Pori-Helsinki radasta esiselvitys

Edelleenkin, mitä hyötyä on vetää raiteet Someron kautta jos junat eivät kuitenkaan pysähdy siellä?

No, tarkoitin siis, että osa junista pysähtyy ja osa ei. Esim. Aamulla kulkisi yksi tai kaksi junaa Forssaan ihmisiä töihin kuljettamaan.

Ja luonnollisesti toisinkin päin, Forssasta Somerolle.

Karkkilan suuntaan sama kuvio.

Sitten voisi olla näitä viikonloppuvuoroja, kun ei kukaan noita bussejakaan käytä kun ovat hitaita ja omalla autolla pääsee nopeammin ja halvemmalla nykyisellään.

Eikös tuon Pori-Helsinki projektin tarkoitus ole tosiaan vähentää kumipyörä liikennettä niin paljon kun mahdollista?

Urheiluseurojen nimissä Somero ja Forssa on jo yhdistynyt SoFo Futsal.

Forssan ja Someron lähiliikennettä tuo juna ainakin tukisi huomattavasti, kaupungeilla kun on erittäin paljon yhteistyötä ja yhteistyö vain kasvaa tulevaisuudessa.

Eikö sitä nyt sitten samalla vaivalla voisi venyttää vielä kulkemaan Pusulan kautta kun se nyt kuitenkin on yksi kunnan keskustaajamista :lol: Vaikka junat ei sielläkään pysähtyisi niin olisihan se nyt hienoa nähdä kun juna porhaltaa 2mk lasissa taajaman läpi ihan suuren maailman malliin.

No tuohon en ota mitään kantaa. Mutta sinulla ilmeisesti olisi jotakin visiota tästä Pusula linjauksesta? Ei muuta kun viivotin käteen ja miettimään argumentteja tosissaan :), sana on vapaa. Pusulassa näyttäisi olevan väkilukua 2 988, mutta lähde ?1973 ilmeisesti wikipedian mukaan? Mikä on nykytilanne?

Pikaisesti katsoin niin yhdystie 1281 & 1282 risteyksestä on vain 4 km

68,5Km Karkkila-Pusula-Somerniemi-Somero-Forssa

Hmm.. Tuohan tekee vain 3 km lisää tuohon aikaisempaan viivailuuni yhdystie 1281 pitkin.

Tässä Karkkila-Pusula-Somerniemi linjassa Yhdystie 1281 on hypotenuusan suuntainen

Eli verraten Karkkila-Pusula seututie 126 & seututie 127 on kateetti ja seututie 280 myös.

Pitäisi oikein laskea, että montakohan asukasta tässä nyt tämä "kateetti reitti" toisi verrattuna tuohon Karkkila-Forssa "hypotenuusa" reittiin verrattuna.

Eihän metrolinjatkaan suoraan mene, ne linjautuu siten, että saa kaikkein kattavimman mahdollisen "keräilysarjan" matkustajia :)

Ja mitä firmoja // teollisuutta on Pusulassa?

Tämmöisiä löytyi enirosta: http://keltaisetsivut.eniro.fi/alueet/pusula

Tällä Nummi-Pusulan http://www.nummi-pusula.fi/default.asp?sivu=4&alasivu=194&kieli=246 en osaa löytyää "näytä kaikki Pusulassa" toimintoa .

Eikös tätä Pori-Helsinki linjausta ole brändätty "koko eteläsuomen raideinfran kehittäjänä" vai vastaavaa?

Olen muuten huomannut muistaakseni jotakin viitteitä ELSA:n mainintoja Nummi-Pusulasta: Minkä kylien läpi ELSAa on mietitty Nummi-pusulan läpi? Vai muistanko väärin? (on myös mahdollista)

MUTTA Juu, jos tielinjausten tekeminen on niin helppoa, että piirretään viivat aina vaan kahden ison kaupungin välille ilman mitään "keräilyeriä" niin silloihan vain toistetaan sitä faktaa, että hyvien kulkuyhteyksien välillä olevat paikkakunnat kasvaa ja kärrypolkujen ja junattomat paikkakunnat taantuu.

Joka tuntuu vähän kornilta sillä suomi on harvaan asuttu maa jossa harvakseltaan taajamia.

Aika kornia rakentaa tänne "tieheästi asuttuun" etelä suomeen vain pari isoa metropolia jonne pakottaa ihmiset muuttamaan -> ja jossa sitten maaltamuuttaneina, maansa myyneinä ja henkisesti alistetuina voivat huonosti.

Samaan aikaan sitten kuitenkin joudutaan syytämään syrjäytiville alueille vaikka mitä "alue ja sopeutustukia" -> jotka eivät muuten ole alkuunkaan mitään pikkurajoja. Eivät kaikki kuitenkaan älyä poiskaan syrjityistä paikkakunnista muuttaa.

Samaan aikaan pikkupaikkakunnien asukkaiden kuntapalvelut siirretään pitkien matkojen päähän jonne pääsevät vain omalla autollaan.

---------- Viesti lisätty kello 16:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:03 ----------

http://lomautettuinsinooriamk.blogspot.com/2010/03/liputetaanpas-naisille.html

Lomautettu insinööri AMK sanoi:
Rautatieselvitys Forssan seudulle. Varmasti kunnanisiä lämmitti se tieto, että heidän selvitystään oli kuuntelemassa työllistämiskoulutuksessa olevia lomautettuja ex insinööri opiskelijoita.

Joka tapauksessa rata tulisi menemään myös mm. Natura-alueiden läpi ja pirstaloittaisi metsiä ja peltoalueita. Ennen oli helpompi rakentaa rautateitäkin. Ei tarvinnut tälläisistä ekologisista ja kulttuurihistoriallisista asioista välittää. Nyt joutuu tekemään kaikenmaailman selvityksiä… Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että selvityksessä oli myös mietitty myös Monorailin rakentamista Helsingin ja Forssan välille...

Miten ois Tampereen ja Forssan välille? Ja hyvin pian??!!

---------- Viesti lisätty kello 19:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:05 ----------

Huomasin muuten tämmöisen Porin Seudun kehittämiskeskus Oy:n postauksen:

Tiedote-Helsinki-Forssa-Pori -ratayhteyden esiselvitys, 24.11.2009

Porin Seudun Kehittämiskeskus Oy sanoi:
Helsinki-Forssa-Pori-rata voi toteutua kokonaisuutena vasta, kun lisäliikenteen vaatimat kapasiteetin parantamiseen tähtäävät ratkaisut mm. Helsingin asemakapasiteetin lisääminen ja siihen liittyvät rataosat (Espoon kaupunkirata, Vihti-Lohja -rata ja Pori-Kokemäki-Tampere- radan perusparannus) on toteutettu.

Oliko tämä Espoon kaupunkirata yhtäkuin osa ELSAa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pusulan väkiluvusta nykyään en osaa sanoa, mutta sinne nurkille on kaavoitettu pientalotontteja aika tavalla ja rakentaminen on melko vilkasta. ELSA tulee jos tulee sitten kunnan eteläosien läpi, eli enemmän hyödyttämään Nummi/Saukkola-alueen liikennettä, kuten moottoritiekin nykyisellään. Kehityksen painopiste tuntuu muutenkin nykyisellään olevan tuolla etelälaidalla, tiedä sitten onko se vain oma tuntemukseni vai onko sillä jotain perääkin. Kuntaliitosasioistakin on ollut juttua jo pitkän aikaa, nytkin ilmeisesti joku selvitys menossa Lohjan kanssa.
 
Moi Vesa & Count,


Jos tuollaisia koukkauksia haluttaisiin tehdä, niin eikö mielummin kannattaisi koukata Loimaan kautta?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Loimaa
Väkiluku 17010

Mielenkiintoinen ehdotus tuo Loimaa, voitko olla tarkempi, että millaista linjaa tarkoitat tarkalleen ottaen tarkoitat? Ja mitkä ovat argumenttisi Loimaan puolesta?

Loimaan lähellä on näköjään myös joku tämmöinen Ypäjä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ypäjä
Väkiluku 2584


  1. Forssa-Somero argumenttini oli tosiaan, että esim. Someron terveyskeskus päivystys on Forssassa eli olisi käytännössä Forssan lähiliikenteen tukemista
    -> Ylläpitää "Forssan alueen" eli Someron asukkaita.

  2. Jos radan varteen saataisiin enemmän ihmisiä niin tällöin myös Forssaan saataisiin keskitettyä enemmän esim. shoppailijoita.

  3. Seutuliikennettä Somero-Forssa välille on muutenkin ajateltu yhdistettäväksi.

  4. Forssassa on joskus ollut jo joskus ollut junaraide joka kulki Jokioisille. No yllättäen raide ei kattanut kuin pienenmäärän ihmisiä ja raide lopetettiin kannattamattomana. --> Eli jos Forssasta puuhataan logistista keskusta niin kai sinne olisi hyvä sitten samalla keskittää matkaajiakin lähialueilta ?

  5. Kun joskus ELSA on valmis niin tuskin Salon rata visiot siihen jää. Silloin aletaan puhumaan varmasti Salo-Tampere linjasta. -> Aivan kuten nimim. lomautettu insinöörikin on visioinut Forssa-Tampere radasta.

    ->Olisi kait ihan suotavaa, että silloin olisi jo ainakin somerosta ylöspäin rataa Forssaan.

  6. Jos laskee Forssa-Karkkila suoran suoran pituuden ja laskee siihen, että miten paljon "koukkaus" toisi lisää radanvarteen käyttäjiä ja tukisi alueellista rakennetta. On aika ilmiselvää, että lisäarvoja saataisiin aika paljonkin Someron "koukkauksella"


Tuli muuten tämmöinen käyttäjä aste / radan kattavuus per asukas näkökulma mieleen:

Forssa-Karkkilä välillä olevat asukkaat ~100 ?? google mapsissa ei ainakaan lue mitään kylän nimiä tällä välillä ts. ei pysähdyksiä, eikä maksavia asiakkaita Forssa-Karkkilä välin rataosuudelle.

Forssa-Somero-Somerniemi-?Pusula?-Karkkila
Väkiluku 9397 (1587) 2988

http://fi.wikipedia.org/wiki/Somero
http://fi.wikipedia.org/wiki/Somerniemi (lasketaan someron välikukuun)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pusula

12385 ~ 13000 uutta asiakasta VR:lle Somero - Pusula koukkauksella

-> Ja countin puheiden mukaan väkiluku ilmeisesti kasvussa.

68,5Km Karkkila-Pusula-Somerniemi-Somero-Forssa


46,71 Km Forssa-Karkkila

68,5Km-46,71Km = 21,79Km

Kattavuus aspekti per asukas/raide km

Karkkila- Forssa väli 100 asukasta/46,71Km= 2 asukasta per raide kilometri

13 000 asukasta/68,5 Km=~ 190 asukasta per raide kilometri

Eli samaan aikaan kun mietitään natura alueelle liito-oraville raide kilometrejä jätetään kattamatta aika suuri määrä asiakkaita per raidekilometri.

-->Mikä on korvaava suunnitelma, miten saadaan katettua radan ulottumattomiin jäävien asukkaiden tarpeet nopeasta julkisesta kulkuvälineestä?

Koska varsin pienillä koukkauksilla saataisiin varsin paljon asukkaita radanvarteen niin voiko todeta, että Porilaisen tai Forssalaisen 10 minuuttia on arvokkaampaa aikaa kuin esim. Somerolaisen tai Pusulaisen paljon pidempi lakkautetuissa bussilinjoissa istuma aika?

---------- Viesti lisätty kello 19:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:27 ----------

Luin tässä mielenkiintoisen artikkelin tasa-arvosta:

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paakirjoitukset/03/fi_FI/posti_on_osa_tasaarvoisuutta/

Maaseudun Tulevaisuus sanoi:
”Jos yhdenvertaisuudesta ei pidetä kiinni, saattavat kansanedustaja saada maakunnista paljon postia.”

Kansalaisten tasapuolinen kohtelu pitää aina olla lainsäädännön lähtökohtana. Ei voi olla oikein, että ihmiset joutuvat eriarvoiseen asemaan asuinpaikasta riippuen. Tämä koskee erityisesti sellaisia palveluja, jotka kuuluvat yhteiskunnan perusrakenteisiin.

Erittäin mielenkiintoinen kommentti ylläolevassa artikkelissa peilaten sitä todellisuutta vastaan, että Porista pääsee:
* jo nyt Ranta radalla junalla
* nuolisuoraa 2 tietä pikabusseilla Helsinkiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Loimaan lähellä on näköjään myös joku tämmöinen Ypäjä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ypäjä
Väkiluku 2584
Ypäjä on aivan käsittämättömän pieni tuppukylä, eikä sitä kautta ole todellekaan mitään järkeä alkaa kierrättämään rautatietä. Varsinkinkaan jos pointtina on kulkea Forssan ja Someron kautta. Radasta tulisi varsinaista sahalaitaa.

4. Forssassa on joskus ollut jo joskus ollut junaraide joka kulki Jokioisille. No yllättäen raide ei kattanut kuin pienenmäärän ihmisiä ja raide lopetettiin kannattamattomana. --> Eli jos Forssasta puuhataan logistista keskusta niin kai sinne olisi hyvä sitten samalla keskittää matkaajiakin lähialueilta ?
Kyseessähän oli Jokioisten rautatie, jonka pointtina oli palvella tavarakuljetuksia Forssan ja Jokioisten alueelta Humppilan VR:n asemalle. Radalla oli toki myös matkustajaliikennettä. Forssa-Jokioinen-Ypäjä -aluetta tuntevana en varsinaisesti kylläkään näe järkeä rautatien rakentamisesta näiden keskusten välille matkustaja- enkä oikein rahtitarkoituksessakaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mielenkiintoinen ehdotus tuo Loimaa, voitko olla tarkempi, että millaista linjaa tarkoitat tarkalleen ottaen tarkoitat? Ja mitkä ovat argumenttisi Loimaan puolesta?

En ole miettinyt asiaa. Kunhan vain mainitsin ;). Pitäisin Loimaata kyllä Someroa järkevämpänä koukkauksena jo pelkästään kokonsa ja suurehkon keskustan puolesta. Myös se, että Loimaalla on jo asema, josta vaihto toiseen junaan olisi mahdollinen. Jos siis minulta kysytään, niin linjaus Loimaalle olisi parasta tulla kaupungin eteläpuolelta, melkein seututie 213:n vartta. Loimaan jälkeen suunta hetimiten kohti Huittista jne. Ypäjästä nyt en tiedä... En pysähtyisi, sillä se taitaa olla jokseenkin kannattamatonta. Keskeltä läpi menisin ja kovaa. Kunnan asutus on useassa kylässä ja keskustakin on todella pieni (olisiko 1000 asukasta vai vähemmän?). Tilaa riittää heti keskustan pohjoispuolella. Ypäjäläisillä kaksi seutulippumahdollisuutta, Loimaan ja Forssan. Käyttäköön ne parikymmentä junamatkustajaa näitä asemia.

---------- Viesti lisätty kello 21:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:52 ----------

Varsinkinkaan jos pointtina on kulkea Forssan ja Someron kautta.

Jättäisin tuon Someron ihan kiltisti väliin.
 
Jättäisin tuon Someron ihan kiltisti väliin.

Eikös esimerkiksi nuo terveyspalvelut saa määrärahoja sen mukaan miten paljon sairaalan toiminnot kattavat väkeä -> Esim. Päivystys

Jos joku toteaisi, että "Koska Somerolla ja Forssalla on paljon yhteisiä toimintoja niin tämä juna-rata kaupunkien välillä tukee kokonaisvaltaisesti molempien kaupunkien jatkossakin tapahtuvaa yhteistyötä.

Jos junarataa ei kaupunkien välille ei tule niin pohja yhteiseltä jatkokehitykseltä poistuu ja esim. sairaala yhteistyö siirretään muualle kuin Forssan kanssa tehtäväksi"


-> Siinäpä olisi aika kova miettiminen, että tuoko junarata 9.500 korvaavaa henkilöä sairaanhoidon piiriin lisää Forssan seudulle vai ei.

Ottaen huomioon, mitä wikipedia sanoo Forssan viimeaikaisesta väestön kehityksestä:

# 1990: 19660 (−414)
# 1995: 19542 (−118)
# 2000: 18506 (−1036)
# 2005: 17918 (−588)

# 2010 Väkiluku 17785 31.1.2010
Kuntien asukasluvut kuukausittain aakkosjärjestyksessä 31.1.2010. Väestörekisterikeskus. Viitattu 25.2.2010.

Jos väestökehityksen trendi jatkuu niin saavutetuista eduista ja palveluista Forssassa tullaan karsimaan jossakin vaiheessa ELLEI fiksuja yhteistyö muotoja keksitä esim. lähikuntien kanssa.

Siinä ei auta, vaikka miten paljon jätteitä kuljetettaisiin rataa pitkin Forssaan.

Kaikenlisäksi näihin jätekuljetuksiin liittyen:Somerolla on merkittävä määrä lihatuotantoa esim sikaloita, kanaloita ja navetoita. Tällähetkellä metaania ei vielä kerätä keskitetysti bioenergiaksi. Muistaakseni Forssassa on bioenergia hankkeita pystyssä.

-> Jos pelattaisiin semmoista peliä, kun mustapekka niin voisi sanoa, että Forssalla on "mustapekka kädessä"

Jos Forssan läpi kulkee 2 kappaletta valtakunnun teitä -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_10 ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_2

Ja paikkakunta ei ole kuitenkaan kasvanut sen isommaksi, voisi olettaa että mahdollinen junarata ei tekisi Forssasta metropolia.

Tai ainakin seuraamalla mitä Hämeenlinnasta kantautuvien uutisten perusteella voisi näin päätellä. Hamptonissa on rata, mutta alueen toimintoja supistetaan
-> Hämeenlinnassa on Hämeenlinna lopettaa opettajankoulutuksen professuurien palkanmaksun

---------- Viesti lisätty kello 9:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:31 ----------

En ole miettinyt asiaa. Kunhan vain mainitsin ;). Pitäisin Loimaata kyllä Someroa järkevämpänä koukkauksena jo pelkästään kokonsa ja suurehkon keskustan puolesta. Myös se, että Loimaalla on jo asema, josta vaihto toiseen junaan olisi mahdollinen. Jos siis minulta kysytään, niin linjaus Loimaalle olisi parasta tulla kaupungin eteläpuolelta, melkein seututie 213:n vartta. Loimaan jälkeen suunta hetimiten kohti Huittista jne. Ypäjästä nyt en tiedä... En pysähtyisi, sillä se taitaa olla jokseenkin kannattamatonta. Keskeltä läpi menisin ja kovaa. Kunnan asutus on useassa kylässä ja keskustakin on todella pieni (olisiko 1000 asukasta vai vähemmän?). Tilaa riittää heti keskustan pohjoispuolella. Ypäjäläisillä kaksi seutulippumahdollisuutta, Loimaan ja Forssan. Käyttäköön ne parikymmentä junamatkustajaa näitä asemia.

Koitin tiirailla, että miten Loimaa sopisi kuvioihin eli minkä olemassa olevien teiden suuntaisesti raidelinjat vedettäisiin.

Ei oikein löytynyt mitään mikä olisi Pori-Loimaa-Forssa linjassa.

Lisäksi Humppila ja Loimaa on täysin samansuuntaisesti Forssaan päin.

Forssa-Karkkila linjauksen välissä ei taasen ole Someron ja Pusulan kanssa muita kilpailevia paikkakuntia

Forssa-Somero-Somerniemi-Pusula-Karkkila linja taas myötäilisi erittäin sopivasti olemassa olevia teitä.

Forssa-Somero Seututie 282

Somero-Somerniemi-Pusula Seututie 280

Pusula-Karkkila Seututie 126, 127

Lisäksi noista seututeistä on olemassa jo jonkinlaista remontti suunnitelmaa ja korjauksia .ko teille on pyydetty pitkään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Olen itsekin miettinyt eri linjausvaihtoehtoja, jo kauan sitten. Nyttemmin olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että 2-tietä seuraava linjaus olisi järkevin. Eli Espoo-Nummela-Karkkila-Forssa-Humppila-Huittinen-Kokemäki. Rautatiesuunnittelussa on tärkeintä, että risteysasemilta lähtee raiteet mahdollisimman lähellä 90-asteen kulmaa muihin suuntiin. Esim Pieksämäki on tästä hyvä esimerkki, ja miksei Tamperekin. Sikäli Humppila on paras paikka risteysasemaksi, koska se muodostaisi ainakin suunnilleen 90-asteen suunnassa olevat eri ratasuunnat. Loimaa olisi risteysasemana huono, koska esim Forssasta Tampereelle matkustavat tekisivät melko terävän koukkauksen "väärään suuntaan" Loimaan kautta. Humppila olisi vaihtosuunniltaan suhteellisen tasapuolinen vaihtoasema.

Silti Loimaalta pääsisi Helsinkiin melko mukavasti, 15min junaseikkailu Humppilaan, siellä kaikkien junien kohdatessa nopea ja helppo vaihto Helsingin junaan, jonne reilu tunti junalla. Eli Loimaalta Helsinkiin junalla noin 1½ tunnissa, ei paha. Samoin esim Forssasta Humppilan kautta Tampereelle noin 1h. Olkoonkin, että pieni ja piskuinen Humppila saisi loistavat junaliikenneyhteydet, niin silti kaikki voittaisivat, niin Loimaa kuin Forssakin.

Silti luulen, että kyseinen ratahanke ei koskaan toteudu. Siitä syystä, että reitille ei ole tavaraliikenteellisesti juurikaan tarvetta. Lisäksi paikkakunnat tuolla välillä ovat sen verran pieniä, että pelkkä henkilöliikennerata ei ole taloudellisesti kannattavaa. Eri asia olisi, jos Forssa tai Loimaa olisi edes Vaasan tai Porin kokoinen, mutta kun ei ole.

Mikäli Poria halutaan oikeasti lähemmäs Helsinkiä, niin taloudellisesti järkevin vaihtoehto on Toijala-Kokemäki oikorata, se palvelisi myös tavaraliikennettä, ja nopeutaisi Porista Helsinkiin matkustamista ainakin tunnilla. Ja kartastakin katsottuna kyseisellä linjauksella päästäisiin varsin suoraan linjaukseen. Kaiken kukkuraksi iso osa tavaraliikenteestä poistuisi kulkemasta Tampereen keskustan halki.
 
Jos Forssan läpi kulkee 2 kappaletta valtakunnun teitä -> http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_10 ja http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtatie_2

Ja paikkakunta ei ole kuitenkaan kasvanut sen isommaksi, voisi olettaa että mahdollinen junarata ei tekisi Forssasta metropolia.
VT10 sivuuttaa melko tehokkaasti Forssan keskustaajaman. Forssa ei ole mikään suuri kaupunki, mutta se on Tammela-Forssa-Jokioinen-Ypäjä -alueen kiistaton keskus. Ja se on suurempi kuin Humppila tai Loimaa, vaikka näillä kahdella on etunaan rautatie. Jos tuo Porin "oikorata" kannattaisi jonkun kaupungin läpi kuljettaa, minusta se olisi nimenomaan Forssa.
 
Mikäli Poria halutaan oikeasti lähemmäs Helsinkiä, niin taloudellisesti järkevin vaihtoehto on Toijala-Kokemäki oikorata, se palvelisi myös tavaraliikennettä, ja nopeutaisi Porista Helsinkiin matkustamista ainakin tunnilla. Ja kartastakin katsottuna kyseisellä linjauksella päästäisiin varsin suoraan linjaukseen. Kaiken kukkuraksi iso osa tavaraliikenteestä poistuisi kulkemasta Tampereen keskustan halki.
Millä perusteella tällainen ratayhteys poistaisi tavaraliikennettä Tampereen keskustasta? Päävirrat ovat kuitenkin Jämsänjokilaaksosta Raumalle ja päärataa pitkin. Jyvässeudulta tulee myös tavaraa Tampereen kautta eri satamiin.
 
Millä perusteella tällainen ratayhteys poistaisi tavaraliikennettä Tampereen keskustasta? Päävirrat ovat kuitenkin Jämsänjokilaaksosta Raumalle ja päärataa pitkin. Jyvässeudulta tulee myös tavaraa Tampereen kautta eri satamiin.
Jos sanotaan että rata kulkisi hitusen ylempää kuin Kokemäki-Toijala eli akselilla Viiala-Äetsä: Eikö silloin nämä Jämsänkoski/Jämsä-Rauma paperijunat yms. olisi järkevää ajattaa tuon radan kautta? Kolmioraide Viialassa mahdollistaisi sujuvan liikenteen etelästä ja pohjoisesta ja matka ei pitenisi nykyiseen yhteyteen verrattuna juurikaan. Näin tavarajunista suurin osa todellakin saataisiin pois Pispalasta. Tässä olisi jopa järkevä hanke, joka tekisi Tampereen läntisen oikoradan pääosin turhaksi.
 
YLE sanoi:
Forssa tarjoaa Somerolle kumppanuutta

julkaistu 09.11.2009 klo 09:58, päivitetty 09.11.2009 klo 10:19

Forssan kaupunginiohtaja Tapani Venho ennustaa, että Somero ja Forssa saattavat alkaa pohtia yhteistoimintaa kuntapalveluissa jo lähiviikkoina.

Naapurikaupungit Forssa ja Somero alkavat hakea lisää yhteistyötä kuntapalveluihinsa. Forssan kaupunginjohtaja Tapani Venho ennustaa, että vielä lähiviikkojen aikana Somero ja Forssa alkavat neuvotella palvelujen yhteistuotannon lisäämisestä.

Varsinais-Suomeen ja Länsi-Suomen lääniin kuuluva Somero on yksi maan kahdeksasta niin sanotusta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen mustasta kunnasta, joita valtio alkaa patistaa yhteistoimintaan muiden kanssa.

Someron mahdollinen yhteistoiminta-alue kuntapalveluissa voisi silti olla Lounais-Häme, sillä jo nyt Somero ostaa osan terveydenhuollon palveluistaan Forssalta sanoo kaupunginjohtaja Tapani Venho. Venhon mukaan myös Someron ja Lounais-Hämeen kuntien kannattaa tiivistää yhteistyötään myös maaseutupalveluissa.

Viime viikolla Someron kaupunginjohtaja Leo Haltsonen sanoi YLE Radio Hämeelle että Somero on mukana sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistoiminta-alueessa viimeistään vuoden 2012 lopussa. Forssan suunta on yhteistoiminta-alueenkin kannalta erityisen kiinnostava, vakuuttaa Someron kaupunginjohtaja Leo Haltsonen.

Tuleva terveydenhuoltolaki saattaa kuitenkin estää eri sairaanhoitopiirien alueelle ulottuvat yhteistoiminta-alueet, pelkää Haltsonen. Somero on suuntautunut parikymmentä vuotta Salon ja Turun suuntaan. Salon seudun yhdeksän kunnan kuntaliitoksen jälkeen, Salossa ei ole kuitenkaan enää entistä kiinnostusta yhtä paljoa Someron asioille.

http://yle.fi/alueet/teksti/hame/2009/11/forssa_tarjoaa_somerolle_kumppanuutta_1145095.html

Jo pelkästään tämä yllä oleva artikkeli osoittaa, miten tärkää on että junaraide tulee Somero Forssa välille.

Forssan väkiluku senkun vähenee ja Forssa on alkanut etsimään kumppaneita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Forssa tarjoaa Somerolle kumppanuutta


Jo pelkästään tämä yllä oleva artikkeli osoittaa, miten tärkää on että junaraide tulee Somero Forssa välille.

Kun tuo koko Porin ratahanke on kohtuullisen epätodennäköinen ja raiteen vetäminen Someron kautta vielä epätodennäköisempää, kannattaa paikallisesti tarttua toimeen.

Eurooppalaistyylinen nopea raitiotieyhteys voitaisiin toteuttaa paikallisella rahoituksella ja kääntösilmukat tehdä terveyskeskuten eteen helpottamaan sen toimialan yhteistoimintaa. Lisäksi raitiotie suorinta reittiä linjattuna mahdollistaisi Torron kylän kehittämisen ja toisi nähtävyytenäkin tunnetun Torronsuon retkeilijöitten ulottuviin.

Nykyisin tosin kesällä kerran viikossa ajava bussi riittää täyttämään ainakin pitkälti joukkoliikenteen kysynnän, mutta kyllähän raidekerroin vaunut täyttäisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En ole miettinyt asiaa. Kunhan vain mainitsin ;). Pitäisin Loimaata kyllä Someroa järkevämpänä koukkauksena jo pelkästään kokonsa ja suurehkon keskustan puolesta. Myös se, että Loimaalla on jo asema, josta vaihto toiseen junaan olisi mahdollinen. Jos siis minulta kysytään, niin linjaus Loimaalle olisi parasta tulla kaupungin eteläpuolelta, melkein seututie 213:n vartta. Loimaan jälkeen suunta hetimiten kohti Huittista jne. Ypäjästä nyt en tiedä... En pysähtyisi, sillä se taitaa olla jokseenkin kannattamatonta. Keskeltä läpi menisin ja kovaa. Kunnan asutus on useassa kylässä ja keskustakin on todella pieni (olisiko 1000 asukasta vai vähemmän?). Tilaa riittää heti keskustan pohjoispuolella. Ypäjäläisillä kaksi seutulippumahdollisuutta, Loimaan ja Forssan. Käyttäköön ne parikymmentä junamatkustajaa näitä asemia.

Tein vähän mittauksia Vesan kommenttien perusteella:

106.72 km Huittinen-Vampula-Alastaro-Loimaa-Somero-Forssa

Viivat olen piirtänyt olemassa olevien tien pohjalle /koittanut niitä mukailla.

66.88 Km Huittinen-Forssa

106,72 km -66,88Km=

39,84Km lisää raidepituutta Huittinen- Loimaa Somero-Forssa välille


http://fi.wikipedia.org/wiki/Loimaa
Väkiluku 17 010

http://fi.wikipedia.org/wiki/Somero
Väkiluku 9 397

http://fi.wikipedia.org/wiki/Humppila
Väkiluku 2 527

17 010 + 9 397=26 407- 2 527 = 23 880


23 880 asukasta/ 39,84Km lisää raidepituus = ~599 asukasta per raide kilometri

Eli Vesan reittiehdotus johon lisätty Somero tuo enemmän asukkaita raiteille kuin Somero Pusula reitti.

Huittinen- Loimaa Somero-Forssa reitin edut:

1.) Varsinais suomen 2 kaupunkia saisi radan

2.) Tukee jo olemassa olevaa Loimaan rataa ja asematoimintoja

2.) Somero "integroituu paremmin" varsinais suomen infrastruktuuriin. Ja mikä parasta raideyhteys Turkuun saavutetaan (minun mielestä Turku on suomen kaunein kaupunki ja kaikkien teiden tulisi johtaa Turkuun)

3.) Suursalon (ja Forssan) Tampereen rata haave ei poisulkeudu

4.) Rata palvelee suurinta mahdollista määrää ihmisiä jota .ko linjaus ylipäätään pystyy palvelemaan.

5.) Forssa saa ehtymättömät raaka-aineet somerolta bio-energia kokeiluihinsa.

6.) Forssa -Somero kuntayhteistyö

7.) Tukee LateZ nimimerkin suofantasioita.

-> Esim. Helsinkiä halutaan lämmittää venäläisellä kanankakalla
julkaistu 24.3.2010


Veikkaisin, että Someron possumäärällä lämmitetään aika montakin Forssan kokoista kaupunkia.

-> Tällähetkellähän possu metaania ei hyödynnetä keskitetysti.
-> Lisäksi fosforit valuu vesistöihin, vaikka siitä alkaa olla pula eli possujen jätöksistä voisi valmistaa apulantaa metaaninkeräyksen sivutuotteena.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suora rata Porin ja Helsingin välillä olisi kätevintä toteuttaa raitiotienä. Raitiotie voidaan linjata kulkemaan kaupunkien keskustojen kautta. Rautateitä on sen sijaan vaikea sovittaa hajanaisesti rakennettuun kaupunkiympäristöön. Jos halutaan, että juna pysähtyy keskustassa, pitää junan kulkea kadulla tai muulla radalla, joka geometrialtaan vastaa raitiotietä.

Porin raitiotie voitaisiin linjata vaikkapa reittiä Helsinki - Vihti - Karkkila - Forssa - Humppila - Huittinen - Kokemäki. Muutamat kaupungit saisivat rautatien takaisin ja kokonaan uusiakin taajamia saataisiin rautateiden palvelualueelle. Raitiovaunu voisi pysähtyä IC-junian tiheämmin ja siten tarjoaisi parempaa palvelua. Matka-aika ei olisi yhtään lyhyempi kuin nykyisilläkään junilla, mutta pitäisikö olla? Suorat yhteydet Porista Espooseen tai Helsingistä Forssaan varmasti kiinnostavat matkustajia.

Tähän kun vielä lisätään Pori-Rauma-Uusikaupunki-Turku -raitiotie ja Rauma-Tampere-junat niin jo on Satakunnassa kattava joukkoliikenne!


Mun mielestäni koko Someron rautatiehuuhaa voitaisiin siirtää omaan viestiketjuunsa häiritsemästä asiallista Pori-Helsinki-keskustelua. Somero ei sijaitse lähelläkään Pori-Helsinki-radan ideaalista linjausta eikä somerolaisilla ole mitään syytä matkustaa Poriin. Enemmän Someroa hyödyttäisi Forssa-Salo-rautatie. Tuon voisi toteuttaa vaikkapa kevyenä raitiotienä, jota pitkin Someron lyhyet tavarajunat voitaisiin ajaa.
 
Takaisin
Ylös