harvassa on sellaiset kuljettajat joille ei ikinä satu läheltä piti tilannetta niin että ovet suljetaan niin että joku välissä.
Aivan totta turiset. Itsellekin on sattunut välillä noita läheltä piti -tilanteita ovien kanssa, kun joku matkustaja onkin viime hetkellä päättänyt rynnätä pihalle, vaikka ovet on jo laitettu sulkeutumaan. Näissä sitä on vain kiitellyt, että oikeasti on olemassa joku varotoimi, jolla estetään lisävahingot noissa tilanteissa. Toki, uusien autojen ovissa on turvareunat, mutta mitä se moinen ilman pysäkkijarrua auttaa, jos ovet ovat vasta sulkeutumassa, kun kuljettaja on jo painanut "nastan lautaan".
Varsinkin kun monet vielä kääntävät kaikki peilit niin että ei vaan matkustajat näe kuljettajaa...
Tämä on sellainen, jota itse kuljettajana en ole koskaan ymmärtänyt. Näin kärjistetysti voisi kysyä, että onkohan alan valinta väärä, jos ei uskalla itseään ja työntekoaan asiakkailleen näyttää? Ja turvallisuuttakin se lisää oleellisesti kuormaa purkaessa, ovipeileistä kun ei läheskään aina voi varmistua, että kaikki halukkaat ovat päässeet autosta ulos. Mutta jokainen taaplaa tyylillään.
Ja se että auton liikkeelle lähtö kestää monta kertaa useita sekunteja vielä ovien sulketumisen jälkeen ei tee itse ovitoiminnoista hitaita, siihen vaikuttaa myös auton muut ominaisuudet ja myös kuljettajan oma toiminta.
Ovijarrun vaikutus yksistään on mielestäni varsin pieni, varsinkin pitkiä heilurilinjoja ajettaessa. Kun suurimmalla osalla pysäkeistä matkustajia sekä tulee että poistuu, takaovet ehtii yleensä sulkea ennenkuin viimeiset kyytiinnousijat ovat edes päässeet sisälle saakka. Jäljelle jää enää tuo pysäkkijarrun irtoaminen, joka on aikana varsin mitätön.
Ja tosiaan, niistä yli menevistä minuuteista kannattaisi aina tehdä se ilmoitus työnjohdolle. Tampereelta voisin kertoa montakin esimerkkiä eri linjoilta, miten aikataulua on saatu inhimillisemmäksi juuri tuolla tavoin ylimenevästä työajasta ilmoittamalla. Toki matkustajapalauttellakin on ollut osansa, en sitä kiistä.