• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HKL: Pysäkkikuulutuksia linjalle 4

Viimeksi muokattu:
VR luottaa oman korvani mukaan Windowsin oletushuomioääneen kuulutuksissaan.
Sama vaikutelma mullekin on syntynyt.
...mikä on mielestäni typerää yritysimagon väheksyntää kun voisi tehdä jotain kaunista ja fiksua
Muistin virkistykseksi VR:n "vanha" kuulutusmerkkiääni, upea kolmisointu tässä videossa:

http://youtu.be/QKaBzx-Iabo

Harmi vain sekin on pilattu kuulutusnauhaan äänitetyllä Windows 95-kilahduksella.
 
Muistin virkistykseksi VR:n "vanha" kuulutusmerkkiääni, upea kolmisointu tässä videossa:

Se oli hieno. Muistan kuinka lapsena kävin mielelläni rautatieasemalla, ja yksi tärkeimpiä osia tunnelmasta oli juuri tuo kolmisointukilahdus, jota soitettiin niin junissa kuin asemilla. Jossain vaiheessa 80/90-luvun vaihteen ympärillä oli osalla asemista (ensin Helsingissä, myöhemmin myös ainakin Tampereella) käytössä hieno nelisointukilahdus. Sitä en muista kuulleeni enää aikoihin.

Tässä muuten esimerkki hyvin tehdystä kuulutuksesta etumerkkeineen, ei taatusti häiritse ketään vaan kuulostaa ystävälliseltä, rauhalliselta ja miellyttävältä:

http://www.youtube.com/watch?v=kJ_4hziXs5Q&sns=em
 
Viimeksi muokattu:
Muistin virkistykseksi VR:n "vanha" kuulutusmerkkiääni, upea kolmisointu tässä videossa

Muistan lukeneeni, että tämän kolmisävelisen melodian on Valtionrautateille säveltänyt tilauksesta Olli Ahvenlahti, jonka kansan syvät rivit muistanevat Puppe-hahmostaan, chanson-laulaja Jean-Pierre Kuselan aisaparina.
 
Muistan lukeneeni, että tämän kolmisävelisen melodian on Valtionrautateille säveltänyt tilauksesta Olli Ahvenlahti, jonka kansan syvät rivit muistanevat Puppe-hahmostaan, chanson-laulaja Jean-Pierre Kuselan aisaparina.

Olli A:n sävellykset on tietenkin pohjustettu jo perhepiirissä ja tehty vissiin, jos oikein muistan tarinaa, ilman sen ihmeempiä korvauksia, sillä hänhän on tuonaikaisen Valtionrautateiden mainospäällikön Igor Ahvenlahden poika.

Igor A:n kädenjälki on tuttua kaikille, jotka tuntevat VR:n mainoksia 1950-80-luvuilta. Esim. satavuotisfilmien kässärit (1962) ovat häneltä. Igor A:n työaikana VR pokkasi vähän väliä kansainvälisiä pokaaleja rautatiemainosfilmikilpailuissa yms.

Nykyään ei sellaista juuri tapahdu. Kivimiehet sai kai joku vuosi sitten jonkin palkintosijan ulkomailla, mutta vähäistä se on Ahvenlahden aikaan verrattuna.
 
Kaivaessani esiin ääninäytettä pysäkkikuulutuksista bussissa hoksasin, että Helsingissähän on monella* bussilinjalla jo nyt käytäntö, että jokaisen pysäkin kohdalla kuuluu matkustajia pahasti häiritseviä piippauksia: Matkakortinlukulaite piippailee innokkaasti matkustajien noustessa kyytiin. Olin tosin unohtanut, että ne piippaukset kuuluvat matkustamoon, koska ne ovat niin tavallinen ääni, ettei niitä huomaa muuten kuin silloin kun ne koskevat itseä.

Mutta tässäpä tuo ääninäyte: https://www.youtube.com/watch?v=Vp0OMeeMbJY .

*) On myös bussilinjoja, joilla jokaiselta pysäkiltä ei nouse kyytiin matkustajia. Kuitenkin, kaikilla pysäkeillä matkustajia saavien linjojen vakiomatkustajat eivät liene hermoraunioita matkakortinlukijan piippailusta huolimatta.
 
Kuulutusten etumerkeistä vielä, tässä tapauksessa tosin asemakuulutuksista... Henkilökohtaisesti pidän kenties maailman kauneimpana tätä SNCF:n vuotta 2005 edeltänyttä versiota (sama lyhyenä).

Nykyinen SNCF:n etumerkki on varta vasten äänisuunnittelufirman tekemä, mutta itse en pidä siitä ihan yhtä paljon kuin edellisestä. (Saman firman tuotantoa on myös ADP:n eli Pariisin lentokenttien melodia, joka korvasi CDG:n vanhan etumerkin.)

Näissä kuulutusetumerkeissä vaikuttaisi muuten olevan aika paljon mahdollisuuksia variointiin. Hämmästyttävää kuinka paljon tällaista materiaalia löytyy YouTubesta. Taitaa olla omat harrastajansa tälläkin aihealueella. ;)
 
Kuulutusten etumerkeistä vielä, tässä tapauksessa tosin asemakuulutuksista... Henkilökohtaisesti pidän kenties maailman kauneimpana tätä SNCF:n vuotta 2005 edeltänyttä versiota (sama lyhyenä).

Nykyinen SNCF:n etumerkki on varta vasten äänisuunnittelufirman tekemä, mutta itse en pidä siitä ihan yhtä paljon kuin edellisestä.
Oikeasti aika järkyttävä tuo uusi, mikä se TÄT TÄT TÄÄDU-kiakasu siinä oli? Vanhassa vara parempi!
 
Tiehästi pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä ei mielestäni ole mitään tarvetta käyttää erillistä äänimerkkiä pysäkkikuulutukselle. Ainakin Helsingin metrossa homma pelittää nykyisellään oikein hyvin ja sopisi lähes sellaisenaan raitiovaunuille. Sen sijaan tuollainen ranskalainen puolisinfonia on mielestäni aivan liian pitkä ko. liikenteeseen pituutensa vuoksi ja ainakin itsellä hermo palaisi sen jatkuvaan toistamiseen. Rautatieasemilla ja -liikenteessä se onkin jo sitten eri juttu, kun sitä ei kahden minuutin välein tarvitse kuunnella.
 
Tiehästi pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä ei mielestäni ole mitään tarvetta käyttää erillistä äänimerkkiä pysäkkikuulutukselle. Ainakin Helsingin metrossa homma pelittää nykyisellään oikein hyvin ja sopisi lähes sellaisenaan raitiovaunuille. Sen sijaan tuollainen ranskalainen puolisinfonia on mielestäni aivan liian pitkä ko. liikenteeseen pituutensa vuoksi ja ainakin itsellä hermo palaisi sen jatkuvaan toistamiseen. Rautatieasemilla ja -liikenteessä se onkin jo sitten eri juttu, kun sitä ei kahden minuutin välein tarvitse kuunnella.
Veit jalat suustani.
 
Miten olisi japanilaistyyliset, joka linjalle omanlaisensa jinglemelodiat?

(Ei, tämä ei ollut tarkoitettu vakavasti harkittavaksi.) :)
 
Tiehästi pysähtyvässä kaupunkiliikenteessä ei mielestäni ole mitään tarvetta käyttää erillistä äänimerkkiä pysäkkikuulutukselle. Ainakin Helsingin metrossa homma pelittää nykyisellään oikein hyvin ja sopisi lähes sellaisenaan raitiovaunuille. Sen sijaan tuollainen ranskalainen puolisinfonia on mielestäni aivan liian pitkä ko. liikenteeseen pituutensa vuoksi ja ainakin itsellä hermo palaisi sen jatkuvaan toistamiseen. Rautatieasemilla ja -liikenteessä se onkin jo sitten eri juttu, kun sitä ei kahden minuutin välein tarvitse kuunnella.

Minusta tuo Wienin äänimerkki ratikassa (kts. yllä) oli aika onnistunut. Yksi tai kaksi säveltä on ihan asiallista, siihen tuskin hermo palaa kunhan ääni itsessään on riittävän kauniisti toteutettu. Madridissa tosin on lähijunissakin melkoinen sinfonia, eikä se kuulosta ollenkaan pahalta paikan päällä. Olen sen downloadannut jopa kännykkäni soittoääneksi.

Asemilla on minusta syytä ollakin vähän enemmän huomiota keräävä merkkiääni. Nykyinen suomalainen minimalismi, jossa ei ole mitään merkkiääntä on tyly ja hankala: saattaa jäädä kuulematta alkuosa kuulutuksesta kun kestää hetken havahtua siihen, että nyt sieltä kuuluu jotain. Mukava melodia luo joviaalimpaa tunnelmaa.
 
Minusta tuo Wienin äänimerkki ratikassa (kts. yllä) oli aika onnistunut. Yksi tai kaksi säveltä on ihan asiallista, siihen tuskin hermo palaa kunhan ääni itsessään on riittävän kauniisti toteutettu. Madridissa tosin on lähijunissakin melkoinen sinfonia, eikä se kuulosta ollenkaan pahalta paikan päällä. Olen sen downloadannut jopa kännykkäni soittoääneksi.

Asemilla on minusta syytä ollakin vähän enemmän huomiota keräävä merkkiääni. Nykyinen suomalainen minimalismi, jossa ei ole mitään merkkiääntä on tyly ja hankala: saattaa jäädä kuulematta alkuosa kuulutuksesta kun kestää hetken havahtua siihen, että nyt sieltä kuuluu jotain. Mukava melodia luo joviaalimpaa tunnelmaa.

Makuasioitahan nämä toki ovat. Mielestäni kuitenkin kaupunkiliikenteessä, jossa tavallaan tapahtuu koko ajan, ei tarvitse vastaavaa herätystä, kuin pitkän matkan junaliikenteessä tai vaikkapa näiden välimuodossa eli R/H/Z -tyyppisessä liikenteessä, jossa luonteeseen kuuluvat pitkät hiljaiset ajat. Merkkiäänellä on jonkinlainen todennäköisyys muodostua ärsyttäväksi kakofoniaksi tai piipitykseksi, mutta pysäkkikuulutuksella sen sijaan on korkea informaatioarvo, joten sen sisällyttäisin kaikkeen kaupunkiliikenteeseenkin. Toisaalta yleensä kaikkeen tottuu aikanaan, enkä usko, että pieni kilauttelukaan loppujen lopuksi ketään vakiokäyttäjää jäisi ärsyttämään. En vain koe sitä tarpeellisena tiheäpysähdyksisessä liikenteessä.

Voittokombinaatio minun mielestäni kaupunkiliikenteeseen = pelkkä pysäkkikuulutus + seuraavan pysäkin nimi aina näytössä näkyvillä.
 
Takaisin
Ylös