Pysäkkijarru

Hienoa, zige94, että laitoit palautetta kuljettajan virheestä - sinullehan ei varmaankaan koskaan satu missään elämäntilanteessa ainoatakaan virhettä! Mistä tiedät, että juuri kyseinen kuljettaja oli poistanut jarrun? Entä, olivatko matkustajat kenties vääntäneet ovipeilejä?

Kyllä minullekkin virheitä sattuu. Eihän se pakosti kuljettajan virhe ollutkaan. Mutta pistän aina palautetta jostain "epänormaalista", oli sitten kuljettajan virhe tai ei. Liikennöitsijät puuttuvat omalla tavallaan asiaan, todennäköisesti myös selvittävät ekana ko. asian ennen kuin päättävät mitä tekevät. Ajoipa myös kuljettaja reipasta ylinopeutta, 89km/h (GPS:llä katsottu, voi heittää 1-4km/h) alueella jossa nopeusrajoitus on 60km/h. Kyllä kuljettajan ajotyylistäkin voi jotain päätellä!
 
Kyllä minullekkin virheitä sattuu. Eihän se pakosti kuljettajan virhe ollutkaan. Mutta pistän aina palautetta jostain "epänormaalista", oli sitten kuljettajan virhe tai ei. Liikennöitsijät puuttuvat omalla tavallaan asiaan, todennäköisesti myös selvittävät ekana ko. asian ennen kuin päättävät mitä tekevät. Ajoipa myös kuljettaja reipasta ylinopeutta, 89km/h (GPS:llä katsottu, voi heittää 1-4km/h) alueella jossa nopeusrajoitus on 60km/h. Kyllä kuljettajan ajotyylistäkin voi jotain päätellä!

Voihan olla mahdollista myös ettei pysäkkijarru toiminut. Eihän kuljettaja olekaan kaikkeen syypää, mutta useimmiten matkustajat ja itse liikennöitsiä syyttävät asiasta kuin asiasta kuljettajaa. Helppohan se on siirtää vastuu muille, niin ei ainakaan itse joudu huonoon valoon.

Pysäkkijarruista vielä sen verran, että aiemmin ainakin monessa HelBin Volvo 7000:ssa saattoivat takaovet avautua yht'äkkiä kesken ajon, eikä pysäkkijarru kytkeytynyt päälle. Eli tässä tilanteessa ei ole mitään väliä sillä, onko kuljettaja näplännyt pysäkkijarrunappia vai ei. En tiedä mikä on asian laita noissa autoissa nykyään, sillä en ole onneksi joutunut noita vehkeitä paljoakaan katselemaan.
 
Voihan olla mahdollista myös ettei pysäkkijarru toiminut. Eihän kuljettaja olekaan kaikkeen syypää, mutta useimmiten matkustajat ja itse liikennöitsiä syyttävät asiasta kuin asiasta kuljettajaa. Helppohan se on siirtää vastuu muille, niin ei ainakaan itse joudu huonoon valoon.

Pysäkkijarruista vielä sen verran, että aiemmin ainakin monessa HelBin Volvo 7000:ssa saattoivat takaovet avautua yht'äkkiä kesken ajon, eikä pysäkkijarru kytkeytynyt päälle. Eli tässä tilanteessa ei ole mitään väliä sillä, onko kuljettaja näplännyt pysäkkijarrunappia vai ei. En tiedä mikä on asian laita noissa autoissa nykyään, sillä en ole onneksi joutunut noita vehkeitä paljoakaan katselemaan.

Niinpä. En siitä sitten tiedä, mutta kuten totesin niin pistin silti palautetta, enkä tiedä että tarkistivatko auton tms. muuta, ennen kuin kuski puhuttelivat, tai pistivätkö edes kuskin piikkiin? En siinä viestissä suoraan kuskin piikkiin pistäny. Enemmän se viesti vaikutti siltä että olisin sen auton piikkiin pistänyt :p Mutta eihän Nobina osaa sillä tavalla ajatella :)

Ja eikö kuljettajat pidä tarkistaa että niistä peileistä myös näkee? Jos peileistä ei näe, sitten vaikka pysäyttää bussin ja säätää ne hyvin, ennekuin jatkaa, niin kuin tänään 519:n kuski teki Itäkeskuksessa ja lähti myöhässä, turvallisuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa, zige94, että laitoit palautetta kuljettajan virheestä - sinullehan ei varmaankaan koskaan satu missään elämäntilanteessa ainoatakaan virhettä! Mistä tiedät, että juuri kyseinen kuljettaja oli poistanut jarrun? Entä, olivatko matkustajat kenties vääntäneet ovipeilejä?

Mielestäni virhe oli siinä, että kuljettaja lähti liikkeelle oven ollessa auki. Virheistä pitää aina antaa palautetta, vaikka niitä kaikille - myös minulle - sattuukin. Kuljettajan pitää itse tarkistaa, että näkee peileistä.
 
Ja eikö kuljettajat pidä tarkistaa että niistä peileistä myös näkee? Jos peileistä ei näe, sitten vaikka pysäyttää bussin ja säätää ne hyvin, ennekuin jatkaa, niin kuin tänään 519:n kuski teki Itäkeskuksessa ja lähti myöhässä, turvallisuuden vuoksi.
Jotkut kuskit asettavat peilit vinoon tahallaan vain jottei matkustajat näkisi kuskia peileistä, en itse ainakaan keksi muita syitä..
 
Jotkut kuskit asettavat peilit vinoon tahallaan vain jottei matkustajat näkisi kuskia peileistä, en itse ainakaan keksi muita syitä..

Niin. En ole itse nähnyt kun vasta yhden tapauksen eilen myöhäisillassa jossa tumma kuski ajoi h76B:tä. Ulkona oli jo ihan pimeetä, ja bussi tulee pysäkille, kuljettaja oli matkustamoon pistäny todella himmeälle valot, ei nähnyt melkeinpä mitään, ja etuosa oli täysin pimeenä. Voisikohan tässäkin olla syy se ettei matkustajat näe peilistä kuskia? En kyllä tajua että miksi kuljettaja ei halua näyttäytyä matkustajille. Tekeekö jotain muuta sitten eikä keskity ajamiseen, eikä halua matkustajien sitten näkevän sitä? Ei se tuskinpa se kuljettaja edes näki oville kunnolla. Vauhtikiakin oli sellaiset 80 km/h 60km/h:n alueella.
 
Hienoa, zige94, että laitoit palautetta kuljettajan virheestä - sinullehan ei varmaankaan koskaan satu missään elämäntilanteessa ainoatakaan virhettä! Mistä tiedät, että juuri kyseinen kuljettaja oli poistanut jarrun? Entä, olivatko matkustajat kenties vääntäneet ovipeilejä?
Jos sinä saat vaikkapa pilaantunutta lihaa lähikaupastasi, niin etkö sinäkin anna palautetta asiasta? Vai syötkö sen lihan ihan kiltisti ja toteat vaan, että näitähän sattuu?

Virheistä ja epäasiallisesta toiminnasta pitääkin antaa palautetta, vaikka kyse olisikin vain unohduksesta tai ajattelemattomuudesta. Minäkin toivoisin, että saisin enemmän ja välitöntä palautetta matkustajilta siitä, kuinka olen heitä palvellut ja kuljettanut. Vain siten voin kehittyä työssäni riittävästi.
 
Niin. En ole itse nähnyt kun vasta yhden tapauksen eilen myöhäisillassa jossa tumma kuski ajoi h76B:tä. Ulkona oli jo ihan pimeetä, ja bussi tulee pysäkille, kuljettaja oli matkustamoon pistäny todella himmeälle valot, ei nähnyt melkeinpä mitään, ja etuosa oli täysin pimeenä. Voisikohan tässäkin olla syy se ettei matkustajat näe peilistä kuskia?

Vai voisiko syy olla esim. se että matkustamon kattovalot häikäisevät ja heijastavat ikävästi tuulilasiin, jolloin kyse on turvallisuudesta...
 
Vai voisiko syy olla esim. se että matkustamon kattovalot häikäisevät ja heijastavat ikävästi tuulilasiin, jolloin kyse on turvallisuudesta...
Joissain bussimalleissa on todellakin näin. Erityisen pahoja olivat esimerkiksi Helbin 7000-Volvot uutena, joissa tuulilasi oli lähes täydellinen "peili" täysillä sisävaloilla pimeään aikaan. Tällaisiin asioihin toivoisinkin bussivalmistajien kiinnittävän huomiota tulevaisuudessa.
 
Kyllä minullekkin virheitä sattuu. Eihän se pakosti kuljettajan virhe ollutkaan. Mutta pistän aina palautetta jostain "epänormaalista", oli sitten kuljettajan virhe tai ei. Liikennöitsijät puuttuvat omalla tavallaan asiaan, todennäköisesti myös selvittävät ekana ko. asian ennen kuin päättävät mitä tekevät. Ajoipa myös kuljettaja reipasta ylinopeutta, 89km/h (GPS:llä katsottu, voi heittää 1-4km/h) alueella jossa nopeusrajoitus on 60km/h. Kyllä kuljettajan ajotyylistäkin voi jotain päätellä!

Ihan hyvä että sanoit kuskille, ja annoit palautetta oikeaan paikkaan. Jotkut ottavat vain tyynesti kuvan kamerapuhelimella, ja lähettävät sen vartti lehteen eivätkä sano kuskille mitään.
 
Pysäkkijarruista vielä sen verran, että aiemmin ainakin monessa HelBin Volvo 7000:ssa saattoivat takaovet avautua yht'äkkiä kesken ajon, eikä pysäkkijarru kytkeytynyt päälle. Eli tässä tilanteessa ei ole mitään väliä sillä, onko kuljettaja näplännyt pysäkkijarrunappia vai ei. En tiedä mikä on asian laita noissa autoissa nykyään, sillä en ole onneksi joutunut noita vehkeitä paljoakaan katselemaan.
tämä toiminto tietääkseni kaikissa busseissa, pysäkkijarru ei mene päälle jos nopeus yli 20-30 km/h. Toisaalta ovet eivät katkaisijasta avaudu jos nopeus yli 0-3 km/h. Eli jos häiriö tulee ja ovet avautuvat vauhdissa olisi melko vaarallista jos ovijarru menisi päälle esim. 80 km/h nopeudessa..
 
Niin, vielä ko. palautteesta tai yleensäkin palautteista. Tietysti asiasta voi aina sanoa, mutta yleensä vaan tahtoo olla niin, että asiaa kuin asiaa väritetään ja muutetaan - ja kuljettaja saadaan näyttämään toimineen lähes rikollisesti! :mad: Käytännössä moni asia joudutaan tekemään hosumalla, ja autoa vaihdetaan lähes lennosta (välillä 3-4 kertaa päivässä). Ja ollaan valmiiksi myöhässä. Ja kun vielä ensimmäinen matkustaja alkaa kitisemään myöhästymisestä, niin rupea siinä sitten takaoven peiliä säätelemään...:icon_frown: Yksi ongelman aiheuttaja voi olla myös onneton viiksi, jolla jossain busseissa ovia hallitaan. Hieman ronski etuoven sulkemisliike voikin jo avata takaovet - vanhat kunnon napit toimivat paremmin. Mielestäni joku tahaton virhe ei niinkään ole valituksen aihe, eriasia on vaikkapa kiroilu tai muuten asiaton käytös matkustajia kohtaan. Itse olen saanut palautetta mm. siitä, että olen ollut toistuvasti myöhässä ruuhkalinjalla (jopa 8min), ja kyseinen henkilö vaati moisen kuljettajan poistoa linjalta! Eli vaikea on vetää kompromissia kiireen ja turvallisuuden välille. PS. Minun puolestani ovijarru pitäisi olla jokaisessa linja-autossa, eikä kytkettävissä pois.
 
Vaikka peilit näyttäisi kuuhun ja matkustamossa olisi 1000W halogeenit valaistuksena niin onhan siitä oven aukiolosta merkkivalo?
 
Virheistä ja epäasiallisesta toiminnasta pitääkin antaa palautetta, vaikka kyse olisikin vain unohduksesta tai ajattelemattomuudesta. Minäkin toivoisin, että saisin enemmän ja välitöntä palautetta matkustajilta siitä, kuinka olen heitä palvellut ja kuljettanut. Vain siten voin kehittyä työssäni riittävästi.

Itselläni on tapana antaa aina palautetta jos havaitsen jotain epäasiallista tai kuski tekee jonkun virheen. En mistäään ihan pienen pienistä palautetta pistä. Ja myös saatan palautetta pistää jos sattuu tulemaan todella ystävällinen mukava kuljettaja, joita on nykyään melkeinpä ainoastaan Nobinalle, ja niitäkin todella vähän. Ja vristo, jos joskus satun kyytiisi ja olet ystävällinen kiinnitän huomiota johonkin jonka teet esimerkiksi paremmin kuin useammat muut kuskit niin voi olla että satut saamaan palautetta. :) En tunnistaisi sinua varmaan missään suoraan, mutta jos erotut jollakin tavalla suurimmasta osasta kuskeista niin kyllä positiivistä palautetta tulee.

Ihan hyvä että sanoit kuskille, ja annoit palautetta oikeaan paikkaan. Jotkut ottavat vain tyynesti kuvan kamerapuhelimella, ja lähettävät sen vartti lehteen eivätkä sano kuskille mitään.

Juuri näin, esimerkiksi se 550-tapaus jossa kuski luki oliko se kehä ykköselle ajaessaan samalla jotain aikakausilehteä ratin päälle pitäen? Huomattikohan kukaan siitä kuskille vai ottiko vaa kuvan ja anto asian olla? Itselläni tapana sanoa kuskille välillä jos huomaan jotain "erikoista". Ja kuten yllä mainitsen, niin aika usein HSL:n sivuilla jätän palautteen, jonka HSL ohjaa oikealle liikennöitsijälle.

---------- Viesti lisätty kello 21:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:50 ----------

Vaikka peilit näyttäisi kuuhun ja matkustamossa olisi 1000W halogeenit valaistuksena niin onhan siitä oven aukiolosta merkkivalo?

Onha niissä, muistaakseni, ainakin Ikaruksissa taitaa olla. Ja taitaa Ikaruksissa myös vilkkua "STOP/jonkilainen varoitusjuttu" valo jossain siinä nopeusmittarin yllä jos ovi auki. Mutta ne ovat niin vanhoja että välillä se "STOP" valoa siinä nopeusmittarin yllä vilkkuu oikein kunnolla vaikka ne olisivatkin kiinni. Ja enpä ole monissa Ikaruksissa nähneeni että toimisivat edes ovista ilmoittavat merkkivalot enään.
 
Käytännössä moni asia joudutaan tekemään hosumalla, ja autoa vaihdetaan lähes lennosta (välillä 3-4 kertaa päivässä). Ja ollaan valmiiksi myöhässä. Ja kun vielä ensimmäinen matkustaja alkaa kitisemään myöhästymisestä, niin rupea siinä sitten takaoven peiliä säätelemään...:icon_frown:
Mikä pakottaa toimimaan hosumalla? Ainakaan omasta mielestäni kiire tai "kiire" ei saa eikä voi mennä matkustaja- tai liikenneturvallisuuden ohi. En tarkoita sitä, etteikö itsekin tulisi joskus "yritettyä" hieman, ettei jäisi kohtuuttomasti myöhään ruuhkavuorossa. Mutta niin kiire ei voi olla, ettei ovi- ja taustapeilejä "ehdi" säätää sellaiseen asentoon, että niistä myös näkee sen mitä pitää.

Yksi ongelman aiheuttaja voi olla myös onneton viiksi, jolla jossain busseissa ovia hallitaan. Hieman ronski etuoven sulkemisliike voikin jo avata takaovet - vanhat kunnon napit toimivat paremmin.
Kuvailemallasi tavalla toimiva oviviiksi on saavuttanut valmistajan sille asettaman käyttöikätavoitteen eli on vaihtokunnossa. Joskus oviviiksi saattaa kestää jopa yli viisi vuotta täysin toimintakuntoisena ja luotettavana, toisinaan tapaa jopa takuun alaisia autoja, joissa tätä kertomaasi hallintavivun yliherkkyyttä ilmenee. On muuten oikeasti v-mäinen vika kohdalle sattuessaan... Toimivaa eli kunnossa olevaa ovien hallintaviikseä en kyllä vaihtaisi nappulaviidakkoon, ruåtsalaistyyppisestä vasemmalla kädellä rassattavasta hintti-kahvasta puhumattakaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös