• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Pysäkkikuulutuksia linjalle 4

Kun kuulutus tulee miellyttävällä neutraalilla äänellä, se ei voi häiritä ketään.

Laitteiston pitäisi tunnistaa vaunussa oleva taustamelu ja säätää pysäkkikuulutusten äänenvoimakkuus sen mukaan. Tämä varmasti vähentää ärsytyskynnystä, kun kaiuttimet eivät huuda täysillä tyhjässä yövaunussa tai DF:n tunnelmoimassa hiirenhiljaisessa aamuruuhkan vaunussa.

Itse kannatan ilman muuta pysäkkikuulutuksia, mutta kuten moni muukin on jo maininnut, määränpääkuulutukset saisi jättää pois. Poikkeustilanteissa niistähän on vain harmia.
 
Pysäkkikuulutusten vakiinnuttua odotan innolla reaaliaikaisia vaihtoyhteyskuulutuksia paitsi merkittävissä kohteissa (junarata, moottoritie..) myös harvemmin syntyviä yhteyksiä ilmoittamaan. "Tältä pysäkiltä vaihtoyhteys Hakunilan suuntaan linjalla 87 noin kolmen minuutin päästä."
 
Vaunun seistessä pysäkillä kuulutetaan vaunun määränpää.

Mitä nyt olen kuullut parin päivän aikana näitä kuulutuksia, niin vaunun seistessä pysäkillä kuulutetaan vain "linja neljä, linje fyra" eikä ollenkaan määränpäätä.
 
Onko kenelläkään tietoa, missä vauniussa (numerot) on kuulutuksia?
 
Sen verran tulen kyllä vastaan, että määränpäiden ja linjanumeroiden hokeminen joka pysäkillä varmasti tympäännyttää hyvin äkkiä. Pelkkä pysäkkien nimien luetteleminen on eri asia.

Jos linjaa ja määränpäätä pitää selittää, niin vain tärkeimpien vaihtopysäkkien jälkeen (vaiko sittenkin ennen) ja päättäriltä lähdettyä VR-tyyliin.
 
Useissa liikennejärjestelmissä linjan numero ja määränpää kuulutetaan vaunun/bussin ulkopuolelle pysäkille pysähdyttäessä. Tällöin toistuva linjatunnuksen kuuluttaminen ei häiritse kyydissä jo olevia matkustajia, mutta luo kuitenkin lisäarvoa pysäkillä vaunua/bussia odottaville. Tämä ratkaisu helpottaa erityisesti näkövammaisia.
 
Useissa liikennejärjestelmissä linjan numero ja määränpää kuulutetaan vaunun/bussin ulkopuolelle pysäkille pysähdyttäessä. Tämä ratkaisu helpottaa erityisesti näkövammaisia.
Tuonlaisessa ratkaisussa on järki mukana. Siksi ei varmasti toteudu täällä.
 
Tuonlaisessa ratkaisussa on järki mukana. Siksi ei varmasti toteudu täällä.

Mulla on sellainen käsitys että ennen vanhaan joskus 1970-80 luvulla joidenkin 4-akselisten vanhojen vaunujen ulkopuolella oli kaiuttimia että voitiin antaa infoa matkustajille esim tilapäisjärjestelyistä. En toisaalta muista kuulleeni itse koskaan mitään kuulutuksia, mutta siihen aikaan olin maalaispoika enkä käynyt Stadissa kuin korkeintaan kerran viikossa.

t. Rainer
 
Mulla on sellainen käsitys että ennen vanhaan joskus 1970-80 luvulla joidenkin 4-akselisten vanhojen vaunujen ulkopuolella oli kaiuttimia että voitiin antaa infoa matkustajille esim tilapäisjärjestelyistä. En toisaalta muista kuulleeni itse koskaan mitään kuulutuksia, mutta siihen aikaan olin maalaispoika enkä käynyt Stadissa kuin korkeintaan kerran viikossa.

Ainakin viimeksi, kun tämän vuosikymmenen puolessa välissä nivelvaunujen kattoja kolusin, oli siellä kaiuttimet ensimmäisen ja viimeisen oven kohdalla. Kaiuttimet myös todettiin kokeilemalla toimiviksi. Variotramien katolla kaikki on niin tehokkaasti piilotettu, että siellä mahdollisesti olevista kaiuttimista itselläni ei ole varmaa havaintoa enkä muista kokeillaanko niitä edes.
Todellista käyttötarkoitusta en tiedä, mutta tilapäisjärjestelyistä tiedottaminen kuulostaa uskottavalta. Käytännössä kaiuttimia luultavasti käytetään vain huollossa, kun kokeillaan niiden toiminta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä kaikissa linjakäytössä olevissa raitiovaunuissa on ulkokaiuttimet, ja ne on tarkoitettu käytettäviksi. Tosin viimeksi kun piti kuuluttaa ulos, sattuivat ulkokaiuttimet olemaan rikki. Mutta onhan noita kuskeja, jotka eivät "turhia" kuuluttele niin ulos kuin sisällekään.
 
HKL:lle hankituissa busseissakin on 80-luvun lopulle saakka etuoven vieressä pieni ulkokaiutin, jota allekirjoittanutkin käytti ajoittain (esim: "Tämä vuoro on täynnä! Olkaa hyvä ja odottakaa seuraava vuoroa, kiitos!").
 
Sen verran tulen kyllä vastaan, että määränpäiden ja linjanumeroiden hokeminen joka pysäkillä varmasti tympäännyttää hyvin äkkiä.

Jos linjanumerokuulutukset ottavat pattiin, kannattaa tähdätä linjan 4T-vuoroihin. Näissä kuulee pysäkkikuulutukset (lukuunottamatta Katajanokan terminaalihaaran kahta pysäkkiä), mutta linjatunnusta ei kuuluteta.
 
Pari havaintoa. Vaunujen numeroita en pistänyt muistiin, mutta muutama päivä sitten satuin kuulutusvaunuun ensin Munkkiniemen puistotieltä Kansaneläkelaitoksella ja paluumatkalla Lasipalatsilta Munkkiniemen puistotielle.

Menomatkalla kuulutettiin Paciuksenkaari ja Töölön halli sekä Kela. Muut pari pysäkkiä jäivät jostain syystä kuuluttamatta, vaikka kyllä niilläkin tavalliseen tapaan pysähdyttiin. Nauhoitteet ovat samat kuin 2000-luvun alussa, edes Folkpensionsanstaltenin sanapainovirhettä ei ole korjattu. Äänenvoimakkuus oli liian suuri, vaunussa oli kovin hiljaista. Äänenlaatu on suht heikko, tulee mieleen vanha televisiolähetys. Menomatkan vaunu oli menossa halliin. Luulin, että sen vuoksi järjestelmä ei pysty kuuluttamaan määränpäätä, vaan hokee vaan "Linja 4 Linje 4". Mutta eipä se paluumatkallakaan muuta hokenut kuin tuota numeroa aina vaan.

Paluumatkalla äänenvoimakkuus oli edelleen liian luja, mutta nyt kuulutettiin kuitenkin kaikki pysäkit.

Tuo "linja 4 linje 4" kuulutus on mielestäni älyttömyyden huippu. Jokikisellä pysäkillä sama litania, eiköhän vaunussa olijat jo muista missä vaunussa ovat. Ja entäs ne, jotka ovat nousemassa vaunuun? No, katsovat kai linjatunnusta. Ja ne 0,000001 näkövammaista, jotka nelosella kulkevat, nousevat sitten sokkona vaunuun, kuulevat kuulutuksen kun ovet ovat juuri menossa kiinni ja jäävät sitten loukkuun sinne väärään vaunuun. Fiksua? Eli ihan vakavissaan: mihin sitä linjanumeron toistoa oikein ajatellaan tarvittavan?
 
Matkustin perjantaina vaunuissa 93 ja 106, joissa piti olla kuulutukset. Kummassakaan ei kuulunut pihahdusakaan. Voi p... siis Helsinki. No tänään menin vaunuilla 107 ja 108. Kuulutukset olivat yhtä surkeita, kuin osasinkin arvella. Ääni oli niin hiljaisella, että joutui melkein hengitystä pidättelemään, että kuuli. Yleensä ei kuullut, tai jos kuuli, jotain, osasi vain päätellä, että nyt se sanoi sitä ja sitä. Ja tosiaan kuuloni on todettu erinomaiseksi. Huomasin myös, että muutamia pysäkkejä jäi kuuluttamatta keskustan suuntaan mentäessä.

Kuulutus oli tosiaan se sama kuin ennenkin, virheineen ja huonoine äänenlaatuineen. Kuulutus oli yhtä sössötystä särinällä höystettynä. "Jinja nenjä - Ninje fyra. Meijjahden saijaala - Maijjanf sshjukhuusf".

Kun eletään 2000-luvun loppua, olisi syytä saada kuulutus ajan mukaiselle tasolle. Metron kuulutuksissa ei ole moitteen sijaa, miksei raitiovaunuissa saavuttettaisi samaa tasoa? Vanhan huonon nauhan kaivaminen arkistosta ei kuulosta muulta kuin Helsinkiläiseltä toiminnalta.

Tässä muutama ajatus kuulutuksista:
  • Kuulutuksen äänenvoimakkuus on oltava kuuluva, mutta ei häiritsevä, kuten metrossa.
  • Kuulutus on artikuloitava s e l k e ä s t i, ei sössötetä. Äänenlaatu on myös oltava hyvä, eikä kuulutus saa särähdellä.
  • Kuulutus saisi tulla hieman lähempänä pysäkkejä, nyt ne tuntuivat tulevan turhan aikaisin.
  • Linjanumeron kuulutus on täysin turha, varsinkin kun se tulee juuri silloin, kun ovet ovat auenneet ja sisääntulijat odottavat vielä ulkona sisäänpääsyä. Linjan hokeminen on muutenkin erittäin ärsyttävää. Ei metrossakaan jankata määränpäätä jatkuvasti.
 
Takaisin
Ylös