Pysäkkikuulutukset tulevat

Nyt noilla 938,( 991,993,994,997) autoilla kulkenut, ei kuulutuksia kuitenkaan ole ollut.

PS. Viestiä oli tarkoitus korjata, ei poistaa.

Kumma juttu, itsekin olen välillä mennyt eikä sitä ole kuulutettu. Pysäkki olikin Luomanvarsi, eikä notko, mutta varmaan samantekevää. Olikohan sitten vain joku testi tietyllä bussityypillä.
 
Olikos sitä palvelua missä näkyy vaunujen numerot kartalla enää olemassa?

Piti sanoa että ei, sillä kun LIJ-laitteet vaihdettiin kulkuvälineisiin, live-datassa välineen kohdalla oli vaihtuva Heksadesimaalinen luku, mutta nyt kun kävin katsomassa dev.hsl.fi sivua, niin MTQQ console sivun välineiden "veh" kohdassa onkin 00xx/0xxxx muotoinen luku jossa ensimmäinen on liikennöitsijä ja toinen on auto-/vaununumero.
 
Piti sanoa että ei, sillä kun LIJ-laitteet vaihdettiin kulkuvälineisiin, live-datassa välineen kohdalla oli vaihtuva Heksadesimaalinen luku, mutta nyt kun kävin katsomassa dev.hsl.fi sivua, niin MTQQ console sivun välineiden "veh" kohdassa onkin 00xx/0xxxx muotoinen luku jossa ensimmäinen on liikennöitsijä ja toinen on auto-/vaununumero.

Tästä linkistä siis pääsee näkemään lähestulkoon kaikki liikenteessä olevat bussit, ratikat ja junat. Muuttamalla URL:iin plussien paikalle arvoja voi näkyviin suodattaa tietyn linjan tai ajoneuvon, täältä löytyy siihen ohjeita. Aiemmin tosiaan kylkinumeroita ei näkynyt, mutta toukokuun lopulla sitten huomasin niiden ilmaantuneen dataan.
 
Toivon ettei kuulutuksia tule ratikoihin, muttei varsinkaan busseihin! Näkövammaisia kuitenkin kulkee hyvin vähän ja bussissa erittäin vähän, joten varsinkin bussissa 50 pysäkin kuunteleminen matkan aikana alkaisi jo ärsyttää!
 
Toivon ettei kuulutuksia tule ratikoihin, muttei varsinkaan busseihin! Näkövammaisia kuitenkin kulkee hyvin vähän ja bussissa erittäin vähän, joten varsinkin bussissa 50 pysäkin kuunteleminen matkan aikana alkaisi jo ärsyttää!

Matkustin tänään kolmella koevaunulla neljästä. Yhteen tuli sokea kyytiin avustajansa kanssa ja oli kovin tyytyväinen kuulutuksista. :)
 
Eipä itseäni ainakaan metrossa parin minuutin välein haittaa. Lisäksi taustamelu joka liikennevälineistä tulee on joka tapauksessa häiritsevämpää, ihmispuheesta taas ei kyllä ole oikeaa haittaa kuin ehkä yliherkille.
 
Toivon ettei kuulutuksia tule ratikoihin, muttei varsinkaan busseihin! Näkövammaisia kuitenkin kulkee hyvin vähän ja bussissa erittäin vähän, joten varsinkin bussissa 50 pysäkin kuunteleminen matkan aikana alkaisi jo ärsyttää!

Minustakin pysäkkikuulutukset ovat häiritseviä. Maanalaisessa liikenteessä ne on helppo hyväksyä, sillä maamerkkejä ei juuri ole. Maanpäällisessä liikenteessä kyllä itsekin näkee, missä ollaan. Ei siihen lisää melusaastetta tarvita jo ennestäänkin meluisaan kakofoniaan. Varsinkaan sitä melusaastetta ei tarvita niihin aamun hiljaisiin raitiovaunuihin, joissa 150 ihmistä matkustaa kuka töihin, kuka kouluun tai opiskelemaan, ja vaunussa on silti hiirenhiljaista.

Mutta meillä on yhteiskunnassa muiden muotitrendien lisäksi vallalla sellainen trendi, jossa katsotaan hyväksi kohdella jokaista vammaisena, oli kyseessä sitten näkövamma, liikuntavamma tai joku muu. Ilmeisesti sillä tavalla kuvitellaan, että oikeille vammaisille tulisi jotenkin parempi mieli. Että kun metroasemalle avataan kahden sisäänkäynnin asemesta vain yksi sen vuoksi, että sitä toista ei saataisi esteettömäksi, niin pyörätuolinkäyttäjälle ei sitten tule paha mieli, kun ei ole valinnanvaraa. Se, että se valinta viedään samalla kaikilta muiltakin, niiltä 99,9%:lta, on tätä muotitrendiä. Samaa trendiä, joka pakottaa rakentamaan tanssilattioita vessanpöntön ja suihkun väliin jokaiseen yksiöön. Tai vaikka pakottaa ne 150 aamuratikan matkustajaa kuuntelemaan melusaastetta, koska saattaahan joku sokea jonain päivänä löytää tiensä sinne raitiovaunuun.

Matkustin tänään kolmella koevaunulla neljästä. Yhteen tuli sokea kyytiin avustajansa kanssa ja oli kovin tyytyväinen kuulutuksista. :)

Lihavointi on minun. Jokainen voi sitten tahoillaan miettiä, kuinka tarpeellisia nuo kuulutukset tosiasiallisesti ovat sille näkövammaiselle, jonka avustaja oletettavasti kykenee lukemaan pysäkkinäyttöjä, katsomaan ikkunasta ulos ja seuraamaan kännykästä karttaohjelmaa...
 
Kuulutuksista on hyötyä muillekin kuin näkövammaisille, kuten esim. turisteille. Omakohtaisesti tuntui esim Reykjavikin kaupunkibusseissa matkustaminen helpolta, kun miellyttävä-ääninen naiskuulutusääni kertoi "næsta stop'in". Ei tarvinnut jännittää osumista oikealle pysäkille. Suomessa ikävä kyllä ääniammattilaset ovat usein amatööritasoisia. VR:n mieskuuluttajan ääntä on ikävä kuunnella narinan takia.
 
Kuulutuksista on hyötyä muillekin kuin näkövammaisille, kuten esim. turisteille. Omakohtaisesti tuntui esim Reykjavikin kaupunkibusseissa matkustaminen helpolta, kun miellyttävä-ääninen naiskuulutusääni kertoi "næsta stop'in". Ei tarvinnut jännittää osumista oikealle pysäkille. Suomessa ikävä kyllä ääniammattilaset ovat usein amatööritasoisia. VR:n mieskuuluttajan ääntä on ikävä kuunnella narinan takia.

Tässäkin auttaisi se, jos nuo alkeelliset pysäkkinäytöt vaihdettaisiin parempiin, siis sellaisiin, jotka näyttäisivät vähän useamman pysäkin kuin vain sen seuraavan pysäkin. Ei luulisi olevan mahdotonta toteuttaa, sillä monessa muussa kaupungissakin asiassa on onnistuttu, esimerkiksi Turussa.
 
Toivon ettei kuulutuksia tule ratikoihin, muttei varsinkaan busseihin! Näkövammaisia kuitenkin kulkee hyvin vähän ja bussissa erittäin vähän, joten varsinkin bussissa 50 pysäkin kuunteleminen matkan aikana alkaisi jo ärsyttää!

"Näkövamman" asteita on erilaisia. Olen itse ollut kaihin takia huonosti näkevä ennenkuin minut leikattiin, ja se huonosti näkemisen jakso kesti pisimmillään pari vuotta. Bussien, ratikoiden, metro ja tavallisten junien sisällä valaistusolosuhteet voivat olla niin huonot että näyttötauluista jotka kertovat seuraavan pysäkin, ei saa mitään selvää. Ulkona on pimeää ja reitti vieras. Niin huonosti näkevä kuski auton ratissa taas on aikapommi, mutta töihin ja asioille pitää päästä joka tapauksessa. :mad:

Itse asiassa toivoisin että pysäkeilläkin olisi kaiuttimet jotka kertovat minkä linjan bussi seuraavaksi pysähtyy. Pysäkkien monitorit kun ovat täysin ala-arvoisia jos aurinko paistaa niitä päin.

t. Rainer
 
Lihavointi on minun. Jokainen voi sitten tahoillaan miettiä, kuinka tarpeellisia nuo kuulutukset tosiasiallisesti ovat sille näkövammaiselle, jonka avustaja oletettavasti kykenee lukemaan pysäkkinäyttöjä, katsomaan ikkunasta ulos ja seuraamaan kännykästä karttaohjelmaa...
Jos näkövammainen voisi luottaa siihen, että liikennevälineissä ainakin 90-prosenttisesti toimivat kuulutukset, hän ei ehkä tarvitsisi yhteiskunnan kustantamaa avustajaa mukaan. Tai saattaisi lähteä matkaan bussilla yhteiskunnan kustantaman taksin (tai kotiin jäämisen) sijaan. Pelkkää säästöä siis.
 
Takaisin
Ylös