Raide-Jokeri

Oliko se nyt kuitenkin niin, että jossain 7–8 minuutin kohdalla aikataulu menettää merkityksensä ja matkustajat tulevat vaan pysäkille randomisti.
Kyllä, 8 vuorot/tunti (niin kuin metron haarat ruuhka-ajan ulkopuolella) on se "maaginen pavelutaso". Itse en katso aikatauluja vain kun vuoroväli on 3 minuutia :D
 
Yksi olennainen asia mitä et maininnut omassa viestissäsi, on myös vuorovälin vaikutus vakiominuuttiaikataulun tarpeeseen. 20 tai 30 minuuttin vuorovälillä vakiominuuttiaikataulu helpottaa matkustamista merkittävästi. Vartin vuorovälillä hyödyt ovat jo pienemmät. Raidejokerilla päiväsaikaan ratikat kulkevat vähintään 10 minuutin välein. Tuollaisella vuorovälillä mm. Lontoossa siirrytään jo vuorovälipohjaiseen aikatauluun, koska suurin osa matkustajista saapuu pysäkille katsomatta aikataulua.

Tähän tosiaan viittaisin kysymyksellä:

1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?

Suurin osa matkustajista ei edes tiedä, mikä Raide-Jokerin vuoroväli on, saati sitten että muistaisi ulkoa aikataulun, joten vakiominuuttiaikataulun sijaan kannattaa priorisoida matka-aikaa.
 
Tätä kirjoitettaessa (29.10.2024, aamu) Reittiopas näyttää aikatauluja PR15:lle jouluviikon osalta Tapaninpäivään asti. Mielenkiintoista on havaita, että maanantaina 23.12. vuoroväli on hyvin aikaista aamua ja myöhempää iltaa lukuun ottamatta tasainen 10 minuuttia. PR15:llä joulurauhaa kunnioitetaan nyt näkyvissä tietojen valossa tavanomaista rauhallisemmilla ajoajoillakin, sivun pituus palaa tuttuun 63 minuuttiin.

Myös jouluaattona, -päivänä ja tapanina ajoaika päästä päähän on 63 minuuttia saman lähteen mukaan. Joulupäivän lähtöajat näyttäisivät olevan samat kuin viime vuoden joulupäivänä, jolloin vuoroväli oli tiheimmänkin liikenteen aikana 12 minuuttia.

Tapanina ajetaan nyt julkaistun mukaan "vanhaa sunnuntailiikennettä", eli periaatteessa nykyistä sunnuntain vuorotarjontaa, mutta kuitenkin aiempien kausien lähtöajoilla (ei muuttuneita tosiasiassa kovin monta ole).
 
Tähän tosiaan viittaisin kysymyksellä:

1) Anteeksi, muistatteko ulkoa Raide-Jokerin lähtöajat tältä pysäkiltä?

Suurin osa matkustajista ei edes tiedä, mikä Raide-Jokerin vuoroväli on, saati sitten että muistaisi ulkoa aikataulun, joten vakiominuuttiaikataulun sijaan kannattaa priorisoida matka-aikaa.
Luulisin että suurin osa katsoo reittioppaasta mitä se ehdottaa matkan vaihdoiksi tai sitten katsoo koska tulisi tunnin päästä vaikka sopivasti pysäkillä kun kokous ohi.
 
Tätä kirjoitettaessa (29.10.2024, aamu) Reittiopas näyttää aikatauluja PR15:lle jouluviikon osalta Tapaninpäivään asti. Mielenkiintoista on havaita, että maanantaina 23.12. vuoroväli on hyvin aikaista aamua ja myöhempää iltaa lukuun ottamatta tasainen 10 minuuttia. PR15:llä joulurauhaa kunnioitetaan nyt näkyvissä tietojen valossa tavanomaista rauhallisemmilla ajoajoillakin, sivun pituus palaa tuttuun 63 minuuttiin.

Myös jouluaattona, -päivänä ja tapanina ajoaika päästä päähän on 63 minuuttia saman lähteen mukaan.
Onkohan nuo syötetty sinne kauan sitten ja kaipaavat päivitystä?

Luulisin että suurin osa katsoo reittioppaasta mitä se ehdottaa matkan vaihdoiksi tai sitten katsoo koska tulisi tunnin päästä vaikka sopivasti pysäkillä kun kokous ohi.
Ei katso. Se reittiopas on ihan hyvä juttu silloin, kun pitää selvittää jotain satunnaista matkaa varten, miten pääsee sinne tuntemattomampaan paikkaan julkisilla. Mutta päivittäismatkoja tai tuttuja matkoja varten, kun on suunnilleen käsitys vuoroväleistä, jotka on tiheät, se on ihan turha. Ei esimerkiksi sen kokouksen päättymistä voi minuutin tarkkuudella ennustaa, sitten pitää vielä ehkä käydä vessassa ja jos Huttunen sattuu olemaan juttutuulella, niin naulakolla menee vielä muutama minuutti sen kanssa jutellessa. Ei tuollaista pysty ennustamaan. Jos ratikka kulkee tiheästi, niin sinne pysäkille mennään sitten kun ehditään.
 
Olen lähiaikoina tullut useasti Helsingin keskustasta Espooseen illalla 20-22 aikoihin.
Metrolla Otaniemeen ja siitä 15:llä eteenpäin.
Alkumatkasta metrossa olen katsonut 15:n pysäkkiaikataulua ja metron lähestyessä Otaniemeä olen tiennyt montako minuuttia minulla on aikaa kulkea metrolaiturilta ratikkapysäkille. 3-4 minuuttia siihen tarvitaan. Kahdesti olen nyt todennut ajan olevan tiukilla ja olen ottanut pitkiä askelia sekä astellut liukuportaissakin ja ehtinyt pysäkille juuri ratikan kanssa samaan aikaan. 10-15 minuutin säästö.
Itse reittiopasta käytän vain kun pitää tehdä ihan uusi matka. Reittiopas saattaa suositella minulle jotain outoa, mutta sinänsä kätevää yhteyttä.
 
Tulipa tässä mieleen, että miten linjan 15 hallivuorot on hoidettu. Siitä on ollut täällä jo puhetta, että ainakin varhaisaamun ekoja ulosajoja ajetaan siirtoajona Keilaniemeen, missä sitten vasta aloittavat matkustajapalvelun.

Mutta entä ajot linjalta halliin? Ruuhkavuorot lähtevät kesken päivän. Ajetaanko ne kaikki halliin niin, että Keilaniemestä mennään Itäkeskukseen asti linjalla ja sieltä siirtoajona halliin? Vai onko myös Keilaniemestä suoraan halliin meneviä? Jos on, lukeeko niissä 15H ja joku muu määränpää kuin Itäkeskus?

Ja miten sitten illalla ja yöllä, kun liikenne harvenee ja päättyy?
 
Ruuhkavuorot lähtevät kesken päivän. Ajetaanko ne kaikki halliin niin, että Keilaniemestä mennään Itäkeskukseen asti linjalla ja sieltä siirtoajona halliin?
Kyllä. Sen vuoksi 6 minuuttia (niin ruuhka-) vuoroväli päättyy idän suunnassa noin 1115.

Kaikki matkustajavuorot Keilaniemestä menevät Itäkeskukseen ja sitten sieltä varikolle.
 
Kyllä. Sen vuoksi 6 minuuttia (niin ruuhka-) vuoroväli päättyy idän suunnassa noin 1115.

Kaikki matkustajavuorot Keilaniemestä menevät Itäkeskukseen ja sitten sieltä varikolle.
Sepä oli nopeaa, kiitos! Ja entäs aamulla, siirtoajona varikolta kummallekin päättärille? Entäpä ruuhkavuorot, jotka lähtevät varikolta myöhemmin ja kun muu liikenne on jo käynnissä? Aloittavatko ne matkustajapalvelun heti varikkoa seuraavalta pysäkiltä suunnassa Keilaniemeen? Itiksen suuntaan ei taida kyytiinpyrkijöitä olla sillä ainoalla välipysäkillä.
 
Sepä oli nopeaa, kiitos! Ja entäs aamulla, siirtoajona varikolta kummallekin päättärille? Entäpä ruuhkavuorot, jotka lähtevät varikolta myöhemmin ja kun muu liikenne on jo käynnissä? Aloittavatko ne matkustajapalvelun heti varikkoa seuraavalta pysäkiltä suunnassa Keilaniemeen? Itiksen suuntaan ei taida kyytiinpyrkijöitä olla sillä ainoalla välipysäkillä.

Iltapäivisin on yksi lähtö Kauppamyllyntieltä Keilaniemeen klo 13:42, muuten ajetaan siirtona Itäkeskukseen.
 
2.10. alkaneen kauden tiedot löytyvät SRS:n nettisivuilta KLIKS.

Mutta siis kaikkina viikonpäivinä aamun kaksi ensimmäistä ulosajoa varikolta ovat siirtoajoja tyhjänä Keilaniemeen. Arkena kaksi ja viikonloppuna yksi seuraava vuoro(a) ajaa varikolta Kauppamyllyntielle ja jatkavat siitä loppumatkan kaupallisina sivuina. Sen jälkeen alkaa lähteä vuoroja jo kummaltakin päätepysäkiltä. Varikolta Itäkeskukseen menevät vuorot menevät aamuisin, samoin liikenteen tihentyessä muinakin aikoina, aina siirtoajoina. Kauppamyllyntien pysäkiltä aloittaa jokunen vuoro (nykyään kaksi, 18.10. saakka kolme) aamulla myös jo liikenteen käynnistyttyä päätepysäkeiltä. Tällaisten vuorojen määrä väheni, kun vuoromäärää leikattiin vaunupulan takia. Iltapäivällä on myös varikolta suoraan Kauppamyllyntien pysäkille siirtoajoina ajettavia vuoroja, jotka siitä eteen päin ajavat kaupallisina vaunuina. Tosin iltapäivisin tuollaisten määrä putosi yhteen 21.10., kun vuoromäärä tosiaan putosi 24:stä 22:een.

Vuoromäärän vähetessä (liikenteen hiljentyessä) kaikki sivut ajetaan Itäkeskukseen asti. Halliin menevät vuorot ajetaan sieltä sitten siirtoajona. Kaikkina öinä on kuitenkin kolme (3) vuoroa, jotka palaavat Keilaniemestä tyhjinä varikolle.
 
Kiitos. Nämä on kyllä toteutettu matkustajan kannalta tosi selkeästi. Koskaan ei joudu sellaisen vaunun kyytiin, jonka päätepysäkki olisi joku muu kuin Keilaniemi tai Itäkeskus.
 
Onko yleistä, että ratikan renkaat liukuvat kiskoilla? Tämä kysymys pohjautuu puolen vuoden havaintoihini pikaratikan kyydissä istuessa. Vaikka olisi kuiva sää niin ratikan pyörät joskus lipevät kiihdyttäessä mutta etenkin jarruttaessa. Tämä näkyy pysäkillä kun katsoo maahan ja huomaa ratikan tiputtaneen hiekkaa alleen. Viime aikoina varsinkin märällä säällä renkaat ovat livenneet aika ajoin etenkin välillä Oulunkylä-Kustaankartano. Huomiooni on myös tullut se, että ratikat joissa on uusi pyöräprofiili eli kyselyideni mukaan 609, 611,612, olen lipeämistä havainnut useammin. Kuuluisiko ratikoiden laskea talvella hiekkaa alleen vai milloin?
 
Entäpä te, jotka matkustatte jokerilla säännöllisesti, onko meno muuttunut nyt, kun sivuajasta napattiin se 2 min pois ja sillä on jonkin aikaa menty? Ovatko vaunut hyvin aikataulussa? Onko meno vauhdikkaampaa, pysäkkiajat lyhyempiä, nopeudet paremmin rajoituksia vastaavat kuin aiempi hidastelu?
 
Takaisin
Ylös