Entäs kun monta bussia on jonossa, joista vain ensimmäisellä on tarvetta pysähtyä pysäkeillä ottamaan/jättämään matkustajia? Loput perässä tulevat (ja näitä ruuhka-aikaan on!) sitten odottelevat jokaisen pysäkin kohdalla kiltisti perässä, myöhästyen turhaan jatkuvasti omasta aikataulustaan. Ei, ei tällaista ratkaisua noin vilkkaalle joukkoliikennekadulle.
Bussiliikennettä nimenomaan ei pidä suunnitella niin, että ne ajavat jonossa. Kun 2014 alkaen myös Pirkkalan linjasto on JOLI:n käsissä, en usko päästettävän sellaista aivopierua käsistä tuotantoon, jossa Nuolialantietä ajaa kaksi bussia perätysten. Vuoroväli on keskimäärin 5 min ruuhka-aikaan, ja jos deviaatio on pari minuuttia suuntaan tai toiseen, peräkkäinajoa ei vielä tapahdu.
Nuolialantien läpiajoliikennettä en muutenkaan ole koskaan ymmärtänyt - Sarankulmankatu/Ilmailunkatu kun on messuaikoja lukuunottamatta Nuolialantietä huomattavasti nopeampi reitti Partolan suuntaan - nopeusrajoitus on käytännössä koko matkalla 60 km/h suoralla tiellä siinä missä Nuolialantiellä rajoituksena on 40 km/h ja kadun päässä hitaat Naistenmatkantien risteyksen liikennevalot.
Kai se on sama ilmiö kuin Pispalan valtatiellä: osa porukasta ajaa vanhaa päätietä esim. sen takia, että historiallinen miljöö viehättää tai saa ajaa hitaammin, tai että se tuntuu suorempana nopeammalta kuin kilometreissä kiertelevä pikatie.
Muutenkin tuollaiset ratkaisut ovat omiaan vähentämään henkilöautoilijoiden kunnoitusta busseja kohtaan (minkä Admiral Observer jo mainitsikin), joka ei tällä hetkelläkään ole muutenkaan turhan korkealla tasolla.
Tuotakin varmaan kuumakallejen osalta esiintyy, mutta aika äkkiä osuu pilkka omaan nilkkaan. Isomman oikeudella kun onneksi mennään, niin oppivat nopeasti tavoille – ja sen liikenteellisen vakuumin eteensä keränneen bussin takana venaileva autoilija pääsee samaan imuun bussin kanssa, mikä ilahduttanee autoilijaa.
Luhtaankatu oli liikenteellisesti tuollaiseen sopiva kokeilukohde, mutta jonkinlainen ohitusmahdollisuus - vaikka sitten juuri ja juuri henkilöauton levyinen - olisi kuitenkin liikenneturvallisuuden nimissä tuohon jätettävä. Itse alueella lähes päivittäin kulkevana (bussin ratissa sekä jalan) voin todeta, ettei tuo nykyinen ratkaisu ole todellakaan toimiva, se kun koetaan lähinnä kiusanteoksi, ja meininki on sen mukaista.
Luhtaankatu saattaa olla jopa liian hiljainen katu tuota varten, koska siellä kynnys lähteä ohittamaan vastaantulevien puolelta on pienempi. Mutta koska kyseessä on 10 min välein kulkevan runkolinjan reitti, se pitää tehdä liikenneympäristönä myös näyttämään runkolinjareitiltä. IMHO.
Kaikki nuo ovat kiistatta positiivisia asioita, mutta kun ne eivät tule käytännön liikenteessä toimimaan. Miten tällaisiin ollaan välittömästi lähdössä, vaikka esim. läpiajon kieltäviä liikennemerkkejäkään ei ole Nuolialantielle saatu aikaiseksi? Eivät nekään yksistään tehoa, mutta se olisi jo jonkinlainen alku, tyynyhidasteita sopivin välimatkoin tuon lisäksi, niin luulisi viestin menevän hiljalleen perille. Tamperelainen autoilija on sen verran jääräpää, ettei tuo tulppaaminen tule vaikuttamaan yhtään mitään. Busseihin nämä eivät myöskään tule vaihtamaan kuin suunnittelijoiden villeimmissä päiväunissa.
Kielto olisi liian radikaali ratkaisu, koska se haittaisi myös paikallisten asukkaiden elämää. Eikä sitä myöskään noudatettaisi. "Kiusanteko"
pirkkalaisia jääräpäitä kohtaan on minusta ihan oikein, kun käyttävät vanhasta tottumuksesta härmäläläisten joukkoliikenne- ja tonttikatua läpiajoväylänään vaikka substituuttihyödykkeenä on nopea moottoritie ja
vanhan kiitoradan pohjaa kulkeva Ilmailunkatu.
Kyllä autoilijat vaihtavat bussiin, kun bussi on henkilöautoa nopeampi. Siitä on olemassa tieteellistä näyttöä ympäri Eurooppaa, eikä tamperelainen ole mitenkään poikkeuksellinen luonteenpiirteiltään. Vaikka tämä yhdenlainen mattinäsä-kaupunki onkin.
Tarkoittanet Pispalan valta
tietä.
Tämä on kyllä kaikkein riskialttein paikka kokeilla tuota, monestakin syystä: se on toinen kahdesta länteen menevästä järkevästä reitistä, lisäksi bussien aikatauluja ei ole suunniteltu siihen, että jokaisella pysäkillä pysähdyttäisiin pidemmäksikin aikaa. Eri asia, jos rantaväylälle saadaan ne joukkoliikennekaistat, jolloin suuri osa linjoista siirrettäisin sinne.
Pispalan valtatiellä järjestely toteutetaan raitiotien myötä, ei aikaisemmin. Koska Pispalan valtatielle porrastuksen toteuttaminen bussilinjoilla ei ole käytännössä mahdollista, ei sinne kannata ennen vuorovälien säännöllistämistä toteuttaa tulpparatkaisua. Ratikalla tulppa voisi kyllä toimia, ainakin jos Sepänkadun ja Vaitinaron liittymistä ei päästetä määräänsä enempää ajoneuvoliikennettä läpi Pispalaan.
Montako kokeilua noihin tarvitaan toteamaan, että tulppapysäkit eivät yksinkertaisesti toimi?
Yksi esimerkki Luhtaankadulta ei ole yleistettävissä koko verkolle.