Raide-Jokeri

Onko 614 se, joka lähti Itiksestä ja törmäsi vastaantulevaan vaunuun? Se Itiksestä lähtenyt kai näistä vaurioituneista vaunuista pahimmassa kunnossa on ollut, eli jos sekin on jo koeajokelpoinen, niin sittenhän tilanne on oikein hyvä.
602 oli lähdössä Itäkeskuksesta Keilaniemeen, mutta matka loppui lyhyeen. Iltalehden kuva.
 
Miks pikaratikan rataa ei voida yhdistää Pikkuhuopalahteen?

Tietenkin se voidaan, mutta sitä ei ole lähdetty suunnittelemaan, koska on ollut koko ajan jokin muu reitti suunnitteilla Jokerin radalta kantakaupunkiin ja yhteydellä itsessään ei ole nähty olevan tarpeeksi matkustajapotentiaalia. Pikku-Huopalahdesta lähteviä matkoja junalle ei ole katsottu olevan tarpeeksi ja Mannerheimintien varrelta mahdollisesti junalle vaihtaville reittiä Pikku-Huopalahden läpi on pidetty liian hitaana verrattuna Hakamäentien risteyksen kautta kulkeviin busseihin.

Ensin oli suunniteltiin yhteyttä ratana Koskelasta ja Käpylästä Oulunkylään, kun osaa Jokerin vaunuista oli tarkoitus ajaa Koskelasta. Kaikki Jokerin varikkotoimintia kuitenkin päätettiin keskittää Roihupeltoon ja samoihin aikoihin alkoi bulevardiratikoiden suunnittelu eli ensisijaiseksi yhteydeksi Kantakaupungin verkolta Jokerille riitti Vihdintien ratikan reitti Huopalahdentien kautta.
 
Aika hyvin ainakin mielestäni toimii nyt jo pikaratikka eikä tarvetta yhdistämiselle ainakaan mielestäni näy. Kuten mainittu se sitten syntyy kun bulevardisointi alkaa.
 
Ollaanko pikaratikan huojumisongleman kanssa luovutettu. Kuitenkin ratikat siitä tuntuvat kärsivän, monessa ratikka narskuu ja vinkuu jo keskiakseli kun esiintyy koko ajan pientä edes takas kääntymistä. Rasituksen huomaa siitä että akseli narskuu juuri sillä asteella kun ratikan heilunta sitä vääntelee edes takas. Eli suunnilleen 5 astetta.

Ratikoissa joissa on pyöräprofiili vaihdettu juuri tuon ongelman vuoksi ei ole keikutuksessa juurikaan eroa.

Puolassa aika samanlaista ilmiötä😉:
 
Ollaanko pikaratikan huojumisongleman kanssa luovutettu. Kuitenkin ratikat siitä tuntuvat kärsivän, monessa ratikka narskuu ja vinkuu jo keskiakseli kun esiintyy koko ajan pientä edes takas kääntymistä. Rasituksen huomaa siitä että akseli narskuu juuri sillä asteella kun ratikan heilunta sitä vääntelee edes takas. Eli suunnilleen 5 astetta.

Ratikoissa joissa on pyöräprofiili vaihdettu juuri tuon ongelman vuoksi ei ole keikutuksessa juurikaan eroa.
Ainakin oman tuntemuksen mukaan eroja löytyy, ainakin osassa vaunuja vielä selkeä heiluminen.

Mutta ainoa kohta jossa sen huomaa on Viikin pellon menosuora, esimerkiksi ei Pirkkolassa ei heilu samallalailla. Onko vauhti sitten pienempi en tiedä, tuntemukset tietysti aina subjektiivisia.
 
Viimeksi muokattu:
22.1.2025
Raitiovaunut: 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Sairaustapaus. Paikka: Vihdintie. Arvioitu kesto: 14:30 - 15:30
 
Hesari uutisoi:
Henkilöauto ja raitiovaunu törmäsivät toisiinsa Espoossa Otakaaren ja Otaniementien risteyksessä maanantaina puolenpäivän aikoihin. Nokkakolari ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Kolariin osalliseksi joutunut raitiovaunu oli Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä liikennöivä pikaratikka 15.

Kolarista seurasi molemmille ajoneuvoille peltivaurioita.

Henkilöauto ei ollut ajautunut Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen mukaan ratikkakiskoille. Nokkakolari tapahtui sen sijaan paikassa, jossa ajoraiteet risteävät ajotien kanssa.

Kolarista aiheutui jonkin verran haittaa liikenteelle.

Reittilokista päätellen kyseessä oli Keilaniemestä päin tuleva 622.
 
Kuinka moni muuten onnettomuuksista tällä ollut linjan kuljettajan syytä, voi tietysti sanoa että infra voi myös aiheuttaa vaikeuksellaan onnettomuuksia.....
 
IK:ssa oli sinne tullessani kaksi Jokeri-ratikkaa päättärillä. Toisen kilvitys nk. normaali ja toisen Siirtoajo. Aavistin pahaa ja otin Siirtoajon. Vedin oikean arvan, se todellakin (612) lähti ekana, ja ihan kaupallisena PR15:nä kohti Keilaniemeä. Tämä lähti lisäksi vastoin laituritaulujen ilmoittamaa tietoa, eli "väärältä puolelta"!
 
Takaisin
Ylös