Tehdäänpä niin, että kirjoitan teille nyt Helsingin Uutisten uutisen uudelleen niin, että siinä ei ole mukana puolitotuuksia eikä siinä jätetä mainitsematta olennaisia asioita, niin ehkä se avaa tätä vähän. Se uutinen voisi olla esimerkiksi näin:
Otettiinko pikaratikka liian aikaisin käyttöön? Osa reitistä joudutaan korvaamaan bussilla
Osa pikaratikan reitistä korvataan bussiliikenteellä elokuussa ja syyskuussa. Syynä on koko radan mittainen hiontatyö.
Pikaratikka ajaa iltaisin kello 21 alkaen vain osaa linjan reitistä 3.8.–30.9. Perjantain ja lauantain välisinä öinä pikaratikalla on kuitenkin normaali liikenne.
Raiteenhionta on tarpeen siksi, että rataa rakennettaessa allianssille tapahtui rakennusvirhe. Raidejokerin rata koostuu yhteenhitsatuista kiskoelementeistä, ja näiden kiskojen yhteenhitsauksessa on tapahtunut lähinnä kokemattomuudesta johtunut virhe. Matkustaja ei varsinkaan alhaisilla nopeuksilla sitä huomaa, mutta hitsaussaumojen kohdalle on muodostunut eräänlaisia kumpuja, jotka rasittavat sekä kiskoa että vaunua, kun vaunu ajaa näiden yli. Korkeilla nopeuksilla sen voi huomata epätasaisena kyytinä.
– Meidän olisi tietysti pitänyt tilaajana tämä huomata rakennustöiden varhaisessa vaiheessa, mutta kun kyseessä on seudun ensimmäinen moderni raitiotie, niin tällaista osaamista ei organisaatiossa vielä ollut, Kaupunkiliikenteestä kerrotaan Helsingin Uutisille.
Ohjearvojen ja toleranssien selvittäminen on vienyt aikaa, minkä vuoksi korjaushiontaa ei kyetty tekemään samassa yhteydessä ennen liikenteen alkamista suoritetun yleisen radanhionnan kanssa. Mistään varsinaisesta katastrofista ei ole kyse, vaan syntyneet saumat saadaan hiomalla tasaiseksi nyt jälkikäteen eikä tällä ole juuri vaikutusta hankkeen kokonaiskustannuksiin.
– Hyvää tässä on luonnollisesti se, että virheistä oppii. Kalasatamassa ja vielä rakenteilla olevalla Laajasalon radalla ei tällaista pääse enää sattumaan. Pahoittelemme vielä erikseen sitä, että matkustajille koituu tästä nyt ylimääräistä vaivaa, Kaupunkiliikenteen edustaja toteaa.