Raide-Jokeri

PR 601 uudet metropolia teippaukset ovat piristävä näky. Mielestäni raidejikerille olisi alun perin pitänyt pistää oranssi väri valkosine raitoineen. Se muistuttaa enemmän nopeudesta ja runkolinjasta kuin tummanvihreä, sekä samalla pitää selkeyden. Muutenkin noista värien sekoittelusta on tullut negatiivista palautetta, että on keksitty uusi väri hsl imagon eli sinisen, valkoisen ja oranssin rinnalle. Ratikat kantakaupungissa ovat vihreän keltaisia ja pikaratikkalla ei ole mitään lähellekkään samaa josta saattaa aiheutua ongelmia tulevaisuudessa ratikka verkkojen rakentamisen ohessa.

Tästä olenkin pistänyt palautetta hsl:le ja vastaukseksi on tullut se, että "olemme saaneet useampaan otteeseen tästä palautetta ja asia on tiedostettu, pyrimme tekemään kulkuneuvot asiakkaille mukavaksi sekä selkeäksi. Mikäli tästä tulee vielä lisää palautetta niin harkitsemme asian käsittelyyn ottamista."
 
Viimeksi muokattu:
Ratikat kantakaupungissa ovat vihreänkeltaisia ja pikaratikalla ei ole mitään lähellekään samaa, josta saattaa aiheutua ongelmia tulevaisuudessa ratikkaverkkojen rakentamisen ohessa.
Minkähän värisiä ovat kohtapuoleen rakennettavat Laajasalon liikenteen jokerimaiset kaksisuuntapikavaunut?
Onkohan Jokeri-väritys tulevaisuudessa arkipäivää myös kantakaupungissa? Ja viherkeltainen poistuu pitkässä juoksussa.
 
Minkähän värisiä ovat kohtapuoleen rakennettavat Laajasalon liikenteen jokerimaiset kaksisuuntapikavaunut?
Onkohan Jokeri-väritys tulevaisuudessa arkipäivää myös kantakaupungissa? Ja viherkeltainen poistuu pitkässä juoksussa.
Eiköhän kumpikin jää rinnakkain käyttöön vielä pitkäksi aikaa.
 
Minkähän värisiä ovat kohtapuoleen rakennettavat Laajasalon liikenteen jokerimaiset kaksisuuntapikavaunut?
Onkohan Jokeri-väritys tulevaisuudessa arkipäivää myös kantakaupungissa? Ja viherkeltainen poistuu pitkässä juoksussa.
Se olisi ainakin hölmöä muuttaa kantakaupungin ratikat jokerinvärisiksi. Sillä tuo pikaratikan väri haluttiin saada erottumaan joukosta juuri sen pikaisuuden vuoksi ja kantkaupumgin ratikoilla ei voi ajaa kovin lujaa ahtaiden katujen takia. Aikmoisen koukun ovat luoneet. Jos rakennettavat pikaratikat olisivat saaneet yhteisen orannsin valkoisen värin, joka on kuin runkolinja kiskoilla ja kantakaupungin "ns" normaali ratikat pysyisivät keltaisina niin olisi selkeää.

Mutta aina pitää keksia jotain uutta ja "hienoa" eli tosiassa usein monimutkaisempaa ja kuluttajan pään sekoittavaa.
 
Mutta aina pitää keksia jotain uutta ja "hienoa" eli tosiassa usein monimutkaisempaa ja kuluttajan pään sekoittavaa.
Tämähän on se syy, miksi joukkoliikennettä ei käytetä. Lontoossakin saa ihmetellä, miten tyhjiä kulkuneuvot ovat ruuhka-aikana, kun matkustajien pitää pohtia kaikkien eri järjestelmien eroja. /s

Mutta ihan oikeasti, eri brändien antaminen eri tuotteille on ihan järkevää. Pikaratikka on eri asia kuin kaupunkiratikka tai metro eli ihan hyvä, että HSL myös tiedostaa tämän ja ilmaisee sen värityksellä ja muulla muotokielellä.
 
Tämähän on se syy, miksi joukkoliikennettä ei käytetä. Lontoossakin saa ihmetellä, miten tyhjiä kulkuneuvot ovat ruuhka-aikana, kun matkustajien pitää pohtia kaikkien eri järjestelmien eroja. /s

Mutta ihan oikeasti, eri brändien antaminen eri tuotteille on ihan järkevää. Pikaratikka on eri asia kuin kaupunkiratikka tai metro eli ihan hyvä, että HSL myös tiedostaa tämän ja ilmaisee sen värityksellä ja muulla muotokielellä.
En tarkoittanutkaan etteikö pikaratikalla saisi olla eri väritystä kuin kantakaupungin ratkoilla. Eikä runkolinjakaan mikään metro ole vaikka oranssi onkin
 
Eikä runkolinjakaan mikään metro ole vaikka oranssi onkin
Ei olekaan, ja hyvä että se näytetään eri paksuisena viivana runkoverkostokartassa ja symbolikin erottuu metron M:n ansiosta. Ratikan ja bussin symbolit olisikin sitten ollut vaikeampi erottaa ja kartoilla olisi näkynyt kolme saman väristä eri paksuista viivaa kuvaamassa eri liikennemuotoja. Olisi mielestäni parempi kyseenalaistaa bussirunkolinjojen oranssia väriä ja metroon rinnastamista, kun palvelun laatu on aivan eri tasoa.
 
Ei olekaan, ja hyvä että se näytetään eri paksuisena viivana runkoverkostokartassa ja symbolikin erottuu metron M:n ansiosta. Ratikan ja bussin symbolit olisikin sitten ollut vaikeampi erottaa ja kartoilla olisi näkynyt kolme saman väristä eri paksuista viivaa kuvaamassa eri liikennemuotoja. Olisi mielestäni parempi kyseenalaistaa bussirunkolinjojen oranssia väriä ja metroon rinnastamista, kun palvelun laatu on aivan eri tasoa.
Mitenkäs sitten tulevaisuudessa erotetaan pikaratikka normi ratikasta mikäli niiden värit tulevat samanlaisiksi kantkaupungissakin? Olisiko pikaratikan oikea väri sittenkin punainen?

Metron ja pikaratikan palvelulaatu on kuitenkin aika samaa tasoa eri nopeuksilla, mutta busseilla väritys johtunee lähinnä imagosta jolla halutaan viestiä metron kaltaista kehämäistä, nopeaa tai yhdistävää linjaa. Se millaista palvelutaso on saattaa riippua aivan päivästä, jonka vuoksi ei kannata keksia taas jälleen kerran uutta väriä.
 
Mitenkäs sitten tulevaisuudessa erotetaan pikaratikka normi ratikasta mikäli niiden värit tulevat samanlaisiksi kantkaupungissakin? Olisiko pikaratikan oikea väri sittenkin punainen?
En näe syytä vaihtaa nykyisiä värejä. Punaisen värin hyödyistä ja haitoista sekä visuaalisesta miellyttävyydestä voi tietysti keskustella, mutta en usko, että on olemassa tarpeeksi vahvaa argumenttia, että väriä kannattaisi vaihtaa nyt jälkikäteen.
Metron ja pikaratikan palvelulaatu on kuitenkin aika samaa tasoa eri nopeuksilla
Sieltä löytykin jo ensimmäinen ero, mutta onhan niitä muitakin. Metroon saa esimerkiksi ottaa polkupyörän mukaan, lippu leimataan ennen laiturialuetta, ja kulku on kaikin tavoin paljon rautatiemaisempaa kuin ratikan kyydissä.
 
Tänään 13.1.2025 PR15:llä tulivat voimaan uudet aikataulut. Käsittelen tässä muutoksia aamuruuhkassa verrattuna pariin aiemman kauden tilanteisiin.

Vaunuja näyttää olevan aamuruuhkassa 23 kpl. Edeltävällä kaudella niitä oli 22 ja sitä edeltävällä 24. Joulun ajan välipäivien jaksoa en laske erilliseksi aikataulukaudeksi, tuolloinhan vuoroja olisi ollut 14 arkenakin maksimissaan, kun ruuhkavuoroja ei noina päivinä ajettu.

Seuraavat 23 vaunua olivat ajossa: 601 - 603, 605, 606, 608 - 611, 613, 615 - 624, 626, 628 ja 629. Vaunu 618 ei näy sähköisessä aineistossa aamun osalta, yön viimeiset lähdöt toki näkyvät tämänkin vuorokauden puolella.

Aikataulut muistuttavat paljon lokakuun alkupuolen aikatauluja. Sen verran ajoaikoja on päivitetty, että yksi vuoro on voitu ottaa pois (24 -> 23). Jokunen ruuhkavuoro tulee nyt hieman eri väliin verrattuna edellä mainitun kauden tilanteeseen. Ajoaikamuutokset on selostettu aiemmin tällä foorumilla.
 
Tänään 13.1.2025 PR15:llä tulivat voimaan uudet aikataulut. Käsittelen tässä muutoksia aamuruuhkassa verrattuna pariin aiemman kauden tilanteisiin.

Vaunuja näyttää olevan aamuruuhkassa 23 kpl. Edeltävällä kaudella niitä oli 22 ja sitä edeltävällä 24. Joulun ajan välipäivien jaksoa en laske erilliseksi aikataulukaudeksi, tuolloinhan vuoroja olisi ollut 14 arkenakin maksimissaan, kun ruuhkavuoroja ei noina päivinä ajettu.

Seuraavat 23 vaunua olivat ajossa: 601 - 603, 605, 606, 608 - 611, 613, 615 - 624, 626, 628 ja 629. Vaunu 618 ei näy sähköisessä aineistossa aamun osalta, yön viimeiset lähdöt toki näkyvät tämänkin vuorokauden puolella.
Iltapäivä muistutti alkusyksyn tilannetta vastaavalla tavalla kuin aamukin, vuoroja on silloinkin enimmillään 23 (alkusyksyllä vuoroja oli molemmissa ruuhkissa 24). Vaunut olivat lähes samat kuin aamulla, 629 ei kuitenkaan tullut päivätauon jälkeen ajoon, sitä vaston aamulla pois liikenteessä ollut 604 tuli. 618:kin ilmestyi tutkaan, sehän oli ollut aamulla ja keskipäivällä ajossa tutkalta pimeänä.

Jokunen kuva iltapäivältä.
 
Montako ajokuntoista vaunua kaupungissa mahtaa nyt olla?

Asiasta toiseen; nyt on ollut lunta maassa jo jonkin aikaa ja tuntumalla uskaltanee sanoa, että väärinajavien autojen määrä on selkeästi viime talvea pienempi.
 
Montako ajokuntoista vaunua kaupungissa mahtaa nyt olla?
Pikkuvioista en tiedä mitään, mutta kolareissa olleet ovat tulleet linjalle vaunua 614 lukuun ottamatta, ja 629:kin aloitti kaupalliset ajot eilen. Tutkan mukaan 614 on kuitenkin viime päivinä liikkunut testiajoissa. Eli kalustotilanne alkaa olla hyvä.
 
Pikkuvioista en tiedä mitään, mutta kolareissa olleet ovat tulleet linjalle vaunua 614 lukuun ottamatta, ja 629:kin aloitti kaupalliset ajot eilen. Tutkan mukaan 614 on kuitenkin viime päivinä liikkunut testiajoissa. Eli kalustotilanne alkaa olla hyvä.
Onko 614 se, joka lähti Itiksestä ja törmäsi vastaantulevaan vaunuun? Se Itiksestä lähtenyt kai näistä vaurioituneista vaunuista pahimmassa kunnossa on ollut, eli jos sekin on jo koeajokelpoinen, niin sittenhän tilanne on oikein hyvä.
 
Takaisin
Ylös