Pysäkit ja niiden nimet

Jos nimettäisiin tämä 5081/5128 -pysäkkipari (CM:n kohdalla oleva) nimelle Linnainmaa, niin saataisiin samannimiset, eri suuntaan olevien pysäkkien nimiä eliminoiduksi. Koilliskeskus-nimiseksi voisi jäädä Aitolahdentiellä olevat molemmat pysäkkiparit. Tai sitten sama homma kääntäen toisinpäin.
Mielestäni parempi olisi muuttaa pysäkkipari 5125/5126 (Aitolahdentie 43/36) Linnainmaaksi. Onhan maanantaista alkaen "Aitolahdentie 36" linjojen 19 ja 29 pääteasema, mikä näkyy myös mm. Lissussa. Silti harva osaisi näyttää kartalta, missä on Aitolahdentie 43 tai 36 – Linnainmaan Sherwoodin tietänee useampi. ;)

aikataulut.tampere.fi:stä katsoneena, näyttäisi linjalle 21 tulevan pysäkit Ylöjärventie 1822 ja Ylöjärventie 1823. Sinänsä, näinhän se on hyvä nimetäkin. Mutta kun tarkistellaan sitten asiaa Lamminpään suunnalta on Ylöjärveltä - Lielahti osuudella peräkkäin sitten pysäkit Ravirata, Ravirata, Ylöjärventie, Ylöjärventie.

Jos tuossa Pikkulampi/Suonsivunkatu/Ylöjärventie olisi onnistuttu saamaan länteen menevä pysäkkiristeyksen länsipuolelle, olisi vaikka kaikki pysäkit voineet olla Pikkulampea. No Ylöjärvelle päin mentässä on pysäkkiluettelo puolestaan Ylöjärventie, Suonsivunkatu, Ylöjärventie 22, Ravirata, Ravirata
Jos Ylöjärventien varren Ylöjärventie (ja 22) ja Tampereen puolinen Ravirata nimettäisiin uudestaan, niminä voisi hyvin olla Ala-Grilli ja Ylä-Grilli. Molemmathan noista menevät aina välillä nurin, mutta heräävät vähän ajan päästä henkiin, vaan nimi ei koskaan muutu vaikka yrittäjät vaihtuvat. Nimeämiskäytäntö osoittaisi myös tamperelaista rentoutta, "meillä nimetään pysäkit nakki- ja kebabkioskien mukaan" ja samalla linjallahan pääsisi aina Pulterista asti hakemaan hiukopalaa Lamminkylästä. ;)

Aitolahdentien ja Sammon valtatien risteyksessä olevat pysäkkisyvennykset on otettu jälleen käyttöön. Länteen päin ajettaessa on pysäkki nimeltään Kässälän silta, itään puolestaan Sammon valtatie 70. Ainakaan toistaiseksi näitä käyttäväksi ei ole merkitty muita linjoja kuin Y17 (itään VEHMAINEN, länteen KESKUSTORI), vaikka Kässälän sillan pysäkkiä voisivat teoriassa käyttää myös linjat 17,37 ja 38. Käytännön hyötyä näille linjoille ei tästä tosin juurikaan olisi.
Taas ei olla ajateltu ihan loppuun asti tätäkään asiaa, miksei se voisi olla myös toiseen suuntaan Kässälän silta…?
 
Tämä uusi Ylöjärventie-pysäkkipari linjalla 21 on hieman hämäävä niin matkustajien kuin kuljettajienkin kannalta. Pysäkki (ainakin vielä viime viikolla oli vielä) merkittynä vain normaalilla linja-autopysäkin liikennemerkillä, ilman mitään linjapäreitä. Pysäkki on kuitenkin virallisesti linjan käytössä.

Tampereen tapa on näiden pysäkkien kohdalla yleensä ollut, että ne eivät sillä hetkellä ole minkään linjan käytössä, paikalla on vain "varaus" mahdollista myöhempää käyttöä varten. Esimerkkinä tästä voisi ottaa vaikka linjalla 13 Tohlopinkadun ja Tesoman valtatien risteyksen: käännyttäessä Tohlopinkadulta Tesoman vt:lle kohti Länsitoria on heti käännöksen jälkeen pysäkki, joka on vailla mitään linjapäreitä, eikä sitä ole merkitty edes kartalle pysäkiksi. Tästä on silti satunnaisesti ollut kyytiinpyrkijöitä. Toinen vastaava oli aikanaan Partolassa Kenkätiellä, Veskan edessä oleva pysäkki, jota ei saanut käyttää asiasta tehdyn kantelun vuoksi hetkeen laisinkaan.

Eli välillä nämä "tyhjät" pysäkit ovat käytössä, ja välillä eivät. Olisi hienoa saada näihin jokin yhtenäinen käytäntö, vaikka sitten linjapäreiden paikalle lisäkilpi "ei käytössä". Ei ole iso asia, mutta näissä tilanteissa tulee aina epäselvyyksiä, jos kuljettaja ajaa tällaisen pärevapaan pysäkin ohi kyytiin ottamatta, ja asiaa aletaan selvittelemään jälkeenpäin. Itse olen ottanut yleensä näistäkin kyytiin (ellei ko. tolpan käyttöä ole ehdottomasti kielletty), ja kehottanut ensi kerralla tulemaan toiselle, käytössä olevalle, pysäkille.
 
Toinen vastaava oli aikanaan Partolassa Kenkätiellä, Veskan edessä oleva pysäkki, jota ei saanut käyttää asiasta tehdyn kantelun vuoksi hetkeen laisinkaan.
Kuka kanteli, milloin, ja mikä kantelun oleellinen sisältö oli?
 
Eli välillä nämä "tyhjät" pysäkit ovat käytössä, ja välillä eivät. Olisi hienoa saada näihin jokin yhtenäinen käytäntö, vaikka sitten linjapäreiden paikalle lisäkilpi "ei käytössä". Ei ole iso asia, mutta näissä tilanteissa tulee aina epäselvyyksiä, jos kuljettaja ajaa tällaisen pärevapaan pysäkin ohi kyytiin ottamatta, ja asiaa aletaan selvittelemään jälkeenpäin. Itse olen ottanut yleensä näistäkin kyytiin (ellei ko. tolpan käyttöä ole ehdottomasti kielletty), ja kehottanut ensi kerralla tulemaan toiselle, käytössä olevalle, pysäkille.

Näemmä Naistenmatkantieltä, Saapastien risteyksen vierestä on poistettu kokonaan pysäkkikyltti. Tässäkään ei ollut mitään linjamerkintöjä, pelkkä pysäkinmerkki ja rivi tyhjiä päreitä, ja pysäkkiä muistaakseni käytti Y1 tms. jota ajettiin pari kertaa vuodessa. Ei ollut kerta eikä kaksi kun pysäkillä oli ihmisiä odottamassa bussia, kävin joskus sanomassa että tulee pitkä odotus että Saapastien pysäkiltä pääsee nopeammin...
 
Kuka kanteli, milloin, ja mikä kantelun oleellinen sisältö oli?

Tämä kanne tehtiin silloin, kun linjan 1 reitti muutettiin kulkemaan Pirkkahallille Naistenmatkantien sijaan tuon Partolan kauppakeskittymän kautta. Kantelu liittyy jotenkin siihen, että Tampereen sisäisiä linjoja vedettiin Pirkkalan puolelle, joka puolestaan loukkasi Paunun yksinoikeutta Pirkkalan-liikenteeseen. Lisäksi närää aiheutti se, että linjalla 1 pääsi matkustamaan Partolasta sisäisen lipun hinnalla Tampereen suuntaan siinä missä seutubusseissa perittiin (ja peritään kai vieläkin?) seutumaksu.

Näin se käsittääkseni pääpiirteissään meni.

Eli käytännössä sama aihe kuin tässä Peren-tapauksessa, jonka käsittely ilmeisesti on vieläkin kesken, koska kääntöpaikalle ei ole vieläkään virallista pysäkkiä...
 
Mikä tarkoitus muuten on Itsenäisyydenkadulla, Tammelan palvelukeskuksen kohdalla olevalla pysäkillä (nimeltään Palvelukeskus)? Ymmärrettävästi siinä eivät pysähdy Sammon aukion suunnasta tulevat bussit, mutta miksi Salhojankadun suunnasta tulevista autoistakin vain seutuliikenteen linjat pysähtyvät? 23:lla on käytännössä sama matka edelliseltä pysäkiltä, miksei tällä ole tässä kohdassa pysäkkiä?

Tällä pysäkillä kun näkee silloin tällöin kaupunkiin pyrkiviä asiakkaita huitomassa jokaiselle ohimenevälle autolle, luonnollisesti tuloksetta. Jos tämä on palvelubussille tarkoitettu pysäkki, niin sitten siinä ei tarvitsisi pysähtyä minkään "tavallisen" linjan bussin.

Lisäksi huomiona, että Tuulensuussa länteen päin menevien pysäkit on muutettu kaikessa hiljaisuudessa niin, että kaksi lähinnä risteystä olevaa pysäkkiä on lännen suuntaan jatkavien linjojen käytössä, taaimmaisin pysäkki on nykyään pelkkänä jättöpysäkkinä Pyynikintorille päättävien autojen osalta. Talvikauden alkaessa mm. 25 pysähtyi tuossa viimeisellä pysäkillä, jossain vaiheessa päreet kuitenkin käytiin vaihtamassa nykyisille paikoilleen, sen enempää siitä kenellekään informoimatta.
Muutenkin nuo 2 pysäkkiä voisi yhdistää samaksi, nykyisin ovat sen verta lähellä toisiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Hervannassa Kotkansiipi on saamassa molemmin puolin tietä pysäkkikatokset. Pysäkkejä myös siirretään hieman ja sinne tehtiin pysäkkisyvennyksiä. Varmaan jo tällä viikolla ehkä käytössä.
 
Mikä tarkoitus muuten on Itsenäisyydenkadulla, Tammelan palvelukeskuksen kohdalla olevalla pysäkillä (nimeltään Palvelukeskus)? Ymmärrettävästi siinä eivät pysähdy Sammon aukion suunnasta tulevat bussit, mutta miksi Salhojankadun suunnasta tulevista autoistakin vain seutuliikenteen linjat pysähtyvät? 23:lla on käytännössä sama matka edelliseltä pysäkiltä, miksei tällä ole tässä kohdassa pysäkkiä?

Tällä pysäkillä kun näkee silloin tällöin kaupunkiin pyrkiviä asiakkaita huitomassa jokaiselle ohimenevälle autolle, luonnollisesti tuloksetta. Jos tämä on palvelubussille tarkoitettu pysäkki, niin sitten siinä ei tarvitsisi pysähtyä minkään "tavallisen" linjan bussin.

Tämä, kuten myöskään palvelukeskuksen toisella puolella Tammelankadulla sijaitseva samanniminen pysäkki, ei ole minkään palvelulinjan ajantasauspiste, mutta alueella liikennöivät palvelubussit 2 ja 15 käyttänevät näitä pysäkkejä tarvittaessa. Olen ymmärtänyt, että molemmat pysäkit on aikanaan rakennettu juuri palvelubusseja ajatellen.

Linja 70 ei ole aina pysähtynyt tällä pysäkillä, vaan pysäkkipäre on lisätty suht hiljan - en muista tarkkaa ajankohtaa, mutta muutaman vuoden sisällä. Muut Salhojankatua kulkeneet seutuliikenteen vuorot ovat käyttäneet pysäkkiä enemmän tai vähemmän virallisesti jo sitä ennen.

Linjan 23 pysähtymisessä tässä olisi tietysti puolensa ja puolensa, mutta ainakin kävelymatkat Itsenäisyydenkadun vaihtopysäkeille ja Tammelan alueelle lyhenisivät hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tarkoitus muuten on Itsenäisyydenkadulla, Tammelan palvelukeskuksen kohdalla olevalla pysäkillä (nimeltään Palvelukeskus)? Ymmärrettävästi siinä eivät pysähdy Sammon aukion suunnasta tulevat bussit, mutta miksi Salhojankadun suunnasta tulevista autoistakin vain seutuliikenteen linjat pysähtyvät? 23:lla on käytännössä sama matka edelliseltä pysäkiltä, miksei tällä ole tässä kohdassa pysäkkiä?

Pysäkki on myös linja-autoasemalle päättyvien vakiovuorojen pysäkki. Nehän eivät pysähdy Kalevan kirkon jälkeen ennen tätä pysäkkiä.
 
Teollisuustielle on saatu nyt pysäkkipari, nimeltään Haukihaaranraitti. Sijainnin pystyy nimen perusteella päättelemään. ;)

Kohmankaareen on puolestaan ilmestynyt uusi, vielä nimeämätön pysäkkipari lähelle Kohmankadun ja Kohmankaaren risteystä. Lähempänä Tesomankatua ollut Terveysasema-pysäkki on ainakin poistettu, käyköhän samoin toisessa suunnassa olevalle Kohmankatu-pysäkkiparille?
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunki on näemmä ruvennut panostamaan pysäkkeihin ja hyvä niin. Tätä kirjoitettaessa puoli tunti sitten Kotkansiiven pysäkkisyvennyksiä jo asvaltoitiin. Saas nähdä millon tulee käyttöön, veikkaan, että mahdollisesti tällä viikolla tai seuraavalla. Täytyy katsoa jos jaksan käydä kuvaamassa.
 
Tämä on jo "vanha" havainto mutta Perhetukikeskus (5038) ja Hoitokoti (5040) pysäkeillehän on ilmestynyt pysäkkikatokset. En tiedä koska ovat tulleet mutta itse huomasin pari-kolme viikkoa sitten.
 
Kaupunki on näemmä ruvennut panostamaan pysäkkeihin ja hyvä niin. Tätä kirjoitettaessa puoli tunti sitten Kotkansiiven pysäkkisyvennyksiä jo asvaltoitiin.
Miten pysäkkisyvennysten asvaltointi liittyy pysäkkeihin panostamiseen?
 
Miten pysäkkisyvennysten asvaltointi liittyy pysäkkeihin panostamiseen?

Kuten olen tässä samassa aiheessa muutama päivä sitten kirjoittanut, sinne tehdään pysäkkikatoksia & pysäkkisyvennyksiä ja pysäkkejä yleisestikin parannetaan. Lumi vaan näköjään keskeytti työt muutamaksi päiväksi, vaan nyt eilen kun lumi muuttui loskaksi niin töitä näköjään jatkettiin.
 
Kuten olen tässä samassa aiheessa muutama päivä sitten kirjoittanut, sinne tehdään pysäkkikatoksia & pysäkkisyvennyksiä ja pysäkkejä yleisestikin parannetaan. Lumi vaan näköjään keskeytti työt muutamaksi päiväksi, vaan nyt eilen kun lumi muuttui loskaksi niin töitä näköjään jatkettiin.
Pysäkkikatos onkin jo pysäkkeihin panostamista, syvennyshän on käytännössä autoliikenteen etuus.
 
Takaisin
Ylös