kunta voisi sitä hyväksyä Varsinais suomen liiton ryhmäkurin takia. ->ELSA pitää tulla liiton alueelle ennen mitään muita projekteja.

Näillä projekteilla ei tosiaankaan ole kiire, jos ELSA toteutuu 30 vuoden päästä eli ~~2040 niin Pori rata ottaa myös aikansa (ELSA)n jälkeen.

Mutta juu mikäs tässä kiire, valmiissa maailmassa. Ja mieluummin sitä Suomessa kuitenkin asuu ja käyttää infraa ja palveluja kun esim. Baltiassa.

Että tuollaisia sitä ihmiset juttelee parin oluen jälkeen :), mutta eikös se sanonta niin mene, että joka vitsissä on osa vitsiä?


Ja mitä tulee tuohon ELSA rataan niin kyllä se pitäisi ehdottomasti vetää Vantaa-Helsinki kentälle. -> Kuka oikeasti haluaa käyttää yhtään mitään hikisiä busseja?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieman myöhään kommentoin, mutta:

aseman ohittaminen 200km/h ei taida olla nykymääräysten mukaan mahdollistakaan.

Pääradalla Jokelan kohdalla (ja muissa vastaavissa paikoissa) ei taida olla minkäänlaista paikallista rajoitusta Pendolinoille (korjatkaa jos olen väärässä), joten laituriraidetta hurautetaan parhaimmillaan juurikin tuon 200 km/h. Henkilölaituri ei siis rajoita nopeutta millään tavalla.
 
Kun ELSA on valmis niin silloin päätetään Pori-Helsinki radan linjaus. ..Joka luonnollisesti kulkisi myös Someron kautta :)
Vaihtoehdot:
- Suur-Somero, jolloin Somero naitettaisiin Tammelaan ja Forssaan maakuntarajoista huolimatta, jolloin jokunen kiskometri voisi kulkea Suur-Someron sisällä.
- Someron siirtäminen Nakkilan paikalle. Kukaan ei huomaisi eroa ja vaikka uutta ratalinjaa ei rakennettaisi, menisi varmuudella Pori-(Tampere-)Helsinki rata halki.

Nykyisin kuitenkin onneksi on käytettävissä ratojen suunnitteliussa (ja rakentamisessa) sellainen tietotaito, että sellaista vahinkoa ei pääse käymään, että rata tekisi jonkin älyttömän mutkan keskelle ei mitään.
 
Terve,

Kyselin, projektiin liittyvältä liikenne insinööriltä, että miten tämä projekti etenee ja mitkä on asioiden marssijärjestys.

http://www.uudenmaanliitto.fi/index.phtml?4904_m=6846&4904_o=10&5049_m=6218&s=38

Alla saamani vastaus:

Hannu Siitonen sanoi:
Hei

Kiitos viestistä.

Helsinki - Forssa - Pori-rata on vasta esiselvitysvaiheessa, jossa radan tarvetta ja toteuttamismahdollisuuksia on tarkasteltu alustavasti. Ratalinjauksia ei ole selvitetty.

Esiselvityksen tuloksena on, että selvityksiä ja suunnittelua kannattaisi jatkaa.

Useita linjausvaihtoehtoja on: esim. mahdollisimman suora rata Lohjanharjulta tai Vantaankoskelta Poriin tai Riihimäeltä Forssan kautta Poriin.

Jos hanke etenee Liikenneviraston vetämään yleissuunnitelmavaiheeseen ja ympäristövaikutusten arviointiin, erilaisia linjausvaihtoehtoja tullaan kyllä tarkastelemaan. Karkkila - Somero - Forssa-linjaus on tässä yhteydessä mahdollinen.

Uudenmaan liiton kanta on, että Helsinki - Pori-liikennekäytävää tulee kehittää. Tähän sisältyy valtatie 2:n parantaminen ja ratayhteyksien selvittäminen.


Ps. voi tätä postittaa eteenpäinkin.

---------- Viesti lisätty kello 12:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:50 ----------

Vaihtoehdot:
- Suur-Somero, jolloin Somero naitettaisiin Tammelaan ja Forssaan maakuntarajoista huolimatta, jolloin jokunen kiskometri voisi kulkea Suur-Someron sisällä.

Kuten postauksessa nro #66 totesin:

Noh jos ei muu auta niin Someron pitää sitten rakentaa Juna-asema Honkolan kylään

Eli kyllä sitä rataa Someron läpi kulkisi 2 tien suuntaisella linjauksellakin, tosin keskusta alueen ulkopuolella (ks. kartta linkki).


Varmaan tiesitkin, että Somero on kuulunut 90-luvun loppuun Kanta-Hämeeseen. Eli on ollut -tai siis on edelleen- voimakkaasti myös Tammelan ja Forssan piiriin kuuluva.

Käytännössä mikään asia ei ole oikeastaan muuttunut, kuuluu sitten Varsinasi-Suomen tai Kanta-Hämeen alueeseen. Yksittäisten ihmisten toiminnot ei oikein kuntarajoja tunne.


- Suur-Somero,

Somero on pinta-alaltaan erittäin iso paikka pinta-alallisesti. Väki on kuitenkin keskittynyt todella pitkälti keskusta alueelle yhteen ryppääseen.

Se, että miten Somerosta voisi saada suuremman ei ainakaan ole Kaupungin alueen pinta-alasta kiinni, eli Somero ei tarvitse tippaakaan enempää harvaan asuttua aluetta.

Muistaakseni tästä syystä joskus -80 luvulla Somero luopui mm. Torronsuon alueesta Forssalle.

Se mikä olisi tervetullutta olisi monipuolisemmat kulkuyhteydet merkittäviin aluekeskuksiin.

Vaihtoehdot:
- Suur-Somero, jolloin Somero naitettaisiin Tammelaan ja Forssaan maakuntarajoista huolimatta

Tätä ajatusta on käytännössä toteutettu jo pitkän aikaa. Kuten huomautin postauksessa #57 niin esim. Seutuliikennettä on Hämeenliiton toimesta ehdotettu harmonisoitavaksi (ks viesti)

Eli se mitä Forssa-Somero-Karkkila junalinjauksella tapahtuisi olisi se mitä poliittisesti on ajettu takaa: Kunnat alkavat yhdistämään enemmän palveluja ja kustannustehokkuus kasvaa.

Jos juna "teleportti" olisi olemassa niin silloin voitaisiin alkaa puhumaan ehkä jopa Somero-Forssa-Karkkila kolmoiskaupungista.

En ainakaan epäile etteikö huomattavia positiivisia keskittämis ja synergia etuja löytyisi monellakin eri alalla.

Nykyisin kuitenkin onneksi on käytettävissä ratojen suunnitteliussa (ja rakentamisessa) sellainen tietotaito

Tähän minäkin luotan, joten jään erittäin mielenkiinnolla seuraamaan tämän aiheen etenemistä.


rata tekisi jonkin älyttömän mutkan

Jos katsoit minun piirtämää linjausta niin Helsinki hyötyisi saamalla lisää tonttimaata linkitettyä alueeseensa hyvällä yhteydellä.

Jos Helsinki osti esim. osan Sipoota niin kaipa sama asia voisi onnistua Somerniemenkin kohdalla. Onhan noita enklaavi esimerkkejä maailma täynnä. Somerniemeltä on kuitenkin ~80 km päässä Helsingistä. Mukavalla, neitseellisellä alueella.

->Voidaan puhua erittäin voimakkaasti Helsingin vaikutusvallan alla olevasta osa-alueesta.

Jos kukaan ei ole huomannut niin ihan oikeasti pitäisi jotakin näille laajentumis asioidenki eteen tehdä.

Somerniemeltä onkin sitten jo erittäin lyhytmatka Somerolle josta voi imaista radan vasteen ~9 700 asukasta lisää radalle.

Ajatukset voi tuntua vieraalta ja kaukaahaetuilta, mutta juuri nyt, tällä hetkellä puhutaan erittäin kauaskantoisista asioista.

Toivottavasti raideratkaisussa pystytään tekemään kaikkia hyödyttäviä, fiksuja ja kauaksi kantavia ratkaisuita.

rata tekisi jonkin älyttömän mutkan keskelle ei mitään.
Suomi on iso maa ja eteläsuomi on voimakkaimmin asutettu. Tästä huolimatta pohjois-suomeakin kehitetään jatkuvasti. Voiko oikeasti puhua, että ollaan "keskellä ei mitään"?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Terve Count,

Ohessa uutinen liittyen tuohon 280 tiehen. Eli nyt kun E18 valmis niin tähtäimeen otetaan 280 kehitys

<snip>

"Somerolla on aihetta kääntyä maakuntahallinnon puoleen Suomusjärvelle johtavan tieyhteyden kehittämiseksi. Kannattaa pohtia yhteisesti, mitkä ilmansuuunnat ovat kipeimmin kehitettävien joukossa. Jo maakuntahallituksen listoille pääsy antaisi Somerolle aihetta odottaa, että jotain joskus asian tiimoilta tapahtuu."

Eihän tuossa tien 280 kehittämisestä puhuttu mitään, vaan todettiin ylläolevasti että Suomusjärven suuntaan suoraan kohti moottoritietä pitäisi kehittää yhteyksiä.

Meiltä täällä Leppäkorvesta on kätevämpää ajaa 280->110->1 kun Leppäkorventietä "alas" Kasvihuoneilmiölle ja siitä moottoritielle. Somerolta tilanne voi olla toinen. 280 olisi tosin Hyönölän pohjoispuolelta aina kunnanrajalle vielä pienen oikaisun tarpeessa.
 
Hieman myöhään kommentoin, mutta:



Pääradalla Jokelan kohdalla (ja muissa vastaavissa paikoissa) ei taida olla minkäänlaista paikallista rajoitusta Pendolinoille (korjatkaa jos olen väärässä), joten laituriraidetta hurautetaan parhaimmillaan juurikin tuon 200 km/h. Henkilölaituri ei siis rajoita nopeutta millään tavalla.

Terve,

Eikös nuo supernopeat junatki suhteellisen täysillä aja hiljaisempien asemien ohi?

Muistan, kun olin joskus aikoinaan Lahden Herralan asemalla asfaltoimassa laiturin lähellä.

Huomattiin jotakin valoa taivaanrannassa ja luulimme, että tuleva juna on joku hitaan puoleinen tapaus.

Juuri kun oli kääntänyt selän niin samassa jo pamahti jonkinmoinen ilmapatsas vartalon läpi ja sitä heilui siinä kun heinänvarsi hetken aikaa.

Junakin painoi pilliä kun oli semmoinen läheltä piti tilanne.

..Seuraavalla kerralla olikin sitten mies passissa aika kaukana, että koska niitä junia oikeen tulee, että osaa siirtyä radan vierestä pois..

Muuta en osaa sanoa, kuin että kyllä nuo junat aika täysillä ajaa laiturien ohi.

Eli tuli silleen kantapään kautta todettua, että laiturialue EI ole mikään turva-alue jossa junat himmaa.
 
Löytyi muuten muutama tämmöinen video hakusanalla "juna ohittaa aseman" missä juna ohittaa pysähtymättä aseman hiljaiseen aikaan:


Järvenpäästä Hyvinkäälle

Juna ohittaa Järvenpään aseman

Mielestäni tässä Herralan aseman kokemuksessa juna meni vieläkin nopeammin ohi :lol:


Mitenköhän tulevaisuudessa Intian junamatkaajat varustautuvat näihin 200 km/h ja yli meneviin nopeuksiin? Ilmeisesti jonkinmoiset kiipeilijän valjaat kiinni ja eikun katolle-->
http://www.youtube.com/watch?v=jbyAlNbICKw&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=PHelulhKe08&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tEBWgLTPpSs&feature=response_watch

Mahtaa olla muuten erittäin voittoatuottavaa pyörittää junaliikennettä Intiassa kun voi myydä paikkoja katolta ja kyljistä ja nokasta yms :D
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa olla muuten erittäin voittoatuottavaa pyörittää junaliikennettä Intiassa kun voi myydä paikkoja katolta ja kyljistä ja nokasta yms :D

Näinhän Somerollekin voisi sitten matkustaa kun ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa pysähtyä siellä.
 
Joskus ennen vanhaan kerrottiin, että pikajunan kannattaa pysähtyä asemalla, jos vähintään 5% matkustajista vaihtuu. Miten lienee nykyään?
 
Näinhän Somerollekin voisi sitten matkustaa kun ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa pysähtyä siellä.

Niin no, jotkut junat pysähtyy ja jotkut ei. Taitaa olla aika harvassa sellaiset pienet kaupungit jossa jokainen radalla kulkeva esim. intercity pysähtyy.

Joskus ennen vanhaan kerrottiin, että pikajunan kannattaa pysähtyä asemalla, jos vähintään 5% matkustajista vaihtuu. Miten lienee nykyään?

Erittäin hyvä kysymys, nopeudet on kyllä kasvanut junissa eli kiihdytyksiin kuluu enemmän energiaa, mutta toisaalta jarrutuksista saadaan energia otettua talteen Regeneroivalla jarrutuksella

Lueskelin tässä muuten

Forssa tavoittelee junarataa, maaseudun tulevaisuus Julkaistu 19.3.2010 14:32:13

Forssan seudun rautatieselvitys on valmistunut, bulevardi.fi, Lähde: Bulevardi toimitus 19.3.

bulevardi.fi sanoi:
Selvityksessä todetaan, että ratalinjaukset vahvistaisivat alueen kuntien ja erityisesti Helsingin ja Porin välisten kaupunkikeskusten kehittymismahdollisuuksia. Yhteys mahdollistaisi asutusta ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä palvelevan raideliikenteeseen perustuvan henkilö- ja tavaraliikenteen. Raideliikenteen kehittäminen loisi edellytykset henkilöautoliikenteen vähentämiselle, liikenteen päästöjen pienentämiselle ja liikenneturvallisuuden parantamiselle.

Ratalinjausvaihtoehdot merkitään Hämeen maakuntakaavaan.

Helsinki-Forssa-Pori-rautatieyhteys sopii hyvin henkilöliikenteelle, julkaistu 19.3.2010, Yle alueet Häme

YLE sanoi:
Uuden rautatieyhteyden linjavaihtoehtoja miettinyt konsulttiyhtiö Pöyry on tullut siihen tulokseen, että Helsinki-Forssa-Pori-yhteys laajentaisi pääkaupunkiseudun työssäkäyntialuetta Karkkilan ja Forssan suuntaan.

Tämä ratayhteys myös toisi kunta- ja kaupunkikeskuksia rautatieyhteyksien piiriin paremmin kuin Riihimäen kautta kulkeva rata.

Lisäksi Riihimäen kautta henkilöliikenneyhteys ei olisi yhtä sujuva kuin Helsingin ja Forssan välillä.

Ratalinjan vetäminen Forssan kautta valtatie kahden tuntumassa vähentää myös ympäristö- ja maisemallisia vaikutuksia.


Tuohon ympäristö ja maisema aspektiin liittyen tein

ver2. 65,25 km Karkkila-Somerniemi-Somero-Forssa

44.82 km Karkkila - Forssa

=65,25-44,82 = 20,43 km

20,43km/200km/h = 0,10215 h*60min = 6,1 min


Eli linjaus lähtee yhdystie 1282 ja 1281 suuntaisesti, siirtyy seututie 280 suuntaan somerniemelle, saapuu somerolle ja somerolta pohjoiseen seututie 282 suuntaiseksi forssaan ja Torron suon läpi.

Samalla työrupeamalla tosiaan pystyttäisiin tekemään vähintään valmistelevat työt Seututie 282 suoristamiseksi josta on jo suunnitelmat olemassa. Myös Seututie 280 rata linjaus tehtäisiin tien uudistamisen hengessä (molemmat uudistuksia joista on suunnitelmia jo olemassakin.)

Tein tuossa suorassa Karkkila-Forssa vähän liian suoran viivan eli oikeasti Karkkila-Somerniemi-Somero-Forssa vertailun etäisyyden erotus jopa pienempi kun mitä karkealla tasolla tehdyt laskelmani antaa ymmärtää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin no, jotkut junat pysähtyy ja jotkut ei. Taitaa olla aika harvassa sellaiset pienet kaupungit jossa jokainen radalla kulkeva esim. intercity pysähtyy.

Pännäinen (eli Pedersöre), eikä ole edes kaupunki... Ja ihan turhaan vieläpä.

20,43km/200km/h = 0,10215 h*60min = 6,1 min

Edelleenkin, mitä hyötyä on vetää raiteet Someron kautta jos junat eivät kuitenkaan pysähdy siellä?

Eli linjaus lähtee yhdystie 1282 ja 1281 suuntaisesti, siirtyy seututie 280 suuntaan somerniemelle, saapuu somerolle ja somerolta pohjoiseen seututie 282 suuntaiseksi forssaan ja Torron suon läpi.

Eikö sitä nyt sitten samalla vaivalla voisi venyttää vielä kulkemaan Pusulan kautta kun se nyt kuitenkin on yksi kunnan keskustaajamista :lol: Vaikka junat ei sielläkään pysähtyisi niin olisihan se nyt hienoa nähdä kun juna porhaltaa 2mk lasissa taajaman läpi ihan suuren maailman malliin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös