Raide-Jokeri

PR15:n liikenne on nyt ensimmäistä yötä (5. - 6.8.) rajattu välille Oulunkylän asema - Keilaniemi. Tutkan mukaan tämä liikenne sitoo 6 vuoroa (koko reitin yöliikenne hoidetaan 7 vuorolla). Oulunkylän itäpuolinen osuus hoidetaan bussilla 15X. Siinä on ollut samanaikaisesti 3 autoa.
 
Jokerin ajoaikojen kiristäminen on ikävä kyllä lopetettu eli syysaikatauluissa linjasivu on se sama 63 minuuttia kuin nyt kesälläkin. Tämä tulee aiheuttamaan ongelmia, kun ruuhkavuoroväli tihenee 6 minuuttiin.

Nyt kuljettajat koittavat pärjäillä tuon ylipitkän ajoajan kanssa kuka mitenkin, osa lähtee minuutin myöhässä päätepysäkiltä, osa ajaa 10 alle rajoituksen kautta linjan, osa seisoo välipysäkeillä hirvittävän pitkään. Kun kuljettajia ei ole ohjeistettu siitä, mitä tämän liiallisen ajan kanssa tulee tehdä, niin jokainen tekee tavallaan. Tiheällä vuorovälillä se johtaa ongelmiin, kun esimerkiksi päätepysäkeillä seisoo (aiktaulun mukaan) 83 % ajasta kaksi vaunua. Kolmatta sinne ei mahdu, joten lähdössä ei enää ole oikein viivyttelyvaraa.

Jos 58 minuuttia / sivu on liian rohkeaa, niin olisihan sitä nyt voinut kokeilla ensin vaikka maltillista 61 minuuttia ja todeta sitten kirjoituspöydän takaa, että liikenteen säännöllisyys on ihan yhtä hyvä niinkin.
 
^Tuon ajotapojen vaihdoksen huomasi loppukeväästä, aiemmin vakiona ollut tykitys, kun kiesi kiihtyi niin hyvin, loppui ja ajo rauhoittui.
 
7.8.2024 aamulla lukuisat, todella useat, PR15:n liikennevalot (ne joissa on ylimpänä pallo), ovat vaunun saapuessa S:llä. Niihin pysähdytään ja sitten odotetaan ajon sallivaa opastetta. Havainnot kyydissä välillä Hpl as - Itäkeskus.
 
7.8.2024 aamulla lukuisat, todella useat, PR15:n liikennevalot (ne joissa on ylimpänä pallo), ovat vaunun saapuessa S:llä. Niihin pysähdytään ja sitten odotetaan ajon sallivaa opastetta. Havainnot kyydissä välillä Hpl as - Itäkeskus.
Jos olet havainnoinut näitä hiontapoikkeusreittejä jokerilla, niin mitä siellä lukee nyt vaunujen määränpäinä, onko määränpääteksti vaunun todellinen päätepysäkki vai lukeeko siellä aina Keilaniemi/Itäkeskus riippumatta siitä minne vaunun matka päättyy?
 
Jos olet havainnoinut näitä hiontapoikkeusreittejä jokerilla, niin mitä siellä lukee nyt vaunujen määränpäinä, onko määränpääteksti vaunun todellinen päätepysäkki vai lukeeko siellä aina Keilaniemi/Itäkeskus riippumatta siitä minne vaunun matka päättyy?
Klo 20.15 alkaen Keilaniemestä rupeaa lähtemään niitä Oulunkylän asemalle päättyviä sivuja 20 minuutin välein. Jos vain ehdin, voisin jonkun lähdön käydä vilkaisemassa. Kattavaan päivystykseen en viitsi ryhtyä enää illalla vuorovälinkin ollessa noin harva.

Aamulla noteeraamani joidenkin liikennevalojen ennakointiongelma ilmeisesti keskittyi Pohjois-Haagan ja Oulunkylän välille, ja sielläkin ilmiö havaintojeni mukaan esiintyi korostuneena suunnassa Itäkeskukseen. Erityisen viheliäisesti valot pysäyttivät vaunuja Eliel Saarisen tiellä Ilkantien ja Nuijamiestentien välisen osuuden jok'ikisellä tolpalla. Tuolle lyhyelle välille kyseisenlaisia tolppia mahtuu kuitenkin kolme.
 
Jos olet havainnoinut näitä hiontapoikkeusreittejä jokerilla, niin mitä siellä lukee nyt vaunujen määränpäinä, onko määränpääteksti vaunun todellinen päätepysäkki vai lukeeko siellä aina Keilaniemi/Itäkeskus riippumatta siitä minne vaunun matka päättyy?
Kävin Huopalahden aseman pysäkillä katsomassa tuota Keilaniemestä klo 20.15 lähtenyttä vaunua (603), joka oli siis ensimmäinen lyhennettyä reittiä ajava vaunu tänä iltana. Vaunun kilvet olivat normaalit 15 Itäkeskus via Oulunkylä, vuoroin ruotsiksi. Pysäkillä oleva laiturimonitori sitä vastoin otti huomioon tavallisesta poikkeavan reitin eli määränpäänä näkyi Oulunkylän asema. Tämä koskee siis tätä yhtä havaittua sivua, perässä tulee useita samaa yhteysväliä ajavia vaunuja 20 minuutin välein.
 
Kiitos. Sain myös yhdeltä tutulta viestiä, että hänen näkemässään vaunussa luki myös Itäkeskus. Surullista.
 
Nyt kuljettajat koittavat pärjäillä tuon ylipitkän ajoajan kanssa kuka mitenkin, osa lähtee minuutin myöhässä päätepysäkiltä, osa ajaa 10 alle rajoituksen kautta linjan, osa seisoo välipysäkeillä hirvittävän pitkään. Kun kuljettajia ei ole ohjeistettu siitä, mitä tämän liiallisen ajan kanssa tulee tehdä, niin jokainen tekee tavallaan. Tiheällä vuorovälillä se johtaa ongelmiin, kun esimerkiksi päätepysäkeillä seisoo (aiktaulun mukaan) 83 % ajasta kaksi vaunua. Kolmatta sinne ei mahdu, joten lähdössä ei enää ole oikein viivyttelyvaraa.
Jos näin on, olisi suurimmalle osalle pysäkeistä vaan syytä laittaa ohjeaika, jota ennen ratikka ei ohita pysäkkiä. Raide-Jokeri on pitkä linja ja hyvin harva matkustaja kulkee sitä päästä päähän.

Aikataulusuunnittelun periaatteena olisikin Raide-Jokerilla syytä olla vuorovälin pitäminen vakiona koko matkalla, ei vaunun mahdollisimman lyhyt matka-aika linjan päästä toiseen.

Toisaalta häiriötilanteiden aiheuttamissa myöhästymisissä vaunuja olisi syytä myös kääntää nykyistä herkemmin takaisin paluusuuntaan, ettei vuoroväli pääse missään venymään.
 
Viimeksi muokattu:
Jos näin on, olisi suurimmalle osalle pysäkeistä vaan syytä laittaa ohjeaika, jota ennen ratikka ei ohita pysäkkiä.
Näin siellä onkin tehty. Osa kuljettajista sitten ajelee ne pysäkkien välit tosi hitaasti ettei tarvitse seistä ikuisuutta pysäkillä kun taas osa kuljettajista ajelee normaalivauhtia ja seisoo sitten pysäkillä hirvittävän kauan. Ja osa kompensoi tällä hetkellä tuota lähtemällä päätepysäkiltä minuutin tai vähän päälle myöhässä.

Aikataulusuunnittelun periaatteena olisikin Raide-Jokerilla syytä olla vuorovälin pitäminen vakiona koko matkalla, ei vaunun mahdollisimman lyhyt matka-aika linjan päästä toiseen.

Periaate on juuri tuo, jota peräänkuulutat, mutta hyvin toteutettuna se ei sulje pois lyhyempää matka-aikaa. Ajattele aikataulusuunnittelua janana, jonka toisessa päässä on äärimmilleen viety täsmällisyys ja toisessa päässä äärimmilleen viety nopeus. Jos asetat jokerin tuolle janalle tänä päivänä, niin se asettuu hyvin lähelle sitä täsmällisyyspäätyä. Liian lähelle. Jokeria pitäisi nyt kiireesti siirtää hiukan keskemmäs, tilanteeseen, jossa täsmällisyys ei käytännössä kärsi mutta matka-aika saadaan nopeutumaan muutamalla minuutilla per linjasivu. Se on paitsi matkustajien, myös veronmaksajien etu. Siellä on tällä hetkellä kolme vaunua liikaa linjalla eli ylimääräisiä kustannuksia päälle miljoonan per vuosi.
 
Näin siellä onkin tehty. Osa kuljettajista sitten ajelee ne pysäkkien välit tosi hitaasti ettei tarvitse seistä ikuisuutta pysäkillä kun taas osa kuljettajista ajelee normaalivauhtia ja seisoo sitten pysäkillä hirvittävän kauan. Ja osa kompensoi tällä hetkellä tuota lähtemällä päätepysäkiltä minuutin tai vähän päälle myöhässä.

Ja suunnittelija katsoo hajontaa todeten ettei voi matka-ajasta hioa enää pois.
 
Eiköhän löysät aikataulut ole reagointia kolareihin. Nyt ei tarvitse enää kaahata.
 
Eiköhän löysät aikataulut ole reagointia kolareihin. Nyt ei tarvitse enää kaahata.
Kenen ei tarvitse kaahata? Linjan 15 sivuaika oli 65 minuuttia, kun liikenne alkoi. Siitä on tultu nyt 63 minuuttiin, johon on jämähdetty kahdeksi aikataulukaudeksi.

Kaveri oli juuri linjan 15 kyydissä Pirkkolassa ja kertoi kuljettajan nopeusmittarin näyttäneen siinä 70-suoralla 40. Sekö on tarkoituksenmukaista?
 
Eivätköhän kuljettajat seuraa reitin nopeusrajoituksia. Jos liian korkea nopeusrajoitus jossain kohdassa aiheuttaa "kaahaamista" tai nostaa kolarin riskiä, sitä voi tapauskohtaisesti laskea.
 
Takaisin
Ylös