Raide-Jokeri

Toisaalta, samanlainen sumuinen termi on "metro", joka voi tarkoittaa mitä tahansa metrojunasta metroradan kautta metrojärjestelmään.

Unohtamatta Austinin fiaskomallia Austin Metroa ja Metro-tytöt yhtyettä, Metro-kioskeja vai oliko ne kauppoja jne. Itse asiassa surkea nimitys joukkoliikennevälineelle.
 
Vaikka puhekielessä ratikka on yleinen, niin jäljempänä perustelemastai syistä näkisin että ainakin virkamiehet, poliitikot, liikennesuunnittelijat, tiedotusvälineet,konsultit jne puhuisivat Raitio-alkuisia sanoja käyttäen.

Esim: "Turkuun suunnitellaan raitioliikennettä" eikä "Turkuun suunnitellaan ratikkaa". Tuleehan sinne sitten enemmn kuin yksi raitiovaunu.

Joo, olen samaa mieltä. Meidän taitaa olla tamperelaisia kiittäminen siitä, että sana ratikka on nyt laajennettu merkitsemään vähän kaikkea, kuten metro on merkinnyt jo kauan. Rakennetaan metroa (metrorataa), odotetaan metroa (metrojunaa), metro (metroliikenne) ei kulje kun kiskoille hyppäsi ihminen, metroon (metrovaunuun) tuli tarkastajat ja niin edelleen. Aiemmin Helsingissä erotettiin ratikkamaailmassa nuo aika selkeästi. Jos joku vielä sanoikin, että Jätkäsaareen rakennettiin ratikkaa, niin tuskin kukaan sanoi, että Aleksis Kiven katu oli ratikan takia sekaisin, vaan kyllä se oli sekaisin työmaan tai kiskotyömaan tai raitiotien rakentamisen takia. Joku voi kyllä jäädä ratikan alle, mutta siitä seuraa ilman muuta se, että ratikat (monikossa) eivät kulje tai ovat myöhässä, eikä suinkaan se, että ratikka ei kulje. Tuntuisi oudolta, sen sijaan tamperelaisittain varmaan ihan luontevalta, käyttää tuota yksikössä. Tampereella on alusta lähtien käytetty sanaa ratikka kaikissa mahdollisissa merkityksissä. Ratikka vie parkkipaikat, ratikka valmistuu ensi vuonna, ratikka on kaupunkilaisten suosikki ja niin edelleen. Luulen, että meidän on nyt tähän tyytyminen, ei tuo enää takaisin muutu. Mutta tuo saattaa kyllä olla ainakin näin alkuvaiheessa alueellista kielenkäyttöä.
 
Unohtamatta Austinin fiaskomallia Austin Metroa ja Metro-tytöt yhtyettä, Metro-kioskeja vai oliko ne kauppoja jne. Itse asiassa surkea nimitys joukkoliikennevälineelle.

Amerikassa ”metro” on yleinen nimitys kaupunkiseudulle (vs. viralliset kuntarajat) ja useimmissa niissä ei ole minkäänlaista matkustajarautatiepalvelua. Ja maan vilkkain kaupunkirautatiejärjestelmä on ”subway,” vaikka sillä on laajoja maanpäällisiä rataosuuksia.
 
Suurkaupunki tai sen keskus (emokaupunki) on joissakin kielissä metropol, metropolis jne. Pariisin metrorautatieyhtiö sai nimekseen La Compagnie du chemain de fer métropolitain de Paris = Pariisin suurkaupunkirautatieyhtiö. Metro-sana joukkoliikennekontekstissa on peräisin tuollaisesta käsitteestä. Metro on muissa konteksteissa tietenkin paljon muutakin, usein sellaista joka ei liity raideliikenteeseen tai mihinkään liikenteeseen juurikaan millään tavalla. Jossain päin maailmaa metro(rautatie)t ovat subwaytä, jossain undergroundeja, jossain tunnelbanoja, jossain U-Bahneja - eivät siis mitenkään yleismaailmallisesti metroja. Meillä metro on perin mielenkiintoisesti asettunut tarkoittamaan paitsi itse järjestelmää, myös siinä kulkevia liikennevälineitä ja samalla infraakin. Tampereella ratikka näyttäisi olevan paikallinen "epämetro" (teknisesti ei tietenkään metro ollenkaan - todella kaukana siitä), mutta ratikkaa käsitteenä viljellään vastaavalla periaatteella. Voidaan ajatella vaikkapa niin, että ratikka tamperelaisittain ei ole suora synonyymi sille ratikalle, josta Helsingissä puhutaan.
 
JOukkoliikenteen KEhämäinen RunkolInja. Niinhän se taisi alunperin sitten kuitenkin olla. Bussi-Jokerin aloittaessa sitäkin termiä taidettiin hieman avata julkisuudessa.

Ratikkakeskusteluun palatakseni, päivän Aamulehdestä poimittua:

"Oikotie-asuntojen johtaja Anna Leinonen kertoo tiedotteessa, että Tampereen keskustan haluttavuuden lisääntymistä selittävät sekä _raitiovaunun_ että uusien tornitalojen valmistuminen Nokia-areenan viereen." Kuvatekstissä puolestaan jatketaan "Raitiovaunun valmistuminen lisää sekä keskustan että Hervannan kiinnostavuutta."

Nyt käytetään ratikan ohella jo raitiovaunuakin täysin synonyyminä raitiotielle. Lieneeköhän tässä enää mitään tehtävissä. Eipä varmaan.
 
Ratikkakeskusteluun palatakseni, päivän Aamulehdestä poimittua:

"Oikotie-asuntojen johtaja Anna Leinonen kertoo tiedotteessa, että Tampereen keskustan haluttavuuden lisääntymistä selittävät sekä _raitiovaunun_ että uusien tornitalojen valmistuminen Nokia-areenan viereen." Kuvatekstissä puolestaan jatketaan "Raitiovaunun valmistuminen lisää sekä keskustan että Hervannan kiinnostavuutta."

Nyt käytetään ratikan ohella jo raitiovaunuakin täysin synonyyminä raitiotielle. Lieneeköhän tässä enää mitään tehtävissä. Eipä varmaan.
Todella huonoa kehitystä ja kielen köyhtymistä. Olisi paljon selkeämpää käyttää erikseen käsitteitä raitiovaunu, raitiotie, raitioliikenne, raitiolinja jne. Itse noita käytänkin, paitsi korvaan raitiovaunun ratikalla puhekielessä. Nykyään ratikkaa näkee uutisissa ja jopa virallisissa tiedotteissa, usein vielä tarkoittamassa muuta kuin raitiovaunua. Kielitoimisto ei ole toistaiseksi määritellyt ratikkaa yleiskieliseksi missään merkityksessä. Olen laittanut asiasta palautetta HSL:lle, ja HSL puhuukin onneksi edelleen pääosin raitiolinjoista, raitioteistä jne.
 
En tiedä onko tämä jo ihan vanha juttu, mutta ainakin minulle uusi: Pirjontien Raide-Jokeri-pysäkille on tullut samanlainen aikataulu kuin muille katoksellisille pysäkeille, eli siinä on kartta, aikataulu yms. Erona normaalin bussikatoksen aikatauluun on "jokerin värinen" tausta sen "perus" sinisen sijaan.
 
Olen tässä nyt pari päivää makustellut tuota Jokerin uutta linjanumeroa, ja pidän siitä kovasti. On loogista jatkaa ratikkalinjojen numerointia kympistä ylöspäin ja on loogista, että ratikat ovat omassa sarjassaan eivätkä sikinsokin bussien kanssa. 550 ei kuulostaisi ratikkalinjalta.

Ymmärrän ajatuksen siitä, että kolme numeroa kuvaa seudullisuutta ja 5-alku poikittaisliikennettä, mutta ei kenelläkään ole vaikeuksia muistaa sitäkään, että linja 4 kulkee Munkkiniemeen, vaikkei siinä varsinaisesti mitään logiikkaa ole. Helppous tulee siitä, että reitit pysyvät vuosikymmeniä samoina, ja tuo jokerin reitti ei tuosta nyt ihan heti muutu.

Sattumalta 15 on ollut raitiolinjan numerona aiemminkin, suurin meillä koskaan, mikä on sinänsä mukava tribuutti. Nyt se on suurin numero, linjakin on suurin sekä pituudeltaan että vuoromäärältään ja todennäköisesti matkustajamäärältäänkin.

Ajattelisin, että meillä on pian 11 Haakoninlahdesta, 12 Yliskylästä, 13 Kalasatamasta, 14 Kannelmäestä/Vihdintieltä ja 15 sitten Jokerilla. Se on aivan hyvä, looginen ja kaunis rivi. Ja siitä sopii jatkaa sitten ylöspäin. (Omalla tavallaan 11 ja 13 voisivat ehkä vielä vaihtaa paikkaakin, niin numerointi tapahtuisi avausjärjestyksessä ja jos käy niin, että Kalasataman linja vaan pitenee Haakoninlahteen, niin ei jäisi aukkoja.)
 
Ajattelisin, että meillä on pian 11 Haakoninlahdesta, 12 Yliskylästä, 13 Kalasatamasta, 14 Kannelmäestä/Vihdintieltä ja 15 sitten Jokerilla. Se on aivan hyvä, looginen ja kaunis rivi. Ja siitä sopii jatkaa sitten ylöspäin. (Omalla tavallaan 11 ja 13 voisivat ehkä vielä vaihtaa paikkaakin, niin numerointi tapahtuisi avausjärjestyksessä ja jos käy niin, että Kalasataman linja vaan pitenee Haakoninlahteen, niin ei jäisi aukkoja.)

11 olisikin hyvä numero Haakoninlahdesta Kalasatamaan ja edelleen länteen jatkavalle, jolloin joidenkin karsastama 13 voitaisiin jättää kokonaan välistä pois...
 
11 olisikin hyvä numero Haakoninlahdesta Kalasatamaan ja edelleen länteen jatkavalle, jolloin joidenkin karsastama 13 voitaisiin jättää kokonaan välistä pois...

Meinaatko siksi, että 13 on epäonnen luku? En kyllä jättäisi sitä sen takia käyttämättä.
 
Skoda Group Nordic Regionin ja Raide-Jokerin Instagram-päivityksissä kerrotaan, että MLPRV KLOY 610:n kuljetus Helsinkiin on alkanut. Päivitys on tehty viime yönä eli iso osa kuljetuksesta lienee ajoittunut tälle päivälle (25.5.2023).

Vaunusarjan 601 - 629 toimituksista on kerrottu MLNRV3-ketjussakin, mutta mielestäni nämä ilmoitukset eivät kuulu sinne, onhan MLPRV1 eri sarja, ja teknisestikin KLOY:n kaupunki-Articeista poikkeava.
 
Tampereella on alusta lähtien käytetty sanaa ratikka kaikissa mahdollisissa merkityksissä. Ratikka vie parkkipaikat, ratikka valmistuu ensi vuonna, ratikka on kaupunkilaisten suosikki ja niin edelleen. Luulen, että meidän on nyt tähän tyytyminen, ei tuo enää takaisin muutu. Mutta tuo saattaa kyllä olla ainakin näin alkuvaiheessa alueellista kielenkäyttöä.

Ihan alussa puhuttiin pikaratikasta tai pikaraitiotiestä. Mutta sitten ne teurastettiin julkisuudessa niin pahasti, että piti löytää uusi termi, katuraitiotie. Joka taas ei tarkoita mitään erityisesti. Lopulta päädyttiin termiin ratikka jopa virallisessa viestinnässä. Omaa korvaani tämä raastaa samaan tyyliin kuin Nysse joukkoliikenteen brändinimenä.

Toisaalta jo alunperin tuntui harmilliselta, että raitiotielle, -vaunulle ja -liikenteelle ei ollut samanlaista yleistä kattonimikettä kuin metro. Se mutkisti asian käsittelyä yleistajuisesti mm. mielipidekirjoituksissa. No, nyt sellainen termi on, ja se on ratikka - merkityksessä kuin merkityksessä. Vaikka se raastaa edelleen korvia, se on funktionaalisesti erittäin hyödyllinen termi, ja saattaapa se levitä Tampereen ”lahjana” jopa HSL-alueen asukkaiden keskuuteen, kuten yllä viitattiin.

Efektiivisesti muuten Tampereen ratikka on katumetro. Tätä en väsy toistamasta. :)
 
Takaisin
Ylös