Raide-Jokeri

3.4.2024 09:44 - 12:00
Raitiovaunut: 15. Mahdollisesti myöhässä. Syy: Este raiteilla. Paikka: Käskynhaltijantie. Arvioitu kesto: 9:44 - 12:00
 
Räisälänsillan (silta joka ylittää Kehä I:n Laajalahdessa) ja Lahdenpohjan pysäkin välisen osuuden 70 km/h:n rajoitus on jossain välissä korvattu tilapäisellä 30 km/h:n rajoituksella. Merkeiksi on asennettu työmaarajoitusmerkit.
 
Räisälänsillan (silta joka ylittää Kehä I:n Laajalahdessa) ja Lahdenpohjan pysäkin välisen osuuden 70 km/h:n rajoitus on jossain välissä korvattu tilapäisellä 30 km/h:n rajoituksella. Merkeiksi on asennettu työmaarajoitusmerkit.
Liittyisiköhän tähän:

"Raitiovaunut: 15. Mahdollisesti myöhässä. Syy: Este raiteilla. Arvioitu kesto: 20:12 - 21:00 Kannatinlankavaurion korjaus välillä Laajalahti - Lahdenpohja. Aiheuttaa viiveitä."

Ilmoitus tosin 30.3. jo. Olisiko korjaus epäonnistunut tai vaurioitunut uudelleen. Noh tämä vain arvailua
 
Olipas täynnä tänään ratikka.... Viikintien ympyrässä meinasi käydä mälli kun bussi meni vaunun edessä Viikinkaarta kohti IKta ja vetäisi sitten ympyrästä kiertäen suoraan eteen ratikkaa, joutui sitten peruuttelemaan takaisin päin että pääsimme jatkamaan....
 
Olipas täynnä tänään ratikka.... Viikintien ympyrässä meinasi käydä mälli kun bussi meni vaunun edessä Viikinkaarta kohti IKta ja vetäisi sitten ympyrästä kiertäen suoraan eteen ratikkaa, joutui sitten peruuttelemaan takaisin päin että pääsimme jatkamaan....
Niin oliko kyseessä kumpi ympyrä? Viikinkaaren ja Viikintien välillä on kaksi liikenneympyrää. Itäinen ja läntinen. Jos läntisessä ajaa ratikan kanssa samaan aikaan (bussin ajaessa) Itäkeskusta kohti, on linja-auto ajanut päin punaista.
 
Niin oliko kyseessä kumpi ympyrä? Viikinkaaren ja Viikintien välillä on kaksi liikenneympyrää. Itäinen ja läntinen. Jos läntisessä ajaa ratikan kanssa samaan aikaan (bussin ajaessa) Itäkeskusta kohti, on linja-auto ajanut päin punaista.
Viikinkaarelta Viikintielle kun ajaa kohti Itäkeskusta eli onko siis itäinen, siinä bussi ajaa edellä kuitenkin, eihän siinä ole valoja jos pitää väistää ratikaa edeltä, valothan on aina ennen ympyrää?ratikka.png
 
Viimeksi muokattu:
Viikinkaarelta Viikintielle kun ajaa kohti Itäkeskusta eli onko siis itäinen, siinä bussi ajaa edellä kuitenkin, eihän siinä ole valoja jos pitää väistää ratikaa edeltä, valothan on aina ennen ympyrää?Näytä liitetiedosto 8428
Kiitos lisätiedoista. Itäinen tämä siis on näistä kahdesta. Tässä, kuten muissakin vastaavissa kohteissa, joissa raitiovaunu ajaa sekaliikenteestä omalle kaistalleen tai päinvastoin, raitiovaunun valovaihe on vain toiseen suuntaan kerrallaan. Tästä on käyty aiemminkin keskustelua. Tässä kyseisessä tapauksessa (vain toisen suunnan raitiovaunu) ei ole mitään syytä toiseen ajosuuntaan olla näyttämättä punaista valoa.

Tämä on mielestäni täysin selvä asia. Jos vikatilaa valoissa ei ollut, jompi kumpi on ajanut päin punaista (ratikan tapauksessa S:ää, teknisesti siis punainen valo).

Tähän kyseiseen tilanteeseen liittymättömänä lisäyksenä. Tästä ratikan vuorojen antamisesta molempiin suuntiin keskusteltiin taannoin. Näissä tulee se ongelma, että sekaliikenteestä tuleva ajoneuvo ajaa raitiovaunun perässä. Raitiovaunua seuraava ajoneuvo tuijottaa todennäköisesti (tai vähintään osa) vain raitiovaunun perää ja ajaa (raitiovaunua seuraten) punaisen valon ohi. Kun ratikat kohtaavat juuri sekaliikenteestä omalle kaistalle ajavan raitiovaunun perässä seuraavalla autolla on riski jäädä giljotiinina toisen raitiovaunun takaa/sivulta tulevan raitiovaunun alle. Tämän takia näissä kohteissa päästetään vain yksi suunta kerralla.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

On kyllä lyhyet muokkaus ajat nykyisin. Lisäyksenä edelliseen.

Ilmaisimet ratikalla ovat heti Latokartanon pyskin jälkeen. Valot alkavat vilkkua ja vaihtua punaisiksi heti Latokartanon pysäkiltä lähtemisen jälkeen. Ympyrässä vaihtumisajat ovat pitkät, koska perustuvat matkaan punaiselta valolta siihen pisimpään raiteiden ylitykseen ympyrässä. Äkkiseltään heittäisin luokkaa ainakin yli 10 sekuntia (en ihmettelisi jos olisi yli 15) eli ennen sitä kuin ratikka saa ajoluvan, on pitänyt ajoneuvoille palaa punaiset
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos bussi ratikan edessä on sen mentävä pois edestä jotta ratikka pääsee eteenpäin, vai onko siinä tilaa ohittaa punaisissa oleva bussi ennen liikenneympyrää?
 
Mutta jos bussi ratikan edessä on sen mentävä pois edestä jotta ratikka pääsee eteenpäin, vai onko siinä tilaa ohittaa punaisissa oleva bussi ennen liikenneympyrää?
Tilanne oli siis se, että bussi ja ratikka olivat tässä järjestyksessä menossa Itäkeskuksen / Latokartanon suuntaan niin, että oltiin tulossa eläinsairaalan luona olevaan kiertoliittymään? Bussinhan on käytännössä pakko päästä pois Viikinkaarelta, jotta tilanne ei jumittuisi. Nyt kun siellä oli ratikka tulossa välittömästi bussin takana, bussin olisi pitänyt ajaa ympyrän puolelle vain sen verran että ratikka mahtuu ohittamaan sen. Mutta ei liian pitkälle, jottei tule uutta konfliktia ympyrän toisella puolella. Tällä tavoin käsitin asian olleen aiempien viestien perusteella.
 
Juuri näin, nyt veti kovalla vauhdilla ympyrää ja ajoi ratikan eteen, siinä pysähdyttiin hetkeksi juuri ennen tapahtumaa joten valot olivat varmasti punaisella kaikilla kun ei ratikka saanut heti lupaa ajaa ympyrän läpi.
 
Liikenne näytti olevan sekaisin ja poikkeusinfossa oli tällainen:
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Oulunkylän asema ja Keilaniemi - Hämeenlinnanväylä. Ei liikennettä välillä Oulunkylän asema - Hämeenlinnanväylä, Syy: Este raiteilla, Paikka: Kustaankartano, Arvioitu kesto: 10:00 - 11:00

Onko Kustaankartanossa paikkaa jäädä autolla jumiin, vai mistä on kyse?
 
Liikenne näytti olevan sekaisin ja poikkeusinfossa oli tällainen:


Onko Kustaankartanossa paikkaa jäädä autolla jumiin, vai mistä on kyse?
Voiko "este raiteella" tarkoittaa joskus vikaantunutta raitiovaunua? En siis tiedä, mitä tuolla on tapahtunut.
 
Instasta löyty vastaus: https://www.instagram.com/autotkiskoilla/p/C5VNVajIM7Z/

Sinne oli bussi ajanut ja jäänyt kiinni

Reittilokissa näyttäisi olevan linjan 553 lähtö 9:27 Leppävaarasta eli Nobinan 1179 matka päättyneen siihen.
Jo ennen tuota 553:a linjan 61 lähtö Rautatientorilta klo 9:02 on ollut 45 minuuttia pysähtyneenä tuolla paikalla, mutta Pohjolan Liikenteen 249 ei sovi kuvassa olevaan bussiin. Jotain muuta hämminkiä varmaan ollut.

OT: näkeekö bussin numeron jostain Reittilokin käyttöliittymästä, vai löytyykö se ainoastaan devtoolsilla HTTP-pyynnön dataa katsomalla?
 
Takaisin
Ylös