Raide-Jokeri

Tervehdys uudella nimimerkillä. Kirjautuminen vanhalla ei jostain syystä onnistunut.. :(
Sitten asiaan. Hirvieläin onnettomuudet ovat vielä näkemättä, toivottavasti niitä ei satu. Viikin suoralla ym oli jo koeajoissa erilaisia eläimiä lähellä kiskoja.


_________________________________________
Entinen nimimerkki ratikkakuski
 
Tervehdys uudella nimimerkillä. Kirjautuminen vanhalla ei jostain syystä onnistunut.. :(
Sitten asiaan. Hirvieläin onnettomuudet ovat vielä näkemättä, toivottavasti niitä ei satu. Viikin suoralla ym oli jo koeajoissa erilaisia eläimiä lähellä kiskoja.
Valitettavasti ovat varmaan ajankysymys, koska eläimiä menee noilla 70 km/h pätkillä ja väistäminen on vaikeaa ratikalla.

Itse veikkaan, että ensimmäinen tuommoinen nähdään Pirkkolan suoralla. Itse meinasin kyseisellä suoralla päiväs aikaan ajaa 40 km/h vauhdissakin autolla kahden eteen tulleen peuran päälle.

Anteeksi sivistymättömyyteni, mutta lasketaanhan kauriit ja peurat hirvieläimiksi?
 
Se on Rissasen järeä lavettiajoneuvo jälleen Roihupellon ratikkavarikon pihalla. 9.4.2024 klo 15.30.
 
Eli uusi vaunu tullut vai?
Havaintohetkellä ei ollut vaunua kyydissä. Jos se on siitä noinkin pian havaintoni jälkeen lähtenyt, ei sen mukana ole vaunua minnekään mennyt. Jotain henkilökuntaa yhdistelmän luona oli, kun menin siitä PR15:llä ohi (vaunu 616) Keilaniemen suuntaan. Kello oli melko tarkkaan puoli neljä iltapäivällä.
 
Maaliskuun matkustajaluvut on julkaistu ja linjalla 15 tehtiin kuukauden aikana 1 109 000 kyytiinnousua. Helmikuun notkahduksen jälkeen kasvu on siis taas jatkunut.

Vuositasolla tuo nousumäärä vastaa 12,2 miljoonaa metron kertoimella laskettuna ja 12,45 miljoonaa junien kertoimella.

Muuta kiinnostavaa mikä ei tosin varsinaisesti liity Raide-jokeriin oli, että linja 570 on nyt eriteltynä Vantaan sisäisistä linjoista, ja linjalle on noustu 6,4% enemmän kuin vuosi sitten. Tämän kasvun siivittämänä runkolinjoilla tehtiin enemmän kyytiin nousuja kuin vuosi sitten vaikka 550 on lopettanut.
 
Viimeksi muokattu:
^570 näyttää kyllä suositulta linjalta, ainakin sivusta seuranneena, Meltsin asemalla aina iso joukko ihmisiä odottamassa melkein koko päivän. Samoin Ratikka on ihan päivisinkin hyvässä kuormassa, ruuhka-aikana saa seisoa suositummilla osuuksilla.
 

Lyhyesti:
Kaupunkiliikenne saanut paljon palautteita äänistä kaarteissa. --> Seurattu tilannetta ja tutkittu --> Ryhdytään toimenpiteisiin --> Lisätään rasvausta ja asennetaan automaattinen rasvauslaite ensimmäisenä Oulunkylän kaarteeseen Maaherrantielle (+muihin pahimpiin). Seurataan nopeuksia entistä tarkemmin (tai tarkalleen ottaen luvataan kuljettajien huomioivan nopeudet paremmin).
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni kirskunta lisääntynyt kun pakkaset loppuneet... No toisaalta tänään ratikka Jätkäsaaressakin kirskui niin että korvissa tuntui kun pyörän kanssa seisoin liikennevaloissa....
 
Mielestäni kirskunta lisääntynyt kun pakkaset loppuneet... No toisaalta tänään ratikka Jätkäsaaressakin kirskui niin että korvissa tuntui kun pyörän kanssa seisoin liikennevaloissa....
Kirskuntaa aiheuttaa pääosin kuivuus. Mitä kuivempaa, sen kirskuvampaa. Karkeasti voi sanoa, että kovilla pakkasilla kirskuu, nollakeleillä, kun lumet sulaa, kirskuu vähemmän. Tämä tuli koeajoissa todettua. Joku ammattilainen osannee vastata paremmin, mutta kai se kesäkuukausinakin on pitkälti niin, että kun on kuivaa niin kirskuu ja kun sataa niin ei.

Kevään vaikutuksesta en tarkkaan tiedä, mutta oletus, että katupöly menee myös vaunun pyörien ja kiskojen väliin kirskumaan enemmän.

Jos haluaa testata tuommoisen automaattisen rasvauslaitteen toimintaa. Olen kuullut, että Aleksis Kiven kadun ja Travessikujan risteyksessä tuommoinen olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen hankintailmoitus lyöytyy Hilman sähköisistä palveluista:

"Pikaraitiovaunua väliaikaisesti korvaava liikenne

Hankinnan lyhyt kuvaus

Hankinnan kohteena on pikaraitiovaunuliikennettä korvaava bussiliikenne.
Linjan 15X liikennöinti alkaa 5.8.2024 ja päättyy 1.10.2024. Kohteen liikennöintiin tarvitaan kolme (3) C- tai A2-tyypin linja-autoa"

Ilmeisesti tuona ajankohtana raitiovaunua korvataan sektoreittain eri vaiheissa. Yksityiskohdista kerrotaan "liitteessä 5", jota en huomannut missään. Ehkä joku foorumin jäsen tietää enemmän?
 
Takaisin
Ylös