Taidan nyt olla vähän tyhmä, mutta miten päädyt tähän lukuun? Jos lasken ( 60000 / 280 ) / 2 = 107,14 eli n. 107 lähtevää + 107 saapuvaa matkustajaa. Vai menikö oma laskelmani nyt väärin?
Me laskettiin vähän eri asioita. SlaverioT sanoi, että noin 2/3 Porin lentomatkustajista jatkaa ulkomaille, joten mä laskin niitä ulkomaan jatkomatkustajia. Niitä on se 75+75.
Loput 1/3 lienee sitten sellaisia, joiden määränpää on Helsinki. Niitä sitten on suunnilleen 32+32. (Miksei siellä teoriassa voi olla sellaisiakin, jotka jatkaa Helsingistä lentäen vaikka Rovaniemelle, mutta ne lienee yhden käden sormilla laskettavissa.)
Jos vielä mietitään tilannetta Porin kannalta, niin voisivatko kaikki ulkomaille jatkavat käyttää aamukonetta, joka on Helsingissä hiukan ennen seitsemää ja tarjoaa jatkoyhteydet AY:lla kaikkialle Eurooppaan? Ja voisivatko kaikki kotiinpalaajat tulla AY:n iltayhteyksillä, jotka laskeutuvat suunnilleen klo 23 mennessä, eli jatkolento Poriin lähtisi 23:45 ja olisi sitten perillä keskiyön jälkeen?
Helsinkiin lähteville aamulento on hiukan turhan aikainen, mutta kelvannee paremman puutteessa. Sen sijaan Helsingistä palaavat tuskin haluavat tuota yöpaluuta, vaan heille pitäisi olla oma paluulento joskus klo 17 kieppeillä.
Ja tämähän se ongelma on. Nimittäin jos kaikki nuo 107 päivittäistä matkustajaa voitaisiin kuljettaa yhdellä lennolla, niin jopa AY:n kustannusrakenteella voisi kannattaa yhden Airbusin yövyttäminen Porissa. Tähän kun ei tarvittaisi lainkaan uutta konekapasiteettia, vaan joku Eurooppaan lähtevistä koneista aloittaisikin Porista käsin ja vastaavasti Euroopasta palaava jatkaisi Poriin. Miehistökulut kyllä olisivat ongelma, koska miehistö pitäisi yövyttää Porissa, ja todennäköisesti lepoaika jäisi liian lyhyeksi, eli tarvittaisiin tuplamiehistö.
Mutta kun tarpeet ovat erilaiset, niin tuo iltapäivälento sotkee kaiken. Menoon saataisiin ne 32 Helsingistä lähtijää sekä satunnaiset Euroopan aamupäiväkoneilla lähteneet (koneet saapuvat Helsinkiin noin 14-15.30, eli kohtuullinen vaihtoaika). Mutta paluu Porista Helsinkiin klo 18-19 aikaan ei taitaisi kerätä juuri ketään. Ja samalla se iltapäivämeno syö sitten yömenon matkustajamääriä.
No mutta. Niissä junissahan kulkisi myös muita kuin lentomatkustajia. Ja toisaalta Vantaan lentoasemalle kulkisi muitakin kuin porilaisia. Hyödyt kertaantuisivat.
Juu, onhan siellä junia nytkin ja niissäkin on porukkaa. Ja hyvä juna voisi houkutella lentomatkustajien lisäksi autoilijoitakin. Eikä junan kaiketi tarvitsisi kerran tunnissa kulkea, vaan esim. joka toinen tunti.