Raide-Jokeri

Tekniikka ja Talous -lehti on jostain saanut tiedon, että kaupallinen liikenne voi alkaa harvennetulla vuorovälillä jo kesän 2023 jälkeen. Toivon mukaan kyseessä on jokin sisäpiirin tieto eikä esimerkiksi tulkinta täällä tai muualla käydystä spekulaatiosta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje

Ei tätä hirveän sisäpiiritietona voi pitää kun asia on julkaistu HSL:n TTS:ssä (sivu 35) jo kesäkuussa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2022162-2-20566.PDF

"Pikaraitiolinjan 550 käyttöönotto
Varaudutaan pikaraitiolinjan 550 liikenteen käynnistykseen syyskaudella 2023, jolloin nykyinen runkobussilinjan 550 lakkautetaan."
 
TTS:n sisällöstä ollaan kyllä keskusteltu moneen kertaan, muun muassa sen omassa langassa http://jlf.fi/f12/16725-hsl-toiminta-ja-taloussuunnitelma-2023-2025-a/ , mutta se nimenomaan puhuu ajakohdasta, jolloin bussilinjakin lopettaa, kun taas mainitun spekulaation aiheena on ollut tuleeko vaunuja tarpeeksi tehtaalta tuohon bussilinjan lopetukseen ennen tämänhetkistä virallista ajankohtaa 1/2024 ja ajetaanko ennen sitä matkustajakoeliikennettä tai kaupallista liikennettä harvemmalla vuorovälillä bussilinjan kanssa rinnan.
 
tuleeko vaunuja tarpeeksi tehtaalta tuohon bussilinjan lopetukseen ennen tämänhetkistä virallista ajankohtaa 1/2024

Tähän ei ole meilläkään varmaa tietoa. Epävarmuuksia on mm. vallitsevan maailmantilanteeseen ja komponenttien saatavuuteen liittyen. Siksi kaikki matkustajaliikenteen alkamiseen liittyvä on spekulointia suuntaan jos toiseenkin.
 
Ei tätä hirveän sisäpiiritietona voi pitää kun asia on julkaistu HSL:n TTS:ssä (sivu 35) jo kesäkuussa. https://hslfi.oncloudos.com/kokous/2022162-2-20566.PDF

"Pikaraitiolinjan 550 käyttöönotto
Varaudutaan pikaraitiolinjan 550 liikenteen käynnistykseen syyskaudella 2023, jolloin nykyinen runkobussilinjan 550 lakkautetaan."

Toisaalta syyskuussa lehdistölle kerrottiin Roihupellon varikolla Kaupunkiliikenneosakeyhtiön edustajan toimesta (nyt en enää muista kuka, mutta ei se ole olennaista), että HSL ei ole ollut innokas minkäänlaisista matkustajakoeliikenteistä, vaan haluaa aloittaa vasta vuoden 2024 alusta ja ns. täydellä tohinalla.

Että ei me taideta tässä vaiheessa tietää vielä mitään muuta kuin sen, että emme tiedä mitään. :) No, ehkä sen uskaltaa jo tietää, että radasta se ei ainakaan jää kiinni. Eli avoimet kysymykset on vaunujen riittävyys, kuljettajien riittävyys ja HSL:n halukkuus.
 
Mielestäni liikenne kannattaisi aloittaa vasta sitten, kun vaunuja on enemmän. Kymmenen minuutin vuoroväli ei anna hyvää ensivaikutelmaa raitiotiestä, koska se on merkittävästi harvempi kuin bussiliikenteen ruuhkavuoroväli 5 min. Viiden ja 7,5 minuutin vuorovälillä taas ei ole suurta eroa.
 
Mielestäni liikenne kannattaisi aloittaa vasta sitten, kun vaunuja on enemmän. Kymmenen minuutin vuoroväli ei anna hyvää ensivaikutelmaa raitiotiestä, koska se on merkittävästi harvempi kuin bussiliikenteen ruuhkavuoroväli 5 min. Viiden ja 7,5 minuutin vuorovälillä taas ei ole suurta eroa.

Bussi-550:n ruuhkan vuoroväli on kuitenkin vähentyneen kysynnän takia jo harvennettu 6-8 minuuttiin. Kapasiteettia 10 min välein kulkevat ratikat tarjonnevat samaa luokkaa tai jopa enemmän.
 
Mielestäni liikenne kannattaisi aloittaa vasta sitten, kun vaunuja on enemmän. Kymmenen minuutin vuoroväli ei anna hyvää ensivaikutelmaa raitiotiestä, koska se on merkittävästi harvempi kuin bussiliikenteen ruuhkavuoroväli 5 min. Viiden ja 7,5 minuutin vuorovälillä taas ei ole suurta eroa.

Jos vertaa tuota kympin eiliseen 48 minuutin vuoroväliin, niin eiköhän se ole ihan kohtuullinen sentään. En tosin ymmärrä, mistä tuonne kuljettajat taiottaisiin, mutta katsotaan nyt.

Höselihän on hukannut matkustajia pysyvästi niin hirvittävän määrän, että kapasiteettiperustetta tiheämmälle vuorovälille ei varmastikaan ole.
 
Kapasiteetin kanssa ratkaiseva kysymys on milloin bussilinja lopetetaan. TTS:ssä sanotaan sitten, kun voidaan ratikoilla liikennöidä 7,5min vuorovälillä, mutta sitähän ei tiedetä joustetaanko tästä samoin kun joustetaan aloitusvuorovälistä yleensä. Virallisen aloituksenhan ei tarvitse tapahtua samalla kuin bussilinjan lopetus, kuten ei metronkaan uutta liityntälinjastoa oteta käyttöön kuin vasta joskus ensi vuoden puolella vaikka jatke aloittaa viikon päästä.

Siihen mikä tulee olemaan tarvittava kapasiteetti tulevalla ratikkalinjalla vaikuttaa moni muukin asia kuin vain nykyiset matkustajat ja vuoroväli. Vaikka Helsingin puolella mennään harvemmalla vuorovälillä, niin koululaisille on lisätty lähtöjä Leppävaarasta etelään, eli siellä vuoroväli on paljon tiheämpi aamuruuhkassa. Samoin sillä välillä kulkee myös 555, joka loppuu ratikan aloituksen aikoihin. Helsingin puolella on taas pitkä poikkeusreitti Koskelan kautta, joka vaikuttaa matkustajamääriin. Sitten yleisesti vaikuttavia asioita ovat aikaisempi ruuhkaisuus, joka esti matkustajamääriä kasvamasta lähes kymmeneen vuoteen, vaikka sekä ympäröivä asukasmäärä, että asukasluvut seudulla yleensä ovat kasvaneet. Moni ruuhkaisuuteen närkästynyt varmasti odottaa ratikan tuloa ennen kuin kokeilee mahtuuko vielä kyytiin. Ja päälle vielä raidekerroin.
 
emt, näin amatööristä tuntuisi siltä, että kannattaisi aloittaa valmiilla tuotteella, jossa vuoroväli on riittävä ja liitynnät pelaavat siten kuin on suunniteltu. Kehä I on ruuhka-aikoina melkoista matelua ja raidejokeri saattaa jopa poikkeuksellisesti siirtää autoilijoita jl:n käyttäjiksi, mutta se edellyttäisi hyviä ja sujuvia matkustuskokemuksia heti startista. Kokeilijoita on varmasti. Toisaalta kokeiluun se jää, jos vaunut ovat tuulilasikuormassa ja vaihdot eivät toimi.

Pidemmällä aikavälillä raidejokerin suosio on taattu: rakennuttajilla on kiinnostusta reitin varrelle ja tulevien käyttäjien määrää rajoittaa lähinnä kaupungin kunnianhimoton kaavoitus.
 
Nyt olen hämmentynyt – joku tässä ei stemmaa.

HBL 26.11.2022 sanoi:
Miten aiotte onnistua rekrytoimaan kaikki ne kuljettajat, jotka [jokeria varten] tarvitaan, kun nytkin on jo pulaa kuljettajista joukkoliikenteessä?
– Toivomme, että Raidejokeri houkuttelee uusia kiinnostuneita. Se on vähän erilainen, eikä tarvitse mennä keskustaan asti, että pääsee ajamaan raitiovanua, sanoo Lähdetie.

(Suomennos omani.)

Nyt on kuitenkin niin, että mitään erillisiä jokerikuljettajia ei ole ollut tarkoitus palkata, vaan kaikki raitiovaununkuljettajat ajavat sikinsokin vuoroja keskustassa ja jokerilla. Eli onkohan tähän tullutkin nyt sitten muutos, vai onko tuo HBL:lle annettu lausunto höpöhöpöä?
 
emt, näin amatööristä tuntuisi siltä, että kannattaisi aloittaa valmiilla tuotteella, jossa vuoroväli on riittävä ja liitynnät pelaavat siten kuin on suunniteltu. Kehä I on ruuhka-aikoina melkoista matelua ja raidejokeri saattaa jopa poikkeuksellisesti siirtää autoilijoita jl:n käyttäjiksi, mutta se edellyttäisi hyviä ja sujuvia matkustuskokemuksia heti startista. Kokeilijoita on varmasti. Toisaalta kokeiluun se jää, jos vaunut ovat tuulilasikuormassa ja vaihdot eivät toimi.

Pidemmällä aikavälillä raidejokerin suosio on taattu: rakennuttajilla on kiinnostusta reitin varrelle ja tulevien käyttäjien määrää rajoittaa lähinnä kaupungin kunnianhimoton kaavoitus.

Pehmeä aloitus voi olla ihan toimiva ratkaisu sekin. Tampereella raitiotie avattiin asteittain: Ensin keväällä/kesällä '21 koeliikenne linjalla 3 vartin vuorovälillä bussiliikenteen jatkaessa rinnalla, heinäkuussa '21 raitiolinjan 3 vuorovälin tihentyminen 7,5 minuuttiin (kun kalustoa oli tarpeeksi), bussit yhä rinnalla. Lopulta elokuussa päällekkäisen bussiliikenteen lakkauttaminen ja raitiolinjojen 1 ja 3 täysimääräinen liikennöinti.

Matkustajat saivat totutella muutokseen rauhassa ja lopullinen muutos ei ollut enää niin suuri. Avainasemassa on viestintä. Jos aloitus "brändätään" matkustajakoeliikenteeksi ja kevyeksi avaukseksi, matkustajan odotukset asettuvat eri tasolle kuin lopullisessa palvelussa.
 
Nyt on kuitenkin niin, että mitään erillisiä jokerikuljettajia ei ole ollut tarkoitus palkata, vaan kaikki raitiovaununkuljettajat ajavat sikinsokin vuoroja keskustassa ja jokerilla. Eli onkohan tähän tullutkin nyt sitten muutos, vai onko tuo HBL:lle annettu lausunto höpöhöpöä?

HSL on jo päättänyt, että pikaraitiotie 550:n (Raide-Jokerin) operointi tullaan kilpailuttamaan 5-8 vuoden sisällä. Näin olleen Raide-Jokerille rekrytoitavat kuljettajat tulevat mahdollisesti siirtymään uuden operaattorin palkkalistoille toisin kuin kantakaupungin raitioteiden kuljettajat, jotka jatkavat Kaupunkiliikenteellä.
 
HSL on jo päättänyt, että pikaraitiotie 550:n (Raide-Jokerin) operointi tullaan kilpailuttamaan 5-8 vuoden sisällä. Näin olleen Raide-Jokerille rekrytoitavat kuljettajat tulevat mahdollisesti siirtymään uuden operaattorin palkkalistoille toisin kuin kantakaupungin raitioteiden kuljettajat, jotka jatkavat Kaupunkiliikenteellä.

Pitääkö tämä nyt ymmärtää niin, että on kahdenlaisia työsopimuksia?Kantakaupunkikuljettaja, joka ajaa myös jokerilla. Ja jokerikuljettaja, joka ajaa myös kantakaupungissa.

Vai niin, että nämä kaksi nyt kuitenkin eriytetään toisistaan niin, että jokerikuljettajat ajavat vain jokeria?
 
Takaisin
Ylös