Raide-Jokeri

Eikö risteyksiin pysähtymistä valvota, vai mistä johtuu täysin eri asenne sitä kohtaan kuin esimerkiksi päin punaisia ajamiseen tai stop-merkin noudattamiseen?
 
Eikö risteyksiin pysähtymistä valvota, vai mistä johtuu täysin eri asenne sitä kohtaan kuin esimerkiksi päin punaisia ajamiseen tai stop-merkin noudattamiseen?
Liittyisiköhän siihen ettei risteykseen pysähtyminen lähtökohtaisesti kasvata onnettomuusriskiä verrattuna noihin kahteen? Valvonnallakin voi hyvin olla osansa asiassa.
 
"Ja muutenkin, eihän siitä ole edes mitään haittaa liikenteelle että varikon risteyskin on punaisella? Kuitenkin pitäisi pysähtyä alle sadan metrin päässä oleviin valoihin jotka ovat yhtä pitkään punaiset."

Olen alusta asti ihmetellyt tuota raidejokerin liikennevaloetuusjärjestelmää. Tuntuu jotenkin säälittävältä, että pitää pistää tuollaisia etuuksia jotta olisi edes yhtä nopea kuin bussi.
 
Tuntuu jotenkin säälittävältä, että pitää pistää tuollaisia etuuksia jotta olisi edes yhtä nopea kuin bussi.
Enemmänkin on säälittävää, että Helsingin kaupunki suostuu antamaan kunnon joukkoliikenne-etuudet vasta tuossa vaiheessa. Kantakaupungin verkolla etuuksista on keskusteltu jo pitkään (ks. nollaviive), mutta juurikaan mitään ei ole oikeasta tapahtunut. Bussiliikenteen etuudet ovat olemattomat lähes kaikkialla Helsingissä.
 
Liittyisiköhän siihen ettei risteykseen pysähtyminen lähtökohtaisesti kasvata onnettomuusriskiä verrattuna noihin kahteen? Valvonnallakin voi hyvin olla osansa asiassa.

Mietin kolmantena esimerkkinä taas ns. giljotiinia eli pysähtyneen auton ohitusta suojatiellä. Sekin vaikuttaa olevan asia jota noudatetaan huonosti vaikka se nimenomaan on onnettomuusherkkää. Vai onko kyse vain auton kyydissä oleville vaarallisista?
 
Mietin kolmantena esimerkkinä taas ns. giljotiinia eli pysähtyneen auton ohitusta suojatiellä. Sekin vaikuttaa olevan asia jota noudatetaan huonosti vaikka se nimenomaan on onnettomuusherkkää. Vai onko kyse vain auton kyydissä oleville vaarallisista?
Onhan tuokin ihan totta. Liikennevaloja kuitenkin noudatetaan erittäin hyvin (pl. vanhat vihreät) myös silloin, kun punaisia päin meneminen ei vaaranna autolla kulkevia. Vai onko kyse siitä, että monet autoilijat eivät pysty miettimään 5 sekuntia pidemmälle tulevaisuuteen, jolloin risteyksen keskelle pysähtymistä ei edes huomioida mahdollisuutena, kun kaikki fokus on liikennevaloissa? Tämä on muutenkin siltä osin outo ilmiö, että sitä tapahtuu joissain risteyksissä selvästi enemmän kuin toisissa, vaikka se olisi laskennallisesti yhtä todennäköistä kummassakin risteyksessä (saman verran autoja saapuu risteykseen valojen ollessa vihreänä, ja ulospääsyn ollessa estetty).
 
3.1.2024

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Oulunkylän asema ja Keilaniemi - Hämeenlinnanväylä. Ei liikennettä välillä Oulunkylän asema - Hämeenlinnanväylä, Syy: Tekninen vika, Arvioitu kesto: 15:54 - 17:30
 
3.1.2024

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Oulunkylän asema ja Keilaniemi - Hämeenlinnanväylä. Ei liikennettä välillä Oulunkylän asema - Hämeenlinnanväylä, Syy: Tekninen vika, Arvioitu kesto: 15:54 - 17:30
Ei ole muuten eka kerta kun juurikin tuolla välillä on ongelmia
 
Takaisin
Ylös