Raide-Jokeri

Se sama korona ei tosin ole estänyt Tampereen raitiolinjojen matkustajaennusteiden ylittymistä reippaasti. Minusta Helsingin seudulla pitäisi lopettaa tuo koronan syyttely ja lähteä aidosti ja avoimesti hakemaan syitä sille, että matkustajat ovat HSL-liikenteestä jos eivät nyt ihan kadonneet niin rutkasti vähentyneet. Onkohan siitä jo vuosi, kun Tampere oli ylittänyt vuoden 2019 matkustajamäärät ja ratikattomat Turku ja Lahtikin olivat palautuneet ennalleen, mutta HSL-alue laahaa aina vaan perässä, mitä ilmeisimmin pysyvästi.
Oikeastaan ennustetta olennaisempi olisi mielestäni vertailu edeltäneeseen linjaan 550 ja se kuinka moni vaihtoi auton, pyörän tai kävelyn joukkoliikenteeseen.

Ennusteen tekijöiden tehtävä on "arvata" mahdollisia liikennemääriä, toteumasta sitten opitaan ja tehdään jatkoon malleja. Toki myös ihan mielenkiintoista onko 15 "varastanut" muilta linjoilta (pois lukien 550), matkustajia. Ennusteella ei sikäli ole enää mitään väliä, koska sillä ei ole enää merkitystä mihinkään jo rakennettuun. Ainoa mitä ennusteesta niin voidaan oppia tuleviin mitä kävi. Raidejokeri oli joka tapauksessa täysin uusi ja vaikeasti ennustettava varmasti pääkaupunkiseudun olosuhteissa, nyt tiedetään vaikutukset paremmin.

Ainakin Espoossa oli juuri joukkoliikenteen osuus matkoista noussut viime vuonna. Itse en tarkemmin perehtynyt asiaan, mutta tästä voi tutustua:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuvuoden osalta ei oikein voi tehdä kovin luotettavia arvioita koko vuoden osalta, sen verran paljon poikkeuksellista siihen liittyi.

Ensinnäkin kaksi kuukautta ajettiin 10 minuutin vuorovälillä ja vain yksi kuukausi 7,5 minuutin vuoroväliä. Lisäksi tammikuussa oli radalle juuttuneista autoista ja muista olosuhdehäiriöistä johtuen peruttua liikennettä. Lisäksi ajanjaksoon liittyi lakkopäiviä niin ratikalla kuin sen käyttäjillä.

HSL:ltä kuulemani mukaan kuitenkin maaliskuussa oltaisiin oltu aikalailla lähellä heidän tavoittelemaan matkustajamääriä. Eli ainakin siellä ollaan oltu ihan tyytyväisiä matkustajamääriin.
 
Muistelen alkuperäisen vuorovälitavoitteen tosiaan olleen 5 minuuttia, joten olettaisin, että ennuste on laadittu siltä pohjalta. Nyt kai ollaan jo todettu, ettei sinne asti mennä, vaan 6 min jää tiheimmäksi vuoroväliksi.

Hankesuunnitelmassa (2016) oli viisi minuuttia, hankesuunnitelman päivityksessä (2019) oli viisi minuuttia aluksi ja myöhemmin kuusi pidemmän ajan arviossa, kun vaunut oli pidennetty 45-metrisiksi.

Kiinnittäisin vuorovälin lisäksi huomiota myös mikä noita tehdessä oli arvio aloitukselle. Kun rakentamispäätöstä tehtiin hankesuunnitelman pohjalta 2016 oma muistikuva oli, että ratikan sanottiin kulkevan jo 2021 tai 2022. Matkustaja-arvio oli tehty siis tilanteeseen, jossa linja on saanut kerätä matkustajia useamman vuoden. Samoin hankesuunnitelman päivityksessä, kun aloittamisajankohta oli 2024 matkustajamäärät oli laskettu vuodelle 2030. Helmet-malli ei taida kuitenkaan todellisuudessa arvioida järjestelmän hitautta, eli kuinka muutoksen jälkeen matkustajamäärät eivät tasaannu samaan kohtaan heti vaan lähtevät lähestymään jotain kiintopistettä. Arvio tehdään siis vain tarpeeksi kauas muutoskohdasta.

Kun katsoo, miten bussi-jokerin matkustajamäärät ponkaisivat kasvuun varsinaisen jokerin aloitettua, kun vuoroväliksi tuli 5min, niin näkisin kriittisenä saada vuoroväli siihen. Se kuitenkin synkkaa paljon paremmin vaihdoissa, kun hyvin monella, varsinkin runkolijoista on 10min vuoroväli. Vaihdoissa on muutenkin petraamista, esimerkiksi itsellä on 9min odotus ruuhkan ulkopuolella linjojen 15 ja 520 välillä Leppävaarassa, yhteydellä joka oli ennen vaihdoton.

Se on tietysti laskettu 6 minuutin vuoroilla joita ei edes vielä ole? Toisaalta mihin ihmeeseen tuplamäärä mahtuisi nyt, sen verran täyttä on ruuhkassa ollut.

Matkustaja-arviot, jotka tuottivat nuo 88 (2016) ja 91 tuhatta(2019) nousua arkena näyttivät myös ylikuormaa 5min vuorovälillä ja 35 metrin vaunuilla. Se sivuutettiin olankohautuksella, että malli näyttää runko-osuuksille todellista suurempaa kuormaa. Saman mallin matkustajamääräarvio kuitenkin pistettiin sinällään kaikkeen infomateriaaliin projektista.
 
Ja hyvä muistaa että jos suunnitelmissa on arvioita niin hyvä niiden olla edes jotenkin todenmukaisia jos niiden mukaan päätetään jotain rakentaa.
 
Ja hyvä muistaa että jos suunnitelmissa on arvioita niin hyvä niiden olla edes jotenkin todenmukaisia jos niiden mukaan päätetään jotain rakentaa.
Eiväthän ne sitä ole, eikä niiden ole tarkoituskaan olla. Pohjimmiltaan nuo matkustajamääräennusteet ovat virkamiesten puhtaita arvauksia. Niissä mennään kyllä tietokonemallinnuksen selän taakse piiloon hakemaan uskottavuutta, mutta lähtöoletukset ja -asetukset sille tietokoneelle määrittelee ihminen – virkamies tai konsultti. Sieltä saadaan ulos täsmälleen sellainen ennuste kuin halutaan – jos halutaan jotain rakentaa, ennuste on suuri. Jos ei haluta, niin ennuste on pieni. Kun esim. HKL-Suy ei halunnut ratikkaa Pasilasta Arabiaan, se "unohti" mallinnuksesta Kumpulan kampuksen ja kas, eipä ollutkaan ennusteessa matkustajia.

Anttiti kirjoitti kauniisti, että menneistä ennusteista voisi oppia tulevaa. Varmaan voisikin, teoriassa, mutta ei niitä käsittääkseni hyödynnetä käytännössä millään tavalla, vaan uuden hankkeen kohdalla arvaillaan uudelleen. Hyvin harvoin myöskään käydään julkisesti keskustelua siitä, miten ennusteet ovat toteutuneet, joten ennustajan vastuu on käytännössä olematon.

Tämä on vähän sama juttu kuin H/K-luku. Sitä voidaan pyöritellä niin kauan, että siitä saadaan siedettävä, jos hanke halutaan toteuttaa. Tai jos siitä ei saada edes pyörittelemällä siedettävää, niin sanotaan, että H/K ei nyt sovi hankkeen X arviointiin mutta se pitää silti tehdä, ja sitten tehdään. Sen sijaan H/K nousee arvoon arvaamattomaan, kun sillä halutaan perustella, miksi jotai ei voi tehdä.

Aika velikultia.

Ollaan silti tyytyväisiä siihen, että laiva on tehnyt täyskäännöksen. Tämän foorumin alkuaikoina velikullat piirtelivät mitä mielettömimpiä metroja ja laativat niille hassuja ennusteita, mutta nyt sentään piirretään, ennustetaan ja tehdään raitiotietä.
 
Juu 339-DF ymmärrän kyllä tuon puolenkin, naiivisti kuitenkin ajattelen parempaa


Liikennejohtaja Johanna Wallin Helsingin seudun liikenteestä (HSL) on tyytyväinen.

”Meillä on todella kunnianhimoiset tavoitteet pikaratikalle, ja niistä ollaan hieman jäljessä pääasiassa alkuvuoden lakkopäivien ja poikkeuksellisen haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Ratikan vuoroväli ei vielä edes ole tavoitteessa eli kuudessa minuutissa.”
 
Juu 339-DF ymmärrän kyllä tuon puolenkin, naiivisti kuitenkin ajattelen parempaa

Minusta on kaikki naiiviius ja hyväuskoisuus karissut vuosien varrella ja kyyninen realismi tullut tilalle. :)

Toisaalta tuosta ylläolevasta viestistäni(kin) kyselin, että onko siellä jotakin virheellistä sisältöä, ja asioiden parissa työskentelevä ystävä totesi, että ei siellä ole.
 
Kuinka paljon linjalla 550 oli matkustajia ennen kuin Raide-Jokeria alettiin rakentaa? Entä muilla linjoilla, joita Raide-Jokeri on korvannut tai korvaa?

Raide-Jokerin rakennusaikana bussi 550 ei näet ollenkaan mennyt Huopalahden asemalle, yhteen tärkeimmistä vaihtokohteista ja muutenkin kulki osin sekavia reittejä, katutyömaat kiusasivat myös bussia. Luonnollisesti bussi-Jokerin matkustajamäärät tämän seurauksena laskivat ja osa matkustajista käytti myös muita reittejä. Toki rakennusajasta suuri osa oli myös korona-aikaa, joka vielä sekoittaa vertailukohtia.
 
Viimeksi muokattu:
hankesuunnitelmassa puhutaan 40 000 matkustajaa päivässä noin 2014 kohdilla, joka taisi olla se maksimi....

1714152033353.png
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon linjalla 550 oli matkustajia ennen kuin Raide-Jokeria alettiin rakentaa? Entä muilla linjoilla, joita Raide-Jokeri on korvannut tai korvaa?

Raide-Jokerin rakennusaikana bussi 550 ei näet ollenkaan mennyt Huopalahden asemalle, yhteen tärkeimmistä vaihtokohteista ja muutenkin kulki osin sekavia reittejä, katutyömaat kiusasivat myös bussia. Luonnollisesti bussi-Jokerin matkustajamäärät tämän seurauksena laskivat ja osa matkustajista käytti myös muita reittejä. Toki rakennusajasta suuri osa oli myös korona-aikaa, joka vielä sekoittaa vertailukohtia.

Tämän takia olen yrittänyt koko ajan verrata bussin suurimpiin matkustajamääriin 2014. 2019 saattoi olla pari kuukautta ennen rakentamisen alkua suuremmat matkustajamäärät kuin 2015-2018 keskiarvo, kun Helsinki-Espoo väliltä poistui kova tariffiraja. Ainakin oma silmämääräinen kokemus oli, että myös 555:ssa matkustajamäärät kasvoivat Leppävaara-Otaniemi välillä ja porukka oli Kehä I:n sillalla 550:n odottavaa, jotka eivät olleet mahtuneet 550:n kyytiin.

Ihmisten matkustuskäyttäytyminen on kuitenkin selvästi muuttunut koronan myötä ja se näkyy liikennebarometreissä ja liikenneselvityksissä, että sinällään bussin viimeiseen vuoteen vertaaminen ei ole sen epävertailukelpoisempaa kuin rakentamista edeltävään aikaan. Rata rupesi olemaan aika valmis jo 2022 kesän aikana ja silloin ainoa varsinainen poikkeusreitti oli Viikki-Pihlajisto välillä. Itselle kävi vielä syyskuun lopussa 2023 parina aamuna klo 8 aikaan, ettei Leppävaarassa mahtunut kaikki kyytiin sieltä lähtevään lisävuoroon, eikä 3min aikaisemmin kulkenut Itäkeskuksesta asti tullut ollut mennyt mitenkään edellä tai jäljessä ajasta.
 
Viimeksi muokattu:
Rata rupesi olemaan aika valmis jo 2022 kesän aikana ja silloin ainoa varsinainen poikkeusreitti oli Viikki-Pihlajisto välillä.
Niin, vaikka rata oli paikoillaan, oli monin paikoin vielä pientä viimeistelyä ja alennettuja nopeusrajoituksia, mutta ennen kaikkea nostaisin ison eron liikennevaloissa. Liikennevalojen määrä (etupäässä Helsingin puolella) linjalla 550 kaksin- tai kolminkertaistui aiempaan verrattuna. Lisäksi joukkoliikenne-etuudet olivat hävinneet linjalta uudistuksen mukana. HSL joutui jo pelkästään puuttumattomien etuuksien takia ottamaan linjalle lisää autoja, puhumattakaan tämä poikkeusreitti. Eikä tässä vielä kaikki. Aiemmin olleet yhteenkytkennät (kansankielellä yhteen pelaavat eli vihreän aallon omaavat) liikennevaloissa olivat poissa esimerkiksi Pitäjänmäentiellä.

Linja 550 ei mielestäni ollut missään nimessä entisensä, viimeinen iso niitti matka-aikojen kilpailukykyyn oli Maaherrantien ja osin Huopalahden tunnelin poistuminen käytöstä, joskin jälkimmäinen palasi vielä.

Eli...vertailu on hyvä tehdä riittävän kauas
 
hankesuunnitelmassa puhutaan 40 000 matkustajaa päivässä noin 2014 kohdilla, joka taisi olla se maksimi....

Näytä liitetiedosto 8451
40000 matkustajaa arkipäivässä olisi jotain 12 miljoonaa matkustajaa vuodessa viikonloput huomioituna linjalle 550 vuonna 2014. Mitä muita linjoja Raide-Jokeri on korvannut?

Toki Jokeri-linjan matkustajamääriin on vaikuttanut myös länsimetro, joka siirsi vaihtoja Helsingin rautatieasemalle ja tariffiuudistus.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin laskukaavaan tuo perustuu? Millä kertoimilla muunsit tuon kaikille päiville?
Pieleenhän tuo ensin meni. Arkipäiviä on vuodessa 252 ja muita 113. Jos arkipäivänä olisi 40000 matkustajaa ja muulloin 20000.

252 x 40000 + 113 x 20000 = 12,3 miljoonaa matkustajaa vuodessa.

Vaikka tämä on aikamoista haarukointia, onko jollain matkustajalaskentaan perustuvia lukuja Jokeri-bussista vuosilta 2014-18?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös