- Liittynyt
- 19 Heinäkuu 2006
- Viestit
- 411
JOLI:n on tähänkin asti onnistunut niin hyvin peräkkäinajon poistamisessa, etten oikein jaksa uskoa tuohon visioon. Hienoahan se olisi, jos tarjonta olisi järkevästi tasan jaoteltu, mutta miten se onnistuu varsinkin nyt kun linjojen Tampereen päähän tulee ”häntiä” ja mitenkä vaihdollisuus taataan, varsinkin jos eri linjoja/reittivariaatioita on kovin Pirkkalan päässä?Bussiliikennettä nimenomaan ei pidä suunnitella niin, että ne ajavat jonossa. Kun 2014 alkaen myös Pirkkalan linjasto on JOLI:n käsissä, en usko päästettävän sellaista aivopierua käsistä tuotantoon, jossa Nuolialantietä ajaa kaksi bussia perätysten. Vuoroväli on keskimäärin 5 min ruuhka-aikaan, ja jos deviaatio on pari minuuttia suuntaan tai toiseen, peräkkäinajoa ei vielä tapahdu.
Mielestäni Nuolialantiellä voisi kokeilla muutamaankin paikkaan ehdottamaani tapaa estää läpiajo: Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteykseen sekä Nuolialantien ja Sarankulmankadun/Hatanpään Valtatien risteyksiin kamerat jotka kuvaavat jokaisen auton rekisterikilvet jotka ajavat Nuolialantielle/Nuolialantieltä. Molempiin päihin läpiajokielto henkilöautoilta. Aina, kun auto näkyy molempien kameroiden kuvissa 10 minuutin sisään, auton haltijalle lähtee 100 € sakko (paitsi jos osoittaa poliisin rikosilmoituksella että auto on ollut kuvaushetkellä varastettu). Näin kadun läpiajo lakkaisi ja se ei haittaisi paikallista asutusta ja rauhoittaisi kadun joukkoliikenteelle. Tietysti molempiin päihin tarvitsisi isot tiedotekyltit ko. asiasta ettei kukaan nyt vahingossa sinne kadulle käänny ja saa ”yllätyksenä” sakkoja. Tarvittava tekniikka on ainakin tullilla käytössä satamissa ja valtakunnanrajoilla. Hinnasta ei ole mitään hajua, mutta jos oletetaan (mielestäni kohtuullisena hintana) 1 miljoonaa euroa, se vaatisi 10 000 sakotettavaa hinnan kattamiseksi. Uskoisin tuon 10 000 kappaleen rajan täyttyvän aika nopeasti hankkeen alkuvaiheessa. Nuoliantien kokemusten perusteella hanke kannattaisi pistää Pispalan valtatielle, jolloin kaikki yksityisliikenne siirtyisi Paasikiventielle ja Pispalan Valtaväylästä voitaisiin tehdä täysipainotteinen joukkoliikennekatu ja Paasikiventien joukkoliikenneväylät unohtaa muutenkin huonoina ideoina. Luonnollisesti 2 kolmesta siellä ajavasta linjasta siirrettäisiin Pispalan valtatielle.Kielto olisi liian radikaali ratkaisu, koska se haittaisi myös paikallisten asukkaiden elämää. Eikä sitä myöskään noudatettaisi. "Kiusanteko" pirkkalaisia jääräpäitä kohtaan on minusta ihan oikein, kun käyttävät vanhasta tottumuksesta härmäläläisten joukkoliikenne- ja tonttikatua läpiajoväylänään vaikka substituuttihyödykkeenä on nopea moottoritie ja vanhan kiitoradan pohjaa kulkeva Ilmailunkatu.
Varmasti tuota liikettä tapahtuu, mutta myös matkustuksen helppous, saatavuus ja hintakin vaikuttavat valintaan jopa yhtä voimakkaasti tai jopa voimakkaammin kuin matkustuksen hinta. Pelkällä nopeuttamisella yleensä ”uhrataan” välillä matkustavia, jotka saattavat joutua vaihtamaan jopa yksityisautoiluun jos heidän joukkoliikenteen käyttömahdollisuutensa estetään tai heikennetään huomattavasti. Eli mahdollinen päätepisteen kasvava matkustajamäärä saattaa olla oikeasti vain lumetta, jos väliltä jää yhtä paljon tai enemmän matkustajia pois käyttäjäkunnasta.Kyllä autoilijat vaihtavat bussiin, kun bussi on henkilöautoa nopeampi. Siitä on olemassa tieteellistä näyttöä ympäri Eurooppaa, eikä tamperelainen ole mitenkään poikkeuksellinen luonteenpiirteiltään. Vaikka tämä yhdenlainen mattinäsä-kaupunki onkin.