Hiekkaharjuun tulee joka tapauksessa Kehäradan myötä eritasojärjestely, voisikohan tuon tehdä niin että se idemmäksi poikkeaminen onnistuisi?
Kaukoliikenteen raide joutuisi joka tapauksessa ylittämään Keravan kaupunkiradan raiteet, ja aika kalliiksi tulisi, jos sen takia pitäisi rakentaa yksi silta lisää. Ja pitää sieltä itäpuolelta päästä takaisinkin.
Minun mielestäni sen pitäisi ylipäänsä mennä niin että jos on neljä raidetta niin paikallisliikenne kulkee reunimmaisilla raiteilla joilla on sivulaiturit jonka viereen liityntäbussi ajaa, ja kaukoliikenne taas kahdelle keskimmäisellä jolloin on helppo tehdä laiturin yli vaihto keskilaiturilla,
Siirtyminen tuohon enää olisi käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi joka ikisen kaupunkiradan aseman uudelleenrakentamisen ratojen siirtoineen. Syy miksi aikanaan on päädytty laittamaan kaupunkirata sivuun lienee Helsingin ratapihan raidejärjestelyissä. Toisaalta se on mahdollistanut Keravan kaupunkiradan rakentamisen alun perin yksiraiteisena. Kaupunkirata omana kokonaisuutenaan vähentää vaihdekujan varaamista.
Toisaalta voisi ajatella, että nyt on vielä toivoa saada kaupunkiradoille muutenkin erilaiset kalustovaatimukset, koska ne voidaan täysin erotella kaukoliikenteestä.
Jotain muitakin syitä lienee, koska kaupunkiratojen rakentaminen pariksi kaukoliikenteen viereen eikä sen ympärille on mielestäni maailmallakin yleinen käytäntö. Lähin esimerkki on Tukholman Pendeltåg. Epäilisin, että syyt ovat juuri siinä, mitä etuja saadaan, kun rakennetaan vain yksi keskilaituri eikä kahta sivulaituria. Ainakin se vähentää hissien tarpeen kahdesta yhteen. (Kyllä, kahdella sivulaiturilla pääsee toki laiturille suoraan, mutta on siinäkin tapauksessa rata alitettava/ylitettävä jotenkin, ja hissitön ratkaisu vaatisi vähintäänkin hillittömän pitkät luiskat ja kiertotiet.)
---------- Viesti lisätty kello 10:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:06 ----------
Täytyy nyt itse asiassa korjata itse itseäni Tukholman osalta: Näyttäisi, että pendeltågin laiturit on pääasiassa rakennettu radan keskelle, eli nopeat ohitusraiteet ovatkin niiden laidoilla. Joka tapauksessa eivät ole kuitenkaan sivulaitureita. En sitten tiedä, onko siihen muitakin syitä kuin jo esittämäni hissijärjestelyt.