Raide-Jokeri

Katos vaan. Olen miettinyt, miten rata on niin vinksinvonksin ja epäillyt, että joko silmissäni on vikaa tai sitten se on rakennettu todella huolimattomasti, eli nyt vasta tehdään raiteentukeminen. Hyvä, että löytyi kolmas selitys. Noilla kiskoillahan näkyy kaikenlaista kiskovehjettä jo, Otaniemessä oli pieni fillariresiina ja Pirkkolantiellä lavettivaunu.
 
Katos vaan. Olen miettinyt, miten rata on niin vinksinvonksin ja epäillyt, että joko silmissäni on vikaa tai sitten se on rakennettu todella huolimattomasti, eli nyt vasta tehdään raiteentukeminen. Hyvä, että löytyi kolmas selitys. Noilla kiskoillahan näkyy kaikenlaista kiskovehjettä jo, Otaniemessä oli pieni fillariresiina ja Pirkkolantiellä lavettivaunu.

Raidejokerin toteutus on lähempänä rautatietä kuin Helsingin nykyistä rataverkkoa.
 
Raidejokerin toteutus on lähempänä rautatietä kuin Helsingin nykyistä rataverkkoa.
Kaikista rautatiemäisimmäksi moni varmasti luokittelee sepeliradan, jota Raide-Jokeri kertoo nettisivullaan tulevan 8 km. Toisaalta betoniin valettua kiintoraidetta tulee reilu 17 km. Osa kiintorataosuuksista voi näyttää rautatiemäiseltä vignole-kiskotuksen takia.
 
Kaikista rautatiemäisimmäksi moni varmasti luokittelee sepeliradan, jota Raide-Jokeri kertoo nettisivullaan tulevan 8 km.

Näin varmasti on. Toisaalta Norrtäljentien rata näyttää siltä, että se olisi rakennettu 1950-luvulla ja Otaniemen kiemurtelusta tulee mieleen Pikku Huopalahti. Harvinaisen monipuolinen rata kaiken kaikkiaan.
 
ajolankoja vedetty jo

"Raide-Jokerin linjalla on päästy monissa kohteissa jo vetämään ajolankoja. Ajolanka on käytännössä todella pitkä virtakisko, jolla syötetään raitiovaunulle sen tarvitsema sähköteho, ja se on yhdistetty sähkönsyöttöasemien syöttökennoihin kaapeleilla. Ajolanka on sähköradan se osa, johon kaluston virroitin osuu ja josta ratikka ottaa sähkön. Ajolanka yhdessä kannattimen, ripustimien, tukijohtimien ja kääntöorsien kanssa muodostavat ajojohtimen."

https://raidejokeri.info/ajolankoja-paasty-vetamaan-jo-useissa-kohteissa/
 
Espoossa valmista

"Raide-Jokeri-projektin Espoon osuudella saavutettiin tärkeä virstanpylväs syyskuun lopussa. Yhtenäistä kaksoisraidetta on nyt Keilaniemestä Kuusisaarentieltä Leppävaaran kautta Vermoon Helsingin rajalle saakka. Kiskot saatiin yhdistettyä 30. syyskuuta, kun Impilahdensillan pohjoispäätyyn asennettiin kiskonliikuntalaite. Espoon osuudella raiteita puuttuu enää Keilaniemestä, jossa rakennetaan Raide-Jokerin päätepysäkkiä."

https://raidejokeri.info/espoossa-pikaraitiotien-raiteet-valmiina-keilaniemesta-vermoon/
 
Raidejokeri osa pääkaupunkiseudun pikaraitiotieverkostoa

”Erityisen hankkeesta tekee ensinnäkin sen, että tällaista ei ole ennen tehty. Meillä on pääkaupunkiseudulla raitioteitä ja junaraiteita, mutta Raide-Jokeri onkin sitten jotakin vähän tältä väliltä. Koska pikaraitiotiehankkeille ei ole ollut Suomessa valmiina ohjeistusta, valmiiden ratkaisujen sijasta meidän on ensin ollut määritettävä ja mietittävä mitä olemme tekemässä ja millaisin teknisin ratkaisun ne ovat toteutettavissa.”


Raidejokeri ei siis ole eurooppalaisten hyvien periaatteiden mukaan rakennettu.

https://raidejokeri.info/raide-joke...asteet-taklataan-puhaltamalla-yhteen-hiileen/
 
Raidejokerille vaihteita, miksi ?

"Yhteensä Raide-Jokerin linjalla on 32 vaihdetta ja varikolla 24 vaihdetta. Sähkökäänteisillä vaihteilla varustettuja suunnanvaihtopaikkoja on Otaniementiellä, Alberganesplanadilla, Vihdintiellä ja Maaherrantiellä. Lisäksi päätepysäkeillä ja varikon risteyksessä on sähkökääntöiset vaihteet. Näiden sijoittelussa on huomioitu pysäkkien läheisyys. Kääntyminen onnistuu siis pysäkillä tai sen jälkeen."

https://raidejokeri.info/pikaraitiotien-vaihteet-missa-niita-on-ja-miksi/
 
Raidejokerille vaihteita, miksi ?

Oliko tämä retorinen kysymys? Selitän kuitenkin: Puolenvaihtoraiteita tarvitaan erilaisissa poikkeustilanteissa. Juna (vaunu) voidaan kääntää paluusuuntaan jos radalla on edessä este ja jatkaa liikennettä lyhennetyllä radalla. Metrosta ja rautateiltä poiketen Raide-Jokerilla ei kuitenkaan ajeta yhden raiteen ajoa, sillä se olisi liian vaikeaa sekaliikennekaistoilla ja häiriöaltista kulunvalvontajärjestelmän puuttumisen takia. Myöhemmässä vaiheessa Raide-Jokerille lisätään vaihteet jolla rata yhdistyy tuleviin mm. Vihdintietä ja Lahdenväylää kulkeviin raitioteihin.

Aiempaan kommenttiisi siitä, että Raide-Jokeria ei tehtäisi Keski-Eurooppalaisten käytänteiden mukaisesti, voisin kommentoida siten, että Raide-Jokerin suunnitteluperusteissa on hyödynnetty niin saksalaisia, ranskalaisia kuin tamperelaisiakin pikaraitioteiden parhaita oppeja. Keski-Euroopan pikaraitiotiet ovat nekin keskenään hyvin erilaisia kaupungista toiseen.
 
Raide-Jokerin koeajot alkavat Roihupellon varikon ja Oulunkylän välillä https://raidejokeri.info/raide-jokerin-koeajot-alkavat-roihupellon-varikon-ja-oulunkylan-valilla/ Artikkelissa kerrotaan, että koeajot on jaettu kuuteen eri alueeseen. Aikaisemmin sanottiin koeajojen etenevän idästä länteen, mutta nyt puhutaan vain Roihupellon ja Oulunkylän välistä, eli yksi noista viidestä muusta on kai varikon ja Itäkeskuksen väli. Siltinkin ensimmäinen osuus on aika pitkä verrattuna muihin viiteen. Se on yli 6km, kun jos loput radasta Oulunkylästä länteen jakaa neljään osaan niin ne olisivat keskimäärin vain 4,3km. Koeajojen on tarkoitus olla tehtynä kesäkuussa 2023

Tekniikka ja Talous -lehti on jostain saanut tiedon, että kaupallinen liikenne voi alkaa harvennetulla vuorovälillä jo kesän 2023 jälkeen. Toivon mukaan kyseessä on jokin sisäpiirin tieto eikä esimerkiksi tulkinta täällä tai muualla käydystä spekulaatiosta.
https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...&utm_medium=email&utm_campaign=Teta_Aamukirje
 
Tekniikka ja Talous -lehti on jostain saanut tiedon, että kaupallinen liikenne voi alkaa harvennetulla vuorovälillä jo kesän 2023 jälkeen. Toivon mukaan kyseessä on jokin sisäpiirin tieto eikä esimerkiksi tulkinta täällä tai muualla käydystä spekulaatiosta.

Toivotaan niin! Radasta ja vaunuista se ei jää kiinni, jos hyväksytään harvahko vuoroväli, esim 10 minuuttia, mikä varmasti riittää nykytilanteessa. Sen sijaan se voi jäädä kiinni kuljettajista. Nythän pitäisi saada käyntiin ennätyssuuri 20 kuljettajan kurssi. Toivotaan, että sinne saadaan noin monta nohevaa kokelasta. Mutta vaikka noistakin 17 pääsisi maaliin asti ja aloittaisi työnsä kuljettajana, niin kun siitä lasketaan eläkkeelle jäävät ja muuten vaan taloa vaihtavat, niin mahtaako riviin tulla edes kymmentä uutta kuljettajaa. Niillä pitäisi nyt ensi hätään saada noi taas käyttöön tulleet hätätila-aikataulut purettua.
 
Takaisin
Ylös