Youtubessa jokerin kyydistä video, missä rata ajetaan päästä päähän länteen
https://www.youtube.com/watch?v=RNjHsR9BRYE Kanavalla on samanlaisia videoita viimeisen vuoden ajalta muiltakin linjoilta, mutta tämä oli ensimmäinen jokerilta ja videossa kuuluvan puheen perusteella jokin tutustumisajo kuskille, joka kanavaa pitää.
Ajo kestää n. 50 min, kun pääsääntöisesti ei pysähdytty pysäkeille. Parissa kohdassa tunnistus oli jo ennen risteystä olevaa pysäkkiä, jolloin vaunu ehti pysähtymään pysäkille kymmeneksi sekuntiksi, mikä toisaalta on lyhyempi kuin hankesuunnitelman mukaiset 15s pysähdykset hiljaisemmilla pysäkeillä.
Voisin tähän koota pysäkillä pysähtymisten vaikutukset valoihin, kun nämä näköjään kiinnostavat:
Raitiovaunun ilmaisin on ennen pysäkkiä jolloin pysäkkiaika vaikuttaa seuraavaan/seuraaviin liikennevaloihin (suluissa pysäkit jotka eivät vaikuta):
Itäkeskus-Keilaniemi
(Itäkeskus), Roihupelto, Kauppamyllyntie, Karhukallio, (Latokartano), Viikin tiedepuisto, (Viikinmäki), (Veräjämäki), (Oulunkylän asema), (Oulunkylän keskusta), Teininpuisto, Kustaankartano, Maunula, (Pirjontie), Pirkkola, Hämeenlinnanväylä, Ilkantie, Huopalahden asema, (Vihdintie), Kutomotie, Takomotie, Talin siirtolanpuutarha, Ravitie, (Vermo), Perkkaa, Leppävaaran asema, Alberganesplanadi, Linnoitustie, Laajalahti, (Lahdenpohja), (Maari), Aalto-yliopisto, Otaranta, (Keilaniemi)
Keilaniemi-Itäkeskus
(Keilaniemi), Otaranta, (Aalto-yliopisto), (Maari), Lahdenpohja, (Laajalahti), (Linnoitustie), Alberganesplanadi, (Leppävaaran asema*), Perkkaa, Vermo, (Ravitie), Talin siirtolanpuutarha, Takomotie, Kutomotie, Vihdintie, (Huopalahden asema), Ilkantie, (Hämeenlinnanväylä), Pirkkola, Pirjontie, Maunula, Kustaankartano, Teininpuisto, (Oulunkylän keskusta), (Oulunkylän asema), (Veräjämäki), Viikinmäki, (Viikin tiedepuisto), Latokartano, (Karhukallio), Kauppamyllyntie, Roihupelto, (Itäkeskus)
*=Varaus ottaa ennen pysäkkiä, ollut käytössä koeajojen alussa. Viimeisimmän tiedon mukaan ei käytössä.
Käytännössä siis yläpuolisessa listalla sulkeissa olevilla pysäkeillä raitiovaunu voi seistä huoletta tai ajaa ohi vaikuttamatta liikennevaloihin. Listalta näkyy, että hyvin monissa pysäkkipysähdykset vaikuttavat liikennevaloihin.
Monessa paikassa valot vaihtuvat kylläkin niin nopeasti, että ei tuota huomaa muusta kuin, jos raitiovaunu seisoo pysäkillä valot vaihtuvat ratikalle vaikka vaunu ei pysäkiltä liikkuisi (erityisesti itäpäässä).