Terve,
Tarkoitatko tuolla Porin raitiotie ajatuksella samantyylistä ratkaisua kun esim. TramWest?
Niin onha tuo harvaan asutuetulla alueella raiteiden rakentaminen enemmän kuin haasteellista:
* Jos tekee suoran radan niin ei ole asiakkaita, ja paikkakunnat jotka jää ulkopuolelle katsoo, että hanke on ollut elitistinen ja sorsii heitä.
-> eli jääkö tiettyjen paikkakuntien asukkaille vain veronmaksajan rooli, kun tiettyjä kaupunkeja kehitetään jatkuvasti ja toisia ei ?
-> lisäksi logistiikan kehitys tuo yleisesti ottaen paikkakunnalle uusia asukkaita, yrityksiä ja lisää yritysten liikevaihtoa eli toisinsanoen soppa alkaa olemaan valmis.
* Jos tekee kompromisseja ja tekee "keräilyerä" radan niin silloin isompien kaupunkien edustajat itkee, että rata ei ole tarpeeksi suora, pitää saada oikorata.
Teki niin tai näin niin aina löytyy valittajia. On tämä demokratia vain hieno asia .
Mikä nyt on sitten oikeita päätöksiä loppujenlopuksi? Tuntuu, että riippuu aika paljon siitä että, keneltä kysyy.
Olen ihan samaa mieltä, mutta sen verran realistinen olen, että rahoitusta tuolle hankkeelle ei löydy ikinä.
->Someron hommat pitää tulla jonkun ison projektin sivutuotteena, tai sitten ei tule ikinä.
Ja maakunnassa on muutenkin paljon toivehankkeita listalla joille ei tule ikinä löytymään rahaa eli mikäli mahdollista niin raidelinjaus mahdollisimman monen seutu ja kantatien suuntaisesti niin tulee monta tiekunnostusta ja suoristusta (tai vähintään linjaukset niille) samalla projektilla.
Siksi tämmöisten isojen projektien yhteydessä olisi erittäin toivottavaa, että kompromisseja tehtäisiin ja koitettaisiin kehittää asioita "ikitoiveidenkin" mukaan. Ei Somerollekaan ole toivottu rautatietä kun yli sata vuotta (ks. Someron junaliikenteen/raiteiden linjaus -50--70 luvulla?" topiikin linkit
Mielenkiintoinen pikkuseikka muuten, että Forssan väkiluku on semmoisessa syöksykierteessä, että jos väkiluvun väheneminen pysyy Loimaan väkiluku on täll
http://fi.wikipedia.org/wiki/Loimaa
Väkiluku 17 010
http://fi.wikipedia.org/wiki/Forssa
Väkiluku 17 785
Laskeskelin tämmöisen väestöennusteen 2005+2010 muuttokeskiarvolla ja jos muuttotrendi pysyy samana niin 2020 Forssassa on väkeä saman verran kun Loimaassa on tällähetkellä.
2000 18 506 (−1036
2005 17 918 (−588
2010 17 785 (-133
2015 17 425 (-360,5
2020 17 064 (-360,5
2025 16 704 (-360,5
Ps. Olen kyllä erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että yhteiskuntaa pitäisi nyt alkaa rakentamaan tosissaan siltäpohjalta, että mitä jos öljyn hinta nousee tai öljyn saanti hankaloituu. Erityisasemassa tässä kehityksessä on etenkin alueet joilla tapahtuu merkittävässä määrin ruuantuotantoa.
pps. löytyi muuten Loimaa-Somero jaSomerniemi-Pusula välin teiden kehittämiselle eduskunta merkintä 12.2009 http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/taa_142_2009_p.shtml
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=utptaa&${BASE}=faktautptaa&${THWIDS}=0.3/1269453243_423702&${TRIPPIFE}=PDF.pdf
..samaa on ehdotettu ainakinv 2007, eli nämäkin tiehankkeet on jo "vuosikertaa"
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=utptaa&${BASE}=faktautptaa&${THWIDS}=0.13/1269453373_188404&${TRIPPIFE}=PDF.pdf
Tarkoitatko tuolla Porin raitiotie ajatuksella samantyylistä ratkaisua kun esim. TramWest?
Niin onha tuo harvaan asutuetulla alueella raiteiden rakentaminen enemmän kuin haasteellista:
* Jos tekee suoran radan niin ei ole asiakkaita, ja paikkakunnat jotka jää ulkopuolelle katsoo, että hanke on ollut elitistinen ja sorsii heitä.
-> eli jääkö tiettyjen paikkakuntien asukkaille vain veronmaksajan rooli, kun tiettyjä kaupunkeja kehitetään jatkuvasti ja toisia ei ?
-> lisäksi logistiikan kehitys tuo yleisesti ottaen paikkakunnalle uusia asukkaita, yrityksiä ja lisää yritysten liikevaihtoa eli toisinsanoen soppa alkaa olemaan valmis.
* Jos tekee kompromisseja ja tekee "keräilyerä" radan niin silloin isompien kaupunkien edustajat itkee, että rata ei ole tarpeeksi suora, pitää saada oikorata.
Teki niin tai näin niin aina löytyy valittajia. On tämä demokratia vain hieno asia .
Mikä nyt on sitten oikeita päätöksiä loppujenlopuksi? Tuntuu, että riippuu aika paljon siitä että, keneltä kysyy.
Enemmän Someroa hyödyttäisi Forssa-Salo-rautatie. Tuon voisi toteuttaa vaikkapa kevyenä raitiotienä, jota pitkin Someron lyhyet tavarajunat voitaisiin ajaa.
Olen ihan samaa mieltä, mutta sen verran realistinen olen, että rahoitusta tuolle hankkeelle ei löydy ikinä.
->Someron hommat pitää tulla jonkun ison projektin sivutuotteena, tai sitten ei tule ikinä.
Ja maakunnassa on muutenkin paljon toivehankkeita listalla joille ei tule ikinä löytymään rahaa eli mikäli mahdollista niin raidelinjaus mahdollisimman monen seutu ja kantatien suuntaisesti niin tulee monta tiekunnostusta ja suoristusta (tai vähintään linjaukset niille) samalla projektilla.
Siksi tämmöisten isojen projektien yhteydessä olisi erittäin toivottavaa, että kompromisseja tehtäisiin ja koitettaisiin kehittää asioita "ikitoiveidenkin" mukaan. Ei Somerollekaan ole toivottu rautatietä kun yli sata vuotta (ks. Someron junaliikenteen/raiteiden linjaus -50--70 luvulla?" topiikin linkit
Mielenkiintoinen pikkuseikka muuten, että Forssan väkiluku on semmoisessa syöksykierteessä, että jos väkiluvun väheneminen pysyy Loimaan väkiluku on täll
http://fi.wikipedia.org/wiki/Loimaa
Väkiluku 17 010
http://fi.wikipedia.org/wiki/Forssa
Väkiluku 17 785
Laskeskelin tämmöisen väestöennusteen 2005+2010 muuttokeskiarvolla ja jos muuttotrendi pysyy samana niin 2020 Forssassa on väkeä saman verran kun Loimaassa on tällähetkellä.
2000 18 506 (−1036
2005 17 918 (−588
2010 17 785 (-133
2015 17 425 (-360,5
2020 17 064 (-360,5
2025 16 704 (-360,5
Ps. Olen kyllä erittäin voimakkaasti sitä mieltä, että yhteiskuntaa pitäisi nyt alkaa rakentamaan tosissaan siltäpohjalta, että mitä jos öljyn hinta nousee tai öljyn saanti hankaloituu. Erityisasemassa tässä kehityksessä on etenkin alueet joilla tapahtuu merkittävässä määrin ruuantuotantoa.
pps. löytyi muuten Loimaa-Somero jaSomerniemi-Pusula välin teiden kehittämiselle eduskunta merkintä 12.2009 http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/taa_142_2009_p.shtml
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=utptaa&${BASE}=faktautptaa&${THWIDS}=0.3/1269453243_423702&${TRIPPIFE}=PDF.pdf
..samaa on ehdotettu ainakinv 2007, eli nämäkin tiehankkeet on jo "vuosikertaa"
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=utptaa&${BASE}=faktautptaa&${THWIDS}=0.13/1269453373_188404&${TRIPPIFE}=PDF.pdf
Viimeksi muokattu: