Pysäkkijarru

Omasta mielestäni ei ainakaan ole yhtään tyhmän tuntuista käydä pyytämässä itselleni kuuluvaa palkkaa. Varsinkaan kun omalla työnantajalla täytetään yksinkertainen tunti lappu ja lisätään myyntieräraportti siihen. Viimeisimmässä tilinauhassa oli pitkälti toista tuntia ylitöitä oman "jaksamisen" ansiosta. Tosin seassa oli yksi kiinni maksettu ruokatauko.

Työnantajalla ei myöskään saa olla em. asiasta vastaan nurisemista ja jos on niin yhteys vaan luottamusmieheen.

Olet kyllä oikeassa siinä, että kyllä ne minuutit kannattaa mennä kinumaan työnjohdosta. Tiedän vain, että läheskään kaikki eivät näin tee, en tiedä mikä lienee siihen syy. Minusta se on vaan todella outoa.
 
Olet kyllä oikeassa siinä, että kyllä ne minuutit kannattaa mennä kinumaan työnjohdosta. Tiedän vain, että läheskään kaikki eivät näin tee, en tiedä mikä lienee siihen syy. Minusta se on vaan todella outoa.

Viitseliäisyyden puutetta kai. Tuohan on nimenomaan hyvä keino viestiä työnantajalle, että ajoaikaa saisi olla lisää tai kalusto parempaa, kun jokainen myöhästyminen maksaa työnantajalle rahaa. Ja hyödyttää omaakin kukkaroa.
 
En ymmärrä miten pysäkkijarru lisää turvallisuutta.
Pakko kysyä: Mitä sitten ymmärrät? (Lainasin kirjoituksestasi vain pienen, oleellisimmaksi katsoneeni osan, enkä viitsi nähdä vaivaa kommentoidakseni muita ajatuksiasi)
 
Pakko kysyä: Mitä sitten ymmärrät? (Lainasin kirjoituksestasi vain pienen, oleellisimmaksi katsoneeni osan, enkä viitsi nähdä vaivaa kommentoidakseni muita ajatuksiasi)
Hyvin sanottu :D Jo tieliikennelaki sanoo että linja-auton ovien täytyy olla suljettuina auton liikkuessa. Ja harvassa on sellaiset kuljettajat joille ei ikinä satu läheltä piti tilannetta niin että ovet suljetaan niin että joku välissä. Varsinkin kun monet vielä kääntävät kaikki peilit niin että ei vaan matkustajat näe kuljettajaa... Ja se että auton liikkeelle lähtö kestää monta kertaa useita sekunteja vielä ovien sulketumisen jälkeen ei tee itse ovitoiminnoista hitaita, siihen vaikuttaa myös auton muut ominaisuudet ja myös kuljettajan oma toiminta.
 
harvassa on sellaiset kuljettajat joille ei ikinä satu läheltä piti tilannetta niin että ovet suljetaan niin että joku välissä.

Aivan totta turiset. Itsellekin on sattunut välillä noita läheltä piti -tilanteita ovien kanssa, kun joku matkustaja onkin viime hetkellä päättänyt rynnätä pihalle, vaikka ovet on jo laitettu sulkeutumaan. Näissä sitä on vain kiitellyt, että oikeasti on olemassa joku varotoimi, jolla estetään lisävahingot noissa tilanteissa. Toki, uusien autojen ovissa on turvareunat, mutta mitä se moinen ilman pysäkkijarrua auttaa, jos ovet ovat vasta sulkeutumassa, kun kuljettaja on jo painanut "nastan lautaan".

Varsinkin kun monet vielä kääntävät kaikki peilit niin että ei vaan matkustajat näe kuljettajaa...

Tämä on sellainen, jota itse kuljettajana en ole koskaan ymmärtänyt. Näin kärjistetysti voisi kysyä, että onkohan alan valinta väärä, jos ei uskalla itseään ja työntekoaan asiakkailleen näyttää? Ja turvallisuuttakin se lisää oleellisesti kuormaa purkaessa, ovipeileistä kun ei läheskään aina voi varmistua, että kaikki halukkaat ovat päässeet autosta ulos. Mutta jokainen taaplaa tyylillään.

Ja se että auton liikkeelle lähtö kestää monta kertaa useita sekunteja vielä ovien sulketumisen jälkeen ei tee itse ovitoiminnoista hitaita, siihen vaikuttaa myös auton muut ominaisuudet ja myös kuljettajan oma toiminta.

Ovijarrun vaikutus yksistään on mielestäni varsin pieni, varsinkin pitkiä heilurilinjoja ajettaessa. Kun suurimmalla osalla pysäkeistä matkustajia sekä tulee että poistuu, takaovet ehtii yleensä sulkea ennenkuin viimeiset kyytiinnousijat ovat edes päässeet sisälle saakka. Jäljelle jää enää tuo pysäkkijarrun irtoaminen, joka on aikana varsin mitätön.

Ja tosiaan, niistä yli menevistä minuuteista kannattaisi aina tehdä se ilmoitus työnjohdolle. Tampereelta voisin kertoa montakin esimerkkiä eri linjoilta, miten aikataulua on saatu inhimillisemmäksi juuri tuolla tavoin ylimenevästä työajasta ilmoittamalla. Toki matkustajapalauttellakin on ollut osansa, en sitä kiistä.
 
Kiitos Rester, harvoin täällä kukaan noin samaa mieltä kanssani, tai ainakaan kukaan ei uskalla myöntää :lol:
 
Omasta mielestäni toimiva pysäkkijarru (tai ovijarru, kuten sitä joissain liikennefirmoissa myös nimitetään) on nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovaruste. Siis sellainen asia, joka siinä kuuluu olla ja pitää toimia oikein ja kuljettajan pitää hyväksyä se itsestäänselväksi osaksi työkalunsa turvavarusteita aivan, kuten vaikkapa tuulilasinpyyhkimet. Ja liikenteentilaajan sekä asiakkaiden pitää vaatia sitä.
 
Omasta mielestäni toimiva pysäkkijarru (tai ovijarru, kuten sitä joissain liikennefirmoissa myös nimitetään) on nykyaikaisen kaupunkibussin vakiovaruste. Siis sellainen asia, joka siinä kuuluu olla ja pitää toimia oikein ja kuljettajan pitää hyväksyä se itsestäänselväksi osaksi työkalunsa turvavarusteita aivan, kuten vaikkapa tuulilasinpyyhkimet. Ja liikenteentilaajan sekä asiakkaiden pitää vaatia sitä.
tuota ei olis voinut paremmin sanoa!:D
 
Kiitos Rester, harvoin täällä kukaan noin samaa mieltä kanssani, tai ainakaan kukaan ei uskalla myöntää :lol:

Muistaakseni täällä foorumilla on esitetty valituksia viesteistä, joissa asiasisältönä on pelkästään ilmaisu "olen samaa mieltä". Sen johdosta olen tähän asti pidättäytynyt kirjoittamasta tähän ketjuun. Kuten nimimerkki vristo hyvin mainitsi, tämä pysäkkijarru on kaupunkiliikenteessä erittäin tarpeellinen varuste ja kannatan ehdottomasti sen määräämistä pakolliseksi HSL:n kaupunkiliikenteessä.

Jos/kun HSL:een liittyy nykyisten kaupunkien ja kuntien lisäksi muitakin kuntia/kaupunkeja pitää tapauskohtaisesti arvioida, onko kyseinen bussilinja ketjussa mainittua kaupunkiliikennettä. Ehdottaisin määrittelykriteeriksi yksinkertaisesti matalalattiaisen bussin, jossa on matala keski-/takasilta. Näihin voi keski-/takaovesta nousta kyytiin lastenvaunuja, rollaattoria käyttäviä matkustajia jne. eli jos liikenteen tilaaja tai liikennöitsijä määrittelee kyseiselle linjalle tällaisen kalustotyypin niin pysäkkijarru on pakollinen varuste.

---------- Viesti lisätty kello 3:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 2:59 ----------

Omasta mielestäni ei ainakaan ole yhtään tyhmän tuntuista käydä pyytämässä itselleni kuuluvaa palkkaa.

Sama täällä, jos menee pitkäksi niin minuutit kotiin pyydetään.

Niin ja tällä hetkellä kun osa kuljettajista ajaa WRC luokan tyylisesti linjojen reittejä lävitse erikoiskokeena, niin eipä ihme että tavallinen kuljettaja ovijarruineen ei millään kerkeä näihin ajoaikoihin!

Harmittelen vaan kovasti niitä liikennöitsijöitä jotka sallivat ovijarrun ohittamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Harmittelen vaan kovasti niitä liikennöitsijöitä jotka sallivat ovijarrun ohittamisen.

En usko että mikään liikennöitsijä sitä varsinaisesti sallii, mutta esim. Man maakaasubusseissa joita helbillä on, niin pysäkkijarrulle on oma keinukatkaisija kuljettajan vasemman puolen nappivalikoimassa, ja volvo 8700, nappi löytyy kuljettajan yläpuoleisen sähkökaapin luukun alta joka yleensä on auki, tai avain roikkuu virta-avaimen kanssa samasta lenkistä. Vanhoissa carruslaisissa pysäkkijarrun nappi taisi olla myös aika helposti tyrkyllä kun sähkökaapin avaa(?)

Mutta pointti on lähinnä se että vaikka kuinka liikennöitsijät sitä kieltäisi, on pysäkkijarrun kytkeminen pois hyvin helppoa ja sen selvittäminen, että kukas päivän kuudesta kuljettajasta sen kytkikään tänään taas pois päältä, hyvin turhauttavaa ja ehkäpä jopa turhaa..
 
Helbillä pysäkkijarrun pois kytkeminen on kiellettyä ja kiinnijäännistä seuraa varoitus. Olen yrittänyt tekniselle johdolle kärjistää että ne pysäkkijarrun katkaisijat täytyisi ehdottomasti olla kuljettajan saavuttamattomissa. Jos vikaa sitten ilmenee, korjaamo käy korjaamassa, kuljettaja ei edes silloin saisi itse jarrua poistaa. Toisena ehdotin että kovaääninen summeri soisi aina kun ovi avataan ja pysäkkijarru ei ole toiminnassa. Tällöin vian tullessa, autoa voi silti siirtää. Osassa 600-sarjan Manneissa tälläinen summeri on mutta ääni todella hiljainen... Ja suurin osa pysäkkijarru vioista ilmenee niissä autoissa joissa se ollut pois kytkettynä pitkän aikaa ja sitten laitetaan uudelleen toimintaan...
 
Tulipahan tätä ketjua luettuani mieleen että Nobinan Ikaruksissa on yleensä pysäkkijarrut. Mutta eräs kuski oli eilen keksinytkin ottaa sen pois, ja aiheuttipa jopa vaaratilanteen. Kuljettaja oli pysähtynyt pysäkille, avanut keski- ja takaoven. Keskiovelta jäävät olivat jo ulkona, kuski sulki sen, takaovelta oli sit vähä myöhemmin matkustajat myös jäääneet pois, kuski sulki sen ja avasi vahingossa keskioven. Kuljettaja vielä katseli peileistä että onko ovet varmasti kiinni, mutta lähtikin sitten liikkelle. Kanssamatkustajani eivät huomanneet tilannetta kun kuljettaja ajaa ovet auki, keskiovella oli vielä ulkomaalainen nainen painavien kauppakassien kanssa, kuljettaja ajaa n. 50km/h keskiovi auki? No, minäpä huusin oikein kovaan ääneen kuljettajalle, joka sitten sulki oven ja jatkoi tyyneesti mitään sanomatta matkaansa.

Pistin Nobinalle palautetta ja vastasivat että ovat pahoillaan kuljettajan virheestä, ja kouluttaja puhuttelee häntä.
 
Kuten nimimerkki vristo hyvin mainitsi, tämä pysäkkijarru on kaupunkiliikenteessä erittäin tarpeellinen varuste ja kannatan ehdottomasti sen määräämistä pakolliseksi HSL:n kaupunkiliikenteessä.

Jos/kun HSL:een liittyy nykyisten kaupunkien ja kuntien lisäksi muitakin kuntia/kaupunkeja pitää tapauskohtaisesti arvioida, onko kyseinen bussilinja ketjussa mainittua kaupunkiliikennettä. Ehdottaisin määrittelykriteeriksi yksinkertaisesti matalalattiaisen bussin, jossa on matala keski-/takasilta. Näihin voi keski-/takaovesta nousta kyytiin lastenvaunuja, rollaattoria käyttäviä matkustajia jne. eli jos liikenteen tilaaja tai liikennöitsijä määrittelee kyseiselle linjalle tällaisen kalustotyypin niin pysäkkijarru on pakollinen varuste.
Pysäkkijarru on ollut Ytv/Hsl kilpailutuksissa vaatimuksena jo useita vuosia, sen valvontaa vain ei juuri ole kun lipun tarkastajia ei paljon busseissa näy...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hienoa, zige94, että laitoit palautetta kuljettajan virheestä - sinullehan ei varmaankaan koskaan satu missään elämäntilanteessa ainoatakaan virhettä! Mistä tiedät, että juuri kyseinen kuljettaja oli poistanut jarrun? Entä, olivatko matkustajat kenties vääntäneet ovipeilejä?
 
Hienoa, zige94, että laitoit palautetta kuljettajan virheestä - sinullehan ei varmaankaan koskaan satu missään elämäntilanteessa ainoatakaan virhettä!

Siis virheistä ei saa antaa palautetta, ellei itse ole täysin virheetön.
Näkökulma tuokin.
 
Takaisin
Ylös