- Liittynyt
- 8 Lokakuu 2017
- Viestit
- 518
Oikeastaan ennustetta olennaisempi olisi mielestäni vertailu edeltäneeseen linjaan 550 ja se kuinka moni vaihtoi auton, pyörän tai kävelyn joukkoliikenteeseen.Se sama korona ei tosin ole estänyt Tampereen raitiolinjojen matkustajaennusteiden ylittymistä reippaasti. Minusta Helsingin seudulla pitäisi lopettaa tuo koronan syyttely ja lähteä aidosti ja avoimesti hakemaan syitä sille, että matkustajat ovat HSL-liikenteestä jos eivät nyt ihan kadonneet niin rutkasti vähentyneet. Onkohan siitä jo vuosi, kun Tampere oli ylittänyt vuoden 2019 matkustajamäärät ja ratikattomat Turku ja Lahtikin olivat palautuneet ennalleen, mutta HSL-alue laahaa aina vaan perässä, mitä ilmeisimmin pysyvästi.
Ennusteen tekijöiden tehtävä on "arvata" mahdollisia liikennemääriä, toteumasta sitten opitaan ja tehdään jatkoon malleja. Toki myös ihan mielenkiintoista onko 15 "varastanut" muilta linjoilta (pois lukien 550), matkustajia. Ennusteella ei sikäli ole enää mitään väliä, koska sillä ei ole enää merkitystä mihinkään jo rakennettuun. Ainoa mitä ennusteesta niin voidaan oppia tuleviin mitä kävi. Raidejokeri oli joka tapauksessa täysin uusi ja vaikeasti ennustettava varmasti pääkaupunkiseudun olosuhteissa, nyt tiedetään vaikutukset paremmin.
Ainakin Espoossa oli juuri joukkoliikenteen osuus matkoista noussut viime vuonna. Itse en tarkemmin perehtynyt asiaan, mutta tästä voi tutustua:
Viimeksi muokattu: