Bussiterminaali
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 220
Ei metrossakaan jankata määränpäätä jatkuvasti.
Ei kai sitä jankata kun meillä ole kovin montaa määränpäätäkään
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Ei metrossakaan jankata määränpäätä jatkuvasti.
Tässä muutama ajatus kuulutuksista:
- Kuulutuksen äänenvoimakkuus on oltava kuuluva, mutta ei häiritsevä, kuten metrossa.
- Kuulutus on artikuloitava s e l k e ä s t i, ei sössötetä. Äänenlaatu on myös oltava hyvä, eikä kuulutus saa särähdellä.
- Kuulutus saisi tulla hieman lähempänä pysäkkejä, nyt ne tuntuivat tulevan turhan aikaisin.
- Linjanumeron kuulutus on täysin turha, varsinkin kun se tulee juuri silloin, kun ovet ovat auenneet ja sisääntulijat odottavat vielä ulkona sisäänpääsyä. Linjan hokeminen on muutenkin erittäin ärsyttävää. Ei metrossakaan jankata määränpäätä jatkuvasti.
Matkustin perjantaina vaunuissa 93 ja 106, joissa piti olla kuulutukset. Kummassakaan ei kuulunut pihahdusakaan.
Automaattikuulutukset saa nimittäin pois päältä yhdellä napinpainalluksella.
Uusin puutehavainto kuulutuksista on se, että Senaatintorin, Aleksanterinkadun ja Lasipalatsin pysäkkejä ei kuuluteta kummassakaan suunnassa.
Meilahdessa oli myös jokin pysäkki, joka puuttui. Ainakin Lasipalatsin kuuluttamattomuus johtuu siitä, että edellisen kokeilun alkaan pysäkin nimi oli Postitalo.
Nyt kun metron asetinlaitteen uusimisen yhteydessä on havaittu kokeilukuulutuksia, niin en malta olla sanomatta, että näppärästi on kolmen vuoden takainen kuulutuskokeilu nelosella unohtunut vähin äänin.
Ilmeisesti päädyttiin tulokseen, "ei onnistu/mahdotonta".
Sieltähän ne tulivat.Tuliko kuulutukset siis automaattisesti LIVAsta
Kyllä näin on. Helsinki ei tässäkään mielessä ole ainutlaatuinen, vaan vastaava vastalauseryöppy on yleiseurooppalainen ilmiö, kun pysäkkikuulutuksia otetaan käyttöön bussi- ja raitiovaunuliikenteessä.
Kuulutukset ovat luonnollinen osa matkustajainformaatiota ja kuuluvat laadukkaaseen joukkoliikenteeseen.Tietenkin virallisesti nuo kuulutukset ovat vain näkövammaisia varten, mutta käytännössä niistä hyötyvät kaikki.
Haluaisin tässä vaiheessa huomauttaa, että HSL-liikenteessä on kaksi tuotetta, joiden palveluun sisältyy kuulutukset:Avaimia laadukkaisiin kuulutuksiin ovat:
- lyhyt ja ytimekäs merkkiääni
- miellyttävä kuulutusääni
- selkeä artikulointi
- pysäkille pysähdyttäessä vaunun linjan kuuluttaminen vain ulkokaiuttimilla
- harkittu määrä kuulutuksia vaihtoyhteyksistä tärkeimmillä vaihtopysäkeillä
Mm. Tukholman esimerkki kuulutusten toteutuksista on kerrassaan mainio, ja siitä on syytä ottaa oppia.
lähijunaliikenne, jossa napakkaääninen Eija Ahlberg (os. Kare) kuuluttaa (junatyypistä riippuen plim-äänen jälkeen)